Gå til innhold

Skal jo ingenting til før man blir kalt rasist nå for tiden, jo :(

Anbefalte innlegg

Jeg har skiftet til vinterdekk på bilen.
Etter det var jeg nede på bensinstasjonen for å sjekke lufttrykket på bilen samt vaske den.
Sjekket lufttrykket, flyttet bilen og gikk inn for å betale for vask.

Når jeg flyttet bilen min var det en annen som tok plassen ved den luft greien.

Første gang jeg skulle sjekke lufttrykket rotet jeg noe veldig, viste ikke helt hvor jeg fant hvilket trykk hjulene skulle ha, eller hvordan den luft greien virker.
Så når han som går ut av den andre bilen enda ikke har begynt å sjekker hjulene på bilen sin og ser ut som om han ikke helt vet hvordan når jeg kommer tilbake etter å ha betalt for en bilvask så spør jeg om har trenger hjelp.
Får til svar at det kan han fint selv, hvorfor tror jeg at han ikke vil klare det og om jeg er rasist.

Ble satt ut, tenkte bare å hjelpe dersom han trengte det. Så kjørte jeg og vasket bilen min.

Skal det virkelig ikke mer til for å bli kalt rasist nå om dagen?

Anonymkode: 78291...002

Fortsetter under...

Nei, det skal ikke så mye til. I jobben min blir jeg kalt både rasistisk og at jeg hater nordmenn med jevne mellomrom. Bare fordi begge parter blir behandlet etter samme regelverk og ingen av dem liker resultatet. Jeg hører jevnlig "om jeg hadde vært mørk i huden så hadde jeg fått..." og " om jeg hadde vært hvit i huden så hadde jeg fått...". 

Anonymkode: 098d1...a9f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det skal ikke så mye til. I jobben min blir jeg kalt både rasistisk og at jeg hater nordmenn med jevne mellomrom. Bare fordi begge parter blir behandlet etter samme regelverk og ingen av dem liker resultatet. Jeg hører jevnlig "om jeg hadde vært mørk i huden så hadde jeg fått..." og " om jeg hadde vært hvit i huden så hadde jeg fått...". 

Anonymkode: 098d1...a9f

Haha, det kan jeg fint forestille meg.

Jeg jobber med elever (ikke som lærer heldigvis), og der er det også mange som føler seg diskriminert, helt uavhengig av hudfarge, når de får et «nei» - helt uavhengig av hvor idiotisk forespørselen er.

Anonymkode: 76a6d...f8d

Det er leit når sånt skjer, den erfaringen jeg har tilsier at han kanskje følte seg krenket fordi en kvinne trodde han ikke kunne klare det selv. Det tror jeg menn fra de fleste kulturer kan oppleve, også norske menn.

Jeg jobber i et serviceyrke i det offentlige og møter «alle», jeg antar ikke at noen med mørkere hud enn meg snakker et spesifikt språk, jeg slår ikke over på engelsk med mindre de ber meg om det eller snakker engelsk først. Jeg møter så mange og noen snakker flytende norsk, noen snakker godt engelsk og andre er kun flytende i morsmålet.

For noen år siden snakket Tinashe Williamson om hvordan hun opplever 

Annonse

EinFrosk skrev (Akkurat nå):

Det er leit når sånt skjer, den erfaringen jeg har tilsier at han kanskje følte seg krenket fordi en kvinne trodde han ikke kunne klare det selv. Det tror jeg menn fra de fleste kulturer kan oppleve, også norske menn.

Jeg jobber i et serviceyrke i det offentlige og møter «alle», jeg antar ikke at noen med mørkere hud enn meg snakker et spesifikt språk, jeg slår ikke over på engelsk med mindre de ber meg om det eller snakker engelsk først. Jeg møter så mange og noen snakker flytende norsk, noen snakker godt engelsk og andre er kun flytende i morsmålet.

For noen år siden snakket Tinashe Williamson om hvordan hun opplever 

Å bli snakket til på engelsk fordi noen antar at hun ikke snakker norsk. Rundt den tiden kom en ung mann på døren hos meg for å samle inn penger til en veldedig organisasjon. Jeg hadde huset fullt av gjester og mye lyd bak meg, derfor hørte jeg feil og trodde han hilste på engelsk og svarte derfor på engelsk. Jeg tenker enda på at han sa «du kan snakke norsk, jeg forstår det» og at jeg har vært med på å styrke hans opplevelse av diskriminering. 

Anonymkode: a20c2...043

Det er mange som er rasister mot oss nordmenn. 

Jeg er helt sjokkert. Mange barn av utlandsk opphav slenger mye dritt om oss hvite, normenn og Norge. Hører jeg hver dag når jeg leverer sønnen på skolen. 

Anonymkode: 1457d...c3d

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er mange som er rasister mot oss nordmenn. 

Jeg er helt sjokkert. Mange barn av utlandsk opphav slenger mye dritt om oss hvite, normenn og Norge. Hører jeg hver dag når jeg leverer sønnen på skolen. 

Anonymkode: 1457d...c3d

😂 Det er ikke mulig å være rasist mot hvite!

Anonymkode: 3525a...882

Det er blitt mye kaos rundt rasisme. Vi kan ikke mene noe som helst lenger, dersom en person har mørk hudfarge. For meg vil alltid arabere og afrikanere være tvilsomme mennesker med henfallenhet til å løse problemer på helt annen måte enn nordmenn. De siste 10 årenes aggressive propaganda, i favør av andre kulturer og raser, kan ikke utslette nyere historie. Vi har vært barbariske vi også, i middelalderen. Veldig mange arabere og afrikanere er ikke kommet ut av den tilstanden. Det tar tid. Noen hundre år tenker jeg. Trist å tenke på at alle siviliserte samfunn nå er blitt en del av denne prosessen.

Anonymkode: cbf1d...b3e

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er blitt mye kaos rundt rasisme. Vi kan ikke mene noe som helst lenger, dersom en person har mørk hudfarge. For meg vil alltid arabere og afrikanere være tvilsomme mennesker med henfallenhet til å løse problemer på helt annen måte enn nordmenn. De siste 10 årenes aggressive propaganda, i favør av andre kulturer og raser, kan ikke utslette nyere historie. Vi har vært barbariske vi også, i middelalderen. Veldig mange arabere og afrikanere er ikke kommet ut av den tilstanden. Det tar tid. Noen hundre år tenker jeg. Trist å tenke på at alle siviliserte samfunn nå er blitt en del av denne prosessen.

Heldigvis er du ikke rasist!

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Skulle ikke forundre meg det grann om dette var sant.

Anonymkode: 38990...93a

Dette kan fint ha skjedd, ja. Absolutt. Det er ingenting ting som overrasker meg lenger i dette idiotiske woke-landet. 

Anonymkode: 7ffa2...5c5

Jeg ble kalt rasist fordi jeg er blond.... 

Flere år siden. En som sparket i stolen venninnen min satt på. Flere ganger gjorde han det. Jeg snudde meg og sa "hei. Fint om du kan stoppe å sparke i den stolen" og jeg sa det med en vennlig tone og ett smil. "Hild kjeft, din j..... rasist" var svaret. Da jeg spurte han om hva jeg hade gjort som definerte meg som rasist, svarte han "du har blondt hår".

Anonymkode: 68069...807

Annonse

Da jeg var i Thailand på 90 tallet hadde de ikke sett hvite folk før. Folk stoppet og glodde og mange ville ta bilde av meg. Flere ville også ta på huden min. Nei, det er ikke rasistisk, men noe de synes var veldig stort da de ikke hadde sett hvite på ekte før. 
jeg synes det var litt morsomt. Rasisme kortet blir kastet rundt og utlendinger bruker det med hersketeknikk for at folk skal bli støtt og usikker. Hadde jeg stått med ei luft greie hadde jeg trengt hjelp selv om jeg er hvit. Hva har lufttrykk med hudfarge å gjøre? Har jo biler i andre land også 

Anonymkode: 9ac14...2b7

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Da jeg var i Thailand på 90 tallet hadde de ikke sett hvite folk før. Folk stoppet og glodde og mange ville ta bilde av meg. Flere ville også ta på huden min. Nei, det er ikke rasistisk, men noe de synes var veldig stort da de ikke hadde sett hvite på ekte før. 
jeg synes det var litt morsomt. Rasisme kortet blir kastet rundt og utlendinger bruker det med hersketeknikk for at folk skal bli støtt og usikker. Hadde jeg stått med ei luft greie hadde jeg trengt hjelp selv om jeg er hvit. Hva har lufttrykk med hudfarge å gjøre? Har jo biler i andre land også 

Hahahaha, folk i Thailand hadde ikke sett hvite folk før på 90-tallet?? 🤣🤣🤣🤣

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hahahaha, folk i Thailand hadde ikke sett hvite folk før på 90-tallet?? 🤣🤣🤣🤣

Det hadde de nok, men da vi besøkte Kina i 2018 følte datteren vår seg som en superstjerne da alle ville ta bilder sammen med henne. En av mange hendelser var da hun sto helt i ro på en plass og plutselig ble omringet av det hun tror var en storfamilie og de fotograferte og tok på hud og hår - helt uten respekt for intimsonen.

Så du trenger ikke å le sååå hardt av andre når du tydligvis ikke er så bereist selv. 

Anonymkode: 6a882...1f3

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det hadde de nok, men da vi besøkte Kina i 2018 følte datteren vår seg som en superstjerne da alle ville ta bilder sammen med henne. En av mange hendelser var da hun sto helt i ro på en plass og plutselig ble omringet av det hun tror var en storfamilie og de fotograferte og tok på hud og hår - helt uten respekt for intimsonen.

Så du trenger ikke å le sååå hardt av andre når du tydligvis ikke er så bereist selv. 

Jeg backpacket meg gjennom verden fra jeg var 20-25, så jeg vil gjette at jeg er langt mer bereist enn de fleste. Likevel tror jeg ikke man må ha vært utenfor Norges grenser for å vite at både folk i Thailand og folk i Kina har møtt hvite folk før 90-tallet altså… jeg var blant annet i Kambodsja på tidlig 2000-tallet, og ja, noen var nysgjerrige, men det innebar da ikke at de ikke hadde sett hvite folk før 🤣 

Til og med i sør-Europa på utover på 2010-tallet fikk man mye oppmerksomhet om man hadde rødt eller veldig lyst hår - spesielt om man var et barn. For mange ligger det en overtro i det å ta på håret/hodet til et barn med veldig lyst (omtrent hvitt hår). Mine barn hadde omtrent hvitt hår da de var små og på lekeplasser kunne foreldre sende bort egen barn for å ta dem på hodet. Det betydde lykke.

Anonymkode: 8c709...4df

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg backpacket meg gjennom verden fra jeg var 20-25, så jeg vil gjette at jeg er langt mer bereist enn de fleste. Likevel tror jeg ikke man må ha vært utenfor Norges grenser for å vite at både folk i Thailand og folk i Kina har møtt hvite folk før 90-tallet altså… jeg var blant annet i Kambodsja på tidlig 2000-tallet, og ja, noen var nysgjerrige, men det innebar da ikke at de ikke hadde sett hvite folk før 🤣 

🤣🤣🤣

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Utlendinger i Norge bruker rasist-kortet for hver minste ting. Akkurat som det hjelper. Det er jo akkurat derfor flere er rasist, fordi utlendinger tror de kan gjøre som de vil, og rope rasist med en gang de blir snakket til. 

Anonymkode: 7ffa2...5c5

Min sønn på 12 år har en i klassen som til stadighet drar rasismekortet. 

Denne gutten gjør og sier mye dumt og sårende. Når de andre tar igjen med samme mynt, så roper han at de er rasister. 

Anonymkode: 9faad...0b4

MissSaigon skrev (På 18.10.2024 den 12.45):

Heldigvis er du ikke rasist!

Nei, rasist har jeg aldri vært. Men jeg er sterk motstander av enkelte kulturer, de som ikke respekterer ulikheter i tro og verdisyn, og som løser uenighet med kniver, våpen og sprengstoff. Disse kulturene er det mange av dessverre. Og dessverre tror noen at å integrere denne kulturen i sivilisert kultur er en løsning.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, rasist har jeg aldri vært. Men jeg er sterk motstander av enkelte kulturer, de som ikke respekterer ulikheter i tro og verdisyn, og som løser uenighet med kniver, våpen og sprengstoff. Disse kulturene er det mange av dessverre. Og dessverre tror noen at å integrere denne kulturen i sivilisert kultur er en løsning.

For en rasistisk ting å si. Det er sånn typisk ting med, "jeg er hvit og er derfor sivilisert, alle som ikke er hvite er usiviliserte", som undertone.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

For en rasistisk ting å si. Det er sånn typisk ting med, "jeg er hvit og er derfor sivilisert, alle som ikke er hvite er usiviliserte", som undertone.

Du er så naiv at det er skummelt.

Anonymkode: 38990...93a

Jeg har blitt anklaget for å være konservativ helt uten grunn, og da jeg spurte om hvorfor vedkommende mente at jeg var det, svarte han at "han hadde møtt skarrende, konservative vestlendinger før, og at han visste hva folk med min dialekt mente om sånne som han". Dette var i et middagsselskap i Oslo, og jeg hadde fått denne personen til bords. Jeg måtte altså snakke med ham hele kvelden ...

Anonymkode: 48565...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...