Gå til innhold

Prevensjon og hormonnivåer

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg (kvinne 41)  har forsøkt i årevis å finne prevensjon jeg tåler uten hell. Kort fortalt har jeg endometriose, så jeg må gå på prevensjon og hoppe over menstruasjon for å unngå blødning og store smerter. Jeg har også migrene.

Dilemma er som følger. Rene gestagenpreparater som p-sprøyte, hormonspiral, cerazette og p-stav mister jeg alt håret av. Vi snakker eksteemt hårtap, man ser hodeskallen min.

Håret mitt tåler p-ring, men da får jeg blødninger, magevondt og migrene. Gynekolog ga meg p-pillen zoely som er kombinasjonspreparat, men håret rauser jammen av denne også.

I 10 år har jeg gått til forskjellige leger, noen tror ikke på at hårtapet er pga hormoner. Jeg kan skrive under på at det er det. Jeg har enda til gode å prøve p-plaster, og det er her mitt spm kommer:

Hva er gestagennivå i p-plaster sammenlignet med feks zoely? Nuvaring har 120 mikrogram gestagen og 15 minrogram østrogen. P-plaster (Evra) har 203 mikrogram gestagen og 33 mikrogram østrogen. Når jeg ser oå zoey inneholder disse 2,5 milligram gestagen og 1,5 milligram østrogen. Jeg har hele tiden mistenkt at det er mengde hormoner som får håret til å falle av. Men er det virkelig så sinnsykt mye mer hormoner i p-piller? Det er jo ganske ator forskjell på mikrogram og milligram? Kan det være derfor p-ring ikke påvirler hår, og vil ikke p-plaster og funke på samme måte da?

Beklager langt innlegg, håper noen tar seg tid å lese og kanskje har noen innspill til meg :)

Anonymkode: 3627c...3c2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450481-prevensjon-og-hormonniv%C3%A5er/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et kompleks tema som du tvilsomt vil få gode svar på på et slikt forum. Jeg skjønner tankegangen din, men så enkelt er det nok ikke.

For det første vil det variere hvor mye hormoner kroppen tar opp mellom de ulike metodene.
For det andre er det helt forskjellige typer gestagener og østrogener i preparatene som dermed ikke kan direkte sammenlignes slik du gjør! Østrogenet i bl.a Nuvaring og Evra (Etinyløstradiol, kort EE) er mye mer potent enn naturlig østradiol som Zoely består av! Dermed blir det helt feil å se på antall mcg mot antall mm. 

ps, tok du også p-ringen sammenhengende uten ringfri uker?

Anonymkode: 28917...759

Om du har så mange bivirkninger av syntetiske hormoner og er ferdig med å få barn kvalifiserer du kanskje til å fjerne livmor?

Jeg tålte ingenting av hormoner, prøvde mange typer over mange år. Men jeg har ikke endo da så jeg steriliserte meg for å slippe prevensjon.

Da jeg kom i overgangsalder prøvde jeg tabletter og plaster som jo har mye mindre hormoner enn prevensjon, men jeg tåler det virkelig ikke. Bivirkninger på syntetiske hormoner var større enn plagene fra overgangsalder. 

Det er ikke alle som kan ta hormonpreparater.

Anonymkode: 45284...c95

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Om du har så mange bivirkninger av syntetiske hormoner og er ferdig med å få barn kvalifiserer du kanskje til å fjerne livmor?

Jeg tålte ingenting av hormoner, prøvde mange typer over mange år. Men jeg har ikke endo da så jeg steriliserte meg for å slippe prevensjon.

Da jeg kom i overgangsalder prøvde jeg tabletter og plaster som jo har mye mindre hormoner enn prevensjon, men jeg tåler det virkelig ikke. Bivirkninger på syntetiske hormoner var større enn plagene fra overgangsalder. 

Det er ikke alle som kan ta hormonpreparater.

Anonymkode: 45284...c95

Støtter ang å fjerne livmor

Anonymkode: 26653...975

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...