Gå til innhold

Erfaringer med vanlig menneskemat til hund?

Anbefalte innlegg

Hunden min er allergisk mot det meste av hundefor. Nå bar vi prøvd fem typer tørrfôr, hvorav to av dem var mot forallergiske hunder. Vi har også prøvd vom. Sammee resultat hos de alle, hunden får masse utslett, klør og mister pels. Nå vurderer jeg å kutte ut all tørrfôr og heller gi den menneskemat, dvs rester fra det vi andre i familien spiser. Før spiste jo alle hunder rester og da var ingen allergiske. Veterinær kan jeg ikke konsultere med, de vil uansett bare selge eget for.

Noen med erfaring?

Anonymkode: 702a8...8e5

Fortsetter under...

Det er ikke noe problem å gi hunder menneskemat, men det er jo en del ting hunden ikke skal ha.

Hunden min får menneskemat hver dag, men sammen med hundemat da. Så han får hundemat som er krydret med menneskemat. Men hunder skal ikke ha noe særlig salt, og de kan overhodet ikke få f.eks løk. De skal heller ikke ha så fet mat. Så jeg tar av litt til hunden før jeg lager ferdig vår mat. I dag f.eks fikk han hundemat med litt kjøttdeig på, for vi hadde spagetti og kjøttdeig til middag.

https://ung.forskning.no/dyreverden-mat/er-det-bra-a-gi-hunden-restemat/1580679

Om du skal gi hunden bare menneskemat ville jeg laget mat bare til den og f.eks fryst ned. Kjøtt, grønnsaker og korn, uten salt og krydder. Jeg kjøper mat fra datohylla og lager til hunden av og til, f.eks kyllingkjøttdeig o.l. Lager godbiter av det, som den er kjempeglad i. Putter i fryseren og tar opp en liten håndfull om gangen.

https://hunomhund.no/den-geniale-godbiten/

Anonymkode: f6f75...9c2

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe problem å gi hunder menneskemat, men det er jo en del ting hunden ikke skal ha.

Hunden min får menneskemat hver dag, men sammen med hundemat da. Så han får hundemat som er krydret med menneskemat. Men hunder skal ikke ha noe særlig salt, og de kan overhodet ikke få f.eks løk. De skal heller ikke ha så fet mat. Så jeg tar av litt til hunden før jeg lager ferdig vår mat. I dag f.eks fikk han hundemat med litt kjøttdeig på, for vi hadde spagetti og kjøttdeig til middag.

https://ung.forskning.no/dyreverden-mat/er-det-bra-a-gi-hunden-restemat/1580679

Om du skal gi hunden bare menneskemat ville jeg laget mat bare til den og f.eks fryst ned. Kjøtt, grønnsaker og korn, uten salt og krydder. Jeg kjøper mat fra datohylla og lager til hunden av og til, f.eks kyllingkjøttdeig o.l. Lager godbiter av det, som den er kjempeglad i. Putter i fryseren og tar opp en liten håndfull om gangen.

https://hunomhund.no/den-geniale-godbiten/

Oi! Takk for tips og råd. 
Jeg er bare så lei av å kjøpe masse kjempedyr hundemat og så eksploderer huden i utslett. Jeg har lagt merke til at når den spiser ren menneskemat i perioder er den mye friskere. Men så sier alle veterinærer at det og det foret er myyye bedre, og at den går glipp av masse næringsstoffer ved å ikke få for, men det skjønner jeg ikke. Det er jo en hund, hunder i alle land lever fint uten for til tusenvis av kroner. 
Så takk igjen!

HI

Jeg har en venninne som kun forer hundene sine med ferske råvarer. Hvis du søker på emneknagg sunnhundemat på Instagram finner du endel.

Her har hun hvalkjøtt, kokt egg, hjemmelaget beinbuljong, smoothie av banan, knust eggeskall, blåbær, brennesle og eple, linfrøolje og gurkemeiepasta for å holde flåtten borte.

IMG_6142.jpeg

Anonymkode: 2a361...f10

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hundemat er jo oppfunnet av mennesker. Hadde hundene vært ville, så hadde de jaktet og spist rått kjøtt.

Anonymkode: d886f...d52

Nå er da hunden også avlet frem av mennesker 🙄

Det som er kjekt med hundemat er at de får i seg alt de skal ha i en målt porsjon. Det er nøye vurdert med tanke på proteiner, karbohydrater, fett, mineraler og vitaminer. 
hunder som har fått tørrfôr lenge er ikke vant til vår type mat og kan derfor reagere med dårlig mage etc. Det er også vanskelig å regulere i forhold til kalorier etc. Men det kan man jo finne ut av. Tror at du bør tilvenne menneskemat litt over tid. Før ble hundene gitt restemat ja, men det var da også det de var vant med fra de var valper. Og de som sleit med allergier, ble ofte avlivet. 

Anonymkode: c5feb...966

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hundemat er jo oppfunnet av mennesker. Hadde hundene vært ville, så hadde de jaktet og spist rått kjøtt.

Anonymkode: d886f...d52

Hundene vi har i dag hadde aldri eksistert som ville, det er menneskeskapte raser, og foret vi gir dem er tilpasset livet til tamhunden. 

Denne skal visstnok være bra:

https://www.musti.no/smaak-dog-raw-complete-adult-sensitive-kylling-1-kg

Her får hunden en del stekt/kokt ren kylling, det er hun veldig glad i. Og når hunder er dårlig i magen tipser de jo om enten fiskekaker eller kylling med ris. 

Men kan du ikke få tatt en blodprøve av hunden og teste hva den er allergisk mot? Synes jeg har hørt det går an? Bare så den ikke også er allergisk mot da f.eks fjærkre..

Anonymkode: fa95a...565

Jeg ville laget egen mat til hunden, ikke gitt kun rester. Hunder må selvfølgelig ha riktig sammensetning av næringsstoffer for å fungere optimalt, akkurat som alle andre dyr. At hunder før i tiden kun fikk rester betyr ingenting. Det levde helt sikkert ikke like lenge heller. Det var også mindre vanlig å ta med hunder til dyrlegen og mer vanlig å avlive hjemme på gården, og dermed ble ikke problemer studert og behandlet på lik linje som nå.

Hvis du skal lage mat til hunden er det en viss prosentdel som skal være innmat og en viss prosentdel av innmaten skal være lunge, hjerte, lever, osv. Dette må du sette deg ganske grundig inn i hvis du ikke skal gi ferdig hundemat. 

Hvis dyrlegen nekter å gi råd om råforing og heller bare vil selge eget for, ville jeg byttet dyrlege. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hunden min er allergisk mot det meste av hundefor. Nå bar vi prøvd fem typer tørrfôr, hvorav to av dem var mot forallergiske hunder. Vi har også prøvd vom. Sammee resultat hos de alle, hunden får masse utslett, klør og mister pels. Nå vurderer jeg å kutte ut all tørrfôr og heller gi den menneskemat, dvs rester fra det vi andre i familien spiser. Før spiste jo alle hunder rester og da var ingen allergiske. Veterinær kan jeg ikke konsultere med, de vil uansett bare selge eget for.

Noen med erfaring?

Vil at hunden din skal få diaré og drite overalt, kjør på. 

Anonymkode: 77c49...edc

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Noen med erfaring?

Jeg ville ikke gitt en hund restemat. Skadelig med løk og for mye krydder. Da ville jeg forhørt meg ang alternativt for eller muligheter for hunden. Det er som nevn nedenfor at for er riktig sammensatt av alt en hun trenger.Gitt at det er en bra fortype…

Anonymkode: ca22c...209

Mine hunder har alltid fått restemat og spist hovedsakelig menneskemat. Men hundefor i tillegg. Har hatt friske hunder som har levd lenge. Mine får en tørr brødskalk som de gnager på og rester uten løk og mye krydder.

Anonymkode: a7060...9ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...