Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #1 Skrevet 12. oktober 2024 Har en bil fra 2009, betalte 25.000 for noen år siden, uten lån. Den er pålitelig, men trenger å ha en sjekk på den nå pga noe småting. Trenger også vinterdekk. Eu-godkjent i litt over et år til. 1. Hadde du brukt penger på en service e/sjekk av bilen med påfølgende reparasjon(prisen er jo ikke mulig å bite på forhånd). Pluss kjøpt nye(gode, ikke billige) vinterdekk? Liten bil. 2. Kjøpt en nyere bil enn den du har (2014) til 120.000 med ny service og eu-hodkjent 2 år. Gode dekk. Og innbytte i den gamle blir 15.000 i fratrekk på den nye. Større bil(suv). Anonymkode: 82b4d...2b0
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #3 Skrevet 12. oktober 2024 Bil er tapsprosjekt uansett, men minst tap ved å reparere på en gammel som er grunnleggende god. Anonymkode: b82a8...4ed
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #4 Skrevet 12. oktober 2024 Alternativ 2. Uten tvil. Anonymkode: d7f01...795
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #5 Skrevet 12. oktober 2024 Tja, vi satt opp et regnestykke med ene sønnen vår som vil kjøpe seg bil og egentlig hadde tenkt å kjøpe en eldre, brukt bil. Vi la inn et snitt over alle forventede utgifter med tanke på kontroller, reparasjoner ol., og satte opp et med helt ny bil. Resultatet ble at helt ny bil knapt var dyrere enn eldre bruktbil, selv om han da måtte ta opp lån. Så jeg ville definitivt gått for alternativ 2. Anonymkode: 32d91...033
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Skrevet 12. oktober 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tja, vi satt opp et regnestykke med ene sønnen vår som vil kjøpe seg bil og egentlig hadde tenkt å kjøpe en eldre, brukt bil. Vi la inn et snitt over alle forventede utgifter med tanke på kontroller, reparasjoner ol., og satte opp et med helt ny bil. Resultatet ble at helt ny bil knapt var dyrere enn eldre bruktbil, selv om han da måtte ta opp lån. Så jeg ville definitivt gått for alternativ 2. Anonymkode: 32d91...033 Hvordan ser det regnestykket ut, lurer jeg på. Hvordan kan 250000+ i innkjøp noen gang gå i pluss i forhold til en tiendedel i innkjøp? Anonymkode: b82a8...4ed
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #7 Skrevet 12. oktober 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvordan ser det regnestykket ut, lurer jeg på. Hvordan kan 250000+ i innkjøp noen gang gå i pluss i forhold til en tiendedel i innkjøp? Anonymkode: b82a8...4ed Fordi man ikke trenger å beregne inn noen reparasjoner (pga nybilgaranti), nye dekk el., samt at man har langt færre, og billigere, servicer, kontroller osv. med en ny bil. Her var det også snakk om en eldre bil som gikk på bensin/diesel, mot ny el-bil, der sistnevnte har langt lavere driftsutgifter både med tanke på at det er billigere med "drivstoff" og bompenger. Anonymkode: 32d91...033
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #8 Skrevet 12. oktober 2024 Hvis bilen din er god som den er, og du har råd til å fikse den og få nye dekk uten lån, så gå for det! Anonymkode: d7877...ca2
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #9 Skrevet 12. oktober 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Fordi man ikke trenger å beregne inn noen reparasjoner (pga nybilgaranti), nye dekk el., samt at man har langt færre, og billigere, servicer, kontroller osv. med en ny bil. Her var det også snakk om en eldre bil som gikk på bensin/diesel, mot ny el-bil, der sistnevnte har langt lavere driftsutgifter både med tanke på at det er billigere med "drivstoff" og bompenger. Anonymkode: 32d91...033 Har dere da tatt med verditapet som faktisk er ganske stort de første årene? Det er større enn de fleste biler koster å drifte både med tanke på reparasjoner, drivstoff og dekk pr år. De første 2-3 årene taper en bil seg enormt i verdi. Anonymkode: fe491...8bc
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #10 Skrevet 12. oktober 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Fordi man ikke trenger å beregne inn noen reparasjoner (pga nybilgaranti), nye dekk el., samt at man har langt færre, og billigere, servicer, kontroller osv. med en ny bil. Her var det også snakk om en eldre bil som gikk på bensin/diesel, mot ny el-bil, der sistnevnte har langt lavere driftsutgifter både med tanke på at det er billigere med "drivstoff" og bompenger. Anonymkode: 32d91...033 Dette blir helt feil for meg. Spørsmålet mitt går på her og nå, hva hadde du gjort med det du vet her og nå? Jeg beregner aldri inn reparasjon, for det blir gjetting. Nåværende bil er en bensinbil fra 2009. Hatt den noen år, og den har vært på verksted én gabf for nytt batteri da jeg ikke fikk start i kulda. Kostet ca 2000 kr. Så gammel bil betyr ikke mange tusen i utgifter, spørs hva man kjøper. Nybilgaranti dekker ikke skader, slitedeler, uhell, riper osv. Naboen hadde bilen på service nylig, kostet 6000 kr(eller 8000?), og totalt 16.000 inkl reparasjoner (nybilgaranti betyr ikke gratis bil i garantiperioden). Service MÅ man ha på nybiler, kostbare servicer. Eldre biler setter man på verksted ved behov, som i mitt tilfelle kun 2000 kr på flere år. Og det er heller ikke snakk om el-bil, heller ikke nybil. Jeg skrev 2014. Anonymkode: 82b4d...2b0
Hagla Skrevet 12. oktober 2024 #11 Skrevet 12. oktober 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Har en bil fra 2009, betalte 25.000 for noen år siden, uten lån. Den er pålitelig, men trenger å ha en sjekk på den nå pga noe småting. Trenger også vinterdekk. Eu-godkjent i litt over et år til. 1. Hadde du brukt penger på en service e/sjekk av bilen med påfølgende reparasjon(prisen er jo ikke mulig å bite på forhånd). Pluss kjøpt nye(gode, ikke billige) vinterdekk? Liten bil. 2. Kjøpt en nyere bil enn den du har (2014) til 120.000 med ny service og eu-hodkjent 2 år. Gode dekk. Og innbytte i den gamle blir 15.000 i fratrekk på den nye. Større bil(suv). Anonymkode: 82b4d...2b0 Tror jeg hadde gått for nr.1, men bedt om prisoverslag for reparasjon slik at jeg evt kunne sjekket med flere verksteder og dermed fått best mulig pris.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Skrevet 12. oktober 2024 Hagla skrev (1 time siden): Tror jeg hadde gått for nr.1, men bedt om prisoverslag for reparasjon slik at jeg evt kunne sjekket med flere verksteder og dermed fått best mulig pris. Lurt! Takk for tips!🙂 Anonymkode: 82b4d...2b0
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #13 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg hadde en 2007 modell, men måtte kjøpe ny pga den ble kondemnert etter kollisjon. Hvis ikke så hadde jeg ikke byttet den ut før jeg absolutt måtte. så jeg hadde valgt nr 1. Men jeg hadde allerede en størrelse på bil som jeg ønsket, ønsker du i utgangspunktet en større bil enn det du har, så blir det noe annet. Anonymkode: 49ec8...d7d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #14 Skrevet 12. oktober 2024 Hvis prisen for å reparere er fornuftig hadde jeg beholdt bilen jeg har. Skulle jeg kjøpt bil hadde jeg kjøpt en som max er 2-3 år gammel, og fortsatt har nybilgaranti. Anonymkode: 4abb3...827
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2024 #15 Skrevet 12. oktober 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg hadde en 2007 modell, men måtte kjøpe ny pga den ble kondemnert etter kollisjon. Hvis ikke så hadde jeg ikke byttet den ut før jeg absolutt måtte. så jeg hadde valgt nr 1. Men jeg hadde allerede en størrelse på bil som jeg ønsket, ønsker du i utgangspunktet en større bil enn det du har, så blir det noe annet. Anonymkode: 49ec8...d7d Ønsker større bil, føles litt bedre å sitte i en suv enn å sitte i en liten ert 😅men har ikke direkte behov for større bil. Anonymkode: 82b4d...2b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå