Gå til innhold

Jeg tror vi må beskatte de eldste mye mer

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De som leier fordi de ikke har råd til å kjøpe selv og som lever på minstepensjon vil være av dem som tjener på en hardere beskatning av formue og eiendom. Problemet er at verdiene vil hope seg opp i den eldste generasjonen. 

Mine besteforeldre etterlot seg ca 500.000 til min mor og min far da foreldrene mine var drøyt 60. Mine foreldre og mannens foreldre kommer til å etterlate oss både tilsvarende det de arvet og det de selv har opparbeidet seg. Når vi kommer i 60-årene omtrent kommer vi til å arve i størrelsesorden 6 millioner hver. Når jeg og mannen dør, kanskje er nok våre barn rundt 60. Regner jeg med at vi har bygget opp enda større formue i tillegg til det vi har arvet. Da vil ungene våre kanskje arve rundt 20 millioner hver. Sånn fortsetter det. Det vil bli veldig stor forskjell mellom de godt voksne, som både har hatt tid til å bygge opp egen formue og har arvet sine foreldre, og de yngre som er i etableringsfasen og egentlig trenger penger mest.

Anonymkode: 7a452...aa1

Om man suger på labben for å etterlate seg arv, så.

Jeg er fullt inneforstått med at det ikke blir noe særlig arv å snakke om. Nå, mens foreldrene mine er spreke pensjonister, nyter de muligheten til å reise. Etter hvert som de blir eldre vil de bruke oppspart formue på å kjøpe seg tjenester for å kunne leve gode, selvstensige liv lengst mulig. I tillegg bor de såpass avsides til at de vil få mindre for boligen enn det de må ut med for å kjøpe universelt utformet leilighet med heis osv når det behovet kommer. Vi er enige med dem om at det er lite vits i å spare seg til fant, og at de skal bruke mulighetene som ligger i de midlene de har spart opp. 

Anonymkode: 8bfc9...26c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nja, er ikke nødvendigvis enig der. Men jeg tenker at pensjon fra folketrygden burde være akkurat samme beløp for alle. Vi beregner oss i hjel i dette landet, tipper det ville fjernet mye byråkrati om det var en flat utbetaling. Dagpenger, sykepenger, aap og ufør bør også være samme beløp, så kan en heller justere ved omsorg for barn. 

Anonymkode: c6acf...5fe

Totalt uenig! Jeg hadde lagt ned selskapet mitt og ytt minimalt hvis jeg skal få lik utbetaling hvis jeg blir syk som noen som ikke har ytt mer enn minimum jobbmessig. Folk som legger inn mye ekstra innsats kommer ikke til å gidde hvis den sosiale tankegangen blir enda mer "likhet for alle" enn det er nå, og de som yter minimalt må forstå at valgene de tar får konsekvenser.

Anonymkode: 1c28b...585

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Totalt uenig! Jeg hadde lagt ned selskapet mitt og ytt minimalt hvis jeg skal få lik utbetaling hvis jeg blir syk som noen som ikke har ytt mer enn minimum jobbmessig. Folk som legger inn mye ekstra innsats kommer ikke til å gidde hvis den sosiale tankegangen blir enda mer "likhet for alle" enn det er nå, og de som yter minimalt må forstå at valgene de tar får konsekvenser.

Hvem yter minimalt jobbmessig?

Anonymkode: 25a9f...567

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det må du gjerne være. Men er du syk så «produserer» du jo ikke noe mer enn andre som er syke, så hvorfor skal du ha en høyere ytelse fra folketrygden enn andre? 

Nå er jeg mot formuesskatt da, så om jeg fikk leke diktator i Norge, ville du i det minste hatt råd til å beholde firmaet ditt mens du var syk 😉

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det må du gjerne være. Men er du syk så «produserer» du jo ikke noe mer enn andre som er syke, så hvorfor skal du ha en høyere ytelse fra folketrygden enn andre? 

Nå er jeg mot formuesskatt da, så om jeg fikk leke diktator i Norge, ville du i det minste hatt råd til å beholde firmaet ditt mens du var syk 😉

Men jeg har produsert enormt mye mer skatteinntekter via personlig beskatning, selskapskatt og arbeidsgiver avgift før jeg eventuelt hadde blitt syk. Det er få som orker å jobbe 60-70 timer i uken hvis man ikke skal kunne få igjen mer enn de som går på jobb kl 8 og er ferdig kl 16 fem dager i uken hvis man skulle bli syk.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvem yter minimalt jobbmessig?

Jeg jobber rundt 70 timer i uken for opprettholde arbeidsplassen til mine ansatte, og i forhold til de 70 timene er 37,5 timer pr uke lite.

Annonse

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Er du villig til å leve like sparsommelig som dagens pensjonister gjorde i sin tid da?

Tja, jeg ville ikke hatt noe i mot å bo i et nybygget hus med fire soverom mens jeg jobbet deltid, slik min mor gjorde da hun var på min alder. Faren min hadde en helt vanlig jobb som lærer, det var ikke noe problem å få bygd hus med den inntekten. 

Mange av dagens pensjonister (særlig de med høye pensjoner, som det er snakk om i denne tråden) har tjent gode penger mens de var yngre også. I tillegg var husprisene mer overkommelige. De har ikke lidd noen nød, akkurat. 

Anonymkode: 4fdcb...3cf

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg jobber rundt 70 timer i uken for opprettholde arbeidsplassen til mine ansatte, og i forhold til de 70 timene er 37,5 timer pr uke lite.

Ok, så man yter minimalt jobbmessig hvis man jobber 37,5 timer i uka?

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Men jeg har produsert enormt mye mer skatteinntekter via personlig beskatning, selskapskatt og arbeidsgiver avgift før jeg eventuelt hadde blitt syk. Det er få som orker å jobbe 60-70 timer i uken hvis man ikke skal kunne få igjen mer enn de som går på jobb kl 8 og er ferdig kl 16 fem dager i uken hvis man skulle bli syk.

Nå er jeg grunder selv, så jeg vet godt innsatsen det krever. Du vil fremdeles eie selskapet ved f eks sykdom og det vil jo genere inntekt videre om du har ansatte. Hvis du derimot skulle bli syk i oppstartsfasen, som for mange er mye jobb uten inntekt, vil du jo være sikret i den perioden du trenger det mest om du blir syk. 

Skatten du nevner her innebærer også at selskapet ditt i denne perioden har generert større inntekter til deg enn ellers. I hvert fall hvis du tar med mitt utgangspunkt som er å fjerne skatt på ikke realiserte verdier. Skatt kun når du generer en inntekt eller realiserer. 

En syk direktør produserer ikke noe mer enn en syk butikkansatt i perioden man er syk. I perioden man er frisk og operativ, så vil direktøren ha en høyere inntekt enn butikkmedarbeider. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke antall timer man jobber som betyr noe, det er resultatet av det man gjør som betyr noe

Anonymkode: fdfe3...b37

Jeg er uenig i det at pensjonistene skal skattes høyere. 

De hadde et lavere forbruk enn oss, de sparte opp for å handle noe og tok ikke opp lån slik vi gjør i dag. De har spart i egen pensjonsforsikring, i tillegg til at den fra staten var nok bedre enn den fremtiden vil få. 

Skal de som har høyest pensjon beskattes så er det bare rett og rimelig at minstepensjonister må skattes like mye. De som har jobbet for å tjene opp sin pensjon og spart ekstra for det må kunne nyte det. 

Jeg synes også at det er ekstremt så mye barnefamilier sutrer nå til dags. Hva med å se på egen økonomi først? Man trenger vel ikke to biler? Hva er forbruket på unødvendige ting? 

Selv om skattefordelen på lån var bedre på den tiden så var også renten på 12-13 %, ikke mange i dag som hadde tålt det. 

Jeg kan huske at mamma sjeldent kjøpte seg nye klær selv om begge mine foreldre hadde god jobb. De brukte ikke penger på pynteputer, sengesett eller nye vaser heller. Det var slik de ønsket seg til jul. Mitt forbruk er mye høyere enn det deres var. 

Jeg har selv klart å bygge meg opp en formue i eiendom, men hvorfor skal jeg straffet for dette når jeg blir gammel? 

Anonymkode: 35b0f...3bb

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er uenig i det at pensjonistene skal skattes høyere. 

De hadde et lavere forbruk enn oss, de sparte opp for å handle noe og tok ikke opp lån slik vi gjør i dag. De har spart i egen pensjonsforsikring, i tillegg til at den fra staten var nok bedre enn den fremtiden vil få. 

Skal de som har høyest pensjon beskattes så er det bare rett og rimelig at minstepensjonister må skattes like mye. De som har jobbet for å tjene opp sin pensjon og spart ekstra for det må kunne nyte det. 

Jeg synes også at det er ekstremt så mye barnefamilier sutrer nå til dags. Hva med å se på egen økonomi først? Man trenger vel ikke to biler? Hva er forbruket på unødvendige ting? 

Selv om skattefordelen på lån var bedre på den tiden så var også renten på 12-13 %, ikke mange i dag som hadde tålt det. 

Jeg kan huske at mamma sjeldent kjøpte seg nye klær selv om begge mine foreldre hadde god jobb. De brukte ikke penger på pynteputer, sengesett eller nye vaser heller. Det var slik de ønsket seg til jul. Mitt forbruk er mye høyere enn det deres var. 

Jeg har selv klart å bygge meg opp en formue i eiendom, men hvorfor skal jeg straffet for dette når jeg blir gammel? 

Anonymkode: 35b0f...3bb

Er helt enig i alt du skriver her

Anonymkode: fdfe3...b37

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...