Gå til innhold

Kan man få rede på om noen er blitt tatt av politiet?

Anbefalte innlegg

Jeg la inn et tips angående en fyr som jeg vet med sikkerhet selger narkotika fra huset sitt. Tipset politiet om dette, og fikk et par til å gjøre det samme. 

Nå viser det seg at politiet har hatt en storaksjon i Agder, der de har pågrepet 19 menn for narkotika-virksomhet. Hva er oddsen for det liksom? Jeg vil kanskje ikke tro at han er en av dem, men jeg blir så nyskjerrig om de har vært hos han. Han har en nabo som også selger fra sitt hjem, der har politiet vært flere ganger. 

Kan man få rede på om han er en av de pågrepne? 

Anonymkode: 2a011...2ee

Fortsetter under...

Politiet er veldig forsiktige med å ta noen for narkotika for tiden. Statsadvokatens beskjed om at det er ulovlig å ransake og å arrestere noen for personlig bruk og innehav av narkotika har gjort at politiet unngår det som kan være "personlig bruk". Det må over i forbrytelse (i stedet for bare en forseelse) for at politiet skal gripe inn. Det hjelper lite å si at, "h*n har en masse narkotika!", si heller, "h*n spurte meg om jeg ville kjøpe narkotika av h*n". Kommer det inn flere tips fra forskjellige personer om at "h*n ville selge narkotika til meg" så går det langt ut over "personlig bruk". Da har politiet en sak.

Anonymkode: 9049d...492

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Politiet er veldig forsiktige med å ta noen for narkotika for tiden. Statsadvokatens beskjed om at det er ulovlig å ransake og å arrestere noen for personlig bruk og innehav av narkotika har gjort at politiet unngår det som kan være "personlig bruk". Det må over i forbrytelse (i stedet for bare en forseelse) for at politiet skal gripe inn. Det hjelper lite å si at, "h*n har en masse narkotika!", si heller, "h*n spurte meg om jeg ville kjøpe narkotika av h*n". Kommer det inn flere tips fra forskjellige personer om at "h*n ville selge narkotika til meg" så går det langt ut over "personlig bruk". Da har politiet en sak.

Jeg har meldt ifra om at han selger til folk som sliter med både rus og psyke. Og at han selger fra boligen sin. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har meldt ifra om at han selger til folk som sliter med både rus og psyke. Og at han selger fra boligen sin. 

Flink det! Det er nettopp det som må til. Bra!

Tenker at det er større sjanse for at det er tilfeldig enn ikke. Aksjoner av den typen har gjerne vært planlagt leeeeeenge, kanskje har de jobbet i flere år med å få oversikt før de går til aksjon. Men kanskje har det en sammenheng, og det er «din» mann, hvem vet. Tror nesten du må slå deg til ro med at du gjorde det rette enten det er det ene eller det andre 🙌🏼🤓

Anonymkode: 4ba4d...0bc

Annonse

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg vil tro at også de som er mistenkt for narkotikahandel har et personvern.

Anonymkode: 1f381...c18

Ja det har de jo selvsagt. Og har de ingen grunn for å ta tips på alvor, ei heller har ressurser til det (som er mest aktuelt) så er det bare sånn det er. Men det er jo temmelig dumt å oppfordre folk til å tipse om kriminalitet dersom de aldri følger opp. 

Om politiet har lov til å ta seg inn i bolig, er nok ikke sikkert. Men det vil forhåpentligvis gi narkolangeren en liten støkk. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja det har de jo selvsagt. Og har de ingen grunn for å ta tips på alvor, ei heller har ressurser til det (som er mest aktuelt) så er det bare sånn det er. Men det er jo temmelig dumt å oppfordre folk til å tipse om kriminalitet dersom de aldri følger opp. 

Om politiet har lov til å ta seg inn i bolig, er nok ikke sikkert. Men det vil forhåpentligvis gi narkolangeren en liten støkk. 

Å tipse om kriminalitet er bra. Men selv med tips så kan selvfølgelig ikke politiet bare dukke opp på døra til en gitt person og stille spørsmål om narkotika

Anonymkode: 3dbd2...27f

Å oppbevare narkotika er ulovlig, også til eget bruk. Nå er det slik at det er er kriminelt nettverk. De får andre løpegutter til å selge for seg, så får de en prosent av summen. Politiet vil gjerne ta de som står bak, ikke løpeguttene. 
Dette er et miljø der tysting kan gi store konsekvenser for de som tyster. Så politiet legger ofte en samlet plan for å foreta razzia. Her jeg bor var det razzia i et hus for noen uker siden med politihunder. Dette er en mann som koker eget dop og selger. 
folk må bare lage dop og plukke sopp til eget bruk og bli dum i hodet, men å selge til sårbare mindreårige som sliter fra før? De skulle hatt skambank! 

men til svarer ditt, nei de har ikke opplysningsplikt til deg. Alle kan tipse, men du har ingen krav på å vite saken videre grunnet taushetsplikt 

Anonymkode: 17c9f...3b1

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Å tipse om kriminalitet er bra. Men selv med tips så kan selvfølgelig ikke politiet bare dukke opp på døra til en gitt person og stille spørsmål om narkotika

Hvorfor skal man da tipse hvis de ikke tar affære likevel? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Klart de kan, det er bare ikke den mest effektive måten å gjøre det på.

De tar storfisken og da har småfiskene ikke lengre noe å selge.

Og som svar på HI; Nei, det kan de nok ikke oppgi.

Anonymkode: d6bbc...703

Man skal tipse. Det er typisk denne ene 14-åringen som har blitt utsatt for overgrep og som varsler, som setter i gang store utrullinger. 

Anonymkode: d6bbc...703

Det er bra å tipse, da kan politiet bygge sak lettere. Men de kan jeg så klart ikke bare aksjonere på tips uansett, tenk om en person bare hater naboen å tipser uten at det er reelt?

Anonymkode: 95f31...8a3

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...