Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har fast delt bosted, hvor mye mer må den ene tjene for at denne er pliktig til å betale bidrag?

Anonymkode: ac571...36a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delt fast bosted er et juridisk begrep og har ingenting å si på bidrag.

Om barnet oppholder seg 50-50, er avgjørende. Bruk NAVs bidragskalkulator.

Anonymkode: 0bc14...4c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Delt fast bosted er et juridisk begrep og har ingenting å si på bidrag.

Om barnet oppholder seg 50-50, er avgjørende. Bruk NAVs bidragskalkulator.

Anonymkode: 0bc14...4c6

Det er ikke det som står på NAV sine sider. Der står det at ved delt fast bosted er det tenkt at alle utgifter er likt fordelt (uavhengig av fordeling mer enn 50/50) og at det kun er lønnsforskjeller som utløser bidrag. Og da beregnes det etter prosentandel lønn. Jeg bare lurer på hvor stor forskjellen må være.

Har prøvd bidragskalkularor, men usikker på om jeg gjorde rett da det ikke ble noe bidrag. Ca 120000 i lønnsforskjeller.

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det er ikke det som står på NAV sine sider. Der står det at ved delt fast bosted er det tenkt at alle utgifter er likt fordelt (uavhengig av fordeling mer enn 50/50) og at det kun er lønnsforskjeller som utløser bidrag. Og da beregnes det etter prosentandel lønn. Jeg bare lurer på hvor stor forskjellen må være.

Har prøvd bidragskalkularor, men usikker på om jeg gjorde rett da det ikke ble noe bidrag. Ca 120000 i lønnsforskjeller.

Jeg får ca. 1000 kroner i bidragstøtte per barn ( har 3), mannen har ei årslønn på 700 000-800 000 og jeg på 534000. Vi har barna 50 % hver, vi deler på barnetrygd og har og søkt om ekstra barnetrygd. I tillegg deler vi på andre utgifter som har med barna å gjøre (klær, mobilregninger, utstyr osv).

Anonymkode: 464a0...1d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg får ca. 1000 kroner i bidragstøtte per barn ( har 3), mannen har ei årslønn på 700 000-800 000 og jeg på 534000. Vi har barna 50 % hver, vi deler på barnetrygd og har og søkt om ekstra barnetrygd. I tillegg deler vi på andre utgifter som har med barna å gjøre (klær, mobilregninger, utstyr osv).

Ok, da var det kanskje riktig, for det er litt større forskjell for dere, samt at laveste inntekt var noe lavere enn for oss. 

Er det vanlig å dele på utgiftene som man har slik? Hvordan gjør dere opp for dette? Samler opp over litt tid og ser hvem som går i "minus", eller bare deler på hver enkelt underveis?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ok, da var det kanskje riktig, for det er litt større forskjell for dere, samt at laveste inntekt var noe lavere enn for oss. 

Er det vanlig å dele på utgiftene som man har slik? Hvordan gjør dere opp for dette? Samler opp over litt tid og ser hvem som går i "minus", eller bare deler på hver enkelt underveis?

Samler opp utgifter på en måned. Lager ark i Excel og så ser vi hvem som skylder hvem. Er ny på dette. Gikk fra hverandre i januar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...