Gå til innhold

Mindre enn 50% uførhet. Hvor kan jeg få hjelp?

Anbefalte innlegg

Jeg havnet i en ulykke for 1 år siden, og har vært sykemeldt siden. Har gradvis trappet opp arbeidet, og jobber nå 60% av en 80% stilling. Om 3 uker utløper sykepengene mine, og jeg er ganske fortvilet over hvordan dette kommer til å gå økonomisk. AAP har jeg ikke krav på med mindre jeg er minimum 50% ufør, og det samme gjelder uføreforsikringen min. Jeg har søkt uførepensjon, men venter svar på dette. Forstår at det også er ganske strenge krav for å få innvilget dette. Legene sier at jeg sannsynligvis kommer til å kunne jobbe fullt igjen, men det vil ta tid. 

Jeg taper jo masse penger på å jobbe over 50%, burde det ikke lønne seg at jeg faktisk klarer og ønsker å trappe opp på arbeidet mitt? Føler jeg faller mellom alle stoler, og aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har vært i liknende situasjoner eller har noen råd?

Anonymkode: 11270...4f9

Fortsetter under...

Du har vel gått rett i fella, burde ikke trappet opp så mye før du var over på AAP antageligvis, knotete regler, merkelig at det skal være sånn når de klager på at det ikke er nok folk som jobber.

Hva sier saksbehandlerene din i Nav da?

Anonymkode: 348d0...e49

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg havnet i en ulykke for 1 år siden, og har vært sykemeldt siden. Har gradvis trappet opp arbeidet, og jobber nå 60% av en 80% stilling. Om 3 uker utløper sykepengene mine, og jeg er ganske fortvilet over hvordan dette kommer til å gå økonomisk. AAP har jeg ikke krav på med mindre jeg er minimum 50% ufør, og det samme gjelder uføreforsikringen min. Jeg har søkt uførepensjon, men venter svar på dette. Forstår at det også er ganske strenge krav for å få innvilget dette. Legene sier at jeg sannsynligvis kommer til å kunne jobbe fullt igjen, men det vil ta tid. 

Jeg taper jo masse penger på å jobbe over 50%, burde det ikke lønne seg at jeg faktisk klarer og ønsker å trappe opp på arbeidet mitt? Føler jeg faller mellom alle stoler, og aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har vært i liknende situasjoner eller har noen råd?

Du sier du har søkt uførepensjon. Er du medlem i en  tjenestepensjonsordning (offentlig eller privat) og har  søkt uførepensjon der?  Da kan du etter nærmere regler ha krav på uførepensjon selv om uføregraden er mindre enn 50%.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da tror jeg muligens du bør snakke med den.

60% av en 80% stilling er 48% av en full stilling,  og graden beregnes vel meg utgangspunkt i hvor mye man faktisk har jobbet som i ditt tilfelle er 48%.

Anonymkode: a971c...221

Aap er 66% av gjennomsnittslønnen siste 3 år, så jobber du 60% er det mer enn du ville fått i aap. Det er derfor reglene er sånn.

Men som anonym over her sier så regnes det vel 50% av full lønn? Når du jobber 60% av en 80% stilling kommer du vel under?

Anonymkode: 7f618...88a

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da tror jeg muligens du bør snakke med den.

60% av en 80% stilling er 48% av en full stilling,  og graden beregnes vel meg utgangspunkt i hvor mye man faktisk har jobbet som i ditt tilfelle er 48%.

De regner vel om du er mer enn 50% ufør av det du vanligvis har jobbet. Om HI har jobbet i 80% stilling i noen tid før hun ble syk så er vel det utgangspunktet og ikke en 100% stilling. 

Anonymkode: 33921...817

Annonse

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

De regner vel om du er mer enn 50% ufør av det du vanligvis har jobbet. Om HI har jobbet i 80% stilling i noen tid før hun ble syk så er vel det utgangspunktet og ikke en 100% stilling. 

Det er ut i fra full stilling. Man trenger ikke å ha jobbet for å få AAP, studenter og hjemmeværende kan og få det.

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Mener du regner ut fra hvor arbeidsfør du var.
Altså, er du 50% arbeidsfør i 100% stilling vil man få 50% sykemelding, og er du 50% arbeidsfør i 80% stilling vil du får 40% sykemelding som tilsvarer at du i en full stilling ville ha jobbet 48% (som er mindre enn 50), og vært sykemeldt 52%

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ut i fra full stilling. Man trenger ikke å ha jobbet for å få AAP, studenter og hjemmeværende kan og få det.

Det er mulig jeg tolker feil, men på nav sine sider står det: Med arbeidsevne menes den enkeltes evne til å møte de kravene som stilles i et normalt inntektsgivende arbeid. For å ha rett til AAP må arbeidsevnen være redusert med minst 50 prosent. Om noens arbeidsevne kun rekker til en 80% stilling, så må vedkommende være sykemeldt 50% eller mer fra den stillingen for å kunne få AAP. Om man kun har arbeidsevne til vanlig til å jobbe i en 50% stilling og har gjort det f. eks. de siste fem årene, så kan man jo ikke troppe opp hos nav og be om AAP for resten fordi man regner ut fra en imaginær 100% stilling. 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det er mulig jeg tolker feil, men på nav sine sider står det: Med arbeidsevne menes den enkeltes evne til å møte de kravene som stilles i et normalt inntektsgivende arbeid. For å ha rett til AAP må arbeidsevnen være redusert med minst 50 prosent. Om noens arbeidsevne kun rekker til en 80% stilling, så må vedkommende være sykemeldt 50% eller mer fra den stillingen for å kunne få AAP. Om man kun har arbeidsevne til vanlig til å jobbe i en 50% stilling og har gjort det f. eks. de siste fem årene, så kan man jo ikke troppe opp hos nav og be om AAP for resten fordi man regner ut fra en imaginær 100% stilling. 

Jo, det kan man.

Søsteren min har aldri jobbet full tid, aldri klart det. Hun fikk likevel aap utfra fulltid, fordi hun etterhvert ble delvis ufør.

Er jo en grunn til at hun aldri har klart å jobbe fullt...

Anonymkode: 7f618...88a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...