Gå til innhold

Når fikk ditt barn være alene hjemme en natt?

Anbefalte innlegg

Vi har hytte omkring to timer hjemmefra. Nå ønsker 15-åringen helst ikke være med så ofte. Hun har overnattet hos venninner som har vært alene, og det har gått veldig greit. De er fornuftige jenter. Samtidig er det noe annet når det er eget hus, men ja jeg burde vel slippe opp. Hvor gamle var deres barn da de begynte å være alene hjemme over natten?

Anonymkode: 1ca2d...a17

Fortsetter under...

Siden jeg har fire barn, blir det litt vanskelig å svare på fordi de sjeldent er helt alene. Likevel tenker rundt 16-17 år. Yngste her er en jente på 15 år, og jeg hadde ikke vært helt komfortabel med å la henne være alene her hvis vi var såpass langt unna. Det er lett for at besøk av en venninne eller to sklir ut ved at flere kommer til når det oppdages på SOME at en er alene hjemme. Eller hun/de ikke våkner av brannalarmen. Sistnevnte vet vi, for det ble ved uhell testet for bare noen uker siden. Derimot skal hun faktisk være "alene hjemme" i den forstand at vi skal bort neste helg, men da har hun to eldre søsken på 17 og 21 år som er hjemme om kvelden/natten også. 

Anonymkode: 47f75...9dc

Rundt 16-17 år har mine vært.

Men vi har svogeren min i samme gate som har gått forbi huset her når han har luftet bikkja om kvelden og sett at det ikke er hjemme alene fest i huset.

Lett at ting går over styr i dag som det spres på sosiale medier at noen er alene. Plutselig står det en gjeng uinnviterte eller ukjente på døra de ikke klarer avvise

Anonymkode: c547b...520

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig kan en 15-åring være alene hjemme om natten. Mange flytter jo alene for å gå vgs når de er 15/16. 

Anonymkode: 4d837...470

Og de fleste gjør det ikke, fordi de på ingen måte er klar for det.

Anonymkode: 1820e...46b

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og de fleste gjør det ikke, fordi de på ingen måte er klar for det.

Det er forskjell på å være klar for å flytte hjemnefra permanent og å være alene en natt da. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell på å være klar for å flytte hjemnefra permanent og å være alene en natt da. 

Nå var det ikke jeg som dro inn hybel.

15 år.
gutten hadde mobil, jeg satt på skallsikring på alarmen (ingen mulighet for hjemmefest da), tett nabolag så det er alltid folk rundt .. en natt er kun 8-10 timer 

ser ikke problemet i det hele tatt 🤷‍♀️15-åring er nesten ferdig med grunnskole, må jo kunne forvente selvstendighet på nivå ”overnatte en natt i kjent og trygt miljö” ?

Anonymkode: 8e503...efd

Eldste tror jeg var 16år. Da kom hun til frokost på hytta dagen etter for hun kjedet seg så. 
Lillesøster var 13år. Ikke helt planen, men hun syns det var greit, naboen under viste hun var alene og naboene i huset som ser inn i stua vår viste om det. De har vi avtalene med at holder ett øye med hverandres hus når noen er alene. Ungene kan sove her eller der om de ikke tørr å være alene osv, eller vi kræsjer fest om noen er så dumme og har det (ingen av de har gjort det. ) 

Anonymkode: 6f612...ecc

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Selvfølgelig kan en 15-åring være alene hjemme om natten. Mange flytter jo alene for å gå vgs når de er 15/16. 

Det er de færreste, og de få det gjelder flytter da som regel inn i et kollektiv eller en utleieleilighet i en privat bolig der det bor voksne folk. Jeg jobber i en VGS der flere elever har veldig lang reisevei, og det er få som bor på hybel. De få som gjør det bor oftest slik som beskrevet over, og ofte passer da huseier litt på ungdommen. I tillegg må samtlige av dem hjem hver helg. 

Anonymkode: 47f75...9dc

Annonse

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Og set er forskjell på å være alene på hybel på studiested og på å være alene i nærmiljøet hvor 400 uinviterte plutselig dukker opp.

Anonymkode: 7f3a8...a1f

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Veldig stor forskjell på å bo på en liten hybel på et studiested i ukedagene og å være alene i foreldrenes hus altså.

Mine har fint kunnet være hjemme alene fra de gikk på ungdomsskolen, og har vært det siden vi har en svoger i samme gate. Men jeg skjønner godt at det kan være litt skummelt også. Ikke fordi en 15 åring ikke klarer seg selv, men fordi sosiale medier er sånn som det er og det fort ryktes at det sitter en 15 åring alene i det huset. Plutselig står det gjenger med 2-3-4 år eldre mennesker på trappa og vil "inn en tur". Det er ikke alltid så lett for en 15 åring å avvise det, eller få ringt etter hjelp.

Sånne ting skjer jo ikke på en liten studenthybel en hverdag i nabobyen.

Det er få som tror 15 åringen ikke vil klare seg selv, de kan både lage seg meg mat og ha det greit. Det man ikke stoler på er alle ungdommene som plutselig vet at foreldrene er på hytta....

Anonymkode: c547b...520

Sønnen var alene hjemme en uke i juni da vi var i syden, det var rett før han ble 17. Søster på 20 har flytta ut så det var første gang anledningen bød seg til å være helt alene hjemme 

Anonymkode: b1cb4...915

Eldste var 15 år og fikk lov fordi vi visste han ikke ville invitere til fest, bare invitere et par venner til film og gaming. Han fikk ikke lov å prate om det på skolen eller trening så ingen skulle overhøre det og de nærmeste naboene visste han var alene så de skulle være oppmerksomme hvis det dukket opp mye folk. 

Anonymkode: f8af4...968

Eldstemann var 14 første gang han var alene hjemme over natt, uten søsken. Da han var 15-16 var han alene hjemme sammen med søsken som var 10 og 12. Men da var storebror der til å passe på. De var alene på natt av og til, når vi voksne hadde turnus og reisejobb som krasjet. De foretrakk å være alene hjemme fremfor at besteforeldre skulle overnatte og være barnevakt. Vi ringte dem for å si god natt, og for å forsikre oss om at de var oppe og i rute til å rekke skolen på morgenen. Møtte dem som regel i døra da jeg kom hjem fra nattevakt og de dro på skolen. 

Anonymkode: 9a2ee...819

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sønnen var alene hjemme en uke i juni da vi var i syden, det var rett før han ble 17. Søster på 20 har flytta ut så det var første gang anledningen bød seg til å være helt alene hjemme 

Anonymkode: b1cb4...915

Så 16 år gammel reiser dere fra han alene hjemme en uke for å være i syden? Litt langt om noe skjer…årets foreldre. 

Anonymkode: 5d270...a6e

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vi har hytte omkring to timer hjemmefra. Nå ønsker 15-åringen helst ikke være med så ofte. Hun har overnattet hos venninner som har vært alene, og det har gått veldig greit. De er fornuftige jenter. Samtidig er det noe annet når det er eget hus, men ja jeg burde vel slippe opp. Hvor gamle var deres barn da de begynte å være alene hjemme over natten?

Anonymkode: 1ca2d...a17

det er jo veldig forskjell på unger da om den er fornuftig eller ikke\klar for og være alene

men ut fra det du sier så er hun nok klar for det

Anonymkode: be41e...a29

Hadde min 11-åring ønsket det selv, hadde han glatt fått vært hjemme alene mens jeg jobber natt. Men det vil han ikke, så da er han hos pappaen sin i stedet.

Å reise 2 timer bort, venter jeg noen år med. Rundt 13 års alder, tenker jeg. Men det er hva jeg er komfortabel med, gutten får bestemme selv.

Anonymkode: 67176...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...