Gå til innhold

Hvorfor er mennesket til?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mennesket er bare et pattedyr som andre pattedyr, en brikke i naturens økosystem.

Noen må jo ha størst hjerne og det ble vi. Så har evolusjonen og tiden gått og vi har utviklet oss til det vi er i dag, på toppen av næringskjeden.

Noen må være på toppen, og det ble oss. Så kan man jo diskutere om vi gjør en god jobb, om hjernen vår er stor nok til å klare jobben.

På noen områder ja, på andre nei....

Anonymkode: 1dea5...8e9

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Når man prøver å være smart, men bare blir en flau fis...

Anonymkode: 1ce78...f01

Det er som de andre over sier.

Evolusjonen er grunnen til at mennesket eksisterer, den sterkestes rett til å overleve. Evolusjonen tar ikke hensyn til hvilken nytte dyret/planten/tingen har for omverden, bare hva som er best for at arten og enkeltindividet skal klare å overleve lenge nok til å få formert seg samt legge til rette for at avkommet også får formert seg videre.

Med andre ord, vi som menneske er her siden våre forfedre pulte.

Anonymkode: 915a8...193

Hvis vi bare var et produkt av naturen var vi ikke mer verdt enn gråstein. Var vi ikke mer verdt enn gråstein ville heller ingen protestert mot at noen av oss mennesker ble knust i fillebiter på samme måte som ingen protesterer når gråstein knuses i fillebiter.

Prøv å forklare hvorfor vi er her uten å samtidig insinuere at det er helt greit å drepe.

Anonymkode: 74bc3...958

Vi er til fordi mutasjoner og evolusjon har fått det slik. Med våre ekstremt utviklete hjerner sammenlignet med andre dyr, er vi relativt levedyktige som art. Ingen har noensinne funnet ro ved å lete etter den gode grunnen til at vi er her. Vi bare er. Enjoy the ride. 

Anonymkode: e721f...083

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er som de andre over sier.

Evolusjonen er grunnen til at mennesket eksisterer, den sterkestes rett til å overleve. Evolusjonen tar ikke hensyn til hvilken nytte dyret/planten/tingen har for omverden, bare hva som er best for at arten og enkeltindividet skal klare å overleve lenge nok til å få formert seg samt legge til rette for at avkommet også får formert seg videre.

Med andre ord, vi som menneske er her siden våre forfedre pulte.

Alt liv på jorden er resultat av at "forfedrene pulte". Jeg tror at hi sitt spørsmål går litt dypere enn det. 

Annonse

Hvis vi bare var et produkt av naturen var vi ikke mer verdt enn gråstein. Var vi ikke mer verdt enn gråstein ville heller ingen protestert mot at noen av oss mennesker ble knust i fillebiter på samme måte som ingen protesterer når gråstein knuses i fillebiter.

Prøv å forklare hvorfor vi er her uten å samtidig insinuere at det er helt greit å drepe.

Ingen produkter av naturen er mer verdt enn en gråstein?

Levende liv og en død stein har samme verdi?

Vi er jo et produkt av naturen? Eller tror du at Gud skapte oss?

MissSaigon skrev (3 minutter siden):

Vi er jo et produkt av naturen? Eller tror du at Gud skapte oss?

Har det noe å si hva du eller jeg tror for hva fakta er? Jeg tror at om jeg hadde funnet datamaskiner som vokste i naturen så ville jeg ha vært veldig skeptisk til de datamaskinene. Med tanke på hvor tilfeldig naturen er så ville de datamaskinene ha hatt stor feilmargin, ikke vært helt til å stole på. Hvor meget mer feilmargin er det da ikke i en naturlig datamaskin som en hjerne? Hvis hjernen er naturlig tilfeldig skapt så er det ikke sikkert at den er tilbøyelig til å tenke logisk men kanskje heller lyver for seg selv for å overleve. Da kan hjernen ikke stoles på. Da har det ikke noe å si hva du eller jeg tror. Vi kan ikke en gang stole på at hjernene våre vil fortelle oss sannheten, fakta, om hvordan naturen er.
Jeg ba om en forklaring som ikke samtidig sier at det er greit å drepe. Å si at det regnet i noen millioner år på noen gråsteiner og så oppsto liv plutselig er å si at liv er ikke mer verdifullt enn gråsteiner er, det er bare en merkelig kjemisk sammensetning på lik linje med gråsteiner.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ingen produkter av naturen er mer verdt enn en gråstein?

Levende liv og en død stein har samme verdi?

Hvorvidt levende liv og dødt liv? eller var det smør på flesk? har samme verdi avhenger jo av hva liv er. Er liv bare en tilfeldig prosess som bare skjer sånn like tilfeldig som at gråstein oppstår så er det jo objektivt samme sak, bare litt andre kjemikalier.

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Alt liv på jorden er resultat av at "forfedrene pulte". Jeg tror at hi sitt spørsmål går litt dypere enn det. 

Som er derfor jeg skrev "dyret/planten/tingen".

Det HI spør om er et mer filosofisk spørsmål som det ikke fins svar på dersom man ikke ser på svarene i diverse religioner. Samtidig sammenligner HI mennesket med parasitter uten å stille spørsmål ved parasittene sin eksistens.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mulig du og dine barn kan begrenses til å være parasitter som forpester med hvert eneste pust de tar, hi, men både jeg og barna mine samt alle jeg kjenner har høyere verdi enn som så.

Anonymkode: 6081c...8d7

Hvilken verdi tilfører mennesket verden/jorda mener du?

Anonymkode: 064fd...e80

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mulig du og dine barn kan begrenses til å være parasitter som forpester med hvert eneste pust de tar, hi, men både jeg og barna mine samt alle jeg kjenner har høyere verdi enn som så.

Oi, så du mener at dine barn er verdt mer enn HI sine. For et menneske du er da :o

Anonymkode: cdf5a...f76

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Har det noe å si hva du eller jeg tror for hva fakta er? Jeg tror at om jeg hadde funnet datamaskiner som vokste i naturen så ville jeg ha vært veldig skeptisk til de datamaskinene. Med tanke på hvor tilfeldig naturen er så ville de datamaskinene ha hatt stor feilmargin, ikke vært helt til å stole på. Hvor meget mer feilmargin er det da ikke i en naturlig datamaskin som en hjerne? Hvis hjernen er naturlig tilfeldig skapt så er det ikke sikkert at den er tilbøyelig til å tenke logisk men kanskje heller lyver for seg selv for å overleve. Da kan hjernen ikke stoles på. Da har det ikke noe å si hva du eller jeg tror. Vi kan ikke en gang stole på at hjernene våre vil fortelle oss sannheten, fakta, om hvordan naturen er.
Jeg ba om en forklaring som ikke samtidig sier at det er greit å drepe. Å si at det regnet i noen millioner år på noen gråsteiner og så oppsto liv plutselig er å si at liv er ikke mer verdifullt enn gråsteiner er, det er bare en merkelig kjemisk sammensetning på lik linje med gråsteiner.

Hvorvidt levende liv og dødt liv? eller var det smør på flesk? har samme verdi avhenger jo av hva liv er. Er liv bare en tilfeldig prosess som bare skjer sånn like tilfeldig som at gråstein oppstår så er det jo objektivt samme sak, bare litt andre kjemikalier.

Men hva tenker du at vi er et produkt av da?

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Oi, så du mener at dine barn er verdt mer enn HI sine. For et menneske du er da :o

Det er faktisk ikke det som blir formidlet i det hele tatt. Så løft opp kjeven, det er ingen grunn til å bli så sjokkert. Prøv heller å forstå det du leser. Det er hi som hevder at "vi", altså inkludert henne og hennes barn, er parasitter som kun forpester. 

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Nei. Jeg mener at jeg ser på mine barn som mer verdifulle enn det hi gjør ovenfor sine barn, ettersom hi anser mennesker for å være parasitter som forpester.

Hvilken verdi tilfører mennesket verden/jorda mener du?

Jeg visste ikke at vi mennesker var plassert på jorda med en plikt til å tilføre den verdi? Hvem har i så fall bestemt det? Vi mennesker tilhører naturen på samme måte som alle andre levende skapninger. 

Det er i hvert fall veldig mange menneskesker som jeg anser som verdifulle, kun i kraft av å være mennesker.

Du har fått mange gode svar, HI. Evolusjonen har brakt oss hit. Veldig mange av oss gjør mye dumt. Som Putin, Trump og Netanyahu. Og en haug andre

MissSaigon skrev (1 time siden):

Det er faktisk ikke det som blir formidlet i det hele tatt. Så løft opp kjeven, det er ingen grunn til å bli så sjokkert. Prøv heller å forstå det du leser. Det er hi som hevder at "vi", altså inkludert henne og hennes barn, er parasitter som kun forpester. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Nei. Jeg mener at jeg ser på mine barn som mer verdifulle enn det hi gjør ovenfor sine barn, ettersom hi anser mennesker for å være parasitter som forpester.

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg visste ikke at vi mennesker var plassert på jorda med en plikt til å tilføre den verdi? Hvem har i så fall bestemt det? Vi mennesker tilhører naturen på samme måte som alle andre levende skapninger. 

Det er i hvert fall veldig mange menneskesker som jeg anser som verdifulle, kun i kraft av å være mennesker.

Jeg tenker på et overordnet plan hvilken verdi har mennesket?

Alle andre livsformer har sin plass i kretsløpet og tilfører det noe, bortsett fra mennesket som kun forbruker og bokstavelig talt forpester og kun ødelegger 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...