Anonym bruker Skrevet 24. oktober #26 Del Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Jeg tenker på et overordnet plan hvilken verdi har mennesket? Alle andre livsformer har sin plass i kretsløpet og tilfører det noe, bortsett fra mennesket som kun forbruker og bokstavelig talt forpester og kun ødelegger Anonymkode: 064fd...e80 Evolusjonen er fremdeles egoistisk. De som er en del av kretsløpet er det for sitt eget beste. Mygg blir spist av fugler, derfor legger de mange egg for å øke sjansen for at noen overlever for å lage nye mygg. I det meste av menneskets historie har vi levd i pakt med naturen og hatt høy barnedødelighet. Nå er det snudd, vi lærer, bruker det vi har lært til å skape nye ting, blant annet medisiner. Barnedødeligheten er veldig lav i den vestlige verden, og folk lever lengre, veldig mye lengre. Vi er like egoistiske som alle andre dyr og gjør det vi kan for å gjøre det vi mener er bra for oss. Vi har rett og slett klart å utvikle for mange ting og blitt for mange på en gang. For å si det på en veldig stygg måte (som jeg ikke ønsker), hadde koronaen tatt livet av alle over 75 år som man var redd for i 2020 så ville problemet vært mye mindre Anonymkode: 915a8...193 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #27 Del Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tenker på et overordnet plan hvilken verdi har mennesket? Alle andre livsformer har sin plass i kretsløpet og tilfører det noe, bortsett fra mennesket som kun forbruker og bokstavelig talt forpester og kun ødelegger Anonymkode: 064fd...e80 Jeg har lurt mye på hvilken verdi flåtten har i økosystemet, vet du det? Om om man skal se på økosystemet under ett så har vel mennesket den verdien at vi forbuker så ingen andre tar over? Blir det for mange rever får de revepest så de får rensket ut en del svake individer, på den måten reguleres bestanden. Vi mennesker er også med på å begrense andre ting... Anonymkode: 1dea5...8e9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #28 Del Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Evolusjonen er fremdeles egoistisk. De som er en del av kretsløpet er det for sitt eget beste. Mygg blir spist av fugler, derfor legger de mange egg for å øke sjansen for at noen overlever for å lage nye mygg. I det meste av menneskets historie har vi levd i pakt med naturen og hatt høy barnedødelighet. Nå er det snudd, vi lærer, bruker det vi har lært til å skape nye ting, blant annet medisiner. Barnedødeligheten er veldig lav i den vestlige verden, og folk lever lengre, veldig mye lengre. Vi er like egoistiske som alle andre dyr og gjør det vi kan for å gjøre det vi mener er bra for oss. Vi har rett og slett klart å utvikle for mange ting og blitt for mange på en gang. For å si det på en veldig stygg måte (som jeg ikke ønsker), hadde koronaen tatt livet av alle over 75 år som man var redd for i 2020 så ville problemet vært mye mindre Anonymkode: 915a8...193 Den evige diskusjonen, er mennesket for smart til sitt eget beste, eller for dum? Blir som høna og egget.... Men jeg er enig med deg, vi er i ferd med å overbefolke jorden så det må skje en utrenskning snart. Svartedauen og tidligere influensaepedemier som spanskesyken og svineinfluensa tok en del, men nå har vi blitt for smarte. Korona klarte vi også å stoppe før det gikk for mange liv. Så er det smart, eller er det dumt.... Det vittige er at ingen av oss lever lenge nok til å se konsekvensen av valgene vi tar, og utviklingen er vanskelig å stanse. Vi snakket om det i lunsjen her en dag, hvor dyktig legebestanden har blitt. Er det egentlig bra? Alle skal reddes, til enhver pris, fra for tidlig fødte fra uke 23/24 i svangerskapet, til de eldste på over 80 år. Det er ikke rart jorden blir overbefolket. Anonymkode: 1dea5...8e9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #29 Del Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har lurt mye på hvilken verdi flåtten har i økosystemet, vet du det? Om om man skal se på økosystemet under ett så har vel mennesket den verdien at vi forbuker så ingen andre tar over? Blir det for mange rever får de revepest så de får rensket ut en del svake individer, på den måten reguleres bestanden. Vi mennesker er også med på å begrense andre ting... Anonymkode: 1dea5...8e9 Flåtten er mat for andre. Mennesket er ikke mat for noen. Naturen klarer helt fint å regulere bestanden selv. Grunnen til det har blitt et problem er jo fordi at mennesket har ødelagt, det har utryddet arter, revent ned leveområder etc Anonymkode: 064fd...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #30 Del Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (2 timer siden): Den evige diskusjonen, er mennesket for smart til sitt eget beste, eller for dum? Blir som høna og egget.... Men jeg er enig med deg, vi er i ferd med å overbefolke jorden så det må skje en utrenskning snart. Svartedauen og tidligere influensaepedemier som spanskesyken og svineinfluensa tok en del, men nå har vi blitt for smarte. Korona klarte vi også å stoppe før det gikk for mange liv. Så er det smart, eller er det dumt.... Det vittige er at ingen av oss lever lenge nok til å se konsekvensen av valgene vi tar, og utviklingen er vanskelig å stanse. Vi snakket om det i lunsjen her en dag, hvor dyktig legebestanden har blitt. Er det egentlig bra? Alle skal reddes, til enhver pris, fra for tidlig fødte fra uke 23/24 i svangerskapet, til de eldste på over 80 år. Det er ikke rart jorden blir overbefolket. Anonymkode: 1dea5...8e9 Du er nok næreme kjernen her Anonymkode: 064fd...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #31 Del Skrevet 24. oktober MissSaigon skrev (5 timer siden): Det er faktisk ikke det som blir formidlet i det hele tatt. Så løft opp kjeven, det er ingen grunn til å bli så sjokkert. Prøv heller å forstå det du leser. Det er hi som hevder at "vi", altså inkludert henne og hennes barn, er parasitter som kun forpester. Hun hevder, ganske riktig, at alle vi mennesker er litt som parasitter. Ikke så rart. Tenk alt vi har gjort spesielt etter den industrielle revolusjon. Både mot ozonlaget for og nå med CO2-utslipp og mikroplast overalt og antall mennesker bare øker. Vi har utryddet mange dyrearter og hugger ned masse regnskog. Så om du ikke er snabeltrang i nøtta så skjønner du vel at hun ikke mener at hennes egen og hennes to(?) barns eksistens er den store faren på jorda, og at om vi knerter de tre da blir det harmoni og paradis på jord? Men nei, du (om du er den samme som skrev innlegget jeg opprinnelig kommenterte) valgte å tolke det som at hun mente at hun (og barna hennes?! Wtf.) var en parasitt, mens folk som Putin, Trump og alle oss andre vi er itt’no probblem. Jaja… Anonymkode: cdf5a...f76 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #32 Del Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker på et overordnet plan hvilken verdi har mennesket? Alle andre livsformer har sin plass i kretsløpet og tilfører det noe, bortsett fra mennesket som kun forbruker og bokstavelig talt forpester og kun ødelegger Kun forbruker og forpester? Hva er det for et negativt menneskesyn, er det du Greta Thunberg? Som øverst på næringskjeden regulerer vi mennesker bestanden av dyr. Vi er først og fremst viltforvaltere altså. Men vi forvalter også naturen, ved å utnytte og skape, i motsetning til dyr som er atskillig mer verdiløse forbrukere på overlevelsesinstinkt. Anonymkode: 79176...6ad Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #33 Del Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vi snakket om det i lunsjen her en dag, hvor dyktig legebestanden har blitt. Er det egentlig bra? Alle skal reddes, til enhver pris, fra for tidlig fødte fra uke 23/24 i svangerskapet, til de eldste på over 80 år. Det er ikke rart jorden blir overbefolket. Ja, det slår faktisk tilbake på menneskeheten. Den naturlige seleksjonen fungerer ikke lenger. Spesielt ikke i Norge, hvor vi har sosialismen som jobber bevisst med å ta verdier fra de som er skapende og overføre disse til de som ikke skaper store verdier, for å holde liv i disse som ikke klarer det like godt selv. Satt på spissen selvsagt. Men konsekvensene blir de samme. Overbefolkning tror jeg ikke blir problemet, mer at de dårlig fungerende samfunnene kveler de siviliserte. Europa og USA trampes ned av mennesker som ikke er i stand til å skape egne velfungerende samfunn. Jernhånd må til for å styre et samfunn (rettferdig jernhånd helst selvsagt). Det er Kina og Russland som er nærmest denne modellen, og vil gå seirende ut av neste Ragnarok. Mest på grunn av en kynisme som er i tråd med slik naturen har skapt oss. Anonymkode: 79176...6ad Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #34 Del Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (5 timer siden): Kun forbruker og forpester? Hva er det for et negativt menneskesyn, er det du Greta Thunberg? Som øverst på næringskjeden regulerer vi mennesker bestanden av dyr. Vi er først og fremst viltforvaltere altså. Men vi forvalter også naturen, ved å utnytte og skape, i motsetning til dyr som er atskillig mer verdiløse forbrukere på overlevelsesinstinkt. Anonymkode: 79176...6ad Ja der avslørte du meg det er meg Greta Thunberg🙄 Nei jeg er ikke spesielt opp tatt av miljø og miljøvern. Mennskesynet jeg har er ikke negativt, det er realistisk. Mennesker er også dyr da men... Naturen klarer helt fint å forvalte naturern utenom mennesket. Hadde man fjernet oss mennesker hadde verden levd helt fint (og kanskje også bedre) Vi mennsesker utnytter det har du helt rett i, men det er det eneste vi gjør også. Anonymkode: 064fd...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #35 Del Skrevet 24. oktober MissSaigon skrev (11 timer siden): Det er faktisk ikke det som blir formidlet i det hele tatt. Så løft opp kjeven, det er ingen grunn til å bli så sjokkert. Prøv heller å forstå det du leser. Det er hi som hevder at "vi", altså inkludert henne og hennes barn, er parasitter som kun forpester. Ja alle mennesker er når alt kommer til alt kun parasitter Anonymkode: 064fd...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. oktober #36 Del Skrevet 25. oktober Anonym bruker skrev (18 timer siden): Fordi våre forfedre pulte Anonymkode: 915a8...193 😅 Anonymkode: 7816a...10d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. oktober #37 Del Skrevet 25. oktober Vet ikke, og det vet vel egentlig ingen. Man kan velge å ha en tro eller en filosofi. Jeg er bare et lite rusk i denne verden, så jeg fokuserer på min egen familie, barn, jobben min og det som angår mitt liv. Verden er full av gale mennesker, og folk skaper kriger og tar hverandre av dage. Skulle ønske menneskeheten var en bedre rase. Anonymkode: c6392...9d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. oktober #38 Del Skrevet 25. oktober Anonym bruker skrev (13 timer siden): Ja, det slår faktisk tilbake på menneskeheten. Den naturlige seleksjonen fungerer ikke lenger. Spesielt ikke i Norge, hvor vi har sosialismen som jobber bevisst med å ta verdier fra de som er skapende og overføre disse til de som ikke skaper store verdier, for å holde liv i disse som ikke klarer det like godt selv. Satt på spissen selvsagt. Men konsekvensene blir de samme. Overbefolkning tror jeg ikke blir problemet, mer at de dårlig fungerende samfunnene kveler de siviliserte. Europa og USA trampes ned av mennesker som ikke er i stand til å skape egne velfungerende samfunn. Jernhånd må til for å styre et samfunn (rettferdig jernhånd helst selvsagt). Det er Kina og Russland som er nærmest denne modellen, og vil gå seirende ut av neste Ragnarok. Mest på grunn av en kynisme som er i tråd med slik naturen har skapt oss. Anonymkode: 79176...6ad Aha, du har virkelig skjønt det, du! Not. Anonymkode: d08a1...e0c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. oktober #39 Del Skrevet 25. oktober Anonym bruker skrev (6 timer siden): Aha, du har virkelig skjønt det, du! Not. Anonymkode: d08a1...e0c Hadde du noen motargumenter å bringe til torgs, eller ble nivået for høyt for deg? Anonymkode: 6081c...8d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450482-hvorfor-er-mennesket-til/page/2/#findComment-150149709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå