Gå til innhold

Hjelpes! Datteren min er gravid og ber meg om råd…

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Skal hun beholde er hun veldig avhengig av at du er med- mamma første årene. Hennes gener kan føres videre på barnet, og man må være en ganske sterk og oppegående mor for å håndtere barn med utfordringer og vansker. Dette kan bli vanskelig for henne når hun sliter med seg selv. Det verste som kan skje er at hun kan miste omsorgen for barnet sitt om hun ikke klarer det. Og det vil kanskje bli langt verre for henne. 

Anonymkode: c4758...022

Hvor i alle dager får du det fra at hun ikke evner å ha omsorg for et barn? Man er ikke dum eller mangler evner om man har Asperger og/eller ADHD. Jeg selv har ADHD og far har Asperger. Ingen av oss har hatt problemer med å være foreldre eller med barnet. Vi var også unge da hun ble født (18 og 22). Hun er fullt klar over at det er hennes barn- hennes ansvar. Hun har spurt om jeg kan være med på UL for å finne ut hvor langt hun er på vei, og det skal jeg selvsagt gjøre.

Men hun er langt fra dum eller evneveik altså. Det er en tullete antakelse du har

Anonymkode: bde3c...1e8

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hvor i alle dager får du det fra at hun ikke evner å ha omsorg for et barn? Man er ikke dum eller mangler evner om man har Asperger og/eller ADHD. Jeg selv har ADHD og far har Asperger. Ingen av oss har hatt problemer med å være foreldre eller med barnet. Vi var også unge da hun ble født (18 og 22). Hun er fullt klar over at det er hennes barn- hennes ansvar. Hun har spurt om jeg kan være med på UL for å finne ut hvor langt hun er på vei, og det skal jeg selvsagt gjøre.

Men hun er langt fra dum eller evneveik altså. Det er en tullete antakelse du har

Man er ikke dum og evneveik. Men endel utfordringer vil man jo ha. Uten synlige utfordringer ville man jo ikke blitt utredet eller fått diagnoser som autisme og adhd. Både du og far har utfordringer, hun har utfordringer og barnefar - som egentlig ikke vil ha barn- bor i Danmark uten at de har avklart videre framtid sammen?

Anonymkode: 3c163...89d

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Man er ikke dum og evneveik. Men endel utfordringer vil man jo ha. Uten synlige utfordringer ville man jo ikke blitt utredet eller fått diagnoser som autisme og adhd. Både du og far har utfordringer, hun har utfordringer og barnefar - som egentlig ikke vil ha barn- bor i Danmark uten at de har avklart videre framtid sammen?

Hvilke utfordringer har jeg? Hvilke har far? Og hvordan vet du at det er disse vi har?

Hun har veldig få synlige utfordringer. Hun bruker litt lenger tid enn andre på det meste, men det er jo ikke noe som påvirker hennes evne til å ta vare på barn.

Det er situasjonen som gjør at jeg ikke ønsker at hun skal gjennomføre. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilke utfordringer har jeg? Hvilke har far? Og hvordan vet du at det er disse vi har?

Hun har veldig få synlige utfordringer. Hun bruker litt lenger tid enn andre på det meste, men det er jo ikke noe som påvirker hennes evne til å ta vare på barn.

" Hun bruker litt lenger tid enn andre på det meste, men det er jo ikke noe som påvirker hennes evne til å ta vare på barn." Hører du hva du selv sier? Selvsagt påvirker det.

Hvis hun ikke selv er 100 prosent normal er det ikke barn hun trenger. Og barn trenger 100 prosent foreldre.

Anonymkode: e2556...10d

Jeg har ikke sagt noe om HVILKE utfordringer dere har. Men man få ingen utredning eller diagnose uten faglige og sosiale utfordringer. Det er utfordringene i seg selv som begrunner en eventuell utredning. 

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

" Hun bruker litt lenger tid enn andre på det meste, men det er jo ikke noe som påvirker hennes evne til å ta vare på barn." Hører du hva du selv sier? Selvsagt påvirker det.

Hvis hun ikke selv er 100 prosent normal er det ikke barn hun trenger. Og barn trenger 100 prosent foreldre.

Med stor sannsynlighet klarer hun det bra. At hun bruker lenger tid innebærer ikke at hun er «treg i oppfattelsen»

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke sagt noe om HVILKE utfordringer dere har. Men man få ingen utredning eller diagnose uten faglige og sosiale utfordringer. Det er utfordringene i seg selv som begrunner en eventuell utredning. 

Og utredningene er ikke basert på utfordringer. De er basert på helt andre ting. Man må ikke slite sosialt eller faglig for å bli utredet. Jeg har vært igjennom utredning av meg selv og 3 barn, så jeg er kjent med hvordan det foregår. Men du er kanskje låst på din oppfatning basert på dine erfaringer, og dermed glemmer du at andre har helt andre opplevelser og årsaker?

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Og utredningene er ikke basert på utfordringer. De er basert på helt andre ting. Man må ikke slite sosialt eller faglig for å bli utredet. Jeg har vært igjennom utredning av meg selv og 3 barn, så jeg er kjent med hvordan det foregår. Men du er kanskje låst på din oppfatning basert på dine erfaringer, og dermed glemmer du at andre har helt andre opplevelser og årsaker?

Det handler ikke om egne opplevelser, men om kjennskap til de krav som stilles  til en henvisning i helsevesenet/hjelpeapparatet. Hvorfor skulle man henvises til utredning for en tilstand dersom man ikke har et hjelpebehov?

Man ser jo tydelig hvorfor mange skjuler at de har diagnose med holdningene her inne. Tror du virkelig de fleste barn har foreldre som er 100%?

Ingen er 100%. Ingen. 

Foreldre med autisme og ADHD kan være supre foreldre. I mange tilfeller er de bedre foreldre enn folk uten diagnose pga de hyperfokuserer på barna sine (dvs blir dypt engasjert i barns utvikling og barneoppdrgelse. De leser alt de kommer over om barn og pedagogikk), de bruker gjerne logisk og rasjonell tenking istedenfor følelser når det oppstår problemer, de er flinke å skape miljø med struktur og rutiner,  og de er mer forståelsesfulle og empatiske for annerledeshet siden de har opplevd dette selv. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det handler ikke om egne opplevelser, men om kjennskap til de krav som stilles  til en henvisning i helsevesenet/hjelpeapparatet. Hvorfor skulle man henvises til utredning for en tilstand dersom man ikke har et hjelpebehov?

Ingen av mine har slitt sosialt eller faglig, men er allikevel utredet. En fordi hun aldri kunne stå stille mens hun pratet. Slet med å sitte i 1 1/2 time på skolen og fortalte om tanker som «fløy» når hun måtte fokusere på ting hun ikke ville gjøre. Andre fordi hun fikk meltdowns hjemme. Hun er ekstremt dyktig faglig og sosialt tredje fordi han mistet mimikken og ble monoton i samtaler. Ingen av dem har slitt sosialt eller faglig. Altså er din kjennskap til hvilke krav som stilles feil.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Les oversikten din, Hi. Lover desverre ikke bra. Du må være forberedt på å ta ansvar for dette barnet...

Hjelpes! Datteren min er gravid og ber meg om råd…

Anonymkode: e7856...4de

Overskriften er ment å illustrer hva jeg skriver i HI. Altså at jeg sliter med å gi råd. Ikke ønsker å gå råd. Fordi jeg ikke ønsker å påvirke hennes avgjørelse

Annonse

Så bra hun ikke er evneveik, men du skriver at du ønsker at hun skal ta det bort, også at hun bruker mye mer tid på det andre klarer på kortere tid. hva vil du egentlig?  Det er mange normale / friske som heller ikke burde fått barn. Jeg tenker det må bli hennes valg, og du må forklare henne hva et barn innebærer for minst 20 år framover i tid. Hun må Kunne håndtere å få et barn med samme diagnoser, og det skal følges opp både sosialt og på skole. Hun må ha et nettverk rundt seg siden mannen bor i Danmark. Hvor mye har du mulighet å stille opp? 

Anonym bruker skrev (På 16.10.2024 den 20.23):

Hun er annerledes nok til å ha brukt lang tid på å bli  voksen. Det sier du selv. Det er ikke gener å videreføre eller materiale for å bli en god forelder.

Dette var nedlatende, arrogant og ufint. Hvem tror du er som tillater deg å skrive slikt til mennesker du ikke kjenner?

Anonymkode: 90bed...b6c

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Dette var nedlatende, arrogant og ufint. Hvem tror du er som tillater deg å skrive slikt til mennesker du ikke kjenner?

Anonymkode: 90bed...b6c

Enig! Helt unødvendig kommentar. Sykdommer kan gå i arv men ikke nødvendigvis. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ingen av mine har slitt sosialt eller faglig, men er allikevel utredet. En fordi hun aldri kunne stå stille mens hun pratet. Slet med å sitte i 1 1/2 time på skolen og fortalte om tanker som «fløy» når hun måtte fokusere på ting hun ikke ville gjøre. Andre fordi hun fikk meltdowns hjemme. Hun er ekstremt dyktig faglig og sosialt tredje fordi han mistet mimikken og ble monoton i samtaler. Ingen av dem har slitt sosialt eller faglig. Altså er din kjennskap til hvilke krav som stilles feil.

Det du beskriver ER jo p slite faglig og sosialt; ikke klare å sitte stille, sliter med å fokusere, meltdown, manglende mimikk…. Å ha utfordringer knyttet til det faglige og sosiale handler jo ikke om intellekt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...