Gå til innhold

Hva blir riktig - deling av utgifter til bursdagsfeiring

Anbefalte innlegg

Bestevennene til datteren min er et tvillingpar og i år ønsker de å feire bursdag sammen i november. Vi skal leie et rom på fritidshuset, spise pizza og kake og betale for alle gjestene i badeanlegg. Jeg har gått ut fra at vi deler utgiftene 50/50 iom at vi er to familier som feirer sammen. Dette ble et tema rundt lunsjbordet på jobb og der var hovedmeningen at vi bør dele pr barn, altså at jeg betaler 1/3 av utgiftene. 

Hva tenker andre, er jeg helt på jordet som godtar å betale halvparten? Det blir den dyreste bursdagsfeiringen noen av barna mine har hatt, men jeg tenker at det er verd utgiftene at jeg slipper å stå med alt alene.

Anonymkode: 29a8a...6bb

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde gått for halvparten, det er dyrt å ha tvillinger...

En del pr familie altså. Men jeg er kanskje litt farget av å ha en god venninne med tvillinger.

Anonymkode: d501b...ea0

Det er vel ikke dyrere å ha tvillinger enn andre søsken? Litt mindre mulighet for arving men også full effekt av søskenmoderasjon hele veien.

Anonymkode: badea...f82

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde gått for halvparten, det er dyrt å ha tvillinger...

En del pr familie altså. Men jeg er kanskje litt farget av å ha en god venninne med tvillinger.

Anonymkode: d501b...ea0

Men det er jo ikke andres feil at noen har tvillinger.

Anonymkode: 5a711...c3f

1/3 per barn. Hadde det vært 3 barn fra ulike familier er jo det logisk. I mitt hode blir det også det selv om to barn er tvillinger. Foreldrene må jo regne med å betale for hvert barn selv om de er født på samme dag.

Anonymkode: bc2ff...23d

Det eneste logiske når man går sammen om å feire bursdag er å dele på antall bursdagsbarn. Altså betaler du 1/3 av kostnadene. Slik ville det vært om bursdagsbarna ikke var søsken, men tre venninner.

Husk at den andre familien sitter igjen med dobbelt så mange gaver som det dere gjør også. Hadde de ikke hatt tvillinger men «vanlige søsken» hadde de også hatt utgifter til begges bursdag, akkurat som de har nå. 

Eldste pleide å feire sammen med et tvillingpar og en annen venn da de var yngre. Da ble alltid alle kostnader delt på fire, og tvillingfamilien betalte for to. 

Anonymkode: e8c09...e57

Hadde de gått I forskjellig klasse slik at de ba hver sin gjeng hadde jeg stemt for å dele på 3. Går de i samme klasse arrangerer dere jo bare en fest sammen og prisen blir den samme uansett om de er en, tvillinger eller trillinger. Synes da det er greit å dele på antall familier, i dette tilfellet da to.

Anonymkode: c6cae...4ea

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hadde de gått I forskjellig klasse slik at de ba hver sin gjeng hadde jeg stemt for å dele på 3. Går de i samme klasse arrangerer dere jo bare en fest sammen og prisen blir den samme uansett om de er en, tvillinger eller trillinger. Synes da det er greit å dele på antall familier, i dette tilfellet da to.

Anonymkode: c6cae...4ea

Enig i dette. Det er da ikke dobbelt så mange gjester fordi de er tvillinger, så antallet gjester og mat og lokale blir det samme. Det eneste riktige er å dele det på antall familier, to. En annen sak hadde det vært om det var to venninner fra to familier, da hadde dere selvsagt delt regninga på tre.

Anonymkode: 67434...0ed

Annonse

Jeg ser at det er like stor variasjon i meningene her som det var rundt lunsjbordet. Jeg kommer ikke til å lage noen sak og betaler det de ber om. Vi er ganske likestilte mtp økonomi, eneste forskjellen er at jeg er alene om omsorgen. Derfor setter jeg stor pris på at vi slår sammen feiringene, så da tar jeg den utgiften. 

Takk for svar, alle sammen, det blir nok en flott feiring uansett :)

Hi

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det eneste logiske når man går sammen om å feire bursdag er å dele på antall bursdagsbarn. Altså betaler du 1/3 av kostnadene. Slik ville det vært om bursdagsbarna ikke var søsken, men tre venninner.

Husk at den andre familien sitter igjen med dobbelt så mange gaver som det dere gjør også. Hadde de ikke hatt tvillinger men «vanlige søsken» hadde de også hatt utgifter til begges bursdag, akkurat som de har nå. 

Eldste pleide å feire sammen med et tvillingpar og en annen venn da de var yngre. Da ble alltid alle kostnader delt på fire, og tvillingfamilien betalte for to. 

Jeg ser ikke en bursdagsfeiring som en økonomisk transaksjon og antall gaver er ikke med i vurderingen min. Festen blir betalt av foreldrene og gavene er barna sine. 

hi

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg ser ikke en bursdagsfeiring som en økonomisk transaksjon og antall gaver er ikke med i vurderingen min. Festen blir betalt av foreldrene og gavene er barna sine. 

hi

Selvfølgelig, det var heller ikke poenget hvilken familie som drar hjem med flest gaver, mer en illustrasjon på at det er tre likestilte bursdagsbarn.

Men i alle andre settinger enn ved tvillinger hadde ingen vurdert noe annet enn å dele likt på antall bursdagsbarn.

De tvillingforeldrene vi har, og har hatt, i barnas klasser har også tatt dette som en selvfølge. De har for eksempel, etter eget ønske, blitt satt opp på kiosk-vakter og kjøringer til bortekamper på fotballaget både for «Per» og «Pål». De sier at de ikke har flere barn enn andre, så de betaler og stiller på dugnader akkurat som andre som har tre barn, selv om to av deres barn tilfeldigvis er født samtidig. Det tenker jeg også er en fair innstilling.

Men dere gjør opp etter den fordelingsnøkkelen dere selv blir enige om, det har jo ingen av oss andre noe med, selv om det tydeligvis er et tema som engasjerer mange🙃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...