Gå til innhold

Tenker jeg litt katastrofe nå?

Anbefalte innlegg

Ang.Temu. Jeg bestiller meeeget sjelden noe derfra(typ 1 gang i året)men barnet ønsket seg noen ballonger derfra.

Med min sterke angst og det jeg leser på nettet at noen varer inneholder giftstoffer derifra blir jeg usikker om jeg har gjort noe galt. 
Vi hadde ballongene i en bursdag(som var ment for 11 åringer)og der var blant annet et barn på litt over året som også lekte med ballongene. Barnet stikker fingrene/hånda hun har tatt på ballongen med i munnen og jeg sitter å  har verdens verste samvittighet.

Hvor farlig kan dette være?Står at det er latex ballonger og de luktet slik. 
Vet det er mange her inne som ikke fordrar temu, men jeg er ikke ute etter det.  
Ville dere sluppet tanken på det med ballongen eller «varslet» foreldrene?

Anonymkode: 09d0d...0a0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450450-tenker-jeg-litt-katastrofe-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varslet foreldrene?

Hva skal du varsle om da?

"De ballongene Mina lekte med i bursdagen var kjøpt på Temu"

Jeg hadde ikke hadde ikke handlet på Temu om jeg var deg, men de ballongene hadde jeg ikke tenkt mer på.

Anonymkode: 1c9f8...225

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Varslet foreldrene?

Hva skal du varsle om da?

"De ballongene Mina lekte med i bursdagen var kjøpt på Temu"

Jeg hadde ikke hadde ikke handlet på Temu om jeg var deg, men de ballongene hadde jeg ikke tenkt mer på.

Takk, jeg katastrofetenker. «Hva om hun har fått noe giftige stoffer i seg…osv»

(må sies at jeg er preget av dødsfall av baby og småbarn i familien vår (pga medfødt feil, ikke mine barn)så jeg bruker å være ekstra påpasselig.
Temu er slettet og barna har fått beskjed om å ikke handle derfra.

MissSaigon skrev (4 minutter siden):

Det er jo ingenting noen kan gjøre med det nå, det er ikke slik at barnet faller forgiftet om flere dager etterpå.

Slapp av, senk skuldrene og ta det som en erfaring. 

Ja appen er slettet!🥵

Så du tenker alt går bra med barnet?Jeg er så overbeskyttende og engstelig.

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Ja appen er slettet!🥵

Uansett får du jo ikke gjort noe med situasjonen nå. Men jeg tror absolutt det går bra, det er jo om man blir utsatt for diverse giftstoff over tid ting kan være skadelig. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Ja appen er slettet!🥵

Hva tenker du foreldrene skal gjøre med den informasjonen da? Tror du barnet er i livsfare og den informasjonen er det eneste som kan redde det?

Du er veldig lite rasjonell i tankegangen din her.

Den infoen vil ikke endre noe som helst. Barnet har allerede suttet på den ballongen og det går helt bra.

Om foreldrene til barnet kjøper leker, asjetter, drikkeflasker, sugerør osv osv til det barnet og det får i seg masse miljøgifter over tid, KAN det hende det har en effekt på kroppen til ungen, men det er et valg foreldrene tar for sitt barn.

Den ene gangen ungen suttet på en kina-ballong i en bursdag hos deg får hverken du eller foreldrene gjort noe med i ettertid.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hva tenker du foreldrene skal gjøre med den informasjonen da? Tror du barnet er i livsfare og den informasjonen er det eneste som kan redde det?

Du er veldig lite rasjonell i tankegangen din her.

Den infoen vil ikke endre noe som helst. Barnet har allerede suttet på den ballongen og det går helt bra.

Om foreldrene til barnet kjøper leker, asjetter, drikkeflasker, sugerør osv osv til det barnet og det får i seg masse miljøgifter over tid, KAN det hende det har en effekt på kroppen til ungen, men det er et valg foreldrene tar for sitt barn.

Den ene gangen ungen suttet på en kina-ballong i en bursdag hos deg får hverken du eller foreldrene gjort noe med i ettertid.

Takk. Så en gang er liksom «ikke nok» på en måte? 
Jeg hater å overtenke så…

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke nok til hva da?

Ingen dør av å sutte på en kina-ballong i en bursdag. Ingen blir sterile av det heller.

Hva i alle dager mener du skal skje med ungen som gjorde det?

Det er angsten som snakker her. Pust med magen, ingen grunn til å informere. Du har allerede gjort noe med det du kan, som er å slette kontoen og ikke handle derfra fremover. 

Vi utsettes for giftstoffer hver eneste dag, eneste vi kan gjøre er å forsøke å begrense den daglige eksponeringen. 

Anonymkode: b2d66...8a3

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke nok til hva da?

Ingen dør av å sutte på en kina-ballong i en bursdag. Ingen blir sterile av det heller.

Hva i alle dager mener du skal skje med ungen som gjorde det?

At hun er blitt skadet av det på en måte?🤷🏼‍♀️Jeg kan ikke noe om det..

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, hun kan ha fått i seg noe giftig, men det er det ikke noe å gjøre med nå. Det vil nok ikke være akutt forgiftninfsfare, "bare" en av mange ting som på sikt kan påvirke helse og fruktbarhet.

Anonymkode: 54d9d...88c

Huff fikk vondt i meg av å lese det nå..vet vi utsettes for div.her i Norge også, men når jeg hørte om de her produktene fikk jeg panikk

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, du krisemaksimerer.

Anonymkode: bb4a9...711

Mye mulig ja…😫I mitt hode hvis det var mitt barn hadde jeg ikke tenkt over det, men når det gjelder andre sine barn føler man enda mer ansvar

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er angsten som snakker her. Pust med magen, ingen grunn til å informere. Du har allerede gjort noe med det du kan, som er å slette kontoen og ikke handle derfra fremover. 

Vi utsettes for giftstoffer hver eneste dag, eneste vi kan gjøre er å forsøke å begrense den daglige eksponeringen. 

Anonymkode: b2d66...8a3

Tusen takk❤️ Har angst så det holder😫Flink å katastrofetenke😭Du har nok helt riktig.

Jeg tenker; er ikke dette de samme produktene barna i kina har tilgang på til daglig?

Nå er du inne i en spiral, og klarer ikke tenke rasjonelt. Jeg har vært der selv.

Forsøk å hente frem den logiske siden din. Dette er ikke farlig. Du er ikke grunnen til at et barn blir forgiftet, du mister ikke vennene dine og saken kommer ikke i media.

Dette er noe maaange hjem har i hus. Containerlass kommer fra Temu til Norge hver eneste dag - og hverken voksne eller barn dør som fluer på grunn av det.

Det er vondt å ha det sånn. Du er sikkert inne i en veldig slitsom og stressende periode i livet ditt. Pust med magen, forsøk å gjøre noe som gir deg positiv energi. Rykk deg selv ut av tankespiralen. 

Klem ♥️

Anonymkode: a032f...c46

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nå er du inne i en spiral, og klarer ikke tenke rasjonelt. Jeg har vært der selv.

Forsøk å hente frem den logiske siden din. Dette er ikke farlig. Du er ikke grunnen til at et barn blir forgiftet, du mister ikke vennene dine og saken kommer ikke i media.

Dette er noe maaange hjem har i hus. Containerlass kommer fra Temu til Norge hver eneste dag - og hverken voksne eller barn dør som fluer på grunn av det.

Det er vondt å ha det sånn. Du er sikkert inne i en veldig slitsom og stressende periode i livet ditt. Pust med magen, forsøk å gjøre noe som gir deg positiv energi. Rykk deg selv ut av tankespiralen. 

Klem ♥️

Å tusen takk, jeg griner😭🙏❤️Hærlighet for et flott menneske du er❤️

Jeg har det ekstremt tøft for tida. Ekstrem angst og er blitt sykemeldt pga.det. Jeg får liksom angst av at det ligger en tannpirker på et butikkgulv! For et barn KAN finne på å putte den i munnen.Så da tar heller jeg å kaster den.

Jeg ser farer overalt.Går utover hele dagen min. Overtenker, katastrofetenker, OCD og mer…

Veldig forrvirrende spiral.Går i samtaler og har fått medisin, men foreløbi hjelper det bare litt. Jeg jobber virkelig hardt for å komme ut av dette. Har skyldfølelse for alt, livredd for å være årsaken til at noen blir skadet.

Du er helt sikker på at det er ok ang.denne ballong-situasjonen?Om det var ditt barn? De er jo vennene mine, men de vet ikke hvor mye jeg sliter.Jeg får så vondt i meg. 

Hvordan kom du deg ut av den spiralen om jeg kan spørre?❤️

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har det ekstremt tøft for tida. Ekstrem angst og er blitt sykemeldt pga.det. Jeg får liksom angst av at det ligger en tannpirker på et butikkgulv! For et barn KAN finne på å putte den i munnen.Så da tar heller jeg å kaster den.

Jeg ser farer overalt.Går utover hele dagen min. Overtenker, katastrofetenker, OCD og mer…

Veldig forrvirrende spiral.Går i samtaler og har fått medisin, men foreløbi hjelper det bare litt. Jeg jobber virkelig hardt for å komme ut av dette. Har skyldfølelse for alt, livredd for å være årsaken til at noen blir skadet.

Du er helt sikker på at det er ok ang.denne ballong-situasjonen?Om det var ditt barn? De er jo vennene mine, men de vet ikke hvor mye jeg sliter.Jeg får så vondt i meg. 

Den samme ungen sitter mest sannsynlig og spiser sand og gud vet hva i barnehagen uansett, det går fint. Pust med magen og slapp av.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt sikker på at det ikke er farlig.

Men jeg har også blåst opp små saker til å bli kjempestore med helt irrasjonelle konsekvenser. Når du er sykemeldt på grunn av dette så er du jo hardt rammet, så det er godt at du får hjelp. For når du roer deg med at ballonger fra Temu ikke var farlig, så blir det noe annet du blir redd for. Frykten er bare et symptom på noe annet. Du har av en eller annen grunn et stort kontrollbehov. Når du blir sliten mister du oversikten og fotfestet, og du spiraliserer ned i tanker du ikke kan kontrollere. 

I mitt tilfelle tror jeg det var å vokse opp med en mamma som drakk i perioder. Jeg lærte meg å være på vakt, sense den minste ending i stemning og å lage meg selv egne tankemønster for å stagge bekymringene mine når jeg var utrygg. 

Når jeg som voksen blir veldig sliten så kan jeg komme inn i slike spiraler. Da spør jeg mannen min slike spørsmål som du stiller her. Jeg lager meg forklaringer som skal overbevise meg om at det ikke er krise. Jeg forbereder også forsvarstaler jeg må holde når skandalen kommer for en dag. Noe den selvsagt aldri gjør.

Når dette skjer skjermer jeg meg for stress, bruker trening og søvn som medisin, og jeg forsøker å vri tankene bort når de dukker opp. Så går det over etterhvert. Og da kan jeg se tilbake å småsmile sv meg selv.

Husk - ikke alt i verden er ditt ansvar. Og det aller meste går helt fint. Forsøk å sendte skuldrene 💕

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Den samme ungen sitter mest sannsynlig og spiser sand og gud vet hva i barnehagen uansett, det går fint. Pust med magen og slapp av.

Det har du nok helt rett i…🥰

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tror du barn i Kina som sikkert må til takke med de billige "kina" lekene dør som fluer?

Hvordan er det mulig å krisemaksimere slik??

Anonymkode: 6544e...c60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...