Gå til innhold

Å aldri invitere med barn hjem fra barnehagen? 5 åring.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg får sikkert mye hets nå. Men orker ikke tanken på å ta med barn hjem fra barnehagen hit. Rett etter jobb og lage middag osv, De leker jo hele dagen i barnehagen uansett. Ellers har mitt barn aldri blitt invitert hjem hos andre heller. Eller det er vert spørsmål nå som barnet mitt sier at mamma til «sofie» skal sende meg melding da sofie gjerne vil ha henne med hjem engang. Betyr dette at vi også må invitere tilbake? Jeg vet det blir annerledes når barnet skal begynne på skole og de klarer seg fint på egen hånd og kan små møtes på lekeplass osv. Nå er sjansen stor for at vi skal flytte så barnet for jo ikke så mye kontakt med disse barna uansett. Vi skal flytte til et mer barnevennlig bolig.

Anonymkode: bc548...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det får du styre selv. Det er ingen som dømmer. Men jeg ser i barnas vennegjeng at de som aldri får ha med hjem sakte blir faset ut av invitasjoner. Selvsagt er det slitsomt med besøk og som forelder forventer jeg at besøk går begge veier. Å bare gi er jeg ikke interessert i. Dessuten har jeg mindre til felles med foreldre som ikke investerer tid i barnas venner. Ofte er jo disse (du) som ikke vil ha besøk lite tolerante eller interessert i andre barn enn egne. 
Å investere i barnas sosiale liv er for meg en selvfølge. Man får igjen for det senere. 
 

Anonymkode: 4e35c...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 5 år, og klarer å leke selv. Hvorfor er du så redd for å ha andre barn i huset? Middag lager du likevel. 
Jeg har ofte invitert alle guttene i klassen til mine gutter. Dvs 20 gutter til pepperkakebaking hver jul i mange år. Halloween med taco og godis. 
Hatt opptil 5 barn om gangen på overnatting, vi har et anneks de da sover i, og mye overnattinger generelt. Barnas venner har vært mye hjemme hos oss. 
Jeg jobber også i barnehage og holder styr på 17   3 åringer dag sammen med 2 andre. 
Veldig trist at du føler du mister det ved å ta med et barn hjem fra barnehagen. Flytting er dårlig unnskyldning, da barna lever i nuet og ønsker sterkt å besøke hverandre. Etterhvert kommer bursdager med fullt kjør. 

Anonymkode: 89f7a...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde barnehagebarn hadde vi venner med hjem ukentlig, gjerne flere dager i uka, og tilsvarende at barna mine ble med andre hjem. 
Nå har vi tre barn i tenårene, og fortsatt går barnas venner ut og inn hos oss. 

Min opplevelse er at barna som ikke har «åpen dør» hjemme, og venner som opplever at de alltid er velkommen, ofte ikke har verken like god sosial fungering eller like stort og nært nettverk, og det unner jeg barna mine. 

Anonymkode: 1e0b4...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Det er utrolig viktig å få lov til å ha med venner hjem etter barnehender skole. Uansett om de har lekt i barnehagen, er det å kunne ha med venner hjem helt utrolig stas. Og det er kun snakk om 2 - 3 timer, det går fort. Lag enkel middag, gjerne noe barnet får bestemme selv. Så leker de litt, og vipps så er det hentetid. Våre barn hadde venner hjem minst en gang i uka, og jeg så tydelig at de ble "populære" og fikk allerede fra barnehagealder en stor vennekrets og sosiale "skills". Når vi bestemmer oss for å få barn, må vi påregne å ta også dette "med på kjøpet". Årene flyr, det dreier seg om en kort, kort periode i livet. Plutselig er de store og flyr ute. Da er det gull verdt å ha hatt åpent hus opp gjennom tidene.

Anonymkode: be485...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sjelden barn fra barnehagen med hjem, mine barn hadde venner i gata, de fikk venner i klassen på skolen osv. nå er de store, fra ung tenåring til voksne, det er ingen av dem som har gått glipp av noe eller blitt skadelidende av den årsak. 
Med mindre barnet går i en liten barnehage hvor alle skal gå i samme klasse på barneskolen hadde jeg ikke brydd meg. 

Anonymkode: 43475...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye ekstra arbeid blir det med å ha med et ekstra barn? Det er kjempestas å få ha noen med hjem, spise middag sammen og få vise frem rommet sitt. 
 

Men klart, om det er mors følelser som er mest viktig så går det nok bra det også. Ingen dør. 

Anonymkode: e9d59...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mye ekstra arbeid blir det med å ha med et ekstra barn? Det er kjempestas å få ha noen med hjem, spise middag sammen og få vise frem rommet sitt. 
 

Men klart, om det er mors følelser som er mest viktig så går det nok bra det også. Ingen dør. 

Anonymkode: e9d59...6f3

Så dramatisk much ja😂 jeg hadde aldri med meg venner hjem fra barnehagen og har aldri lidet noe av det. Hverdagen er travelt nok. Tror min egen mor synes det var 100% bedre selv da vi begynte på skolen og kunne avtale på egen hånd om å møtes i lekeplass uten at foreldre skulle være en del av planene hele tiden. Pluss barna bruker mye mer av tiden med disse barna en familie.

Anonymkode: bc548...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Vi hadde sjelden barn fra barnehagen med hjem, mine barn hadde venner i gata, de fikk venner i klassen på skolen osv. nå er de store, fra ung tenåring til voksne, det er ingen av dem som har gått glipp av noe eller blitt skadelidende av den årsak. 
Med mindre barnet går i en liten barnehage hvor alle skal gå i samme klasse på barneskolen hadde jeg ikke brydd meg. 

Anonymkode: 43475...7b9

Ser den. Kjenner til andre med små barn som aldri har tatt med andre barnehage barn hjem. Utenom deres venner med barn på samme alder.

Anonymkode: bc548...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ålreit nok når jeg hadde 2 barn, når jeg fikk tredje var det slutt. I barnehagen var aldri jeg med andre hjem eller omvendt, men på skolen ble det mer naturlig. Da gikk vi å ringte på hos hverandre da, var ikke noe foreldre som avtalte. Så venta vi på rommet mens de spiste. Har god jobb og gode venner, ble altså folk av meg likevel :) Ungene her har fått ha med det de vil hjem når de ble litt større selvsagt, men har ikke inntrykk av at denne enorme «tar med alle gutta» hjem er så vanlig her vi bor. Heldigvis for meg, for jeg er utslitt når jeg kommer hjem 

Anonymkode: f6d86...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg får sikkert mye hets nå. Men orker ikke tanken på å ta med barn hjem fra barnehagen hit. Rett etter jobb og lage middag osv, De leker jo hele dagen i barnehagen uansett. Ellers har mitt barn aldri blitt invitert hjem hos andre heller. Eller det er vert spørsmål nå som barnet mitt sier at mamma til «sofie» skal sende meg melding da sofie gjerne vil ha henne med hjem engang. Betyr dette at vi også må invitere tilbake? Jeg vet det blir annerledes når barnet skal begynne på skole og de klarer seg fint på egen hånd og kan små møtes på lekeplass osv. Nå er sjansen stor for at vi skal flytte så barnet for jo ikke så mye kontakt med disse barna uansett. Vi skal flytte til et mer barnevennlig bolig.

Anonymkode: bc548...e57

Hvorfor tenker du at det blir så annerledes når de begynner på skolen? 

tror du skolebarn på en eller annen mirakuløs måte plutselig ringer på til hverandre, går alene til lekeplassen eller leker alene ute i gata? Tror du at skolebarn - som er på sfo - leker noe mindre med hverandre «hele dagen» enn barnehagebarn? Tror du at det i mindre grad forventes at du inviterer tilbake når barnet går i 1. klasse framfor nå i barnehagen? 

Det er ikke såååå stor forskjell på en 5-åring i barnehage og en 5-åring i 1. klasse😀

Anonymkode: c9d24...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...