Gå til innhold

Jeg har en kollega som titt og ofte «er syk,»

Anbefalte innlegg

og dermed tar seg en dag eller tre hjemme. Han har sagt det til meg, og jeg har informert min nærmeste leder, men hun har ikke gjort noe med det. Når han «er syk» havner alt hans arbeid på meg, og jeg må da jobbe dobbelt så mye. Ofte klarer jeg ikke å golde unna, og da får jeg klager fra de i andre enden at «jeg» gjør en utilfredsstillende jobb.

Hva gjør jeg? Jeg er så sliten og lei av dette som har pågått i nesten tre år. 

Anonymkode: bc12b...7a4

Fortsetter under...

Da tar du opp med leder at du ikke kan jobbe for to og at hn må ta inn vikarer ved sykdom. Det samme svarer du når noen kommenterer på hva du (ikke) gjør - du kan ikke jobbe for to. Om de er misfornøyd er de nok hjertelig velkomne til å ta sin del av den ekstra arbeidsmengden. 

MissSaigon skrev (7 minutter siden):

Da tar du opp med leder at du ikke kan jobbe for to og at hn må ta inn vikarer ved sykdom. Det samme svarer du når noen kommenterer på hva du (ikke) gjør - du kan ikke jobbe for to. Om de er misfornøyd er de nok hjertelig velkomne til å ta sin del av den ekstra arbeidsmengden. 

Skulle gjerne gjort det, men arbeidsfeltet hans er så smalt og spesialisert at det kun er han og jeg som er opplært i det. 
Jeg har ved flere anledninger orientert de andre om at det ikke var min oppgave, men de ser ikke ut til å differensiere mellom hans og mine gjøremål. 
Sist jeg tok det opp med leder, brast jeg i gråt, og hun lovte å ta tak. Det kan godt hende hun har pratet med ham, men det har ikke hjulpet. I dag er han «syk» igjen, og kjenner jeg han rett kommer det bilder på facebooken hans snart fra hytta. Han kan gjøre hva pokker han vil, det får null konsekvenser. 
Hi

Dette melder du til leder hver gang problemet oppstår. Meld avvik. Oppgi at du ikke har kapasitet til å gjøre vedkommendes oppgaver når han er borte fra jobb, og så gjør du det ikke. Gjør dine egne oppgaver. La leder håndtere mangel på personalressurser. Hvis ingen har fått opplæring så må noen få det da, som kan avhjelpe ved fravær fremover. 

Anonymkode: 586bb...fc1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skulle gjerne gjort det, men arbeidsfeltet hans er så smalt og spesialisert at det kun er han og jeg som er opplært i det. 
Jeg har ved flere anledninger orientert de andre om at det ikke var min oppgave, men de ser ikke ut til å differensiere mellom hans og mine gjøremål. 
Sist jeg tok det opp med leder, brast jeg i gråt, og hun lovte å ta tak. Det kan godt hende hun har pratet med ham, men det har ikke hjulpet. I dag er han «syk» igjen, og kjenner jeg han rett kommer det bilder på facebooken hans snart fra hytta. Han kan gjøre hva pokker han vil, det får null konsekvenser. 
Hi

Men det er ikke kollegaen din som har ansvar for at jobben blir gjort når han er syk/borte. Det er kun sjefen sitt ansvar, uansett hvor irriterende det er at han skulker unna oppgavene. 

Gjør det du skal og la sjefen ta ansvar for det som ikke blir gjort. Så enkelt og så vanskelig :) 

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Samme her. Når det har gått noen måneder siden sist han var " syk" så vet vi at da er han borte snart. Og det er bestandig på en Mandag. Blir aldri syk på en onsdag 

Anonymkode: 3462f...4b4

Hvordan i alle dager vet du at han ikke faktisk er syk? 

Anonymkode: 22e53...49f

Hvis du har gjort hva du kan og snakket med sjefen og det ikke skjer noe, ta igjen med samme mynt. Ta ut alt du kan av egenmeldingsdager, utnytt ordningen maks og la ham slite med det samme som du må.

Det lønner seg aldri å være den snille og ettergivende arbeidstakeren, spesielt ikke i bedrifter med evneveik ledelse og kolleger uten arbeidsmoral.

Anonymkode: 7e1f3...315

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi

Hvilke konsekvenser får det for deg og dine arbeidsoppgaver hvis du ikke gjør jobben hans?

Anonymkode: ea646...8c1

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi

Det er jo et ledelsesproblem. Uansett hva du mener om grunnene til din kollega sin sykdom, så er ikke det noe du har noe med. Slutt å gjørhan sine oppgaver, ha et klart skille mellom hva som er ditt og hva som er han sitt, at ledelesen ikke skiller er ikke ditt problem. Så lenge du gjør begges jobb, så er det ikke noen grunn for en veik leder til å ta tak i det.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan i alle dager vet du at han ikke faktisk er syk? 

Anonymkode: 22e53...49f

Fordi han sier det rett ut. At «I morgen er jeg syk. 😉 Kanskje jeg er ‘syk’ på torsdag og fredag og.» Og så legger han ut masse fine bilder fra tur i fjellet eller sammen med hyttenaboene der de koser seg i fuktig lag. Han er frisk, å ja. 
HI

At han legger ut på sosiale medier kan tyde på at han har en avtale med arbeidsgiver om fraværet. Man trenger ikke være sengeliggende for å være borte fra jobb, det kan være et utall av ting, f.eks psyksiske, som han ikke vil fortelle deg.

Arbeidsgiver kan bestride egenmeldingen, og kreve sykemelding fra første dag om det mistenkes skulk. Så når han overhodet ikke er redd for å bli tatt i skulk har han nok en eller annen avtale.

Det er uansett ikke ditt problem, ikke noe du skal trenge å tenke på.

Det som er ditt problem er arbeidsmengden som faller på deg når han ikke er på jobb. Der kan du igjen ha et møte med sjefen, gjerne inkludere verneombud/fagforening også. At du har en kollega med mye fravær skal ikke gjøre arbeidsmengden din ulevelig.

Anonymkode: 0db40...e55

Annonse

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Fordi han sier det rett ut. At «I morgen er jeg syk. 😉 Kanskje jeg er ‘syk’ på torsdag og fredag og.» Og så legger han ut masse fine bilder fra tur i fjellet eller sammen med hyttenaboene der de koser seg i fuktig lag. Han er frisk, å ja. 
HI

Er du anonym 4b4 ogt?

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

HI

Trenger ikke være frisk selv om han er på tur på hytta

Anonymkode: 50df7...ea6

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

At han legger ut på sosiale medier kan tyde på at han har en avtale med arbeidsgiver om fraværet.

Det her kan selvfølgelig stemme, men mange er fine nok til å gjøre det uten avtale. Jeg har opplevd at min sjef (!) gjorde akkurat det. Hun sendte snap fra fest på kvelden og sendte så melding på natta eller tidlig morgen om at hun var syk. Det skjedde hver gang hennes sjef var borte på kurs, ferie, barselpermisjon el. Det ble avslørt fordi sjefen hennes oppdaget at hun hadde vært borte uten å registrere det i systemet og fordi vi senere sa fra når hun ble "syk" når sjefen ikke var til stede. 

Anonymkode: 43385...45d

Jeg jobber med ei som er sånn. I dag er hun «syk» for attende gang dette året på en mandag. Helt facinerende. I helgen har hun snappet villt fra både fest og fjelltur men i dag gitt - da er hun syk. 

Anonymkode: e7df3...d35

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber med ei som er sånn. I dag er hun «syk» for attende gang dette året på en mandag. Helt facinerende. I helgen har hun snappet villt fra både fest og fjelltur men i dag gitt - da er hun syk. 

Det er veldig vanlig å få migrene på mandager faktisk.

Selvfølgelig mye fordi man avviker fra en det eneste man vet at har en positiv effekt på mirgene, nemlig "regelmessig livsstil".

Men samtidig, skal de med migrene aldri få være med på noe gøy i helgene?

Om hun har vært borte 8 mandager har hun kanskje et utvidet antall sykedager, som mange med migrene har?

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

18 mandager på 10 måneder, det er jo mer egenmeldinger enn man kan bruke det.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Selvfølgelig mye fordi man avviker fra en det eneste man vet at har en positiv effekt på mirgene, nemlig "regelmessig livsstil".

Om hun har vært borte 8 mandager har hun kanskje et utvidet antall sykedager, som mange med migrene har?

Hehe, fascinerende hvordan enkelte insisterer på å finne «forklaringer» på folk som skulker. Du tror sikkert at ingen voksne mennesker er hjemme fra jobb uten å være syke? Uansett er det vel litt rart å kombinere fjelltur og fullt party på en og samme helg, noe som kan gjøre selv folk uten migrene rimelig utmatta neste mandag?

Anonymkode: 7e1f3...315

Han har fortalt deg at han er syk? Regner med han har gitt beskjed til sjefen om at han er syk? Du får si fra til sjefen at hvis det ikke blir satt inn vikar på de dagene han er syk, kan du ikke jobbe i dobbelt tempo. 

Anonymkode: dda54...9ed

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er vanlig å få migrene i helgen, for da slapper man av, ikke så vanlig på mandager.

Hver gang han er borte sender du melding, skriftlig, til din leder og ber henne si hvilke oppgaver du skal prioritere i hans fravær fordi du ikke kan klare å rekke alt. Vis til hva du har av egne oppgaver som må gjøres og be om liste og ikke bare "ta det du rekker". Når noen da i etterkant gir deg trøbbel fordi du ikke har gjort noe viser du til melding fra leder om hva du skulle prioritere. Så gjør du dine egne oppgaver først og så tar du det du rekker av hans. Så repeterer du hyppig for leder at det er nødvendig å lære opp 1-2 andre på kontoret i hans og dine oppgaver fordi det er altfor sårbart at det bare er dere to som kan det. Om du også skulle bli syk er det ingen som gjør det. I og med at han har et ganske hyppig fravær så er det nødvendig med en backup som kan steppe inn og avlaste. 

Jobber også med ei som alltid er syk. Finnes ikke et menneske med bedre helse. Lei av alltid å holde kurs og presentasjoner alene i tillegg til å måtte presentere det hun skulle ha gjort. Nå har jeg gitt beskjed til leder om at jeg  fremover holder kurs alene. Da får jeg i hvert fall en forutsigbarhet. Jobber i offentlig sektor, oppsigelse ikke mulig. Sykefraværet er snakket om med «den syke», men ingen ting skjer. Mareritt for en arbeidsplass. 

Anonymkode: c0ca1...ccc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...