Gå til innhold

Skulle ikke privatisering av jernbanen gjøre den så mye bedre?


Anbefalte innlegg

Erna skrøt av at ved at 40+ direktører (i stedet for staten) styrte jernbanen så ville alt bli så mye billigere og bedre.

I stedet settes jernbanestrekningen Oslo - Bergen ut av spill av en enkelt knekt maste.

Hva er det jeg ikke har forstått?

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/siste-nytt-fra-norge-og-utlandet?pinnedEntry=111011

Og bare sånn, til jevnførelse.

NSBpunktlighetsrekord.thumb.jpg.c95a71bb12f02abcfff5552cd4590a42.jpg

https://www.aftenposten.no/oslo/i/0E8PE/nsb-satte-rekord-i-februar-91-prosent-av-togene-i-rute

Jernbanenetterprivatiseringen.thumb.jpg.0ef1fd73f3c23abaaf153d78af211e87.jpghttps://www.aftenposten.no/norge/i/8JP3Qr/forsinkelser-og-innstillinger-bane-nor-naar-trolig-ingen-av-maalene-for-2022

 

 

Anonymkode: b578a...71d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Staten styrer fortsatt jernbanen, det er togstrekningene som er satt ut, ikke skinnene

Anonymkode: 4133e...23c

Hva er poenget ditt?

Anonymkode: b578a...71d

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva er poenget ditt?

Anonymkode: b578a...71d

Poenget er at du ikke har noe poeng. Da jernbanen er i praksis like offentlig som før, enda mer faktisk, nå når flytoget er spist opp av den seige dysfunksjonelle organisasjonen VY. Så nå blir ALT like dårlig. Slik det skal være med sosialismen.

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-slar-sammen-flytoget-og-vy-1.17048731

Anonymkode: 45d9c...fca

Det er solgt ut deler der det før var enhet, det funker akkurat som privatisering av helse og vikarer. Noen kommer inn og gjør sin jobb, men ingen tar ansvaret for helheten og de mindre lønnsomme sidene. Foe nå skal det tjenes penger. Så med samme utgangspunkt økonomisk for driften skal de gjøre samme jobben men de må tjene mer penger fordi eieren skal ha sin del av kaken. 
Og ingen bruker nok penger på vedlikehold og forebygging, for det koster penger men synes ikke. Og høyre arm har ikke peiling på hva venstre arm gjør og alt blir er salig rot. 

Anonymkode: 95b53...b63

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Erna skrøt av at ved at 40+ direktører (i stedet for staten) styrte jernbanen så ville alt bli så mye billigere og bedre.

I stedet settes jernbanestrekningen Oslo - Bergen ut av spill av en enkelt knekt maste.

Hva er det jeg ikke har forstått?

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/siste-nytt-fra-norge-og-utlandet?pinnedEntry=111011

Og bare sånn, til jevnførelse.

NSBpunktlighetsrekord.thumb.jpg.c95a71bb12f02abcfff5552cd4590a42.jpg

https://www.aftenposten.no/oslo/i/0E8PE/nsb-satte-rekord-i-februar-91-prosent-av-togene-i-rute

Jernbanenetterprivatiseringen.thumb.jpg.0ef1fd73f3c23abaaf153d78af211e87.jpghttps://www.aftenposten.no/norge/i/8JP3Qr/forsinkelser-og-innstillinger-bane-nor-naar-trolig-ingen-av-maalene-for-2022

 

 

Anonymkode: b578a...71d

Joda, det er en fin historie å fortelle når man skal rasere et tilbud for mer profitt

Anonymkode: cf4cd...4e5

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Poenget er at tråden din HI ikke har noe poeng, det du skriver er feil 

Anonymkode: 4133e...23c

Mitt poeng er at jernbanen er blitt markant dårligere (og dyrere!) etter at den ble privatisert. For at jeg ikke skal ha noe poeng må du bevise at det er feil, at jernbanen er blitt markant bedre etter at den er blitt privatisert.

Så hva er det du mener er blitt bedre med jernbanen etter at den ble privatisert?

Anonymkode: b578a...71d

Privatisering har ett mål: Utbytte til eierne.  Vi ser det samme gang på gang, barnehager, helsevesen, jernbane osv.  Det offentlige har som mål å gi gode, enhetlige tjenester til innbygger som trenger dem.  De private har som mål å tjene penger for eierne sine.  De MÅ altså gå med overskudd, og det overskuddet må noen betale for.  

Vinmonopolet er heleid av staten, og vinner stadig vekk omdømmepriser osv: https://www.vinmonopolet.no/om-oss/aktuelt/vinmonopolet-norges-kundebarometer-2023

Søk opp info om privatisation failure of British railways...  De ligger noen år foran oss når det gjelder privatisering og nedbygging av offentlige tjenester.  

Anonymkode: cd777...499

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Mitt poeng er at jernbanen er blitt markant dårligere (og dyrere!) etter at den ble privatisert. For at jeg ikke skal ha noe poeng må du bevise at det er feil, at jernbanen er blitt markant bedre etter at den er blitt privatisert.

Så hva er det du mener er blitt bedre med jernbanen etter at den ble privatisert?

Anonymkode: b578a...71d

Igjen: Jernbanen har ikke blitt privatisert 

Anonymkode: 4133e...23c

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Igjen: Jernbanen har ikke blitt privatisert 

Anonymkode: 4133e...23c

Ikke helt, men delvis.  Jeg anbefaler deg å lese deg opp her: https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/jernbaneorganisering/id2344653/

Anonymkode: cd777...499

Annonse

Det som skjer er klassisk høyrepolitikk. 

Vi deler opp et statlig selskap i masse småselskaper og selger unna delene. Så ender vi opp med en drøss med selskaper der ingen tar ansvar og alle skylder på hverandre. 

Rart med det at stordriftsfordeler ikke gjelder når det er snakk om statlige selskaper...? 

Jeg skulle kjøpe en billett på automat en gang vy-appen ikke virket.

Men automaten tok bare pengene uten å gi ut noen billett.

"ring Entur for kundeservice" sto det på automaten. Så etter kanskje et kvarter i telefonkø fikk jeg beskjed om at joda, Entur hadde ansvar for å utstede billetter, men IKKE for selve automaten. 

Så da fikk jeg et annet telefonnummer som jeg skulle ringe, noe jeg selvsagt ikke rakk før toget sto der. Konduktøren hadde ikke noe med Entur å gjøre, men jeg fikk kjøpe billett som kostet tjue kroner ekstra fordi jeg kjøpte den ombord. 

Jeg er sikker på at så godt som alle som kjører tog har tilsvarende idiot-historier om togreiser i Norge etter at NSB forsvant. 

Anonymkode: 98245...867

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mitt poeng er at jernbanen er blitt markant dårligere (og dyrere!) etter at den ble privatisert. For at jeg ikke skal ha noe poeng må du bevise at det er feil, at jernbanen er blitt markant bedre etter at den er blitt privatisert.

Så hva er det du mener er blitt bedre med jernbanen etter at den ble privatisert?

Anonymkode: b578a...71d

Hva er det du ikke forstår med VY og Bane Nor? Statseide bedrifter går aldri bra, selv ikke om de har monopol, helst aller verst når de har monopol. Hverken VY eller Bane Nor er privatiserte.

 

Vygruppen AS (tidligere NSB AS) er et aksjeselskap fullt ut eid av staten ved Samferdselsdepartementet. Vygruppen er et av Noregs største transportkonsern og har i tillegg virksomhet i Sverige.

Vygruppen er Nordens største landbaserte transportkonsern. Selskapet er eid av den norske stat ved Samferdselsdepartementet.

Bane Nor:

Foretakets samfunnspålagte oppgaver er planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, samt trafikkstyring og forvaltning av jernbaneeiendom. Bane NOR SF (Bane NOR) er et statsforetak eid av Samferdselsdepartementet.

Anonymkode: 45d9c...fca

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva er det du ikke forstår med VY og Bane Nor? Statseide bedrifter går aldri bra, selv ikke om de har monopol, helst aller verst når de har monopol. Hverken VY eller Bane Nor er privatiserte.

 

Vygruppen AS (tidligere NSB AS) er et aksjeselskap fullt ut eid av staten ved Samferdselsdepartementet. Vygruppen er et av Noregs største transportkonsern og har i tillegg virksomhet i Sverige.

Vygruppen er Nordens største landbaserte transportkonsern. Selskapet er eid av den norske stat ved Samferdselsdepartementet.

Bane Nor:

Foretakets samfunnspålagte oppgaver er planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, samt trafikkstyring og forvaltning av jernbaneeiendom. Bane NOR SF (Bane NOR) er et statsforetak eid av Samferdselsdepartementet.

Anonymkode: 45d9c...fca

Hvem er det som går med overskudd og hvem er det som går med underskudd?

I en skriftlig henvendelse til Statsministerens kontor (SMK) varsler Go-Ahead at de neppe vil være i stand til å oppfylle målsettingene fra 2018.

Den viktigste grunnen til at Go-Ahead skulle drive billigere var at de skulle rekruttere 280.000 nye passasjerer på Sørlandsbanen, og 500.000 på Jærbanen. Dette på de fem første årene av en kontrakt som skulle løpe i ti år.

Alle selskapene kom med djerve løfter under konkurransen om å få kjøre tog i Norge. Svenske SJ, som vant konkurransen om banene til Trondheim og videre til Bodø, har lovet å gjøre dette for en pris som var 28 prosent lavere enn Vys tilbud.

Vy vant på sin side Bergensbanen ved å love å betale staten 2,2 mrd. kroner for å få kjøre banen over ti år. Bergensbanen er en av de få banene i Norden som går med overskudd.
https://www.aftenposten.no/norge/i/zgKnX1/go-ahead-ber-om-hjelp-fra-regjeringen-de-er-ikke-alene

Anonymkode: b578a...71d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke helt, men delvis.  Jeg anbefaler deg å lese deg opp her: https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/jernbaneorganisering/id2344653/

Anonymkode: cd777...499

Du blander også jernbane og togsett 

Anonymkode: 4133e...23c

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du blander også jernbane og togsett 

Anonymkode: 4133e...23c

I gamle dager, det vil se før de delte opp NSB i en skinnedel og en togdel  (for å gjøre det lettere å privatisere togdelen), omfattet begrepet "jernbanen" alt sammen, både tog og skinner. Man reiste med jernbanen, jobbet i jernbanen og så videre.

Anonymkode: 78061...607

Sitatet under illustrerer forskjellen på privat og offentlig virksomhet. I dette eksempelet Avinor som er statlig eid, og ikke klarer å tjene nok penger til drift, versus Norwegian/Widerøe som er privat og derfor MÅ klare det på egen hånd for å kunne drive bedriften.

Når det offentlige ikke klarer å gjøre jobben sin, da sendes regningen til andre ved å øke avgiftene for å dekke egne behov, og næringslivet faller sammen, tilbudene må begrenses, og vi må til slutt betale, enda en gang:

Oslo (Infront TDN Direkt): Avgiftssjokk kan gi konsekvenser for flytilbudet i Distrikts-Norge, skriver Widerøe i en melding onsdag.

Selskapet skriver at Avinor, som er et statlig selskap, fortsatt er i økonomisk krise og trenger påfyll av inntil 2,15 milliarder kroner. I forslaget til statsbudsjett er det forutsatt at 600 millioner dekkes gjennom flypassasjeravgiften. "Dette er langt fra tilstrekkelig for å unngå et mulig avgiftssjokk", skriver selskapet.

"Vi beklager derfor å måtte meddele at de planlagte forbedringer og endringer i rutetabeller etter 1. april, nå er i spill. En så kraftig forverring i rammebetingelser som nå er varslet, gjør at vi må tilbake til tegnebrettet. Vi ser umiddelbart at dette kan få konsekvenser blant annet for de planlagte kapasitetsøkningene med nye direkteruter fra Lofoten til Tromsø, samt mellom Brønnøysund og Oslo. Kapasitetsproblemene i nord er løst med en kombinasjon av kommersielle ruter og anbudsruter, der disse utfyller hverandre. Vi kan derfor ikke utelukke at vi må reversere noen av de tiltakene som er iverksatt på anbudsrutene i tillegg", skriver Widerøe.

Anonymkode: 45d9c...fca

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sitatet under illustrerer forskjellen på privat og offentlig virksomhet. I dette eksempelet Avinor som er statlig eid, og ikke klarer å tjene nok penger til drift, versus Norwegian/Widerøe som er privat og derfor MÅ klare det på egen hånd for å kunne drive bedriften.

Når det offentlige ikke klarer å gjøre jobben sin, da sendes regningen til andre ved å øke avgiftene for å dekke egne behov, og næringslivet faller sammen, tilbudene må begrenses, og vi må til slutt betale, enda en gang:

Oslo (Infront TDN Direkt): Avgiftssjokk kan gi konsekvenser for flytilbudet i Distrikts-Norge, skriver Widerøe i en melding onsdag.

Selskapet skriver at Avinor, som er et statlig selskap, fortsatt er i økonomisk krise og trenger påfyll av inntil 2,15 milliarder kroner. I forslaget til statsbudsjett er det forutsatt at 600 millioner dekkes gjennom flypassasjeravgiften. "Dette er langt fra tilstrekkelig for å unngå et mulig avgiftssjokk", skriver selskapet.

"Vi beklager derfor å måtte meddele at de planlagte forbedringer og endringer i rutetabeller etter 1. april, nå er i spill. En så kraftig forverring i rammebetingelser som nå er varslet, gjør at vi må tilbake til tegnebrettet. Vi ser umiddelbart at dette kan få konsekvenser blant annet for de planlagte kapasitetsøkningene med nye direkteruter fra Lofoten til Tromsø, samt mellom Brønnøysund og Oslo. Kapasitetsproblemene i nord er løst med en kombinasjon av kommersielle ruter og anbudsruter, der disse utfyller hverandre. Vi kan derfor ikke utelukke at vi må reversere noen av de tiltakene som er iverksatt på anbudsrutene i tillegg", skriver Widerøe.

Anonymkode: 45d9c...fca

Widerøe mottar 450 mill i statlig støtte hvert år. 

Så de klarer seg ikke helt på egenhånd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...