Gå til innhold

Tenker jeg litt katastrofe nå?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt sikker på at det ikke er farlig.

Men jeg har også blåst opp små saker til å bli kjempestore med helt irrasjonelle konsekvenser. Når du er sykemeldt på grunn av dette så er du jo hardt rammet, så det er godt at du får hjelp. For når du roer deg med at ballonger fra Temu ikke var farlig, så blir det noe annet du blir redd for. Frykten er bare et symptom på noe annet. Du har av en eller annen grunn et stort kontrollbehov. Når du blir sliten mister du oversikten og fotfestet, og du spiraliserer ned i tanker du ikke kan kontrollere. 

I mitt tilfelle tror jeg det var å vokse opp med en mamma som drakk i perioder. Jeg lærte meg å være på vakt, sense den minste ending i stemning og å lage meg selv egne tankemønster for å stagge bekymringene mine når jeg var utrygg. 

Når jeg som voksen blir veldig sliten så kan jeg komme inn i slike spiraler. Da spør jeg mannen min slike spørsmål som du stiller her. Jeg lager meg forklaringer som skal overbevise meg om at det ikke er krise. Jeg forbereder også forsvarstaler jeg må holde når skandalen kommer for en dag. Noe den selvsagt aldri gjør.

Når dette skjer skjermer jeg meg for stress, bruker trening og søvn som medisin, og jeg forsøker å vri tankene bort når de dukker opp. Så går det over etterhvert. Og da kan jeg se tilbake å småsmile sv meg selv.

Husk - ikke alt i verden er ditt ansvar. Og det aller meste går helt fint. Forsøk å sendte skuldrene 💕

Anonymkode: a032f...c46

Tusen tusen takk kjære deg❤️

Du forklarer det helt slik som jeg har det💔

Jeg hadde problemer med en pappa med ekstremt sinne som gjorde meg redd og utrygg. Jeg gjorde aldri noe galt, men kjeft det fikk jeg uansett så ørene flagret og bordplater nesten fløy!Mange ganger når jeg ble større tenkte jeg at det var bedre for både meg og mamma at de ble skilt, men de er enda gift. 

Har alltid vært flink pike, strakk meg alltid lengre enn jeg trengte. Det har bare bygd seg opp mer og mer hendelser iløpet av livet og nå rant det over.

Trist å høre om din opplevelse med din mamma, det er tungt å føle seg utrygg som barn🥹

Du har helt rett i at når dette med Temu er lagt bak meg, dukker det opp et nytt problem.Det har det allerede gjort. Og det pga jeg ikke har kontroll. Jeg MÅ ha kontroll!

Jeg forbereder også forsvarstaler slik som deg.Det er bare trist.Det begrenser livet så mye🥹

Kan jeg spørre om du har gått i terapi eller annet?❤️ 

«Ikke alt i verden er ditt ansvar», den traff meg!Du har så rett, men jeg føler jeg har det. Føler meg som verdens verste menneske som bare venter på en katastrofe pga.meg og at noen kommer å «tar meg»…

Anonymkode: 09d0d...0a0

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tror du barn i Kina som sikkert må til takke med de billige "kina" lekene dør som fluer?

Hvordan er det mulig å krisemaksimere slik??

Anonymkode: 6544e...c60

Fordi jeg har angst, ekstrem angst som jeg ikke unner min verste fiende.🥹

Det høres ikke ut som du får riktig medisinering. Du får zoloft og sobril? Zoloft er ikke det mest effektive mot angst er min erfaring. Jeg får en kombinasjon av efexor og fluanxol. Det fungerer godt på meg. Kanskje snakke med legen om å prøve noe annet?

Anonymkode: 99591...e46

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ikke ut som du får riktig medisinering. Du får zoloft og sobril? Zoloft er ikke det mest effektive mot angst er min erfaring. Jeg får en kombinasjon av efexor og fluanxol. Det fungerer godt på meg. Kanskje snakke med legen om å prøve noe annet?

Ja stemmer, Sobril,Zoloft og quetiapin(tror jeg det het)…

Har du det slik som meg?Sterk angst?

Skal høre med lege neste gang om dette egentlig er riktig for meg.

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja stemmer, Sobril,Zoloft og quetiapin(tror jeg det het)…

Har du det slik som meg?Sterk angst?

Skal høre med lege neste gang om dette egentlig er riktig for meg.

Ja, jeg hadde det slik før medisinene. Var lammet av angst i 6 måneder før jeg begynte på medisinene. Tenkte konstant katastrofescenarier. Og hvis et scenarie løste seg dukket et nytt opp med en gang. Jeg var så dårlig at jeg ikke kom meg opp av senga og ikke klarte å spise. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg hadde det slik før medisinene. Var lammet av angst i 6 måneder før jeg begynte på medisinene. Tenkte konstant katastrofescenarier. Og hvis et scenarie løste seg dukket et nytt opp med en gang. Jeg var så dårlig at jeg ikke kom meg opp av senga og ikke klarte å spise. 

Takk for at du svarer☺️Veldig trist å høre at du har hatt det så vanskelig🥹Jeg tenker katastrofe om alt, blir usikker på om jeg har gjort noe galt osv. Og som du sier, det er alltid et nytt problem som dukker opp…alltid!Man får aldri fred. Gjaldt det for deg ang.andre mennesker?Altså redd for å skade noen eller på en eller måte få skyld for at det hendte noe med dem?

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Takk for at du svarer☺️Veldig trist å høre at du har hatt det så vanskelig🥹Jeg tenker katastrofe om alt, blir usikker på om jeg har gjort noe galt osv. Og som du sier, det er alltid et nytt problem som dukker opp…alltid!Man får aldri fred. Gjaldt det for deg ang.andre mennesker?Altså redd for å skade noen eller på en eller måte få skyld for at det hendte noe med dem?

Nei, jeg hadde mer angst for ting med hus og hjem. At barna skulle bli fratatt meg hvis det var en flekk på gulvet og slike ting. Helt absurde tanker. Jeg gikk flere runder i huset i timen, for å se etter flekker. Ja, det fikk meg opp av senga. Full av angst. Trodde også jeg kunne bli saltforgiftet av å drikke farris. Bare to eksempler altså. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nei, jeg hadde mer angst for ting med hus og hjem. At barna skulle bli fratatt meg hvis det var en flekk på gulvet og slike ting. Helt absurde tanker. Jeg gikk flere runder i huset i timen, for å se etter flekker. Ja, det fikk meg opp av senga. Full av angst. Trodde også jeg kunne bli saltforgiftet av å drikke farris. Bare to eksempler altså. 

Skjønner..hadde du nye ting hver dag som dukket opp?Eller gikk det for det meste i det samme?Beklager hvis jeg spør mye. Jeg har så absurde tanker og jeg klarer ikke stole på folk i enkelte settinger…

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Skjønner..hadde du nye ting hver dag som dukket opp?Eller gikk det for det meste i det samme?Beklager hvis jeg spør mye. Jeg har så absurde tanker og jeg klarer ikke stole på folk i enkelte settinger…

Ja, hvis jeg ikke fant noen flekker å tørke så hadde jeg noia for om jeg/mannan hadde laget matpakke til dem. Så for meg at barnevernet skulle ta barna på grunn av slike forglemmelser. Det var alltid noe nytt som sagt som skapte en enorm angst i meg og hodet gikk på høygir for å tenke ut alle scenarier. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk❤️ Har angst så det holder😫Flink å katastrofetenke😭Du har nok helt riktig.

Jeg tenker; er ikke dette de samme produktene barna i kina har tilgang på til daglig?

Det finnes i mange produkter rundt i verden og det er ikke lenge siden man fant det i både regnjakker og matbokser. Så selv om det er mange stoffer der ute som ikke er bra over tid og kombinert med mange andre over tid, så vil ikke en enkelt eksponering være akutt trussel for helse og liv. Da må man opp i hendelser ala Tsjernobyl og det må en kunne si en ballong er et ganske langt stykke unna. 

Ser du allerede har fått en veldig fint svar angående angsten, det er denne som spiller deg et puss ❤️

Anonymkode: b2d66...8a3

Her i huset kommer ikke Temu på innsiden - av flere grunner.  Men å få hysterisk anfall et en gang, er sterkt overdrevet.  Men hadde barnet mitt fått noe derfra, så hadde jeg nok kastet det - av prinsipp.  Og så må vi generelt slutt med det der med at advarslene er overdrevet, for den sjansen er ikke jeg villig til å ta lenger.  Det gjelder ikke bare varer fra Temu, men alle miljøgifter vi får i oss vi  diverse ting.  Lurer på hva ungene våre tenker om oss om en del år framover.  En ting er det som vi har brukt de siste årene, for vi har ikke visst bedre, men nå er det på tide å våkne opp og bli mer bevisste på hva ting vi bruker inneholder og ikke inneholder. 

Anonymkode: 57283...0be

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...