Gå til innhold

Jeg har en kollega som titt og ofte «er syk,»

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jobber også med ei som alltid er syk. Finnes ikke et menneske med bedre helse. Lei av alltid å holde kurs og presentasjoner alene i tillegg til å måtte presentere det hun skulle ha gjort. Nå har jeg gitt beskjed til leder om at jeg  fremover holder kurs alene. Da får jeg i hvert fall en forutsigbarhet. Jobber i offentlig sektor, oppsigelse ikke mulig. Sykefraværet er snakket om med «den syke», men ingen ting skjer. Mareritt for en arbeidsplass. 

Anonymkode: c0ca1...ccc

Samme her. Offentlig. Han er skjermet og da faller alt på meg. Det er helt uaktuelt å sette noen inn for han når han er såpass sporadisk «syk.» Imens drukner jeg. 
Hi

Anonymkode: bc12b...7a4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Samme her. Offentlig. Han er skjermet og da faller alt på meg. Det er helt uaktuelt å sette noen inn for han når han er såpass sporadisk «syk.» Imens drukner jeg. 
Hi

Selvsagt er det ikke uaktuelt å lære opp flere slik at man kan avlaste hverandre ved behov. Du må bare være tydelig med leder på at du heretter ikke kommer til å risikere egen helse for å dekke både dine og hans oppgaver, du har nok med eget arbeid. Oppfordre til at flere i organisasjonen får opplæring for at avdelingen ikke skal bli så sårbar. Fortell gjerne leder både om at han melder sykdom på forhånd og at det kan se ut til at han ikke er syk i følge some.  

Anonymkode: 586bb...fc1

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hi

Får du betalt overtid da? 

Anonymkode: 9237c...4b8

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Selvsagt er det ikke uaktuelt å lære opp flere slik at man kan avlaste hverandre ved behov. Du må bare være tydelig med leder på at du heretter ikke kommer til å risikere egen helse for å dekke både dine og hans oppgaver, du har nok med eget arbeid. Oppfordre til at flere i organisasjonen får opplæring for at avdelingen ikke skal bli så sårbar. Fortell gjerne leder både om at han melder sykdom på forhånd og at det kan se ut til at han ikke er syk i følge some.  

Anonymkode: 586bb...fc1

Jo, det er uaktuelt. Jeg har tatt det opp med leder, og det var faktisk nøyaktig ordene som ble brukt - det var uaktuelt. Det må spares penger, stort, og det jeg ikke rekker i hans fravær, må bare være. Problemet er at det gir følgefeil som slår tilbake på meg senere. 
Hi

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Får du betalt overtid da? 

Anonymkode: 9237c...4b8

Ja, men jeg skal ikke bruke overtid på det. Jeg skal få det gjort i løpet av arbeidstiden. 
Hi

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jo, det er uaktuelt. Jeg har tatt det opp med leder, og det var faktisk nøyaktig ordene som ble brukt - det var uaktuelt. Det må spares penger, stort, og det jeg ikke rekker i hans fravær, må bare være. Problemet er at det gir følgefeil som slår tilbake på meg senere. 
Hi

Men da tenker jeg at du må bare si til leder at det går ikke, du klarer ikke å jobbe dobbelt og det innenfor vanlig arbeidstid. Hvis det fortsetter slik, kommer du til å bli sykmeldt fordi du er i ferd med å bli utbrent, og hva skal de gjøre da? Når bedriften har nøyaktig null personer som kan utføre denne jobben? Spør sjefen om han/hun virkelig tror at den "syke" kommer til å jobbe for to for å dekke opp ditt fravær.

Og følgefeilene får du bare drite i. Sjefen har sagt at du bare skal la ting ligge, så la det ligge. Blir det større problemer av det, så synd for sjefen. Heng over henne som en hauk hver gang og fortell at siden ""Trond" tok en tredagers igjen, så rakk ikke du X, og derfor er det nå problemer med Y, og hva skal sjefen gjøre med det?

Vær knallhard. Ingen kommer til å takke deg for å slite deg ut. Ingen.

Annonse

Har en jobb som krever høy utdannelse og erfaring innenfor feltet. Det finnes ingen i min bransje som kan steppe inn som vikar ved sporadisk fravær. Leder er forståelsesfull og like lei seg som meg. Fraværet til den ansatte går Ikke bare ut over meg, men også tjenestetilbudet til sårbare ungdommer. Dette handler om ansatte sin arbeidsmoral.

Anonymkode: c0ca1...ccc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...