Gå til innhold

Norske myndigheter har gitt kostholdsråd i 70 år...

Anbefalte innlegg

Norske myndigheter har gitt kostholdsråd i 70 år, og på den tiden har andelen overvekt økt i takt med andelen ultraprosessert mat folk spiser. Mange, inkludert forskere mener det er en klar sammenheng med overvekt og ultraprosessert mat, og at vi dermed må spise mindre av det.

Jeg ser sammen hengen selv, men det er mye mer enn det som har forandret seg på 70 år.

I 1954 var nesten alle kvinne med egen familie hjemmeværende. De fleste sluttet å jobbe den dagen de giftet seg, da skulle de ta seg av mann, hjem og etter hvert barna. De færreste av barna hadde fritidsaktiviteter, og var for det meste ute og lekte etter skolen var ferdig.

I dag jobber de fleste av kvinnene, og de fleste barna har 2 eller flere fritidsaktiviteter.
Hverdagen går i å jobbe, komme seg hjem fra jobb, lage en rask middag og spise fort før man kjører ungene til diverse fritidsaktiviteter.
Å stå på kjøkkenet å lage mat fra grunnen av har man rett og slett ikke tid til.
Når hverdagen går i ett har man ofte ikke tid til annet enn å plukke opp en pose svenske kjøttboller eller fiskepinner fra frysedisken for å sette det på spissen.
De færreste familier i dag har råd til å leve på en inntekt.

Kanskje man heller skal se på årsaken til at folk spiser mer ultraprosessert mat, enn å komme med pekefingeren å si at folk må spise mindre?

Det var dagens utblåsning, takk for at du leste 

Anonymkode: 83584...33a

Fortsetter under...

Ultraprossesert mat er helt klart lite bra for kroppen, men jeg ble mest overrasket over hvor negativt det påvirker psyken vår. De forsker på ultraprossesert mat og psykisk uhelse og de resultatene var virkelig skremmende.

Når det kommer til overvekt er jo også tilgjengelighet et stort problem. Vi har god økonomi, og stivelsrik mat, som vi biologisk sett er laget for å sjeske på er tilgjengelig overalt, hele døgnet, alltid. 

Kiosker, bensinstasjoner, fast food kjeder, hjemleverinngstjenester og ikke minst eget skap, er fullt, til enhver tid.

Jeg er bare 50 år, men selv da jeg var ung hadde vi ikke den tilgjengeligheten som i dag, og ikke pengene.

Det var akkurat nok middag, ingen forsynte seg mange ganger, det var bare basisvarer i skapene, og skulle vi ha penger til sjokolade måtte vi jobbe først...

Anonymkode: 83979...4e1

På den andre siden jobber både menn og kvinner kortere dager og har flere hjelpemidler som gjør husarbeidet enklere og vi har økt kjøpekraften. Det tar ikke særlig lang tid å lage sunn mat heller. Synes du heller myndighetenee skulle droppet å opplyse om hva som er bra for oss?

Anonymkode: f448c...242

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det tar ikke lenger tid å lage ordentlig mat, det krever kanskje litt mer kunnskap og planlegging. 

Anonymkode: 9a79b...382

Man kan ikke si at det ikke tar lenger tid, det gjør det jo.

Anonymkode: e9dd4...e58

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dyrere er det også.

Jeg er veldig bevisst dette og prøver i størst mulig grad å lage mat fra bunnen selv 

Et eksempel fra forrige uke. Sønnen min er veldig glad i meksikansk gryte så vi skulle ha det til middag. Lager du Toro kjøper du en pakke kjøttdeig og en pose meksikansk gryte som koster noen tiere. Jeg lagde gryteretten selv og måtte da kjøpe ris, alle grønnsakene og kraften utenom, det ble ganske mye dyrere altså.

Det er ikke noen rask løsning på dette, jeg skjønner jo hvorfor det er sånn. Men jeg skjønner også godt at man i travle perioder av livet velger den enkleste og billigste løsningen, jeg gjorde det oftere selv da ungene var små.

Men det er eksempler som går andre veien også, jeg lagde f.eks blomkålsuppe forrige dagen og det er ikke hverken mer avansert eller særlig dyrere enn å lage Toro.

Anonymkode: 83979...4e1

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det tar lengre tid. Jeg lager det meste fra grunnen av (bruker buljong og, krydder paste,  tomater fra boks etc). I dag tok det ca 45 minutter og det anser jeg som en relativt rask middag. Bruker noen ganger 90 minutter men for det meste fra 45 minutter til rundt en time da jeg har blitt ganske effektiv.

Om en person som akkurat har begynt å lage skikkelig mat selv så ville de brukt mye lenger tid da det tar tid å sette seg inn i og lære forskjellig. Legge du til noen barn som kommer sulten hjem fra barnehage og som  trenger å spise før sengetid da skjønner du raskt hvorfor folk tar kjappe løsninger.

Jeg tror man må investere i mer relevant mat på skolen (mat og helse) og kanskje også tilby matkurs for foreldre på helsestasjonen/fastlege etc 

Vil vi ha en sunnere befolkning så må vi satse på mat og hva folk putter i kroppen. Fysisk aktivitet er også viktig så det bør jo få sin plass. Det er en investering som vil lønne seg på relativt kort tid egentlig. 

Elina skrev (30 minutter siden):

Ja, det tar lengre tid. Jeg lager det meste fra grunnen av (bruker buljong og, krydder paste,  tomater fra boks etc). I dag tok det ca 45 minutter og det anser jeg som en relativt rask middag. Bruker noen ganger 90 minutter men for det meste fra 45 minutter til rundt en time da jeg har blitt ganske effektiv.

Om en person som akkurat har begynt å lage skikkelig mat selv så ville de brukt mye lenger tid da det tar tid å sette seg inn i og lære forskjellig. Legge du til noen barn som kommer sulten hjem fra barnehage og som  trenger å spise før sengetid da skjønner du raskt hvorfor folk tar kjappe løsninger.

Jeg tror man må investere i mer relevant mat på skolen (mat og helse) og kanskje også tilby matkurs for foreldre på helsestasjonen/fastlege etc 

Vil vi ha en sunnere befolkning så må vi satse på mat og hva folk putter i kroppen. Fysisk aktivitet er også viktig så det bør jo få sin plass. Det er en investering som vil lønne seg på relativt kort tid egentlig. 

Det tar virkelig ikke lang tid å skjære opp et par gulrøtter, en halv løk og en paprika. Ikke koster det mye heller. 5 kr for gulrøttene, 10 for paprika og 4 kr for løken så er du der. Ris kjøpes i sekk på for eksempel 5 kg. Da har du ris lenge. I tillegg trenger du en boks tomater til omtrent 10 kr og litt krydder. Da kan du lage en vesentlig større porsjon enn med en pose.

Jeg er helt enig i at vi må satse på mat som er bra for deg, men da må det i hvertfal opplyses om hva som er bra.

Grunnen til at mange er overvektige, er at energitett mat som boller, kaker, kjeks, godteri, pølser, pizza, snacks etc er tilgjengelig døgnet rundt til en billig penge. Samtidig som behovet for aktivitet i hverdagen har blitt eliminert pga biler, automatisk utstyr osv slik at trening har blitt et prosjekt for de motiverte. Ultraprossesert er tidenes avledningsmanøver. Ingen blir tykke eller syke av et kosthold med mest grønnsaker og frukt og fisk og grovbrød, samt Toro tomatsuppe eller makrell i tomat på tube. Det er fordi ingen orker å gripe fatt i de virkelige problemene i samfunnet at ultraprosserert får så stor plass. 

Anonymkode: 6d4e9...387

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Grunnen til at mange er overvektige, er at energitett mat som boller, kaker, kjeks, godteri, pølser, pizza, snacks etc er tilgjengelig døgnet rundt til en billig penge. Samtidig som behovet for aktivitet i hverdagen har blitt eliminert pga biler, automatisk utstyr osv slik at trening har blitt et prosjekt for de motiverte. Ultraprossesert er tidenes avledningsmanøver. Ingen blir tykke eller syke av et kosthold med mest grønnsaker og frukt og fisk og grovbrød, samt Toro tomatsuppe eller makrell i tomat på tube. Det er fordi ingen orker å gripe fatt i de virkelige problemene i samfunnet at ultraprosserert får så stor plass. 

Det de som forsker på det har kommet frem til er at man spiser mer (flere kalorier) når man får servert ultraprosessert mat enn ikke ultraprosessert mat, men man vet ikke helt hvorfor. Man prøver å finne ut hva disse tilsetningsstoffene gjør med oss.
Samtidig er ultaprosessert mat lettere å fordøye slik at man fortere blir sulten igjen, og dermed spiser oftere.

Ja, folk beveger seg mindre, men det kommer litt av det samme som hvorfor man lager mindre mat fra grunnen av, man har ikke tid.

Forresten, når det kommer til ultraprosessert mat, man har et område i Sør Amerika hvor man knapt nokk hadde barnefedme, så kom disse Nestlé-båtene dit og en del ultraprosessert mat ble tilgjengelig for folk.
10 år senere hadde de en barnefedme på nesten 50% uten at livsstilentil folkene hadde endret seg  vesentlig.
Så en dokumentar om det for ikke så lenge siden.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det de som forsker på det har kommet frem til er at man spiser mer (flere kalorier) når man får servert ultraprosessert mat enn ikke ultraprosessert mat, men man vet ikke helt hvorfor. Man prøver å finne ut hva disse tilsetningsstoffene gjør med oss.
Samtidig er ultaprosessert mat lettere å fordøye slik at man fortere blir sulten igjen, og dermed spiser oftere.

Ja, folk beveger seg mindre, men det kommer litt av det samme som hvorfor man lager mindre mat fra grunnen av, man har ikke tid.

Forresten, når det kommer til ultraprosessert mat, man har et område i Sør Amerika hvor man knapt nokk hadde barnefedme, så kom disse Nestlé-båtene dit og en del ultraprosessert mat ble tilgjengelig for folk.
10 år senere hadde de en barnefedme på nesten 50% uten at livsstilentil folkene hadde endret seg  vesentlig.
Så en dokumentar om det for ikke så lenge siden.

Ja, når det gjelder «spisevennligjet» er det mange av de sterkt bearbeidete produktene som bidrar. Men problemet er og blir energitetthet i maten og enkel tilgang på billig dårlig mat. 
For øvrig publiseres det 350 studier på mat og helse hver eneste dag. «De som forsker på det» er ikke de som har fasiten. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det tar virkelig ikke lang tid å skjære opp et par gulrøtter, en halv løk og en paprika. Ikke koster det mye heller. 5 kr for gulrøttene, 10 for paprika og 4 kr for løken så er du der. Ris kjøpes i sekk på for eksempel 5 kg. Da har du ris lenge. I tillegg trenger du en boks tomater til omtrent 10 kr og litt krydder. Da kan du lage en vesentlig større porsjon enn med en pose.

Jeg er helt enig i at vi må satse på mat som er bra for deg, men da må det i hvertfal opplyses om hva som er bra.

Nei, det tar ikke lang tid å skjære opp noen grønnsaker men er man som meg interessert i mat og lager mat fra alle verdenshjørner så tar det faktisk litt tid. Tror det ofte er en for stor barriere å begynne å lage mat, men mat er faktisk veldig spennende. Du kan reise hvor som helst i den kulinariske verden med hjelp av autentiske oppskrifter som er tilgjengelig som aldri før. Man feiler heller aldri man bare lærer. 

Ingrediensene skal marinere, kuttes, stekes, kokes friteres, bake. Bakte poteter eller søtpotet tar over en time feks. Så mye god mat tar faktisk både tid og planlegging. Jeg har et krydder skap med over 50 forskjellige krydder men det kan enda være ting jeg mangler om jeg plutselig finner en god oppskrift. 

Enig i at det ikke koster mer langsiktig, men da må man faktisk bruke det også. For noen som ellers kjøper posemat så ser det i første øyekast ut som det er dyrere fordi du trenger så mye forskjellig. At du kan lage veldig mye mer med de ingrediensene er det ikke alle som tenker på når de står i butikken og vil ha noe kjapt. Derfor tenker jeg at økonomi innenfor mat også er viktig å lære på skolen, for det er totalen igjennom året/mnd som betyr noe. 

det fins mange retter som er sunne, gode og fort og lage '

jeg pelier og bestille mat fra hellofresh der er det sunne retter som ikke tar så lang tid

det som tar mest tid og lage mat er all den kuttingen av grønnsaker og da kan man kjøpe ferdig oppkuttet

Anonymkode: cd1e6...b2c

Annonse

Nå har jeg ikke sett et eneste kostholdsråd som sier «spis mer ultraprosessert mat». Jeg har heller ikke sett noen som gir kostholdsråd produsert ultraprosessert mat.

Hadde det ikke vært tilgjengelig, så hadde vi ikke kjøpt det. Da hadde vi funnet andre løsninger.

Jeg hadde en mor som jobbet, likevel laget hun all mat fra bunn. Vi hadde hver vår dag hvor vi satt på poteter for henne en halvtime før hun kom hjem. Og vi hadde mye fritidsaktiviteter. Men det var ingen som kjørte oss. Vi har egentlig ikke så veldig mye mer stressende hverdag, men vi skjemmer bort barna så de skal slippe å gå når det regner, er kaldt, er varmt osv. så vi kjører dem over alt.  

Anonymkode: 6a176...f83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...