Gå til innhold

Når dama tjener mest

Anbefalte innlegg

Er det virkelig slik at menn synes det er avtennende eller demaskuliniserende at dama i forholdet tjener mest? 

Virker som forholdet ble kaldere og kaldere ettersom jeg gikk opp i lønn. På samme tid hadde de lønnsfrys på hans jobb. Vi har etter vi ble samboere hatt felles økonomi, men han virker ikke fornøyd pga at jeg tjener mest, selv om han drar nytte av det. Hva gjør man da?

Anonymkode: a3e7a...f03

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450465-n%C3%A5r-dama-tjener-mest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tjener rundt 150.000 mer enn mannen, og han bryr seg ikke om det.
Vi er gift, og han drar jo også nytte av min lønn.

Syns du skal snakke med han, og er han misfornøyd med sin lønn kan han alltids skifte jobb til et sted hvor de ikke har fryst lønnen

Anonymkode: 99faa...6f6

MissSaigon skrev (17 minutter siden):

Man gjør da ikke en dritt. Det er kun et problem som han eier og ikke noe du skal bry deg om i det hele tatt. 

På hvilken måte virker han ikke fornøyd? Sier han noe?

Ja, han klager på at han har dårlig råd i mange settinger hvor det skal betales. Vi kan ikke gjøre ditt og datt for han har ikke råd. Han har jo egentlig ikke dårlig råd, for jeg betaler jo det meste.

Og snakker jeg om feks lønnsøkning eller bonus blir han bare sur. Jeg gnir det ikke inn altså, men nevner det siden jeg tenker det bør være rom å snakke om sånt i et forhold. Yey i dag fikk vi bonusen vår og i år fikk vi x,y % økning el.

Kan være flere grunner til at forholdet kjølner altså, men økonomi er et gjentagende issue.

LillaGorilla♥♥ skrev (7 minutter siden):

Hva man kan gjøre? Ingenting. Det er da ikke ditt problem.

Her er det også jeg som tjener mest, mannen min er bare glad for det. Vi har felles økonomi, så det er våre penger. 

Ja, det er jo nettopp våre penger. Likevel går han rundt og er sur og klager på dette med økonomi. Vi har god råd til sammen, men jrg betaler jo det meste. Jeg kjøper gaver, ferieturer osv. 

Nei, det er jo egentlig ikke mitt problem, men blir jo det da når han går rundt og er sur for det. Og vi hater feks knapt sex mer, han har liksom bare tatt avstand til meg. Og snakker vi om det, så er økonomien det første og eneste han drar fram.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig slik at menn synes det er avtennende eller demaskuliniserende at dama i forholdet tjener mest? 

Virker som forholdet ble kaldere og kaldere ettersom jeg gikk opp i lønn. På samme tid hadde de lønnsfrys på hans jobb. Vi har etter vi ble samboere hatt felles økonomi, men han virker ikke fornøyd pga at jeg tjener mest, selv om han drar nytte av det. Hva gjør man da?

Har dere prøvd å snakke sammen om temaet? Kanskje det bare er sånn du oppfatter det, men at hans humør ikke har noe med lønnsforskjellene å gjøre. Eller kanskje det er noe som han tenker på og at det kan hjelpe dere å snakke om det?

Anonymkode: 47ee4...b59

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Har dere prøvd å snakke sammen om temaet? Kanskje det bare er sånn du oppfatter det, men at hans humør ikke har noe med lønnsforskjellene å gjøre. Eller kanskje det er noe som han tenker på og at det kan hjelpe dere å snakke om det?

Anonymkode: 47ee4...b59

Vi har snakket om det mange ganger. Det eneste heg får ut fra ham er at han mener han har dårlig råd, og ikke råd til alt mulig. Jeg sier at pengene våre er våres, men det virker ikke som han er komfortabel med å dele på dem på en måte. Han greier ikke si det med ord, han prater ikke mye. Men klage, greier han.

Mannen min hadde bare syntes det var fint om jeg tjente mer enn jeg gjør, og gjerne også mer enn han. Vi har skyhøye renter og utgifter for tida, og all ekstra inntekt er kjærkomment. Men han er ikke en usikker incel med forkvaklet kvinnesyn akkurat, han er en trygg mann som alltid har støttet meg i mine utdannings- og jobbvalg.

Han tjener 900 000, jeg 660 000. Vi har begge mastergrader og er rundt 40 år.

Anonymkode: 6c875...868

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Vi har snakket om det mange ganger. Det eneste heg får ut fra ham er at han mener han har dårlig råd, og ikke råd til alt mulig. Jeg sier at pengene våre er våres, men det virker ikke som han er komfortabel med å dele på dem på en måte. Han greier ikke si det med ord, han prater ikke mye. Men klage, greier han.

Men har dere ikke felles konto? 

Jeg tror jeg ville foreslått å sette inn prosentvis likt på en felleskonto som alle fellesutgifter går fra, hus, ferie og ting dere gjør sammen, og så beholde resten av lønnen til å spare eller bruke på "egoistiske ting". Kan det være noe?

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Mannen min hadde bare syntes det var fint om jeg tjente mer enn jeg gjør, og gjerne også mer enn han. Vi har skyhøye renter og utgifter for tida, og all ekstra inntekt er kjærkomment. Men han er ikke en usikker incel med forkvaklet kvinnesyn akkurat, han er en trygg mann som alltid har støttet meg i mine utdannings- og jobbvalg.

Han tjener 900 000, jeg 660 000. Vi har begge mastergrader og er rundt 40 år.

Anonymkode: 6c875...868

Med mastergrad kommer det tydeligvis ikke folkeskikk og normal oppførsel. 

Anonymkode: 358a8...528

Annonse

MissSaigon skrev (17 minutter siden):

Jeg tror jeg ville foreslått å sette inn prosentvis likt på en felleskonto som alle fellesutgifter går fra, hus, ferie og ting dere gjør sammen, og så beholde resten av lønnen til å spare eller bruke på "egoistiske ting". Kan det være noe?

Joda, opptil flere felles. En for ditt en for datt. Men ferie feks betales oftest med kredittkort, også betaler jeg inn igjen på det. Han har jo igjen på sitt kort også han siden jeg betaler inn mye mer på disse kontoene. Så jeg skjønner bare ikke hva problemet hans er, annet enn at det er jeg som har tjent pengene ting betales med. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Joda, opptil flere felles. En for ditt en for datt. Men ferie feks betales oftest med kredittkort, også betaler jeg inn igjen på det. Han har jo igjen på sitt kort også han siden jeg betaler inn mye mer på disse kontoene. Så jeg skjønner bare ikke hva problemet hans er, annet enn at det er jeg som har tjent pengene ting betales med. 

Da tenker jeg du kan be ham holde kjeft og slutte å klage, eller finne seg en dame som tjener mindre enn ham. Han kan jo innbille seg at han får bedre råd av det..

Dette med å være hovedforsørgeren ligger vel dypt i ham, da, kanskje. Og det ligger jo en annen frihet i å ha tjent pengene man bruker selv, heller enn at den andre har tjent dem. 

Men jeg ville jo ha tenkt at så lenge begge bidrar og jobber like mye, spiller ikke hvem som har den høyeste summen på lønnsslippen så stor rolle. Han burde  bare være glad for at du tjener mer hvis han tjener lite. 

LillaGorilla♥♥ skrev (16 minutter siden):

Da tenker jeg du kan be ham holde kjeft og slutte å klage, eller finne seg en dame som tjener mindre enn ham. Han kan jo innbille seg at han får bedre råd av det..

Haha, ja det er sant!

I vårt forhold har det gått begge veier. Jeg har tjent mest noen år, mannen har både vært arbeidsledig, hatt lite inntekt pga nystartet firma, og hatt variabel lønn grunnet prosjektbasert inntekt. 
De siste årene har mannen min tjent mer enn to millioner i året, mens jeg tjener under en mill. 
Uansett hvem som tjener mest så deler vi alt (all inntekt samles på en felles konto) gjør prioriteringer sammen, og nyter å være mindre sårbare økonomisk enn vi har vært tidligere. Mannen har aldri brydd seg om han tjener mest eller minst. Ikke jeg heller. 

Anonymkode: 354b6...dd8

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, han klager på at han har dårlig råd i mange settinger hvor det skal betales. Vi kan ikke gjøre ditt og datt for han har ikke råd. Han har jo egentlig ikke dårlig råd, for jeg betaler jo det meste.

Og snakker jeg om feks lønnsøkning eller bonus blir han bare sur. Jeg gnir det ikke inn altså, men nevner det siden jeg tenker det bør være rom å snakke om sånt i et forhold. Yey i dag fikk vi bonusen vår og i år fikk vi x,y % økning el.

Kan være flere grunner til at forholdet kjølner altså, men økonomi er et gjentagende issue.

Da bør dere kanskje endre litt på hvordan dere håndterer økonomien. Dere kan jo la alle inntekter gå inn på felleskonto og så overføre like mye "lommepenger" til hver av dere. 

Anonymkode: c3a63...470

MissSaigon skrev (2 timer siden):

Med å sette inn prosentvis vil jo mannen ha vesentlig mindre å rutte med enn hi. Da har han rett i at han ikke har råd til like mye.

Anonymkode: c3a63...470

Jeg tjener litt mer enn mannen min. Det er uproblematisk. Derimot er det problematisk at han hele tiden sammenligner seg/oss med mennesker som tjener mer enn oss, samtidig som han hele tiden ønsker seg dyre ting. Vi har helt gjennomsnittlige lønninger, og grei økonomi. Likevel presterer han å gå rundt å føle seg fattig. Det er så undøvendig, og står så i veien for å være fornøyd. 

Neivel, så kjører vi ikke rundt i Tesla. Neivel, så har vi ikke båt eller hytte. Neivel, så kan vi ikke kjøpe all verden uten å tenke oss om. Hva så? Vi har et godt liv og råd til alt vi trenger og vel så det..

Anonymkode: 4bc45...788

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tjener litt mer enn mannen min. Det er uproblematisk. Derimot er det problematisk at han hele tiden sammenligner seg/oss med mennesker som tjener mer enn oss, samtidig som han hele tiden ønsker seg dyre ting. Vi har helt gjennomsnittlige lønninger, og grei økonomi. Likevel presterer han å gå rundt å føle seg fattig. Det er så undøvendig, og står så i veien for å være fornøyd. 

Neivel, så kjører vi ikke rundt i Tesla. Neivel, så har vi ikke båt eller hytte. Neivel, så kan vi ikke kjøpe all verden uten å tenke oss om. Hva så? Vi har et godt liv og råd til alt vi trenger og vel så det..

Anonymkode: 4bc45...788

Hmm. Kanskje det er der det ligger? Han ønsker seg sikkert masse dyre fine ting, som ny bil osv. Han har aldri vært økonomisk heller da, jeg må nedbetale hans utmaxede kredittkort hvert år. Hva han bruker pengene på skjønner jeg ikke helt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...