Anonym bruker Skrevet 15. oktober #26 Del Skrevet 15. oktober Anonym bruker skrev (15 minutter siden): "Putter tilbake i firmaet"? Du skjønner ikke at de fleste såkalte "rikinger" har mer enn nok penger til fornøyelse. Penger er for dem først og fremst et verktøy, for å skape verdier, for å skape arbeidsplasser og en lønnsom virksomhet. Investering kalles det. Det er ikke å gjemme bort pengene. For de rikeste er penger et verktøy, ikke en luksus du strør om deg. Det er derfor mange vanlige folk reagerer på at rike mennesker er så gjerrige. De har respekt for penger, fordi de har jobbet hardt for dem, og de vet det er et nødvendig verktøy for all forretning og investeringer. De sitter ikke og fniser over boligannonser for å sammenligne seg fram til hvor mye boligen er verdt i år, de sjekker ikke nettbanken regelmessig for å sjekke status på innskudd og kontier, og fondsverdier. Det er det oss vanlige som er opptatt av slikt. Rike mennesker er opptatt av merverdi og avkastning på penger. Anonymkode: 3593a...b37 Neida, de strør ikke om seg med penger. De bruker dem på gigantvillaer, hyttevilla ved sjøen og digre tømmerhytter på Geilo, i Trysil, i Kvitfjell og Oppdal. For ikke å glemme de små, søte billigbilene de har i garasjen og privatflyet som glatt tar dem både til egen "hytte" og til en oval weekend ved Middelhavet. Anonymkode: fa3d2...3fc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober #27 Del Skrevet 15. oktober Anonym bruker skrev (39 minutter siden): "Putter tilbake i firmaet"? Du skjønner ikke at de fleste såkalte "rikinger" har mer enn nok penger til fornøyelse. Penger er for dem først og fremst et verktøy, for å skape verdier, for å skape arbeidsplasser og en lønnsom virksomhet. Investering kalles det. Det er ikke å gjemme bort pengene. For de rikeste er penger et verktøy, ikke en luksus du strør om deg. Det er derfor mange vanlige folk reagerer på at rike mennesker er så gjerrige. De har respekt for penger, fordi de har jobbet hardt for dem, og de vet det er et nødvendig verktøy for all forretning og investeringer. De sitter ikke og fniser over boligannonser for å sammenligne seg fram til hvor mye boligen er verdt i år, de sjekker ikke nettbanken regelmessig for å sjekke status på innskudd og kontier, og fondsverdier. Det er det oss vanlige som er opptatt av slikt. Rike mennesker er opptatt av merverdi og avkastning på penger. Anonymkode: 3593a...b37 Det var litt av et nivå av naivitet må jeg si Anonymkode: 803be...a1b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober #28 Del Skrevet 15. oktober ulenissen skrev (4 timer siden): Dette er den særeste tråden jeg har lest. Når ble det mobbing å peke på at mange av landets rikeste ikke bidrar til felleskapet etter evner? Mange av de rikeste har blitt rik på landets naturresurser som feks laks, eller gjennom våre skattepenger som velferdsprofitører. Jeg har ingen problemer med at noen er rike, men de må bidra etter evne som alle andre. min man har så høy inntekt at han betaler omtrent 50% skatt. Kipt? Ja. Men vi sitter uansett igjen med mye mer enn de fleste, og mener det bare skulle mangle at vi også betaler tilbake til det samfunnet som har gitt oss muligheter og er trygt og godt å vokse opp i. Det er heller ikke slik at det nødvendigvis er de som tjener mest som jobber hardest. Det kan like godt være alenemoren som sjonglerer flere dårlig betalte jobber med dårlig arbeidsvilkår som strekker seg lengst, som direktøren i et stort selskap med flere millioner i inntekt. Men man hører svært lite om hvor mye de tapte/det kostet dem i starten og at de fikk null hjelp. Blir litt som historien om Den Lille Høna Anonymkode: ff421...110 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #29 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvor kommer denne ideen om at det kun er de rike som jobber og sliter for pengene fra? Det er jo så latterlig at det går ikke an- Et helt arbeidsliv i en underbetalt beintung fysisik jobb. som mange ser ned på, da kan man snakke om å jobbe og slite for pengene da. Anonymkode: 803be...a1b Så feil kan man ta, men du er unnskyldt da du nok aldri har bygd opp ett selskap. Jeg startet mitt eget selskap for 16 år siden og de siste 10 årene har jeg også drevet en avdeling i USA. Min arbeidsdag begynner kl 06:00 - 16:30 før jeg har en pause til kl 20:00. og er mamma og kone. Klokken 20:00 logger jeg meg på og jobber til 01:00 da det er da mine ansatte i USA jobber, og jeg skal love deg at det ikke er mye hvile når jeg er på jobb. Vis meg den vanlige arbeider som jobber så mye hver eneste dag (minimum 10 timer tilsammen i helgene også) så kan man begynne å sammenligne arbeidshverdagen til en bedriftseier og de som har en 8 - 16 fysisk jobb. De første 6 årene kunne jeg knapt ta ut lønn og vi levde på min manns lønn og 150.000 kr som jeg tok ut i lønn. Nå tjener jeg 3,5 millioner + utbytte og har ikke ett snev av dårlig samvittighet. Mine ansatte er produktive og trives og ikke en ansatt tjener under 1 million kr. jeg betaler arb.giver avgift på mange millioner i løpet av ett år, og selskapskatt er også ganske høy men varierer selvfølgelig fra år til år. Jeg betaler skatten min uten å klage på den, men denne regjeringen har gjort det verre og verre å drive en bedrift i Norge. Mitt håp er at vi får inn Høyre i regjering fra neste høst da vi trenger en regjering som stimulerer til innovasjon og utvikling, samt en regjering som ser viktigheten av at privat næringsliv har vilkår som er mulig å leve med. Vi må også ha ned offentlig sektor da denne sektoren er for lite effektiv og for dyr i forhold til hva vi får igjen. Anonymkode: c68e3...67b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #30 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Vis meg den vanlige arbeider som jobber så mye hver eneste dag (minimum 10 timer tilsammen i helgene også)...Nå tjener jeg 3,5 millioner + utbytte Anonymkode: c68e3...67b Lønner du en arbeider så pass så skal du se at den arbeideren også er villig til å jobbe så pass, akkurat som du. Du jobbet så pass fordi du visste du ville tjene penger på det. Du visste (hadde en antakelse om og viktigere, et håp) at du ville tjene så pass. Det var motivatoren din. Ikke drit på de som skaper verdiene du høster av fordi de arbeider færre timer til en langt lavere inntekt enn du har. Da blir det fort til at den fortjenesten din fordunster. Anonymkode: 2427a...ddc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #31 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Lønner du en arbeider så pass så skal du se at den arbeideren også er villig til å jobbe så pass, akkurat som du. Du jobbet så pass fordi du visste du ville tjene penger på det. Du visste (hadde en antakelse om og viktigere, et håp) at du ville tjene så pass. Det var motivatoren din. Ikke drit på de som skaper verdiene du høster av fordi de arbeider færre timer til en langt lavere inntekt enn du har. Da blir det fort til at den fortjenesten din fordunster. Anonymkode: 2427a...ddc Du gjør faktisk ikke det. Den ansatte bærer ikke risikoen. Klart du kan få ansatte som yter mer enn stillingsbeskrivelsen, det er det mange som gjør både med god og dårlig lønn. Men de bærer ikke risikoen og er kun bundet av en oppsigelsestid. De fleste ville ikke gjort den innsatsen i flere år for slikk og ingenting for kanskje, bare kanskje, å ta ut en god lønn i fremtiden. Med mindre de har investert i arbeidsplassen og har styringsrett i tillegg. Som kun ansatt. Nei. Anonymkode: c66b3...e5d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #32 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du gjør faktisk ikke det. Den ansatte bærer ikke risikoen. Anonymkode: c66b3...e5d Hvilken risiko? Hva er det millionærer og milliardærer risikerer? Hva er risikoen? Jo, de risikerer å miste formuen sin og hva skjer da? Da må de ta en jobb som en vanlig arbeider. Det er risikoen. At de risikerer å måtte bli en vanlig arbeider som alle oss andre. Det er derfor skatt er viktig, ikke omvendt. For den sikrer oss alle et sikkerhetsnett slik at hvis det virkelig skulle gå så ille så er det fort gjort å komme opp på beina og prøve på ny igjen. Heller enn at det skal ødelegge liv. Anonymkode: 2427a...ddc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulenissen Skrevet 16. oktober #33 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det er fordi du lever i din egen verden. Du forfekter bare den klisjefylte sannheten hvor ditt bidrag måles etter skatt betalt av ei god lønn fra en velutdannet lønnsmottaker. Entreprenørene har ofte gått gjennom en helt annen prosess enn din høye og mørke velutdannede mann, som har funnet sin plass som godt betalt ansatt. Entreprenører har ofte gått gjennom en prosess med årtier uten ferie, uten helg, med lite søvn, pantsatt hus, høy gjeld, usikkerhet og risiko, underskudd og ekteskapsbrudd, fordi de har brent for en idé, de har ønsket å skape noe for seg selv. Disse er det befolkningen anser som uønsket, og må bidra mye mer, når de har lykkes. Arbeidsgiveravgift, formueskatt på ting du ikke eier, arbeidsplasser skapt for andre, mva på alt du foretar deg, høy skatt på overskudd, ofte på flere millioner i året, er rett og slett ikke nok for norske sosialister. De vil ha mer. Ingen skal ha mye igjen etter at skatten er betalt. Det er det som teller mest, ikke hvor mye du betaler inn, men hvor mye du har igjen etterpå. Det svir i øynene på folk. Det aksepteres ikke. Lottomillionærer derimot, de hyller vi, de er så morsomme og søte. Hva er det for et idiotsamfunn vi egentlig er? De rikeste burde hylles og heies fram. ALLE trenger noen som går foran, og viser vei. Det gjør IKKE lottomillionærer. Anonymkode: 3593a...b37 Nå har det seg slik at de fleste av disse entreprenørene du snakker så varmt om ikke har det så jævlig som der du beskriver. At et fåtall (ofte med dårlige ideer) kjører seg selv i grøften gang på gang i iveren etter å bli rik, er selvvalgt og skyldes lite kunnskap og selvinnsikt. De med god forretningsdrift- de som ender som mangemillionærer har både god kunnskap, driv og innsikt. Og det er flott med folk som skaper noe og tjener penger, unner den alt godt så lenge de også gir tilbake til samfunnet som gav de muligheten gjennom gratis helsehjelp, gratis skole, et trygt samfunn der de ikke risikerer å måtte stå på gaten å tigge om det ikke går. Og vi kan også skille på miljardærene som har bygget seg opp helt på egenhånd og de som driver kommersielle velferdstjenester som er fullfinansiert gjennom staten av tilskudd, gode ordninger med lite eller ingen risiko og de som tapper naturressurser gjennom feks laks, vindmøller osv. En del av dem er utenlandske eiere som gnir seg i hendene av hvor lett det er å få penger it av Norge as. I tillegg vet vi at de heller ikke er særlig opptatt av å følge lov og avtaleverk- og bryr seg null om de tilsatte i bedriften. Det er tull at venstresiden ikke ønsker at folk skal kunne være rike. Men man ønsker ikke et samfunn som i USA, der 1% av de aller rikeste sitter på alle ressursene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulenissen Skrevet 16. oktober #34 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (1 time siden): Så feil kan man ta, men du er unnskyldt da du nok aldri har bygd opp ett selskap. Jeg startet mitt eget selskap for 16 år siden og de siste 10 årene har jeg også drevet en avdeling i USA. Min arbeidsdag begynner kl 06:00 - 16:30 før jeg har en pause til kl 20:00. og er mamma og kone. Klokken 20:00 logger jeg meg på og jobber til 01:00 da det er da mine ansatte i USA jobber, og jeg skal love deg at det ikke er mye hvile når jeg er på jobb. Vis meg den vanlige arbeider som jobber så mye hver eneste dag (minimum 10 timer tilsammen i helgene også) så kan man begynne å sammenligne arbeidshverdagen til en bedriftseier og de som har en 8 - 16 fysisk jobb. De første 6 årene kunne jeg knapt ta ut lønn og vi levde på min manns lønn og 150.000 kr som jeg tok ut i lønn. Nå tjener jeg 3,5 millioner + utbytte og har ikke ett snev av dårlig samvittighet. Mine ansatte er produktive og trives og ikke en ansatt tjener under 1 million kr. jeg betaler arb.giver avgift på mange millioner i løpet av ett år, og selskapskatt er også ganske høy men varierer selvfølgelig fra år til år. Jeg betaler skatten min uten å klage på den, men denne regjeringen har gjort det verre og verre å drive en bedrift i Norge. Mitt håp er at vi får inn Høyre i regjering fra neste høst da vi trenger en regjering som stimulerer til innovasjon og utvikling, samt en regjering som ser viktigheten av at privat næringsliv har vilkår som er mulig å leve med. Vi må også ha ned offentlig sektor da denne sektoren er for lite effektiv og for dyr i forhold til hva vi får igjen. Anonymkode: c68e3...67b Hei, du. Jeg jobber i snitt ca 48 timers uker og tjener under 700 000. Jeg brenner for jobben min, ikke for lønnen. Og det finnes faktisk mange av oss. Noen fordi de må for å få endene til å møtes og har lavtlønnsyrker, og andre som meg fordi vi opplever det som meningsfylt. Flott at du betaler skatten din med glede, det skulle bare mangle. Du må jo gjerne spille inn gjennom media, eller direkte mot de ulike partiene hvordan vi kan få en mer rettferdig skattepolitikk som både gjør det lønnsomt å drive bedrift samtidig som de som har mest, også skatter mest. For du er vel enig i at vi fremdeles skal ha et velferdsamfunn som ivaretar alle inbyggere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulenissen Skrevet 16. oktober #35 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men man hører svært lite om hvor mye de tapte/det kostet dem i starten og at de fikk null hjelp. Blir litt som historien om Den Lille Høna Anonymkode: ff421...110 Koster dem hva? Slit og tårer? Som hun som sjonglerer 3 jobber for å få mat på bordet til barna sine som hun forsørger alene? Søk opp « wealth inequality in America” på YouTube og gidd å se hele Videoen. Er dette målet ditt for Norge? Videoen er nå etterhvert litt gammel, men realiteten er at det i dag er enda mer begredelige tilstander der borte… Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #36 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (23 timer siden): Jeg mener at det ryddigste er å ikke påstå at noen blir "mobbet" fordi de beskattes, før man diskuterer om beskatningen er riktig eller ei. Dernest tenker jeg det er både drøyt og kjipt å påstå at de blir erstattet med navere fra utlandet. For det første har Sveits-utvandringen ingenting med innvandring å gjøre, for det andre er det rimelig fordomsfullt å kalle dem som kommer til landet vårt for "navere". Om det er noen som mobber her, er det jo du, HI, med den ufine retorikken du bedriver. Anonymkode: 87db7...026 Hi har jo helt rett i at de blir erstattet med navere fra utlandet. Det er flere navere som kommer inn til Norge enn det er rike som flytter ut av Norge. Ta det heller innover deg, fremfor å fornekte sannheten. Anonymkode: 120bd...3d6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #37 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Hi har jo helt rett i at de blir erstattet med navere fra utlandet. Det er flere navere som kommer inn til Norge enn det er rike som flytter ut av Norge. Ta det heller innover deg, fremfor å fornekte sannheten. Anonymkode: 120bd...3d6 Dette er argumentasjon på høyde med å lese i avisen, "antallet flyktninger som fikk oppholdstillatelse økte med 3% i fjor", og så i en annen artikkel på neste side lese, "antallet anmeldte overfallsvoldtekter steg med 3% i fjor", og tro at der er en sammenheng. Du merker at skoen klemmer. Men det er ikke fordi det "kommer navere". Det er fordi politikerne ikke gjør en god jobb med å sikre arbeiderne god økonomi. Anbefaler for øvrig Jette Christensens innlegg i Aftenposten i dag. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/3MRoOM/mislykket-motstand-mot-ytre-hoeyre Anonymkode: 2427a...ddc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #38 Del Skrevet 16. oktober altså alle oppegånde vet jo det at det ikke er greit og mobbe andre uansett Anonymkode: 2695b...f1b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #39 Del Skrevet 16. oktober ulenissen skrev (1 time siden): Hei, du. Jeg jobber i snitt ca 48 timers uker og tjener under 700 000. Jeg brenner for jobben min, ikke for lønnen. Og det finnes faktisk mange av oss. Noen fordi de må for å få endene til å møtes og har lavtlønnsyrker, og andre som meg fordi vi opplever det som meningsfylt. Flott at du betaler skatten din med glede, det skulle bare mangle. Du må jo gjerne spille inn gjennom media, eller direkte mot de ulike partiene hvordan vi kan få en mer rettferdig skattepolitikk som både gjør det lønnsomt å drive bedrift samtidig som de som har mest, også skatter mest. For du er vel enig i at vi fremdeles skal ha et velferdsamfunn som ivaretar alle inbyggere? Nå vet ikke du noen ting om meg og hva jeg gjør for å komme med innspill til de som styrer i dette landet her. Men ved å være i fokusgruppe med innovasjon Norge, være aktiv i SMB som jeg er tilknyttet mm så får man spilt inn sine erfaringer, og det er det mange entreprenører som gjør. Vi skal fremdeles ha ett velferdssystem, men vi kan ikke fortsette slik det er nå hvor det blir flere og flere på stønader og færre og færre som jobber. Norge har veldig høyt sykefravær i forhold til land vi kan sammenligne oss med, og det er ingen grunn til at vi skal ha det utenom at vi har for gode sykelønnsordninger. Sykelønn er en stor byrde for arbeidsgiver og selv om min bedrift går bra så er det mange små bedrifter som sliter enormt med kortidssykefraværet, og ikke minst så er langtidssykefraværet en stor byrde for samfunnet generelt. Vi må også gjøre noe med den store andelen av unge som faller ut av arbeidslivet pga diffuse psykiske lidelser. Det er ingen tvil om at de som er så syke at de ikke kan jobbe skal få slik at de kan leve greit, men å akseptere at en så stor andel unge faller utav arbeidslivet før de i det hele tatt har startet er ikke en fordel for de og er heller ikke bærekraftig på ett samfunnsnivå. At du jobber i snitt 48 timer er mye og lagt mer enn de fleste, men du kan fortsatt ikke sammenligne deg med en som jobber rundt 90 timer i uken uansett hvor mye du har lyst til det. Og ser man på at jeg jobber over 2 årsverk i året og gjorde det også de 6 årene hvor jeg kun kunne ta ut 150.000 kr i lønn i året så har jeg mange år med god lønn før jeg tok inn på deg som jobber halvparten av min uke, og som har hatt såpass høy lønn de årene du har jobbet (dette blir ikke korrekt da jeg ikke vet din lønn de siste 16 år). Jeg mener man skal betale skatt, jeg mener man skal ha ett velferdsystem, men det må være bærekraftig på alle områder. Hvis regjeringen gjør det vanskelig å drive bedrift så ender vi med at ingen ønsker å starte bedrifter og hva skjer da? Skal vi leve av å jobbe i offentlig sektor alle sammen? Hva skjer når vi ikke har oljeinntekter mer og heller ikke har hatt annent innovasjon pga politikken som føres i Norge? Skal vi gå tilbake til å bli ett fattig landbruksland? Anonymkode: c68e3...67b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #40 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Nå vet ikke du noen ting om meg og hva jeg gjør for å komme med innspill til de som styrer i dette landet her. Men ved å være i fokusgruppe med innovasjon Norge, være aktiv i SMB som jeg er tilknyttet mm så får man spilt inn sine erfaringer, og det er det mange entreprenører som gjør. Vi skal fremdeles ha ett velferdssystem, men vi kan ikke fortsette slik det er nå hvor det blir flere og flere på stønader og færre og færre som jobber. Norge har veldig høyt sykefravær i forhold til land vi kan sammenligne oss med, og det er ingen grunn til at vi skal ha det utenom at vi har for gode sykelønnsordninger. Sykelønn er en stor byrde for arbeidsgiver og selv om min bedrift går bra så er det mange små bedrifter som sliter enormt med kortidssykefraværet, og ikke minst så er langtidssykefraværet en stor byrde for samfunnet generelt. Vi må også gjøre noe med den store andelen av unge som faller ut av arbeidslivet pga diffuse psykiske lidelser. Det er ingen tvil om at de som er så syke at de ikke kan jobbe skal få slik at de kan leve greit, men å akseptere at en så stor andel unge faller utav arbeidslivet før de i det hele tatt har startet er ikke en fordel for de og er heller ikke bærekraftig på ett samfunnsnivå. At du jobber i snitt 48 timer er mye og lagt mer enn de fleste, men du kan fortsatt ikke sammenligne deg med en som jobber rundt 90 timer i uken uansett hvor mye du har lyst til det. Og ser man på at jeg jobber over 2 årsverk i året og gjorde det også de 6 årene hvor jeg kun kunne ta ut 150.000 kr i lønn i året så har jeg mange år med god lønn før jeg tok inn på deg som jobber halvparten av min uke, og som har hatt såpass høy lønn de årene du har jobbet (dette blir ikke korrekt da jeg ikke vet din lønn de siste 16 år). Jeg mener man skal betale skatt, jeg mener man skal ha ett velferdsystem, men det må være bærekraftig på alle områder. Hvis regjeringen gjør det vanskelig å drive bedrift så ender vi med at ingen ønsker å starte bedrifter og hva skjer da? Skal vi leve av å jobbe i offentlig sektor alle sammen? Hva skjer når vi ikke har oljeinntekter mer og heller ikke har hatt annent innovasjon pga politikken som føres i Norge? Skal vi gå tilbake til å bli ett fattig landbruksland? Anonymkode: c68e3...67b En av grunnene til at vi har høyt sykefravær er også manglende vilje i bedrifter til å tilpasse og tilrettelegge for de som kan jobbe en del, men ikke fullt. Norsk næringsliv går så det suser, det er bare latterlig svartmaling å innbille seg at hvis de som tjener mest skatter litt mer, ender vi opp i "jordbrukssamfunnet". Samfunnet som helhet tjener på at det er flest mulig som klarer seg greit økonomisk. Da blir det mindre sykdom og psykisk uhelse, mindre kriminalitet, bedre kjøpekraft osv. Forskjellene i Norge har skutt i været, de rikeste har aldri hatt så gode vilkår som de har nå. Anonymkode: ebb1b...e2a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #41 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (12 minutter siden): En av grunnene til at vi har høyt sykefravær er også manglende vilje i bedrifter til å tilpasse og tilrettelegge for de som kan jobbe en del, men ikke fullt. Norsk næringsliv går så det suser, det er bare latterlig svartmaling å innbille seg at hvis de som tjener mest skatter litt mer, ender vi opp i "jordbrukssamfunnet". Samfunnet som helhet tjener på at det er flest mulig som klarer seg greit økonomisk. Da blir det mindre sykdom og psykisk uhelse, mindre kriminalitet, bedre kjøpekraft osv. Forskjellene i Norge har skutt i været, de rikeste har aldri hatt så gode vilkår som de har nå. Anonymkode: ebb1b...e2a Men de syke som «kan jobbe noe» kan jo bare jobbe «noe» helt frem til de får et reelt tilbud. Hvis ikke de kan jobbe nøyaktig hvor mye de vil, til de tider de vil, med de oppgaver de vil og med den stillingstittelen de vil, så får de liksom ikke «nok tilrettelegging». Og så fort det stilles et snev av betingelser eller krav til dem, så blir de plutselig så syke og slitne av alle disse kravene og kan ikke «jobbe noe» likevel. Anonymkode: 4773b...70c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #42 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men de syke som «kan jobbe noe» kan jo bare jobbe «noe» helt frem til de får et reelt tilbud. Hvis ikke de kan jobbe nøyaktig hvor mye de vil, til de tider de vil, med de oppgaver de vil og med den stillingstittelen de vil, så får de liksom ikke «nok tilrettelegging». Og så fort det stilles et snev av betingelser eller krav til dem, så blir de plutselig så syke og slitne av alle disse kravene og kan ikke «jobbe noe» likevel. Anonymkode: 4773b...70c Kilde? Anonymkode: 2427a...ddc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #43 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men de syke som «kan jobbe noe» kan jo bare jobbe «noe» helt frem til de får et reelt tilbud. Hvis ikke de kan jobbe nøyaktig hvor mye de vil, til de tider de vil, med de oppgaver de vil og med den stillingstittelen de vil, så får de liksom ikke «nok tilrettelegging». Og så fort det stilles et snev av betingelser eller krav til dem, så blir de plutselig så syke og slitne av alle disse kravene og kan ikke «jobbe noe» likevel. Anonymkode: 4773b...70c Dette er jo bare fordomsfull synsing fra deg (og de som er syke er det visst helt greit å mobbe?) . Her er et eksempel på noe som faktisk funker : https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2024/10/13/far-ned-sykefravaeret-ved-a-stille-sporsmal/ Anonymkode: ebb1b...e2a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #44 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Men de syke som «kan jobbe noe» kan jo bare jobbe «noe» helt frem til de får et reelt tilbud. Hvis ikke de kan jobbe nøyaktig hvor mye de vil, til de tider de vil, med de oppgaver de vil og med den stillingstittelen de vil, så får de liksom ikke «nok tilrettelegging». Og så fort det stilles et snev av betingelser eller krav til dem, så blir de plutselig så syke og slitne av alle disse kravene og kan ikke «jobbe noe» likevel. Anonymkode: 4773b...70c Det var nok godt å få tråkke litt på syke mennesker. Anonymkode: 803be...a1b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #45 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvilken risiko? Hva er det millionærer og milliardærer risikerer? Hva er risikoen? Jo, de risikerer å miste formuen sin og hva skjer da? Da må de ta en jobb som en vanlig arbeider. Det er risikoen. At de risikerer å måtte bli en vanlig arbeider som alle oss andre. Det er derfor skatt er viktig, ikke omvendt. For den sikrer oss alle et sikkerhetsnett slik at hvis det virkelig skulle gå så ille så er det fort gjort å komme opp på beina og prøve på ny igjen. Heller enn at det skal ødelegge liv. Anonymkode: 2427a...ddc Har du ikke fått med deg at du ofte må stille med personlig verdier og garantier når du investerer? Ansvar personlig, du taper alt du investerte om du ikke får det til. Du kan ikke bare legge lokk på og gå videre, selv om er AS så klart gir mer rom for å skille privat og selskap. Skatt er selvfølgelig nødvendig, men den må treffe riktig og betales etter evne. Anonymkode: c66b3...e5d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #46 Del Skrevet 16. oktober ulenissen skrev (2 timer siden): Koster dem hva? Slit og tårer? Som hun som sjonglerer 3 jobber for å få mat på bordet til barna sine som hun forsørger alene? Søk opp « wealth inequality in America” på YouTube og gidd å se hele Videoen. Er dette målet ditt for Norge? Videoen er nå etterhvert litt gammel, men realiteten er at det i dag er enda mer begredelige tilstander der borte… Sorry men den gidder jeg ikke se, har bedre ting å bruke 12 minutter på. Målet/håpet mitt for Norge er at det skal bli attraktivt å starte opp bedrifter og invistere i norske bedrifter for de som bor i Norge, men det slik det ser ut i dag er det bare en utopi Anonymkode: ff421...110 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulenissen Skrevet 16. oktober #47 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (1 time siden): Har du ikke fått med deg at du ofte må stille med personlig verdier og garantier når du investerer? Ansvar personlig, du taper alt du investerte om du ikke får det til. Du kan ikke bare legge lokk på og gå videre, selv om er AS så klart gir mer rom for å skille privat og selskap. Skatt er selvfølgelig nødvendig, men den må treffe riktig og betales etter evne. Anonymkode: c66b3...e5d De som driver private velferdstjenester trenger stort sett ikke det. I tillegg har kommuner delt ut gratis tomter og husbanken med gode lån og alt uten risiko. kjenner ganske mange som driver og har grunnlagt bedrifter- fellestrekket på samtlige er at de utnytter systemet til det fulle, og bidra minst mulig…. Systemer slik det er i dag gjør dette mulig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #48 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nå vet ikke du noen ting om meg og hva jeg gjør for å komme med innspill til de som styrer i dette landet her. Men ved å være i fokusgruppe med innovasjon Norge, være aktiv i SMB som jeg er tilknyttet mm så får man spilt inn sine erfaringer, og det er det mange entreprenører som gjør. Vi skal fremdeles ha ett velferdssystem, men vi kan ikke fortsette slik det er nå hvor det blir flere og flere på stønader og færre og færre som jobber. Norge har veldig høyt sykefravær i forhold til land vi kan sammenligne oss med, og det er ingen grunn til at vi skal ha det utenom at vi har for gode sykelønnsordninger. Sykelønn er en stor byrde for arbeidsgiver og selv om min bedrift går bra så er det mange små bedrifter som sliter enormt med kortidssykefraværet, og ikke minst så er langtidssykefraværet en stor byrde for samfunnet generelt. Vi må også gjøre noe med den store andelen av unge som faller ut av arbeidslivet pga diffuse psykiske lidelser. Det er ingen tvil om at de som er så syke at de ikke kan jobbe skal få slik at de kan leve greit, men å akseptere at en så stor andel unge faller utav arbeidslivet før de i det hele tatt har startet er ikke en fordel for de og er heller ikke bærekraftig på ett samfunnsnivå. At du jobber i snitt 48 timer er mye og lagt mer enn de fleste, men du kan fortsatt ikke sammenligne deg med en som jobber rundt 90 timer i uken uansett hvor mye du har lyst til det. Og ser man på at jeg jobber over 2 årsverk i året og gjorde det også de 6 årene hvor jeg kun kunne ta ut 150.000 kr i lønn i året så har jeg mange år med god lønn før jeg tok inn på deg som jobber halvparten av min uke, og som har hatt såpass høy lønn de årene du har jobbet (dette blir ikke korrekt da jeg ikke vet din lønn de siste 16 år). Jeg mener man skal betale skatt, jeg mener man skal ha ett velferdsystem, men det må være bærekraftig på alle områder. Hvis regjeringen gjør det vanskelig å drive bedrift så ender vi med at ingen ønsker å starte bedrifter og hva skjer da? Skal vi leve av å jobbe i offentlig sektor alle sammen? Hva skjer når vi ikke har oljeinntekter mer og heller ikke har hatt annent innovasjon pga politikken som føres i Norge? Skal vi gå tilbake til å bli ett fattig landbruksland? Anonymkode: c68e3...67b Ønsker du at jeg skal fortelle deg at du er fantastisk, flink og har reddet verden? Du driver med selvskryt og sutring samtidig, det er foresten ganske imponerende. Selvsagt hadde jeg ikke denne lønnen for 16år siden, da var jeg nyutdannet i et kvinnedominert yrke, hadde barn og studielån. Du klager på et anonymt mamma forum og bruker tid som du kunne brukt på reel innflytelse her, da er det lite troverdig at du faktisk har tilganger på posisjoner som gir innflytelse. Og ganske imponerende at du har tid til å stikke såpass mye inn å kommentere her med din 90 timers uke. Nei vi kan ikke fortsette slik som nå, men problemet er samfunnet som helhet- måten vi oppdrar individ på og ikke samfunnsborgere. For lite ressurser som ligger i barnehage, skole og helse for barn og unge. Samt et arbeidsliv som er bygget rundt menn i industrien og ikke kvinnedominerte yrker og dagens samfunnskrav. Nei, alle skal ikke jobbe i offentlig sektor- men en stor og velfungerende offentlig sektor legger premissene for et trygt og godt samfunn. Du må gjerne se til feks USA, der fengsel, barnehage, skole, brannvesen, helse og diverse er overlatt til private. Næringslivet i Norge går sm det suser- så hva er problemet? At du ikke blir enda rikere? At mindre bedrifter går konkurs? Er ikke det halve poenger med privatisering? De som ikke har livets rett går konkurs? Eller gjelder det plutselig ikke mer? Heldig vis finnes det mange innovative grundere som brenner mer for ideen og faget sitt enn pengene, så jeg er ikke bekymret for at vi ikke går fremover. Engasjement som kommer fra miljøbevissthet, teknologi, bærekraft osv er ofte større en higet etter å bli styggrik. Anonymkode: 92511...aae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober #49 Del Skrevet 16. oktober Anonym bruker skrev (21 timer siden): Det er fordi du lever i din egen verden. Du forfekter bare den klisjefylte sannheten hvor ditt bidrag måles etter skatt betalt av ei god lønn fra en velutdannet lønnsmottaker. Entreprenørene har ofte gått gjennom en helt annen prosess enn din høye og mørke velutdannede mann, som har funnet sin plass som godt betalt ansatt. Entreprenører har ofte gått gjennom en prosess med årtier uten ferie, uten helg, med lite søvn, pantsatt hus, høy gjeld, usikkerhet og risiko, underskudd og ekteskapsbrudd, fordi de har brent for en idé, de har ønsket å skape noe for seg selv. Disse er det befolkningen anser som uønsket, og må bidra mye mer, når de har lykkes. Arbeidsgiveravgift, formueskatt på ting du ikke eier, arbeidsplasser skapt for andre, mva på alt du foretar deg, høy skatt på overskudd, ofte på flere millioner i året, er rett og slett ikke nok for norske sosialister. De vil ha mer. Ingen skal ha mye igjen etter at skatten er betalt. Det er det som teller mest, ikke hvor mye du betaler inn, men hvor mye du har igjen etterpå. Det svir i øynene på folk. Det aksepteres ikke. Lottomillionærer derimot, de hyller vi, de er så morsomme og søte. Hva er det for et idiotsamfunn vi egentlig er? De rikeste burde hylles og heies fram. ALLE trenger noen som går foran, og viser vei. Det gjør IKKE lottomillionærer. Anonymkode: 3593a...b37 Det er ingen grunn til å hylle noen bare for å bære rike. De som bidrar til samfunnet derimot, med både skatter og nyttig arbeid bør hylles. Anonymkode: 8a158...c49 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450318-er-det-riktig-%C3%A5-mobbe-de-som-er-rikere-enn-de-fleste-i-landet/page/2/#findComment-150146961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå