Gå til innhold

Er det riktig å mobbe de som er rikere enn de fleste i landet?

Anbefalte innlegg

Hva mener du, er det riktig og smart å mobbe de rikeste i landet slik sosialistene ønsker at vi skal, i fellesskap?

Her er et opprop som kan tolkes som en henvendelse til det store flertallet (av velgere), altså alle oss som ikke er rike, om å mobbe de som skaper arbeidsplasser og verdier til landet (IKKE lottomillionærer altså, de liker vi av en eller annen grunn, de ler vi av og reklamerer for på tv):

https://www.finansavisen.no/politikk/2024/10/15/8191084/arbeiderpartiet-rike-nordmenn-unngar-skatt

Det er en generell oppfordring til at vi skal samle oss mot de som skaper arbeidsplasser og verdier til nasjonen. Er ikke dette å skyte seg selv i foten?

Slike artikler leser vi daglig, hvor skal det ende.

De rike flykter, og blir erstattet med navere fra utlandet.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/eMdbGQ/vurderer-aa-flytte-og-nedskalere-i-norge-paa-grunn-av-skattetrykk-de-forstaar-ikke

Anonymkode: 3593a...b37

Fortsetter under...

Nå er jeg prinsipielt motstander av skatt på ikke-realiserte verdier. Om det er eiendomsskatt eller formue på arbeidende kapital. Skatt er forøvrig en del av mitt fagfelt, er nok derfor det engasjerer meg, for personlig betaler jeg ingen formuesskatt. Sett heller opp selskapsskatten, den følger faktisk betalingsevne. 

Jeg misliker hvordan enkelte fremstiller, jeg misliker tonen. Politikere som bruker uttrykk som velferdsprofittører og nullskatteytere. Ytterst få betaler mer skatt enn de må, passe naivt og dobbeltmoral når politikere gnåler om skatt som noe en forventer moralsk innstilling til, når de selv jukser på alt fra pendlerbolig til reiseregninger. Den må være rasjonell. Når det ikke er rasjonelt å bli værende i Norge, da flytter de som har midlene til det. Nyheter til folket, de trenger ikke oss. For Norge er det et stort tap. Asker kommune tapte 140 millioner på Røkkes Exit. Det er greit å ta det innover seg. Så må en gjerne mislike eller like de rike, uavhengig det, må en løse velferden til folk ved tilgang på arbeid og regulerte forhold slik at vi har en sterk middelklasse, en god infrastruktur og et godt velferdstilbud. Det får vi i hvert fall ikke ved å jage ut de som kan investere. 

Anonymkode: c66b3...e5d

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Altså, hvis det er så hardt og vondt å være rik så kan jo det problemet enkelt løses...

Anonymkode: 2427a...ddc

Fortell, hva tenker du er løsningen? 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva mener du, er det riktig og smart å mobbe de rikeste i landet slik sosialistene ønsker at vi skal, i fellesskap?

Her er et opprop som kan tolkes som en henvendelse til det store flertallet (av velgere), altså alle oss som ikke er rike, om å mobbe de som skaper arbeidsplasser og verdier til landet (IKKE lottomillionærer altså, de liker vi av en eller annen grunn, de ler vi av og reklamerer for på tv):

https://www.finansavisen.no/politikk/2024/10/15/8191084/arbeiderpartiet-rike-nordmenn-unngar-skatt

Det er en generell oppfordring til at vi skal samle oss mot de som skaper arbeidsplasser og verdier til nasjonen. Er ikke dette å skyte seg selv i foten?

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/eMdbGQ/vurderer-aa-flytte-og-nedskalere-i-norge-paa-grunn-av-skattetrykk-de-forstaar-ikke

Jeg mener at det ryddigste er å ikke påstå at noen blir "mobbet" fordi de beskattes, før man diskuterer om beskatningen er riktig eller ei. Dernest tenker jeg det er både drøyt og kjipt å påstå at de blir erstattet med navere fra utlandet. For det første har Sveits-utvandringen ingenting med innvandring å gjøre, for det andre er det rimelig fordomsfullt å kalle dem som kommer til landet vårt for "navere". Om det er noen som mobber her, er det jo du, HI, med den ufine retorikken du bedriver.

Anonymkode: 87db7...026

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, de « rike» kan gjøre mye bra for samfunnet, og en må bare slutte å ha den misunnelsen! 
En bør unne de som jobber og sliter dette, og de må få bruke pengene sine!

Viss sosialitene får det som de vil, skal alle ha likt, hvorfor i alle dager skal folk jobbe og slite seg ut da??

Tror du samfunnet vil gå rundt?

Og de bør stenge grensene for de som ikke MÅ ut, folk reiser forbi danmark og sverige, og til norge, mye for her får de penger til å leve( ofte uten å jobbe pga de ikke kan..)

Anonymkode: a5c5b...08c

Mobbing er ikke greit samme hvem det er.

Oppdragelse derimot er nødvendig, ofte av voksne også. Beskatning er også riktig. Det er ikke å mobbe men å ta folk på alvor og la menneskene yte etter evne.

Anonymkode: 8a158...c49

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes mobbing som venstresiden driver med mot folk med penger i dette landet er forkastelig 

Anonymkode: ff421...110

Jeg synes den mobbingen som høyresiden driver med er langt verre, hvis vi skal peke på noen. 

Slike utspill som dette er typiske

Folk som er syke kan bare ta seg sammen, de som er på trygd er det fordi de ikke gidder å jobbe, 

I tillegg til den svimlende dobbeltmoralen:

Rike mennesker motiveres av mer penger. Fattige mennesker må fratas penger for å ville jobbe. 

Anonymkode: ebb1b...e2a

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Misunnelse og stakkars meg… liv å

sparke oppover, men veldig krenkbar andre veien. 

Anonymkode: 3ef6f...54e

Det er vel ingen som syter så mye i norsk presse som norske milliardærer. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen som syter så mye i norsk presse som norske milliardærer. 

De som syter mest og er mest aggressive i kommentarfeltene er fattige folk 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De som syter mest og er mest aggressive i kommentarfeltene er fattige folk 

Hvordan kan du se inntekten til de som kommenterer?

Anonymkode: 2427a...ddc

Dette er den særeste tråden jeg har lest. Når ble det mobbing å peke på at mange av landets rikeste ikke bidrar til felleskapet etter evner? Mange av de rikeste har blitt rik på landets naturresurser som feks laks, eller gjennom våre skattepenger som velferdsprofitører. Jeg har ingen problemer med at noen er rike, men de må bidra etter evne som alle andre.  

min man har så høy inntekt at han betaler omtrent 50% skatt. Kipt? Ja. Men vi sitter uansett igjen med mye mer enn de fleste, og mener det bare skulle mangle at vi også betaler tilbake til det samfunnet som har gitt oss muligheter og er trygt og godt å vokse opp i.

Det er heller ikke slik at det nødvendigvis er de som tjener mest som jobber hardest. Det kan like godt være alenemoren som sjonglerer flere dårlig betalte jobber med dårlig arbeidsvilkår som strekker seg lengst, som direktøren i et stort selskap med flere millioner i inntekt.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei, de « rike» kan gjøre mye bra for samfunnet, og en må bare slutte å ha den misunnelsen! 
En bør unne de som jobber og sliter dette, og de må få bruke pengene sine!

Viss sosialitene får det som de vil, skal alle ha likt, hvorfor i alle dager skal folk jobbe og slite seg ut da??

Tror du samfunnet vil gå rundt?

Og de bør stenge grensene for de som ikke MÅ ut, folk reiser forbi danmark og sverige, og til norge, mye for her får de penger til å leve( ofte uten å jobbe pga de ikke kan..)

Anonymkode: a5c5b...08c

Hvor kommer denne ideen om at det kun er de rike som jobber og sliter for pengene fra? Det er jo så latterlig at det går ikke an- Et helt arbeidsliv i en underbetalt beintung fysisik jobb. som mange ser ned på, da kan man snakke om å jobbe og slite for pengene da.

Anonymkode: 803be...a1b

ulenissen skrev (6 minutter siden):

Dette er den særeste tråden jeg har lest. Når ble det mobbing å peke på at mange av landets rikeste ikke bidrar til felleskapet etter evner? Mange av de rikeste har blitt rik på landets naturresurser som feks laks, eller gjennom våre skattepenger som velferdsprofitører. Jeg har ingen problemer med at noen er rike, men de må bidra etter evne som alle andre.  

min man har så høy inntekt at han betaler omtrent 50% skatt. Kipt? Ja. Men vi sitter uansett igjen med mye mer enn de fleste, og mener det bare skulle mangle at vi også betaler tilbake til det samfunnet som har gitt oss muligheter og er trygt og godt å vokse opp i.

Det er heller ikke slik at det nødvendigvis er de som tjener mest som jobber hardest. Det kan like godt være alenemoren som sjonglerer flere dårlig betalte jobber med dårlig arbeidsvilkår som strekker seg lengst, som direktøren i et stort selskap med flere millioner i inntekt.

Men forstår du forskjell på inntektsskatt og formuesskatt? Formuesskatten er nettopp en utfordring fordi den ikke beregner en skatt som nødvendigvis er etter evne. 

Selvfølgelig skal de som tjener mest betale mer skatt. Der har vi allerede et meget godt og velfungerende system, etter hva jeg kan se er det heller ingen som protesterer mot det. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men forstår du forskjell på inntektsskatt og formuesskatt? Formuesskatten er nettopp en utfordring fordi den ikke beregner en skatt som nødvendigvis er etter evne. 

Selvfølgelig skal de som tjener mest betale mer skatt. Der har vi allerede et meget godt og velfungerende system, etter hva jeg kan se er det heller ingen som protesterer mot det. 

Selvsagt gjør jeg det. Og problemet er jo at systemet legger opp til at svært mange av de rikeste tar svært lite inn via «lønn» til seg selv, eller utbytte. I stede putter de pengene tilbake i firmaet, kjøper opp eiendom og liknende som de bruker privat. Dette gir både gunstigere skattefordeler og mindre risiko. Mye penger blir også plassert hemmelig i utenlandske skatteparadis og dermed blir de ikke skattet av.

ulenissen skrev (1 minutt siden):

Selvsagt gjør jeg det. Og problemet er jo at systemet legger opp til at svært mange av de rikeste tar svært lite inn via «lønn» til seg selv, eller utbytte. I stede putter de pengene tilbake i firmaet, kjøper opp eiendom og liknende som de bruker privat. Dette gir både gunstigere skattefordeler og mindre risiko. Mye penger blir også plassert hemmelig i utenlandske skatteparadis og dermed blir de ikke skattet av.

Jeg synes ikke at det er rett at om firmaet mitt har et overskudd på 50 millioner så tar jeg ut 500 000 i lønn, kjøper en eiendom til 10 millioner, betaler til meg selv gjennom «tjenester» mellom ulike firmaer jeg eier i inn og utland for 8 milioner, penger som på mystisk vis havner på hemmelig konto på Caymanøyene…

ulenissen skrev (6 minutter siden):

Du skal skatte av private fordeler, så at noen jukser der kan da ikke være grunnlag for å skatte i hjel folk som følger regelverket. 

Kan ta et helt konkret eksempel for deg. Familiebedrift som har drevet i 125 år. Eiendom hvor varene står, varelager mm utgjør en formuesskatt for aksjene på kr 225 000 hvert år. Eieren tar ut 650 000 i lønn, for selskapet går ikke i dundrende overskudd hvert år. Kan ikke tappe selskapet med utbytte med andre ord. Det gir en årlig skatt på nesten 400 000 hvert år. Eier jobber da 10-12 timer hver dag for en netto lønn rundt 20 000 hver måned. Er det virkelig vanskelig å forstå hvorfor noen protesterer mot det? Denne bedriften skaper liv i sentrum, 12 arbeidsplasser med fagorganiserte ansatte som får bedre betalt enn eier. 

ulenissen skrev (7 minutter siden):

Jeg synes ikke at det er rett at om firmaet mitt har et overskudd på 50 millioner så tar jeg ut 500 000 i lønn, kjøper en eiendom til 10 millioner, betaler til meg selv gjennom «tjenester» mellom ulike firmaer jeg eier i inn og utland for 8 milioner, penger som på mystisk vis havner på hemmelig konto på Caymanøyene…

Men nå blander du et lovlig system med folk som jukser og unndrar. Det er noe helt annet. Så jeg må stille spørsmålet en gang til, vet du faktisk hvordan denne formuesskatten beregnes? Ikke inntektsskatt, formuesskatt av arbeidende kapital, verdisetting av næringseiendom, varelager osv? 

ulenissen skrev (3 timer siden):

Det er fordi du lever i din egen verden. Du forfekter bare den klisjefylte sannheten hvor ditt bidrag måles etter skatt betalt av ei god lønn fra en velutdannet lønnsmottaker. Entreprenørene har ofte gått gjennom en helt annen prosess enn din høye og mørke velutdannede mann, som har funnet sin plass som godt betalt ansatt.

Entreprenører har ofte gått gjennom en prosess med årtier uten ferie, uten helg, med lite søvn, pantsatt hus, høy gjeld, usikkerhet og risiko, underskudd og ekteskapsbrudd, fordi de har brent for en idé, de har ønsket å skape noe for seg selv. Disse er det befolkningen anser som uønsket, og må bidra mye mer, når de har lykkes. Arbeidsgiveravgift, formueskatt på ting du ikke eier, arbeidsplasser skapt for andre, mva på alt du foretar deg, høy skatt på overskudd, ofte på flere millioner i året, er rett og slett ikke nok for norske sosialister. De vil ha mer. Ingen skal ha mye igjen etter at skatten er betalt. Det er det som teller mest, ikke hvor mye du betaler inn, men hvor mye du har igjen etterpå. Det svir i øynene på folk. Det aksepteres ikke. Lottomillionærer derimot, de hyller vi, de er så morsomme og søte.

Hva er det for et idiotsamfunn vi egentlig er? De rikeste burde hylles og heies fram. ALLE trenger noen som går foran, og viser vei. Det gjør IKKE lottomillionærer.

Det er en helvetes uskikk at de som har mest snor seg unna og ikke bidrar særlig til fellesskapet. Disse som er så rike at de ikke har råd til å betale skatt eller bo i Norge - fy flate for surving! 

Det ligger svært mye bra i uttrykket yt etter evne og få etter behov, samt at man må yte for å nyte. Ja, jeg er sosialdemokrat. Født som, og vil dø som sosialdemokrat. 

Anonymkode: fa3d2...3fc

ulenissen skrev (3 timer siden):

"Putter tilbake i firmaet"? Du skjønner ikke at de fleste såkalte "rikinger" har mer enn nok penger til fornøyelse. Penger er for dem først og fremst et verktøy, for å skape verdier, for å skape arbeidsplasser og en lønnsom virksomhet. Investering kalles det. Det er ikke å gjemme bort pengene. For de rikeste er penger et verktøy, ikke en luksus du strør om deg. Det er derfor mange vanlige folk reagerer på at rike mennesker er så gjerrige. De har respekt for penger, fordi de har jobbet hardt for dem, og de vet det er et nødvendig verktøy for all forretning og investeringer. De sitter ikke og fniser over boligannonser for å sammenligne seg fram til hvor mye boligen er verdt i år, de sjekker ikke nettbanken regelmessig for å sjekke status på innskudd og kontier, og fondsverdier. Det er det oss vanlige som er opptatt av slikt. Rike mennesker er opptatt av merverdi og avkastning på penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...