Gå til innhold

Mødre og ungdommer som stenger ute

Anbefalte innlegg

Vår ungdom har hatt en vanskelig periode i det siste da kjæresten har gjort det slutt. Når hen hadde det litt kjipt fra før mtp skole så ble dette en fallhøyde. Dette resulterte i at hen utforsket rus. Da vi fant ut av dette slo vi full alarm og hen får nå tett oppfølging av helse, og vi har rustester her hjemme som vi bruker. Hen ruset seg i 3 uker før vi merker det. Etter dette har hen ikke rørt det. Dette vet vi grunnet testene. Nå er det slik at andre foreldre holder deres ungdommer bort fra vår og hen blir ekskludert på fester. Da mødrene sier hen er «narkoman» dette er så sinnsykt vondt 

Anonymkode: 2a451...cfd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vondt? Hun holdes utenfor fester der hun kan ruse seg- er ikke hele poenget med avrusning akkurat dette? Det går an å ga vennskap, felleskap osv på andre arenaer enn fester altså 

Anonymkode: de02d...f7d

Dette var en fest der hen skulle ha med seg 3 bokser med øl. Hen er ikke på avrusning, da hen ikke er rusavhengig. Men vi har slike tester for å følge med at hen ikke gjør det igjen. Å bli stengt ute fra fellesskapet som en Halloween fest er ikke bra. Slike sammenkomster forebygger at hen vil ruse seg 

Jeg forstår at det er vondt, men alle er jo sitt eget barn nærmest og ønsker ikke at noen som doper seg skal komme på festene eget barn skal på.

Dette er veldig naturlig. Tror du ville gjort det samme om du hørte at noen i klassen til ditt barn drev med dop, så hadde du ikke ønsket at barnet ditt skulle gå på fest med den ungdommen...

Gi det litt tid, la alle skjønne at ditt barn har sluttet.

Anonymkode: e39cf...f18

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette var en fest der hen skulle ha med seg 3 bokser med øl. Hen er ikke på avrusning, da hen ikke er rusavhengig. Men vi har slike tester for å følge med at hen ikke gjør det igjen. Å bli stengt ute fra fellesskapet som en Halloween fest er ikke bra. Slike sammenkomster forebygger at hen vil ruse seg 

Så de er over 18 år?

Vi styrer ikke lenger hvem barna våre er venner med når de er så gamle altså, de er jo strengt tatt voksne...

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Mødre, eller fedre, bestemmer sjelden hvem myndige ungdommer henger med. 
Men mine ungdommer ønsker i liten grad i være med noen som har leflet med illegale rusmidler 

Anonymkode: 77cea...6d2

Disse ungdommene er 15 år og får lov å ha fest med alkohol hjemme. Vår ungdom er snart 17. 

Jeg er hjemme med en 12-åring som har blitt utestengt fra Halloween-fest/besøk i dag. Heldigvis har hun en storebror med verdens fineste kompiser som har sørget for at kvelden har blitt fantastisk likevel❤️ 

Anonymkode: 10717...2e0

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Disse ungdommene er 15 år og får lov å ha fest med alkohol hjemme. Vår ungdom er snart 17. 

Du sender alkohol med en 16 åring som har misbrukt stoff på fest?

Hjelpes, hva skjer med foreldre for tiden, er det ingen som tør nekte barna sine noen ting?

Det er selvfølgelig sårt og vanskelig, men spør deg selv: Før du uheldigvis fikk denne erfaringen som sikkert har lært deg litt, hvordan ville du stilt seg til at en ungdom med kjent rusproblematikk kom på fest i ditt hus og var omgangsvenn med din ungdom?

Å dømme skremte foreldre har lite for seg her. Deres reaksjon er helt naturlig. At redselen ikke strekker seg til alkohol er besynderlig, det er det jo.

Det går seg nok til med tiden.

Anonymkode: 8d558...e1a

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du sender alkohol med en 16 åring som har misbrukt stoff på fest?

Hjelpes, hva skjer med foreldre for tiden, er det ingen som tør nekte barna sine noen ting?

Å sende med en 17 åring 4 øl på en fest er ikke unormalt, og noe vi er blitt anbefalt av helse som er inne i saken. Å dra på en fest med venner som er normalt i denne alderen forebygger at de gjør andre ting sa de. Så her har jeg fulgt et profesjonelle råd 

Annonse

Det er selvfølgelig sårt og vanskelig, men spør deg selv: Før du uheldigvis fikk denne erfaringen som sikkert har lært deg litt, hvordan ville du stilt seg til at en ungdom med kjent rusproblematikk kom på fest i ditt hus og var omgangsvenn med din ungdom?

Å dømme skremte foreldre har lite for seg her. Deres reaksjon er helt naturlig. At redselen ikke strekker seg til alkohol er besynderlig, det er det jo.

Det går seg nok til med tiden.

Hen har ikke en rusproblematikk. Hen hadde en ukes tid hvor hen utfordret dette, noe som skremte livskiten av oss, derfor koplet vi på alt som kunne koples på for å få hjelp. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hen har ikke en rusproblematikk. Hen hadde en ukes tid hvor hen utfordret dette, noe som skremte livskiten av oss, derfor koplet vi på alt som kunne koples på for å få hjelp. 

Derfor også rustester for å sørge for at det ikke skjer igjen. Men rykteflommen her sier at hen både er narkoman og det som verre er 

Å sende med en 17 åring 4 øl på en fest er ikke unormalt, og noe vi er blitt anbefalt av helse som er inne i saken. Å dra på en fest med venner som er normalt i denne alderen forebygger at de gjør andre ting sa de. Så her har jeg fulgt et profesjonelle råd 

Helsepersonell som oppfordrer til lovbrudd? Meget spesielt.

Det er jo rusproblematikk, hvis ikke ville dere ikke hatt hjelpeapparat inne og hjemmetesting for å avdekke eventuelle tilbakefall.

Men at ungdommen ikke nødvendigvis er rusavhengig er noe annet. Og det gjør en stor forskjell for dere. Men ikke for utenforstående som gjør så godt de kan for å beskytte egne barn. 

Det er ikke nødvendigvis rasjonell oppførsel. Men helt forståelig.

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

De får ruse seg av foreldrene? Hva slags folk omgås dere??? Også er dere overasket over rismisbruk? Eh...

Anonymkode: 6317a...03d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da er det i allfall ikke naturlig at din 17åring inviteres med. Han/hun kan være med venner på egen alder 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo rusproblematikk, hvis ikke ville dere ikke hatt hjelpeapparat inne og hjemmetesting for å avdekke eventuelle tilbakefall.

Men at ungdommen ikke nødvendigvis er rusavhengig er noe annet. Og det gjør en stor forskjell for dere. Men ikke for utenforstående som gjør så godt de kan for å beskytte egne barn. 

Det er ikke nødvendigvis rasjonell oppførsel. Men helt forståelig.

Når jeg oppdaget rus så slo jeg full alarm, da dette kan eskalere og ta dette før det blir et resept problem. Mulig jeg er hysterisk, men siden hen har hatt det kjipt i høst, samt det med rus vi fant ut fikk jeg panikk og koplet på fastlegen, som igjen koplet på andre. Derfor tett oppfølging, og rustesting. Dette for at hen skal forstå at dette er totalt uakseptabelt. 
Klart man vil beskytte egne barn, men mye bedre å ta en tlf og snakke enn å bare stenge ute. Ungdommen har ikke rørt rus etter vi fant ut av dette. Første ukene etter fikk hen kun lov på skolen og rett hjem. Men tillit må bygges opp igjen, derfor slipper vi litt opp, men da med rustest for å kontrollere dette. Alle testene har vært neg og hen sier selv hen har tatt avstand fra dette 

Da er det i allfall ikke naturlig at din 17åring inviteres med. Han/hun kan være med venner på egen alder 

De er en hel vennegjeng fra alder 15-17 

Når jeg oppdaget rus så slo jeg full alarm, da dette kan eskalere og ta dette før det blir et resept problem. Mulig jeg er hysterisk, men siden hen har hatt det kjipt i høst, samt det med rus vi fant ut fikk jeg panikk og koplet på fastlegen, som igjen koplet på andre. Derfor tett oppfølging, og rustesting. Dette for at hen skal forstå at dette er totalt uakseptabelt. 
Klart man vil beskytte egne barn, men mye bedre å ta en tlf og snakke enn å bare stenge ute. Ungdommen har ikke rørt rus etter vi fant ut av dette. Første ukene etter fikk hen kun lov på skolen og rett hjem. Men tillit må bygges opp igjen, derfor slipper vi litt opp, men da med rustest for å kontrollere dette. Alle testene har vært neg og hen sier selv hen har tatt avstand fra dette 

Igjen. At foreldre ikke reagerer rasjonelt må nesten påregnes til de har fått summet seg og får det på avstand.

Du snakker om tillit som må gjenoppbygges. Dere må nesten akseptere at det tar lenger tid å gjenoppbygge tilliten hos vennenes foreldre enn hos egne foreldre.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Igjen. At foreldre ikke reagerer rasjonelt må nesten påregnes til de har fått summet seg og får det på avstand.

Du snakker om tillit som må gjenoppbygges. Dere må nesten akseptere at det tar lenger tid å gjenoppbygge tilliten hos vennenes foreldre enn hos egne foreldre.

Vennes foreldre vet ingenting annet enn «rykter» og alle vet at rykter er ti ganger verre enn sannheten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...