Gå til innhold

Jeg ble litt perpleks i går. Datteren min spurte om hun kunne få låne penger av oss.

Anbefalte innlegg

Hun har tidligere mottatt kr 2 millioner fra oss i ren gave. Jeg forstod ikke helt hva som var årsaken til at hun vil ha mer penger men jeg forstod at hun vil starte egen forretning og slutte i jobben sin. Hun vil starte et helikopterselskap (det som er i våre hjemtrakter fungerer ikke særlig). Hva tenker dere? Låne henne penger, fordi hun vil satse på noe som kanskje blir vellykket, eller si nei, fordi vi mener at dersom det er bærekraftig, så vil de satse på dette selv. Alternativet er jo å gi henne forskudd på arv og at hun signerer dokumenter som tinglyser dette forskuddet?

Anonymkode: 21a03...c97

Fortsetter under...

Slike beløp låner man fra banken for å starte foretning. Hvis hun skal låne fra dere må dere jo underskrive kontrakt på når dette skal betales tilbake, om hun skal betale med renter, og hva hvis forretningen går under? Nei, jeg ville sagt at hun får gjøre som alle andre og spørre banken. 

Jeg ville aldri - selv om jeg hadde kunnet - lånt bort slike beløp. Det handler om å lære bort ansvarlighet. Om dette er liv laga så må hun gjøre forarbeidet slik at det blir godkjent av en bank, hun må ha en strukturert plan. 

Anonym bruker skrev (På 19.10.2024 den 23.01):

Hun har tidligere mottatt kr 2 millioner fra oss i ren gave. Jeg forstod ikke helt hva som var årsaken til at hun vil ha mer penger men jeg forstod at hun vil starte egen forretning og slutte i jobben sin. Hun vil starte et helikopterselskap (det som er i våre hjemtrakter fungerer ikke særlig). Hva tenker dere? Låne henne penger, fordi hun vil satse på noe som kanskje blir vellykket, eller si nei, fordi vi mener at dersom det er bærekraftig, så vil de satse på dette selv. Alternativet er jo å gi henne forskudd på arv og at hun signerer dokumenter som tinglyser dette forskuddet?

Anonymkode: 21a03...c97

Har dere mulighet til å gi forskudd på arv og dere ønsker det selv, hadde jeg gjort det.

Hadde det vært ett lån, tror jeg at jeg vært mer skeptisk...

Å få lån fra en bank i en oppstart er veldig vanskelig selvom man har en veldig god forretningsplan. Bankene er risikoaverse, men som grunder så er det også ganske frustrerende (selvom man selvfølgelig forstår det). Jeg startet mitt selskap for 16 år siden innenfor datasikkerhet, og mine foreldre lånte meg 2 millioner, samt de fikk 20 % eierandel i selskapet. De fem første årene var det trangt med lite lønn til meg, og ingen tilbakebetaling på lånet. Når markedet løsnet skikkelig med det mange oppdrag, lånet betalt tilbake på 2 år og nå tas det ut ett utbytte hvert år som i gjennomsnitt har gjort at de har fått utbytte på 300 000 hvert år. 

Mao ville jeg lånt ut pengene hvis dere har de, forretningsplanen er god og att produktet har ett stort nok marked. Når det kommer til din datters ide er jeg mer usikker da jeg tror hennes ide har ett for snevert marked, men jeg kan ta feil her.

Anonymkode: 082bc...d95

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...