Gå til innhold

Hva får du i pensjon?

Anbefalte innlegg

Hva har du som foreløpig beregnet alderspensjon i forhold til inntekt per i dag? Og hvor gammel er du?

Jeg har i dag lavere inntekt enn jeg pleide å ha pga sykdom. Så inntekt nå er 650000 ca, og beregnet pensjon er 603000. Tallene er jo ganske like, men det er jo 20 år til, så om 20 år er det vel lite?

Anonymkode: 32ec7...674

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450301-hva-f%C3%A5r-du-i-pensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med «om 20 år er det vel lite»? 
Det er ganske mange som tjener dårligere enn 650 000 altså. Tror du ikke de kommer til å klare seg som pensjonister?

Alt kommer jo an på hvor lenge du jobber, om du har kvittet deg med gjeld eller ikke og hvilket forbruk du forventer å ligge på.

Anonymkode: 0d2b8...70c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med «om 20 år er det vel lite»? 
Det er ganske mange som tjener dårligere enn 650 000 altså. Tror du ikke de kommer til å klare seg som pensjonister?

Alt kommer jo an på hvor lenge du jobber, om du har kvittet deg med gjeld eller ikke og hvilket forbruk du forventer å ligge på.

Jeg tenker på indexregulering. Om 20 år er jo ikke 600000 det samme som 600000 i dag... 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker på indexregulering. Om 20 år er jo ikke 600000 det samme som 600000 i dag... 

Men du fortsetter jo å betale inn til pensjonspotten din frem til du slutter å jobbe.

Annonse

Det er så lenge til at det sikkert har komt både to og tre nye "breie pensjonsforlik" før eg går av.

Det er umulig å spå kva eg får i pensjon, og ikkje minst kor kjøpesterk eg kjem til å vere med det eg får.

Det einaste som er sikkert er at eg må stå i jobb lenger enn foreldra mine og få mindre igjen for det.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

600.000 i pensjon?

Trodde ikke det var mulig å få så mye jeg 🙈

Jeg tjener under 500.000 i full jobb, så pensjonen min blir bare lommerusk i forhold til din...

Anonymkode: e52a9...f2d

Hmm.. nå har jeg tjent bortimot 1 million da i noen år før jeg ble syk. Kanskje det allerede er tatt høyde for indeksregulering også i kalkulatoren da? Hvis det høres høyt ut? Dette er en kalkulator som er i Nordea sin nettbank. 

☆☆☆ skrev (1 minutt siden):

Det er så lenge til at det sikkert har komt både to og tre nye "breie pensjonsforlik" før eg går av.

Det er umulig å spå kva eg får i pensjon, og ikkje minst kor kjøpesterk eg kjem til å vere med det eg får.

Det einaste som er sikkert er at eg må stå i jobb lenger enn foreldra mine og få mindre igjen for det.

Ja, men jeg prøver å være litt føre var siden jeg allerede har gått på en økonomisk smell når jeg ble syk. Tenkte å se om jeg burde spare noe privat til pensjon. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, men jeg prøver å være litt føre var siden jeg allerede har gått på en økonomisk smell når jeg ble syk. Tenkte å se om jeg burde spare noe privat til pensjon. 

Det burde vi alle.

Men kva som er fornuftig sparing kjem an på situasjonen ein er i. Å betale ned bustaden er sparing, og i periodar den einaste sparinga som er realistisk. Når ein er over kneika som nyetablert og får vetre økonomi kan meir spesifikk pensjonssparing vere noko, i ei eller anna form.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja, men det er drt jo tatt høyde for I denne utregningen da.

Ok. Parallellelt med indexrefuleringen vil vi jo uansett ha løssøkning. Men som sagt, om det er mye eller lite kommer jo an på veldig mange faktorer. Om du er bekymra for lav pensjon så kan du jo spare pensjon privat.

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ok. Parallellelt med indexrefuleringen vil vi jo uansett ha løssøkning. Men som sagt, om det er mye eller lite kommer jo an på veldig mange faktorer. Om du er bekymra for lav pensjon så kan du jo spare pensjon privat.

Det er derfor jeg spør. For å sammenligne og se om jeg bør spare litt. Lønnsøkning for meg blir ikke mye.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hmm.. nå har jeg tjent bortimot 1 million da i noen år før jeg ble syk. Kanskje det allerede er tatt høyde for indeksregulering også i kalkulatoren da? Hvis det høres høyt ut? Dette er en kalkulator som er i Nordea sin nettbank. 

Da har du vel gjerne endel midler og vil jeg tro, betalt endel på bolig, sparepenger?

Anonymkode: a678f...c0e

Annonse

Aner ikke, men vi er begge i full jobb, og har nedbetalt bolig før vi er 50. Har mange år etter det til å bygge oss opp penger. Vi må vel jobbe til vi er 70, og da har vi vel forhåpentligvis noen friske år før gikta tar oss. Driter i pensjon, vi lever nå 

Anonymkode: 27f0f...1c3

Jeg jobber i ett selskap med høyeste pensjonsinnskudd, og ettersom jeg har høy lønn så er pensjonsinnskuddet min arbeidsgiver betaler inn i løpet av ett år på ca 216 000 kr. Pensjonsberegningen min nå hvis jeg går av når jeg er 70 år er 915 895 kr pr år.

Anonymkode: d6981...ddc

Du får en meget god pensjon. 

Jeg har vært i jobb siden jeg var 14, er nå 40 +, inntekt rundt 650 000. Min pensjon er omtrent 220 000 i folketrygden og 42 000 obligatorisk tjenestepensjon. Ikke mye å slå ræva i været for, med andre ord. 

Antar uansett det kommer flere reformer innen den tid og hvordan Oljefondet ser ut den dagen er umulig å si, verden er altfor urolig. Jeg er mer bekymret for hva KI kan gjøre med arbeidsplasser om det får løpe fritt, det skjer nå. Eller hvordan verden skal tilpasse seg demografisk kollaps i de fleste vestlige samfunn. Den ene kan forøvrig løse den andre, hvis det gjøres riktig. 

Anonymkode: 103c4...e07

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Over 600 000 i pensjon er mye....burde være lett å klare seg på det. Husker ikke hva jeg får i pensjon, men mener det var rundt 1/3 av hva jeg har i lønn 🙈 bare å grue seg med andre ord!

Anonymkode: 7fa25...cf6

Det er bare så høyt i 10 år ser det ut til, det er fra pensjonsordning jobb i privat sektor. Etter det ligger det på rundt 400000. Men da har man vel også lite utgifter? Etter 77? Eller lever ikke...

Livet er her og nå. Kanskje lever vi ikke til vi blir pensjonister engang....

Jeg sikrer meg ved å sørge for at jeg har en nedbetalt bolig, og satser på å klare meg på det jeg får. Ingen luksus og sus og dus, men jeg sulter nok ikke ihjel.

Så håper jeg at det med eldrebølgen kommer mer eldreboliger. Det eksisterer jo nærmest ikke. Vi trenger små enkle leiligheter i hus med sosiale arenaer som kantine/kjøkken med billig middag, stue/allrom med sosiale ting som bingo og kor. Mange eldre sitter ensomme i digre eneboliger de ikke klarer vedlikeholde eller holde rene, fordi dagens luksusleigheter koster mer enn et hus. Det er ikke slike leiligheter vi trenger når vi blir gamle! Vi trenger rullatorvennlige koselige leiligheter i sosiale bygg så vi kan treffe andre eldre. Da kan vi selge eneboligene våre til yngre generasjoner og kjøpe oss en rimelig liten leilighet og bruke mellomlegget til å betale for tjenester som vaskehjelp og middag.

Anonymkode: e52a9...f2d

Jeg har jobbet i det offentlige hele mitt liv og vet sånn sett at jeg får en ok pensjon. Jeg har de siste fire årene begynt sparing i fond med tanke på pensjon også. Samtidig ønsker jeg å leve her og nå. Ingen i min familie har blitt over 90, faren min døde tre måneder etter han ble pensjonist, og jeg ønsker ikke å satse alt på å spare til jeg blir pensjonist. 

Anonymkode: 9a2b6...8b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...