Gå til innhold

Gutt og nattbleie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er han utredet hos lege og kiropraktor?

Det er vel i 6-7 års alder de begynner kalle det sengevæter og man kan få litt ekstra oppfølging? Bleier på blå resept, teste nesespray osv.

Jeg har ikke sengevæter selv, men bestekameraten til sønnen min var det. Han hadde ingen effekt av nesespray, men noen har jo det. Sånn jeg har forstått det så produserer nyfødte akkurat like mye urin hele døgnet, også blir det mer og mer av det hormonet som setter ned produksjonen om natta etterhvert. Rundt 4 års alder har de fleste nok av dette hormonet til å ikke lenger tisse om natten, men noen bruker lenger tid før dette er på plass. Nesesprayen som tilfører hormonet medisinsk prøves fra skolestart omtrent.

Det kan også være låsninger i bekkenområdet som fører til sengevæting, så kiropraktor bør prøves.

Kameraten til sønnen min tisset på seg i tretiden på natten, så der fant de ut at han bare måtte ha alarm på mobilen kl halv tre, gå på do også legge seg igjen. Det måtte han ha til langt uti ungdomsskolen, og det ble snakket om at han faktisk kom til å være sånn hele sitt liv. Men plutselig, når han var 15-16 år gammel måtte han ikke tisse lenger da alarmen hans gikk midt på natta og han trengte den ikke lenger.

Anonymkode: 4c724...faa

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Har er spørsmål til dere med gutter som brukte bleie lenge på natt. Hvor lenge snakker vi? Datteren min var ferdig med bleie på natt da hun fylte 3, sønnen min er 6,5 og ikke i nærheten.. tips? 

Anonymkode: 72040...cd8

Hei, jeg hadde det motsatte,gutten sluttet når han var to år, jenta var ikke klar før hun var i andre klasse. Har en jente til som er fire og enda bruker bleie på natt. Helsesøster så dette hadde med modenhet av blæra og hormoner som styrer at de enda ikke har kontroll. Derfor slutter noen senere enn andre, de har ikke kontroll enda. 

Gutten sluttet bare av seg selv, han var veldig sær på det og nektet å gjøre nr 2 i bleia før han var året. Jenta som brukte bleie på natta til andre klasse, så i første klasse begynte vi å ta henne på do før vi la oss for natta. Det hjalp og etterhvert så gikk hun på do selv om natta om hun trengte. Hun sov forøvrig veldig tungt og hun har en liten blære. 

Anonymkode: 07e23...74f

Takk for tips. Han tisser såpass mye om natta at det er ikke råd uten bleie. Jeg tar han på do ca 22.00, og prøver å begrense væskeinntak før legging. Likevel vanskelig. Nevnte det for legen for om lag et år siden, men fikk da beskjed om at det var normalt. 🤷🏼‍♀️

Annonse

Vi prøvde alarm på vår gutt. Der virket veldig bra. For noen barn er ikke koblingen/assosiasjonen helt på plass når de sover på hvor full blæren skal være før de tisser og når de bør våkne. Dette fører til at de tisser lenge før de burde (de tisser med blære som ikke er full) og/ eller de våkner ikke når blæren er full og de burde gått på do. 

Alarmen var i bleien og pep på første dråpe. Gutten vår våknet ikke (vi måtte vekke han), men kroppen sluttet å tisse. Det ble med den ene dråpen. Han hadde én dråpe et par netter og deretter var det slutt (ortsett fra et lite tilbakefall en stund etter pga sykdom). Det virker ikke på alle,  men for oss var dette som å skru av en bryter. 

Anonymkode: b87f1...086

Det er normalt. Opp til 20% av gutter er sengvætere i første klasse. 

Det er bare å fortsette med bleie til deg gir seg. Alarm er fint å prøve men i vår kommune får man ikke låne gratis lenger, så vi måtte kjøpe. 

Vår gutt brukte bleie frem til fjerdeklasse. 

Anonymkode: d4f4d...4a5

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er normalt. Opp til 20% av gutter er sengvætere i første klasse. 

Det er bare å fortsette med bleie til deg gir seg. Alarm er fint å prøve men i vår kommune får man ikke låne gratis lenger, så vi måtte kjøpe. 

Vår gutt brukte bleie frem til fjerdeklasse. 

Anonymkode: d4f4d...4a5

Takk for svar. Føler at dette er noe veldig få snakker om, føler meg litt alene om å ha en som fortsatt bruker bleie. 

Både sønnen og datteren min var sengevætere.  Heldigvis har vi en fornuftig fastlege.  Begge to fikk testet medikamenter (som ikke fungerte).  Legen forklarte klart og tydelig for dem at MANGE barn sliter med at de tisser på seg.  De fikk bleier på blå resept.  Jeg husker ikke nøyaktig når de sluttet, men jeg tror det nærmet seg ungdomsskole-alder på begge to.  Til slutt gikk det over, helt av seg selv.  

Ditt barn er helt klart ikke det eneste.  

Anonymkode: 2bcb4...6d2

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Både sønnen og datteren min var sengevætere.  Heldigvis har vi en fornuftig fastlege.  Begge to fikk testet medikamenter (som ikke fungerte).  Legen forklarte klart og tydelig for dem at MANGE barn sliter med at de tisser på seg.  De fikk bleier på blå resept.  Jeg husker ikke nøyaktig når de sluttet, men jeg tror det nærmet seg ungdomsskole-alder på begge to.  Til slutt gikk det over, helt av seg selv.  

Ditt barn er helt klart ikke det eneste.  

Anonymkode: 2bcb4...6d2

Takk! Jeg setter stor pris på at du deler din opplevelse!

Min er akkurat seks og siste uka har han ikke tisset i bleien. Ellers har den vært full hver morgen fram til nå. Vi fikk resept på medisin for 1/2 år siden, men prøvde den ikke siden den krever at man drikker lite om kvelden og det klarer ikke vårt barn. 

Anonymkode: 7b05c...197

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...