Gå til innhold

Returnere vare kjøpt på Finn fordi det ikke passet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et det vanlig praksis? Syns dette var helt merkelig- jeg har hatt mange bruktkjøp som ikke har passet men aldri falt meg inn å kreve at kjøper skulle ta det tilbake, da hadde jeg måtte handlet i butikk for å være sikker. 

Men solgte nettopp en genser til under 500 lappen, og nå vil kjøper returnere den? 😵‍💫

Anonymkode: 9659f...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angrerettloven gjelder ikke for kjøp mellom to private parter. Det betyr at kjøper ikke kan angre på et privatkjøp inngått via nett, app eller lignende – med mindre partene har avtalt det.

Jeg tenker at kjøper kan ta seg en bolle. Hadde aldri tatt den i retur. Hun må selv ta jobben med å selge den videre.

Anonymkode: 76d26...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri godtatt retur, og hadde aldri krevd retur om jeg gjorde bomkjøp, den risikoen tar man og så selger man videre det som evt ikke passer. 

Anonymkode: a7a94...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Et det vanlig praksis? Syns dette var helt merkelig- jeg har hatt mange bruktkjøp som ikke har passet men aldri falt meg inn å kreve at kjøper skulle ta det tilbake, da hadde jeg måtte handlet i butikk for å være sikker. 

Men solgte nettopp en genser til under 500 lappen, og nå vil kjøper returnere den? 😵‍💫

Anonymkode: 9659f...d5f

Det er jo lov å prøve seg av kjøper, men det er jo bare for deg og avvise dette hvis du ikke vil?

Anonymkode: 6b922...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Angrerettloven gjelder ikke for kjøp mellom to private parter. Det betyr at kjøper ikke kan angre på et privatkjøp inngått via nett, app eller lignende – med mindre partene har avtalt det.

Jeg tenker at kjøper kan ta seg en bolle. Hadde aldri tatt den i retur. Hun må selv ta jobben med å selge den videre.

Anonymkode: 76d26...bf0

Riktig med mindre noe er veldig galt med varen. Da har man som privatperson også rett til å heve kjøpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elina skrev (12 timer siden):

Riktig med mindre noe er veldig galt med varen. Da har man som privatperson også rett til å heve kjøpet. 

Lov om angrerett gjelder likevel ikke.  Er det noe galt med varen, har man reklamasjonsrett .  Å angre er noe annet enn å reklamere. 

Anonymkode: 842e5...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har ikke krav på å returnere en vare som ikke passer selv om den er kjøpt i butikk. Det er bare noe de fleste butikker tilbyr for å gi god service og man har selvfølgelig heller ikke kan på å få returnere en vare kjøpt av en privatperson heller, bare fordi den ikke passer. 

Anonymkode: c911c...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Lov om angrerett gjelder likevel ikke.  Er det noe galt med varen, har man reklamasjonsrett .  Å angre er noe annet enn å reklamere. 

Anonymkode: 842e5...b6c

Hva er forskjellen på angrerett og reklamasjonsrett?

Anonymkode: 07554...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva er forskjellen på angrerett og reklamasjonsrett?

Anonymkode: 07554...24b

Det ligger jo i ordene, angre og reklamerer, det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 55a28...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hva er forskjellen på angrerett og reklamasjonsrett?

Anonymkode: 07554...24b

Å angre er jo å finne ut at "nei, jeg vil ikke ha den genseren likevel ". 

Å reklamere er å påvise stor og/eller alvorlig feil. 

Anonymkode: 1cedb...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Lov om angrerett gjelder likevel ikke.  Er det noe galt med varen, har man reklamasjonsrett .  Å angre er noe annet enn å reklamere. 

Anonymkode: 842e5...b6c

Det var jo akkurat det jeg sa. Det er jo det reklamasjon er, å heve kjøpet fordi noe er galt med varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper må ha lov å prøve seg. Og da burde de absolutt stå for frakten. Det kan være lettere for selger å bli kvitt plagget igjen, viss de alerede selger flere plagg i samme str/passform. Men som selger ville jeg aldri betalt tilbake før jeg hadde varen tilbake i hendene. 

Anonymkode: f8200...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Å angre er jo å finne ut at "nei, jeg vil ikke ha den genseren likevel ". 

Å reklamere er å påvise stor og/eller alvorlig feil. 

Anonymkode: 1cedb...6b1

Joda, men hva skjer om kjøper beviser stor/alvorlig feil når varen er kjøpt brukt av en privatperson?

Anonymkode: 07554...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Joda, men hva skjer om kjøper beviser stor/alvorlig feil når varen er kjøpt brukt av en privatperson?

Anonymkode: 07554...24b

Da har man reklamasjonsrett. 

Anonymkode: 842e5...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...