Gå til innhold

Bør jeg svelge denne kamelen?

Anbefalte innlegg

Mammas mann, min stefar, ligger for døden. Det er ventet og de har sammen planlagt begravelse og alt som kommer. Mamma viste meg i dag hva som skal stå i dødsannonsen. Der står det blant annet "gode bonuspappa". Det er altså meg han skal ha vært "god bonuspappa" til. Han var på ingen måte det. Tvert i mot er det takket være han at jeg flyttet hjemmefra som 16-åring og sjelden reiste hjem i ferier og høytider og at jeg har hatt lite kontakt med mamma i mange år. Det grøsser i meg med tanken på at det skal se ut som han var en god stefar for meg i dødsannonsen, men bør jeg bare svelge denne kamelen? Jeg har tatt det opp med mamma for noen år siden hvordan jeg opplevde det, men hun har et helt annet bilde av oppveksten min enn det jeg har. Jeg ønsker jo ikke å gjøre det verre for mamma i alt det som skjer og skal skje. Finnes det noen måte jeg kan si at jeg ikke vil at det skal stå der på uten å være slem?

Anonymkode: 2981d...108

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450423-b%C3%B8r-jeg-svelge-denne-kamelen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mammas mann, min stefar, ligger for døden. Det er ventet og de har sammen planlagt begravelse og alt som kommer. Mamma viste meg i dag hva som skal stå i dødsannonsen. Der står det blant annet "gode bonuspappa". Det er altså meg han skal ha vært "god bonuspappa" til. Han var på ingen måte det. Tvert i mot er det takket være han at jeg flyttet hjemmefra som 16-åring og sjelden reiste hjem i ferier og høytider og at jeg har hatt lite kontakt med mamma i mange år. Det grøsser i meg med tanken på at det skal se ut som han var en god stefar for meg i dødsannonsen, men bør jeg bare svelge denne kamelen? Jeg har tatt det opp med mamma for noen år siden hvordan jeg opplevde det, men hun har et helt annet bilde av oppveksten min enn det jeg har. Jeg ønsker jo ikke å gjøre det verre for mamma i alt det som skjer og skal skje. Finnes det noen måte jeg kan si at jeg ikke vil at det skal stå der på uten å være slem?

Svelg kamelen for din mor. 

Anonymkode: 228c5...b0c

Kan det ikke bare stå «bonuspappa». Det burde ikke være for mye å be om, det er tross alt deg han har vært det for og da syns jeg du kan forsøke å si det uten å bringe opp noe annet. Bare si det rett frem; «mamma, jeg vil gjerne at det bare står bonuspappa, ok?» Hvis hun ønsker å utdype det så sier du bare at dere kan snakke om det når stormen har lagt seg litt. Det er ikke for mye forlangt. Jeg skjønner deg veldig godt. 

Anonymkode: 15e62...ed9

Jeg har vært i samme situasjon da jeg flyttet hjemmefra (han er ikke død, de gikk senere fra hverandre), og jeg er ikke sikker på om jeg hadde klart å svelge akkurat den kamelen.

Der var det selve forholdet som var toxic, men han var overhode ingen type «pappa» i mitt liv. Det ville også sett ganske merkelig ut ettersom «alle» visste hvorfor jeg flyttet. 

Jeg ville minimum krevd at «gode» ble fjernet, helst alt, så kunne jeg hatt navnet mitt med.

Anonymkode: e80a9...da7

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Døsannonsen er det de etterlatte som utformer.Dette kan ikke hun bestemme.

Anonymkode: c908f...c86

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes du skal be om, eller egentlig kreve, at ordet "gode" skal fjernes. Da slipper du å svelge kamelen mothårs, i det minste. 

Anonymkode: ebfa9...1a1

Helt enig. Hvorfor skal man skrive noe som er løgn? Jeg hadde aldri godtatt løgn. Forlang at løgn blir rettet opp i, uten at noen kan ta deg i noe.

Anonymkode: 8ad7f...42a

Jeg ville kontaktet begravelsesbyrået når han er død, forklart situasjonen og be dem pent om å "glemme" dette ene ordet ("gode"), slik at du slipper å rippe opp i ting nå som din mor er i sorg. Om begravelsesbyrået gjør dette så slipper du at det blir bråk om dette, Ts.

Jeg tenker at når "gode bonuspappa" refererer til deg, så må det brukes en benevnelse som du kan stå for. Og det ville jeg sagt til begravelsesbyrået.

Om begravelsesbyrået ikke kan gjøre dette, så ville jeg ikke tatt det opp med din mor. Om noen som kjenner deg og vet hvordan forholdet var, så synes jeg det er helt greit at du sier "det var slik min mor valgte å utforme dødsannonsen, jeg hadde ikke noe å si om det som stod der". På den måten sier du mye, men uten å si noe.

Anonymkode: bb407...f75

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ikke når hun selv er død og i live bør hun  heller ikke snakke for sin datter

Anonymkode: c908f...c86

At det var? I død og i live?

Moren til hi er den etterlatte, mannen var kun hi sin stefar og hun har ingen offentlig rolle som etterlatt.

Hi, jeg hadde også krevd ordet "gode" fjernet. Det får faktisk mor bare forholde seg til 

Ikke så lett, for det ligger mye følelser bak. Men hvis det er en kamel du klarer å svelge, sparer det kanskje potensielt mye mer gruff kontra å stå i prinsippet. Jeg har jo sett en og annen dødsannonse hvor jeg vet at det som står der er mer for ordens skyld for omverden, men vi som kjenner de godt, vet at det er mer bak. Tenker at de som kjenner en godt, vet. Sånn sett vil ikke prinsippet der endre noe ved å stå på det. 

Men om det er viktig for deg, det vet jo bare du og det er selvfølgelig forståelig og ikke noe feil i det, det er lov å si at du ikke ønsker å være med der. Det kan du si på en fin måte. «Takk for at dere tenkte på meg, men jeg har hatt et annet forhold til han og da blir det mer riktig å ikke ta med meg i denne»

Anonymkode: 78939...e0c

Vanskelig å rådgi deg her. Jeg synes ikke du skal tenke på noen andre enn deg selv. Vil det å ta kampen gi deg mer enn det tar i form av mulig konflikt, ubehag, nye år med avstand? I så fall skal du absolutt si fra. Du må nesten bare veie tap og gevinst opp mot hverandre så langt det er mulig. Men jeg synes ikke du skal svelge kamelen for å «være grei». Det er et  overtramp mot deg som gjøres. Det er det greit å reagere på. 

Anonymkode: ffedb...407

Takk for mange gode innspill. Jeg har tenkt og tenkt. Han lever jo så vidt det er enda så jeg tenker at jeg bør si noe før han dør. Er det feigt å sende en melding? Da kan hun lese og tygge litt på det. Kan jeg sende dette? "Jeg har tenkt på det utkastet til dødsannonse du viste meg. Du vet at forholdet mellom xx og meg ikke var godt og du vet årsaken til at jeg både flyttet og holdt meg mye borte. Det er derfor vondt for meg at du i annonsen vil kalle han "gode bonuspappa". Jeg kan tåle bonuspappa, selv om han aldri var noen pappa for meg, men kan du være så snill å fjerne ordet gode? Alle som kjenner oss vet uansett sannheten og det vil se rart ut å lyve på trykk."

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for mange gode innspill. Jeg har tenkt og tenkt. Han lever jo så vidt det er enda så jeg tenker at jeg bør si noe før han dør. Er det feigt å sende en melding? Da kan hun lese og tygge litt på det. Kan jeg sende dette? "Jeg har tenkt på det utkastet til dødsannonse du viste meg. Du vet at forholdet mellom xx og meg ikke var godt og du vet årsaken til at jeg både flyttet og holdt meg mye borte. Det er derfor vondt for meg at du i annonsen vil kalle han "gode bonuspappa". Jeg kan tåle bonuspappa, selv om han aldri var noen pappa for meg, men kan du være så snill å fjerne ordet gode? Alle som kjenner oss vet uansett sannheten og det vil se rart ut å lyve på trykk."

👏🏻💪🏻

Anonymkode: 78939...e0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...