Gå til innhold

Returnere vare kjøpt på Finn fordi det ikke passet?

Anbefalte innlegg

Et det vanlig praksis? Syns dette var helt merkelig- jeg har hatt mange bruktkjøp som ikke har passet men aldri falt meg inn å kreve at kjøper skulle ta det tilbake, da hadde jeg måtte handlet i butikk for å være sikker. 

Men solgte nettopp en genser til under 500 lappen, og nå vil kjøper returnere den? 😵‍💫

Anonymkode: 9659f...d5f

Fortsetter under...

Angrerettloven gjelder ikke for kjøp mellom to private parter. Det betyr at kjøper ikke kan angre på et privatkjøp inngått via nett, app eller lignende – med mindre partene har avtalt det.

Jeg tenker at kjøper kan ta seg en bolle. Hadde aldri tatt den i retur. Hun må selv ta jobben med å selge den videre.

Anonymkode: 76d26...bf0

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Et det vanlig praksis? Syns dette var helt merkelig- jeg har hatt mange bruktkjøp som ikke har passet men aldri falt meg inn å kreve at kjøper skulle ta det tilbake, da hadde jeg måtte handlet i butikk for å være sikker. 

Men solgte nettopp en genser til under 500 lappen, og nå vil kjøper returnere den? 😵‍💫

Anonymkode: 9659f...d5f

Det er jo lov å prøve seg av kjøper, men det er jo bare for deg og avvise dette hvis du ikke vil?

Anonymkode: 6b922...869

Angrerettloven gjelder ikke for kjøp mellom to private parter. Det betyr at kjøper ikke kan angre på et privatkjøp inngått via nett, app eller lignende – med mindre partene har avtalt det.

Jeg tenker at kjøper kan ta seg en bolle. Hadde aldri tatt den i retur. Hun må selv ta jobben med å selge den videre.

Anonymkode: 76d26...bf0

Riktig med mindre noe er veldig galt med varen. Da har man som privatperson også rett til å heve kjøpet. 

Elina skrev (12 timer siden):

Riktig med mindre noe er veldig galt med varen. Da har man som privatperson også rett til å heve kjøpet. 

Lov om angrerett gjelder likevel ikke.  Er det noe galt med varen, har man reklamasjonsrett .  Å angre er noe annet enn å reklamere. 

Anonymkode: 842e5...b6c

Annonse

Man har ikke krav på å returnere en vare som ikke passer selv om den er kjøpt i butikk. Det er bare noe de fleste butikker tilbyr for å gi god service og man har selvfølgelig heller ikke kan på å få returnere en vare kjøpt av en privatperson heller, bare fordi den ikke passer. 

Anonymkode: c911c...5d9

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Lov om angrerett gjelder likevel ikke.  Er det noe galt med varen, har man reklamasjonsrett .  Å angre er noe annet enn å reklamere. 

Hva er forskjellen på angrerett og reklamasjonsrett?

Anonymkode: 07554...24b

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det ligger jo i ordene, angre og reklamerer, det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 55a28...8cb

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Å angre er jo å finne ut at "nei, jeg vil ikke ha den genseren likevel ". 

Å reklamere er å påvise stor og/eller alvorlig feil. 

Anonymkode: 1cedb...6b1

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det var jo akkurat det jeg sa. Det er jo det reklamasjon er, å heve kjøpet fordi noe er galt med varen.

Kjøper må ha lov å prøve seg. Og da burde de absolutt stå for frakten. Det kan være lettere for selger å bli kvitt plagget igjen, viss de alerede selger flere plagg i samme str/passform. Men som selger ville jeg aldri betalt tilbake før jeg hadde varen tilbake i hendene. 

Anonymkode: f8200...11f

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Å angre er jo å finne ut at "nei, jeg vil ikke ha den genseren likevel ". 

Å reklamere er å påvise stor og/eller alvorlig feil. 

Anonymkode: 1cedb...6b1

Joda, men hva skjer om kjøper beviser stor/alvorlig feil når varen er kjøpt brukt av en privatperson?

Joda, men hva skjer om kjøper beviser stor/alvorlig feil når varen er kjøpt brukt av en privatperson?

Da har man reklamasjonsrett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...