Gå til innhold

Annenhver unge har diagnoser!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, får hun tyggis! Det er det verste jeg har hørt. Tenk at de har funnet en liten, enkel verktøy som gjør at et barn får utløp for trangen på en annen måte. Det hadde da vært mye bedre at hun gnager sundt klærne. Likt for alle, ikke sant? Og om hun er ufyselig og bortskjemt (tenk å skrive slikt om et lite barn!) så er det ikke på grunn av diagnosen. Man blir ikke ufyselig av å ha adhd, eller andre diagnoser. 

Jeg har barn med adhd som i perioder har hatt behov for små avbrekk i skolehverdagen. Ikke fordi han er bortskjemt, men fordi det skjer ting i hjernen hans han ikke kan styre og trenger hjelp til å  leve med. Han slipper ikke å gjøre lekser, det blir ikke godtatt å forstyrre andre og alle regler gjelder for han. Han har bare behov for en litt annen tilrettelegging. I klassen hans er det barn med dysleksi, med epilepsi og CP - selvsagt skal alle få dekket sine behov. 

Jeg blir skremt av måten voksne folk skriver om små barn på, det viser stor grad av manglende evne til å se litt forbi sin egen nese. Mennesker som det er skadelige forbilder for sine egne barn. 

Anonymkode: 83fbb...1df

Hun er i utgangspunktet en søt og nydelig jente, men fordi hun får gjøre AKKURAT som hun vil, er hun blitt en ufyselig jente, ja. Oppførselen hennes er ufyselig, jenta er søt, men ødelagt av at hun ikke har noen grenser iforbindelse med «diagnosen» sin. Jeg tror ikke på det. Jeg tror ikke hun behøver å være i den boksen hun er puttet i, jeg tror hun hadde trengt grenser i stedet.

Anonymkode: 421b6...186

Fortsetter under...

Nei, får hun tyggis! Det er det verste jeg har hørt. Tenk at de har funnet en liten, enkel verktøy som gjør at et barn får utløp for trangen på en annen måte. Det hadde da vært mye bedre at hun gnager sundt klærne. Likt for alle, ikke sant? Og om hun er ufyselig og bortskjemt (tenk å skrive slikt om et lite barn!) så er det ikke på grunn av diagnosen. Man blir ikke ufyselig av å ha adhd, eller andre diagnoser. 

Jeg har barn med adhd som i perioder har hatt behov for små avbrekk i skolehverdagen. Ikke fordi han er bortskjemt, men fordi det skjer ting i hjernen hans han ikke kan styre og trenger hjelp til å  leve med. Han slipper ikke å gjøre lekser, det blir ikke godtatt å forstyrre andre og alle regler gjelder for han. Han har bare behov for en litt annen tilrettelegging. I klassen hans er det barn med dysleksi, med epilepsi og CP - selvsagt skal alle få dekket sine behov. 

Jeg blir skremt av måten voksne folk skriver om små barn på, det viser stor grad av manglende evne til å se litt forbi sin egen nese. Mennesker som det er skadelige forbilder for sine egne barn. 

Jeg ble ikke helt ferdig.

Nå kjenner ikke jeg deg og ditt barn, men jeg tror oppriktig at 90% av alle barn som er plassert i adhd-boksen er normale barn. Vi kunne heller diskutert dagens skole, 6-årsreformen, skjermbruk, organiserte aktiviteter, osv. Bare disse nevnte tingene, tror jeg er bidrar til at barn får diagnosene. Det er ikke noe galt med barna, det er det at de må sitte stille, at de måtte begynne på skolen altfor tidlig, det at de sitter 6-7 timer på skjerm i løpet av dagen, at de ikke får leke fritt på ettermiddagene, det er det som gjør at barna bobler over. Ved å tro at noe er galt med ungene og få dem plassert i en eller annet bokstav-boks, fratas de mange yrkesmuligheter som barn. Du visste det, sant? 
Det er så mye som er gått i feil retning de siste årene med barna våre, og jeg håper snart folk våkner og sier stopp. La barna leke fritt, la de falle og slå seg, la de ringe på og stikke av, la de sloss og krangle, la de bli våte på beina hvis de velger joggesko fremfor støvler en regnværsdag, la de ordne opp selv. Da skal du se at du får en selvstendig, robust sønn eller datter som kommer til å takle både motgang og kriser i livet. 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg vet.

Jeg er med i en Facebook-gruppe for terminforumet fra dette forumet. Barna er nå 11 år. «Alle» de ressurssvake og litt smårare mammaene har endt opp med barn med autisme og adhd. Det florerer. Virker som motediagnoser. Slik barna deres fremstår virker de i alle fall ikke som autister, de virker som ganske normale barn.

Mitt inntrykk er at mødre som ikke takler foreldrerollen så godt, og gjerne har mye samlivsbrudd og annet kaos i livet sitt, finner kos og trøst i å få diagnoser på barna sine.

Anonymkode: 02e11...63e

Dette! Har aldri hørt noen si det høyt før, så har ikke turt å si det selv.

Vet ihvertfall om 2 mødre i min nærhet som VIL at barna deres skal ha diagnoser. De har gått til forskjellige leger i en årrekke. For å til slutt få diagnose på barna sine. Mødrene er selv diagnostisert, alenemødre og ressurssvake.

Anonymkode: 7743a...274

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Vet ihvertfall om 2 mødre i min nærhet som VIL at barna deres skal ha diagnoser. De har gått til forskjellige leger i en årrekke. For å til slutt få diagnose på barna sine. Mødrene er selv diagnostisert, alenemødre og ressurssvake.

Da foreslår jeg at dere møtes over ei flaske vin mens dere mesker dere over disse dårlige produktene av noen mennesker. Om de bare var så ressurssterke som dere og ikke minst, revolusjonerende tøffe som kan skrive det anonymt på et forum til glede for resten av samfunnet. Skikkelig nyttig dette. 

Anonymkode: 6cb79...102

Anonym bruker skrev (På 11.10.2024 den 18.05):

Hva skjer? Annenhver unger har jo en eller flere diagnoser om dagen! Er det annvsars fraskrivelse fra skole og/eller foreldre som gjør dette?

Anonymkode: a0f06...046

Det har ingen ting med foreldrene å gjøre. Det er naturlige konsekvenser av den venstrevridde politikken.  Mangfoldet skal slettes ut. Vi må alle være like under sosialismen, like middels som alle andre. Er du ikke lik alle andre da får du en diagnose og må behandles. 

Anonymkode: c0115...665

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble ikke helt ferdig.

Nå kjenner ikke jeg deg og ditt barn, men jeg tror oppriktig at 90% av alle barn som er plassert i adhd-boksen er normale barn. Vi kunne heller diskutert dagens skole, 6-årsreformen, skjermbruk, organiserte aktiviteter, osv. Bare disse nevnte tingene, tror jeg er bidrar til at barn får diagnosene. Det er ikke noe galt med barna, det er det at de må sitte stille, at de måtte begynne på skolen altfor tidlig, det at de sitter 6-7 timer på skjerm i løpet av dagen, at de ikke får leke fritt på ettermiddagene, det er det som gjør at barna bobler over. Ved å tro at noe er galt med ungene og få dem plassert i en eller annet bokstav-boks, fratas de mange yrkesmuligheter som barn. Du visste det, sant? 
Det er så mye som er gått i feil retning de siste årene med barna våre, og jeg håper snart folk våkner og sier stopp. La barna leke fritt, la de falle og slå seg, la de ringe på og stikke av, la de sloss og krangle, la de bli våte på beina hvis de velger joggesko fremfor støvler en regnværsdag, la de ordne opp selv. Da skal du se at du får en selvstendig, robust sønn eller datter som kommer til å takle både motgang og kriser i livet. 

Hva i himmelens nave er det du tillater deg å lire av deg? Er du så fullstendig blåst at du tror at en vitenskapelig dokumentert diagnose kan fikses med frilek og mindre fritidsaktiviter???

Og ja, jeg vet VELDIG godt at diagnosen setter begrensinger ved yrkesvalg, tror du at alle foreldre til diagnosebarn gir faen i barna sine? At vi syns det er topp at de sliter såpass med livet og hverdagen at de trenger medisinsk hjelp i tillegg til ekstra støtte både på skolen og hjemme? Hipp hurra for at vi trenger regelmessig oppfølging av Bup.

Jeg kunne nesten blitt litt provosert over at noen er så fullstendig kunnskapsløse, men jeg blir heller dypt bekymret for hvordan mennesker som deg møter egne barn om det skulle vise seg at de trenger ekstra oppfølging av noe slag. Det er jo bare å bli våt på beina, ikke sant? Da forsvinner uroen og tanker på speed. 

Da foreslår jeg at dere møtes over ei flaske vin mens dere mesker dere over disse dårlige produktene av noen mennesker. Om de bare var så ressurssterke som dere og ikke minst, revolusjonerende tøffe som kan skrive det anonymt på et forum til glede for resten av samfunnet. Skikkelig nyttig dette. 

Anonymkode: 6cb79...102

Ja, god idé. Blir du med? Å diskutere mødre med münchhausen by proxy syndrom. For det er faktisk det det er snakk om her. Du kan sitte her med din hersketeknikk om at vi rakker ned på ressurssvake mennesker. Det er ikke det dette dreier seg om. Det skjønner vel til og med du?

Er det ressurssvakt å følge opp barna sine? For du tror ikke for alvor at det norske helsevesen setter diagnoser på barn fordi foreldrene maser? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det ressurssvakt å følge opp barna sine? For du tror ikke for alvor at det norske helsevesen setter diagnoser på barn fordi foreldrene maser? 

Tror du virkelig ikke at enkelte foreldre kan manipulere frem ønsket diagnose?

Anonymkode: fd328...447

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tror du virkelig ikke at enkelte foreldre kan manipulere frem ønsket diagnose?

Anonymkode: fd328...447

Ja, det tror jeg. Om foreldrene er ressurssvake så klarer de selvsagt ikke å lure leger og spesialister. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva i himmelens nave er det du tillater deg å lire av deg? Er du så fullstendig blåst at du tror at en vitenskapelig dokumentert diagnose kan fikses med frilek og mindre fritidsaktiviter???

Og ja, jeg vet VELDIG godt at diagnosen setter begrensinger ved yrkesvalg, tror du at alle foreldre til diagnosebarn gir faen i barna sine? At vi syns det er topp at de sliter såpass med livet og hverdagen at de trenger medisinsk hjelp i tillegg til ekstra støtte både på skolen og hjemme? Hipp hurra for at vi trenger regelmessig oppfølging av Bup.

Jeg kunne nesten blitt litt provosert over at noen er så fullstendig kunnskapsløse, men jeg blir heller dypt bekymret for hvordan mennesker som deg møter egne barn om det skulle vise seg at de trenger ekstra oppfølging av noe slag. Det er jo bare å bli våt på beina, ikke sant? Da forsvinner uroen og tanker på speed. 

Det er fullstendig fånyttes å diskutere med deg når du tar den tonen. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er fullstendig fånyttes å diskutere med deg når du tar den tonen. 

Den tonen? Hvilken tone tar du når du mistror foreldre og helsevesen til 90 % av diagnosebarn? Når du påstår at en medisinsk diagnose blir brukt som sovepute av foreldre som ikke gidder å aktivisere barna sine? Når du mener at en forstyrrelse i hjernen kommer av at barn ikke får leke og bli våte på beina? Hvilken tone er det å være så fullstendig respektløs ovenfor barn og ikke minst foreldrene som så inderlig godt vet hvilke utfordringer barn med for eksempel adhd møter i ungdom- og voksenlivet. Du spurte meg faktisk om jeg visste at diagnosen reduserer valgmulighetene mtp utdannelse og jobb! Du gikk ut fra at jeg ikke har giddet å sette meg inn i hva denne diagnosen innebærer. Så jeg tenker at du skal passe jævlig godt på din egen tone!

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Den tonen? Hvilken tone tar du når du mistror foreldre og helsevesen til 90 % av diagnosebarn? Når du påstår at en medisinsk diagnose blir brukt som sovepute av foreldre som ikke gidder å aktivisere barna sine? Når du mener at en forstyrrelse i hjernen kommer av at barn ikke får leke og bli våte på beina? Hvilken tone er det å være så fullstendig respektløs ovenfor barn og ikke minst foreldrene som så inderlig godt vet hvilke utfordringer barn med for eksempel adhd møter i ungdom- og voksenlivet. Du spurte meg faktisk om jeg visste at diagnosen reduserer valgmulighetene mtp utdannelse og jobb! Du gikk ut fra at jeg ikke har giddet å sette meg inn i hva denne diagnosen innebærer. Så jeg tenker at du skal passe jævlig godt på din egen tone!

Jeg er ikke respektløs, og jeg står 100% for det jeg har sagt. Det kan jeg fordi jeg ser dette hver eneste dag hos familie, slekt, kollegaer, naboer.
Jeg har f.eks en søster som febrilsk leter etter diagnoser hos barna sine, etter min mening, fullstendig uten grunn. De er sunne, aktive unger. Det samme med en nabo. Denne naboen mener forøvrig at min sønn MÅ ha adhd fordi han er ute hele dagen og leker. Nei, han har ikke adhd, han er åtte og og en aktiv krabat. 

Jeg står for det jeg har sagt, at jeg tror mange barn uriktig er diagnostisert med en hel masse motediagnoser. Det trenger ikke å bety deg og ditt barn, noe jeg også innledet med fem poster oppi her. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke respektløs, og jeg står 100% for det jeg har sagt. Det kan jeg fordi jeg ser dette hver eneste dag hos familie, slekt, kollegaer, naboer.
Jeg har f.eks en søster som febrilsk leter etter diagnoser hos barna sine, etter min mening, fullstendig uten grunn. De er sunne, aktive unger. Det samme med en nabo. Denne naboen mener forøvrig at min sønn MÅ ha adhd fordi han er ute hele dagen og leker. Nei, han har ikke adhd, han er åtte og og en aktiv krabat. 

Jeg står for det jeg har sagt, at jeg tror mange barn uriktig er diagnostisert med en hel masse motediagnoser. Det trenger ikke å bety deg og ditt barn, noe jeg også innledet med fem poster oppi her. 

Jo, du er respektløs. De aller fleste foreldre ønsker ikke diagnoser for barna sine, og at du ikke ser utfordringene andre har betyr ikke at de ikke finnes. Mennesker som deg som tror at dere er så mye klokere enn andre er det også et navn på, dog ingen diagnose. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo, du er respektløs. De aller fleste foreldre ønsker ikke diagnoser for barna sine, og at du ikke ser utfordringene andre har betyr ikke at de ikke finnes. Mennesker som deg som tror at dere er så mye klokere enn andre er det også et navn på, dog ingen diagnose. 

Det er ikke respektløst å påpeke at keiseren er naken. I stedet for å gå i inngrep med egne barn overfører altfor mange foreldre ansvar til det offentlige via merkelapper som ikke tjener noen.

Anonymkode: 947f4...627

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke respektløst å påpeke at keiseren er naken. I stedet for å gå i inngrep med egne barn overfører altfor mange foreldre ansvar til det offentlige via merkelapper som ikke tjener noen.

Anonymkode: 947f4...627

Hva mener du med siste setning? I stede for å gå i inngrep?

Anonym bruker skrev (På 11.10.2024 den 18.05):

Hva skjer? Annenhver unger har jo en eller flere diagnoser om dagen! Er det annvsars fraskrivelse fra skole og/eller foreldre som gjør dette?

Anonymkode: a0f06...046

hvor dum i hodet går det ann og bli når man sier sånt, altså det har alltid vært mange med disagnoser men det kommer bare mer og mer frem siden folk snakker om det mer og det er mye mer kunnsakp om det så for eks lærere kan si ifra hvis dem tror barn trenger og bli skjettet om dem har en diagnose

jeg selv ble utredet for epilepsi siden en lærer la merke til at jeg bare sonet ut i timen og det var også det jeg hadde en epilepsi type som ikke er så vanelig

unasett så er det ikke noe man kan noe for hvis man har en eller annen diagnose

får man barn som har det så er man jo forsatt glad i dem, er man ikke det eller er så sykt redd for og få et barn med det bør man ikke få unger i det hele tatt

Anonymkode: 4db0f...4f2

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Her er det jo du som er respektløs ved å insinuere at jeg er xxx (fyll inn selv det du måtte mene) bare fordi jeg ikke er enig med deg. 
Det faller tilbake på det jeg sa i sted, det er fånyttes å diskutere med deg. Du har gjort deg opp din sannhet og sånn er det. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her er det jo du som er respektløs ved å insinuere at jeg er xxx (fyll inn selv det du måtte mene) bare fordi jeg ikke er enig med deg. 
Det faller tilbake på det jeg sa i sted, det er fånyttes å diskutere med deg. Du har gjort deg opp din sannhet og sånn er det. 

Ja, jeg har gjort opp sannheten om at ignorante og uvitende mennesker er de mest skadelige. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Alt det du ramser opp av problemer som du har hatt, ER NORMALT. Alle er tidvis deprimerte, eller lei seg, alle kjenner på tunge, dype følelser, alle er glade, alle er redde. Det er normalt å ha spenn i følelsene sine. Noen har mer, andre mindre. Poenget er, hvorfor lage masse bokser å putte folk i? Det er det som deler folk opp, det er det som skaper skiller mellom «normal» og ikke. Visk ut skillene og aksepter at folk er på forskjellige steder i livet, så løser det meste seg. 

Jeg kan bare ikke fatte og forstå hvorfor dere snakker så varmt om disse boksene, disse skillene mellom deg og meg? Hva godt gjør det annet enn å differensiere og frata muligheter?

Altså, her gikk jeg rett i antakelsesfellen. I en tråd hvor det diskuteres diagnoser, tok jeg det som en selvfølge at du skjønte at jeg omtalte angst, depresjon og PTSD innen klinisk område, men det burde jeg sikkert presisert. Altså naturlig nok utenfor et normalområde.

Det er ikke snakk om å omtale diagnoser varmt, ei heller å skape et skille, men tvert imot å fjerne stigmatisering, feilinformasjon og øke forståelsen for at man faktisk er litt ulike på noen områder, uten at det betyr at noen er verre eller bedre enn andre. Og de boksene, eller diagnosene, altså å bevege seg fra normalområdet og over i det kliniske, er viktig nettopp fordi det utløser en større forståelse av egne vansker og muligheter for hjelp. Så ja, alle kan føle seg engstelig eller nedenfor i perioder, det er normalt. Derimot er det ikke normalt å ha så kraftige og hyppige angstanfall at det går utover flere arenaer i livet, eller være så deprimert og over så lang tid at man ikke en gang husker følelsen av glede. Når man må behandles med medisiner og terapi for å bli frisk. På samme måte er det helt normalt å ha episoder eller perioder der man f.eks. er ukonsentrert, glemmer ting, roter med tiden, er rastløs og har tankekjør, men når summen av alle vanskene i hyppighet, tid og varighet gir moderate til alvorlige funksjonsnedsettelser på flere arenaer, da er man forbi en normal, over i det kliniske, og har behov for hjelp. 

Anonymkode: c6a7c...4a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...