Gå til innhold

Barnefar ber meg lyve i farskapserklæring...

Anbefalte innlegg

Jeg går åpenbart mot strømmen, men greit nok. Jeg valgte å ikke føre opp faren på sykehuset. Ingen har noensinne spirt etter det heller. Jeg mottar ikke bidrag, det går helt fint, og jeg syks det er godt å ha friheten og ansvaret selv. Jeg slipper å krangle med noen om pass, bank-id eller sparepenger. Jeg er også alene om alt, men det ville jeg vært selv med et navn på papiret. 
Mitt barn får vite historien og skal nok få svar på hvem som er far, men også en god forklaring rundt hvorfor det ikke var en tilstedeværende pappa. 
Det er ikke plikt til å oppføre en far, men du frasier deg noen rettigheter på barnets vegne, det må du være klar over. 

Anonymkode: 82348...053

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du står fritt til å mene det, men jeg er uenig. En kvinne som velger bort et ufødt barn er likestilt med en mann som velger bort et født barn, mener jeg.  Menn kan ikke velge før barnet er født, så da må de velge når de har et reelt valg.

Og nå har jo flere skrevet her inne, når hi er blitt kritisert for å bære frem et barn som er uønsket av far, at det går såååååå fint å vokse opp uten en pappa, og da skjønner jeg ikke hvorfor barnefar skal kritiseres for ikke å delta i barnets liv. Det går helt fint uten, liksom…

Anonymkode: 7f2bc...342

Menn kan velge å ikke gjøre noen gravide om de ikke vil ha barn. Hvorfor snakker noen av dere som om menn er mindre intelligenteå og ikke skjønner hvordan barn blir til? Er det krise å bli far så får de slutte å pule uten beskyttelse. 

Anonymkode: d4388...b99

Anonym bruker skrev (På 13.10.2024 den 23.39):

TS her

Jeg tok opp problemstillingen med at jeg nekter å la et barn ikke vite hvem som er h*n's far når det vokser opp, men problemet hans var ikke at barnet fikk vite det, men han ville bare ikke stå på papiret. Jeg får meg til å undre veldig mye på hva som er en så stor frykt for han ved å skrives opp på ett dokument.
Alderen hans tilsier at han er ganske voksen, så dessverre vet jeg ikke om ett par år til vil hjelpe...

Anonymkode: 960f1...111

Det er fordi han da lovmessig skal forsørge barnet. Han ønsker ikke økonomisk forbindelse til barnet. 

Anonymkode: 529fb...71d

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Menn kan velge å ikke gjøre noen gravide om de ikke vil ha barn. Hvorfor snakker noen av dere som om menn er mindre intelligenteå og ikke skjønner hvordan barn blir til? Er det krise å bli far så får de slutte å pule uten beskyttelse. 

Anonymkode: d4388...b99

Teit argument. Kvinner kan også velge å ikke bli gravide, de skjønner vel hvordan barn blir til?

Både kvinner og menn kan og bør kunne velge bort et uønsket barn. Av biologiske grunner, og fordi kvinnen avgjør i abortspørsmålet, velger de på ulike tidspunkt.

Anonymkode: 7f2bc...342

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg går åpenbart mot strømmen, men greit nok. Jeg valgte å ikke føre opp faren på sykehuset. Ingen har noensinne spirt etter det heller. Jeg mottar ikke bidrag, det går helt fint, og jeg syks det er godt å ha friheten og ansvaret selv. Jeg slipper å krangle med noen om pass, bank-id eller sparepenger. Jeg er også alene om alt, men det ville jeg vært selv med et navn på papiret. 
Mitt barn får vite historien og skal nok få svar på hvem som er far, men også en god forklaring rundt hvorfor det ikke var en tilstedeværende pappa. 
Det er ikke plikt til å oppføre en far, men du frasier deg noen rettigheter på barnets vegne, det må du være klar over. 

Det stemmer ikke. 

"I Norge er det i utgangspunktet ikke direkte straffbart å unnlate å føre opp barnets far ved fødsel, men det er juridiske plikter og prosesser som kan bli relevante dersom dette skjer.

Plikt til å oppgi far:

Ifølge barneloven § 4 har mor plikt til å bidra til at farskapet blir fastsatt. Når et barn blir født utenfor ekteskap, skal moren oppgi hvem som er barnets far så langt hun vet.

Dersom moren ikke oppgir faren, vil Folkeregisteret eller NAV kunne starte en farskapssak for å få dette avklart.

Farskapsfastsettelse:

Hvis mor ikke oppgir eller samarbeider om å fastsette faren, kan NAV søke å fastsette farskapet ved hjelp av DNA-test og andre relevante opplysninger.

I tilfeller der mor bevisst oppgir feil opplysninger om hvem faren er, kan det være straffbart under straffelovens bestemmelser om falsk forklaring.

Økonomiske og juridiske konsekvenser:

Å unnlate å fastsette farskap kan ha praktiske konsekvenser for barnet, blant annet når det gjelder rett til barnebidrag, arverett, og eventuelle trygdeytelser. Barnet kan også miste retten til å få kjennskap til sin biologiske bakgrunn.

Dersom det er sterke holdepunkter for at mor bevisst motarbeider en farskapssak, kan hun i noen tilfeller bli pålagt bøter eller sakskostnader.

Selv om det å ikke oppgi far ikke i seg selv medfører straff, kan unnlatelse ha alvorlige konsekvenser for både barnet og foreldrene, og myndighetene har derfor en sterk interesse i å sikre at farskapet  blir riktig fastsatt."

Anonymkode: 52033...696

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det stemmer ikke. 

"I Norge er det i utgangspunktet ikke direkte straffbart å unnlate å føre opp barnets far ved fødsel, men det er juridiske plikter og prosesser som kan bli relevante dersom dette skjer.

Plikt til å oppgi far:

Ifølge barneloven § 4 har mor plikt til å bidra til at farskapet blir fastsatt. Når et barn blir født utenfor ekteskap, skal moren oppgi hvem som er barnets far så langt hun vet.

Dersom moren ikke oppgir faren, vil Folkeregisteret eller NAV kunne starte en farskapssak for å få dette avklart.

Farskapsfastsettelse:

Hvis mor ikke oppgir eller samarbeider om å fastsette faren, kan NAV søke å fastsette farskapet ved hjelp av DNA-test og andre relevante opplysninger.

I tilfeller der mor bevisst oppgir feil opplysninger om hvem faren er, kan det være straffbart under straffelovens bestemmelser om falsk forklaring.

Økonomiske og juridiske konsekvenser:

Å unnlate å fastsette farskap kan ha praktiske konsekvenser for barnet, blant annet når det gjelder rett til barnebidrag, arverett, og eventuelle trygdeytelser. Barnet kan også miste retten til å få kjennskap til sin biologiske bakgrunn.

Dersom det er sterke holdepunkter for at mor bevisst motarbeider en farskapssak, kan hun i noen tilfeller bli pålagt bøter eller sakskostnader.

Selv om det å ikke oppgi far ikke i seg selv medfører straff, kan unnlatelse ha alvorlige konsekvenser for både barnet og foreldrene, og myndighetene har derfor en sterk interesse i å sikre at farskapet  blir riktig fastsatt."

Anonymkode: 52033...696

Poenget er vel at så lenge far ikke ønsker er det ingen som kommer til å etterforske hvem som er far til barnet. Jeg har frasagt meg rettighetene, slik jeg skrev, og det er uproblematisk. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...