Gå til innhold

Bygge flere rom til barn, verdt det?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

2 år? Hvor har du det fra? 

Anonymkode: 38491...1f4

Det tar tid både å få tegnet påbygg, å få det godkjent fra kommunen, å finne firma til å bygge og å faktisk gjennomføre byggingen. 

Anonymkode: 9d8a0...172

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis det er økonomisk forsvarlig så er det jo ikke noe å lure på?

Anonymkode: 9c80d...d1e

Mannen må overbevises, derfor måtte jeg bare høre hva andre mente. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det tar tid både å få tegnet påbygg, å få det godkjent fra kommunen, å finne firma til å bygge og å faktisk gjennomføre byggingen. 

Vi satte opp helt nytt bygg på jobben, med alt mulig. Og da er det mye som skal søkes om , godkjennes og gjøres. Tok såvidt over 8 mnd. Tviler på at private småbygg er så mye mer omfattende altså. Garasjen tok 10 uker med alt.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Mannen må overbevises, derfor måtte jeg bare høre hva andre mente. 

Hva er mannens motargument da, utover at det blir dyrt (for det blir det jo)? At det blir dyrt gjør jo ingenting om dere har råd til det.

Anonymkode: 9c80d...d1e

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi satte opp helt nytt bygg på jobben, med alt mulig. Og da er det mye som skal søkes om , godkjennes og gjøres. Tok såvidt over 8 mnd. Tviler på at private småbygg er så mye mer omfattende altså. Garasjen tok 10 uker med alt.

Da går det veldig mye raskere i din kommune enn min.

Det er ikke så veldig stas å måtte dele rom med søsken når man er tenåring, så jeg hadde gått for påbygg. en ting til er jo at selv om barna flytter ut for å studere, så kommer de jo gjerne hjem på juleferie, påskeferie og sommerferie. Og da er det fint å ha plass til dem. I tillegg, og dette er basert på egen erfaring, så blir det jo etter hvert også enda flere personer som skal ha plass og rom. Barna dine vil med stor sannsynlighet få seg kjærester som blir med dem hjem, etter hvert også barn. 

Mine foreldre bygget på et ekstra soverom da jeg og mine søsken flyttet ut. To av oss bor så langt unna at vi må komme på overnattingsbesøk, og da har vi jo med oss både partner og barn. Så det blir gjerne flere, ikke færre, som skal ha plass.

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

hm okei

det smarteste hadde jo vært og kjøpt med disse ekstra rommene med en gang

det gjorde jeg og sammboer når vi kjøpte

Anonymkode: 44a5b...bec

Når man trodde at man hadde møtt verdens dummeste menneske 😂😂

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det blir ikke mange år dere egentlig får vruk for de nye rommene og det kommer til å koste mye. Det kommer til å ta minst 2 år før dere er ferdige, kanskje mer. Hvis det er mulig tror dere bør lage påbygget på en måte som enkelt kan ombygges til en utleieenhet når barna flytter ut. Den kan da enten brukes av et av barna når de er for gamle til å bo hjemme eller leies ut. På den måten kan dere få igjen en del av investeringene i steden for å sitte med rom dere ikke har bruk for.

2 år? Det tar ikke 2 år og bygge et helt hus engang. Det er jo ikke slik at de bygger ett og ett rom. 

Hi, jeg hadde absolutt gått for å bygge på. 6 år til første flytter ut er lenge. I tillegg blir det ofte brukt for rommene etter at barna flytter også. Vi har tre barn, men bare ett hjemmeboende. Likevel har de to andre rommene stående da de er hjemme hver jul og påske i tillegg til helger gjennom året. To bad er også deilig, når vi en gang blir kun oss to hjemme så lar vi bare være å bruke det ene. 

Anonymkode: 7aef5...c6e

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Når man trodde at man hadde møtt verdens dummeste menneske 😂😂

2 år? Det tar ikke 2 år og bygge et helt hus engang. Det er jo ikke slik at de bygger ett og ett rom. 

Hi, jeg hadde absolutt gått for å bygge på. 6 år til første flytter ut er lenge. I tillegg blir det ofte brukt for rommene etter at barna flytter også. Vi har tre barn, men bare ett hjemmeboende. Likevel har de to andre rommene stående da de er hjemme hver jul og påske i tillegg til helger gjennom året. To bad er også deilig, når vi en gang blir kun oss to hjemme så lar vi bare være å bruke det ene. 

Ja, tenker det samme. Og eldste flytter neppe ut så tidlig heller, vi bor slik til at de fint kan bo hjemme mens de studerer. 

Er eldste barn akkurat blitt tenåring? Fire unger og ett bad, det er en logistikk som aldri vil gå opp. Slik situasjonen er hos dere nå, så tror jeg det ligger an til for mange år med evig krig om badet. 

Har dere økonomisk mulighet, så bygg! To soverom OG bad. Jeg ville også pusset opp vaskerommet litt, og kanskje brukt det som bad selv, særlig i morgenrushet. 

Anonymkode: 12d8c...86e

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

2 år? Det var da voldsomt. Huset vårt på 220 kvm ble reist på 7 mnd og da er det ikke ferdigmoduler, men plank for plank.

Anonymkode: d5c53...428

Anonym bruker skrev (1 time siden):

2 år? Det var da voldsomt. Huset vårt på 220 kvm ble reist på 7 mnd og da er det ikke ferdigmoduler, men plank for plank.

Hun mener jo hele prosessen med å tegne tilbygget, søke kommunen om tillatelse, finne folk til jobben osv.

Anonymkode: 32b0a...5d7

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er eldste barn akkurat blitt tenåring? Fire unger og ett bad, det er en logistikk som aldri vil gå opp. Slik situasjonen er hos dere nå, så tror jeg det ligger an til for mange år med evig krig om badet. 

Har dere økonomisk mulighet, så bygg! To soverom OG bad. Jeg ville også pusset opp vaskerommet litt, og kanskje brukt det som bad selv, særlig i morgenrushet. 

Anonymkode: 12d8c...86e

Ja, det høres fornuftig ut. Vaskerommet kan bli mum cave😍

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hun mener jo hele prosessen med å tegne tilbygget, søke kommunen om tillatelse, finne folk til jobben osv.

Anonymkode: 32b0a...5d7

Det tar likevel ikke to år. Vi totalrenoverte huset og bygde på en hel etasje og det tok 8 mnd totalt. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

7 mnd fra det ble bestemt at det skulle bygges noe på tomten, inklusive å lage tegni ger  nabovarsel, godkjenning av kommunen osv var veldig raskt.

Om tenåringene må bo i et lite hus hvor de deler rom og det er bare et bad må du belage deg på at de kommer til å være mye borte. 

Jeg har sett det med alle mine, at de er hos venner og kjærester som har plass.

Ønsker dere at de skal være hos dere og ha venner på besøk så dere blir kjent med dem, så må dere utvide huset.

Jeg vokste opp med å dele rom med søsteren min, og overnattet hos venner og kjærester hver eneste helg. Hadde uhyre sjelden med noen hjem.

Jeg var veldig klar på at jeg ønsket det motsatte for mine barn. Jeg ville ha en gårdsplass full av mopeder og et hus fullt av venner, så antall barn og størrelse på hus måtte tilpasses det.

Anonymkode: bb60d...ef0

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Om tenåringene må bo i et lite hus hvor de deler rom og det er bare et bad må du belage deg på at de kommer til å være mye borte. 

Jeg har sett det med alle mine, at de er hos venner og kjærester som har plass.

Ønsker dere at de skal være hos dere og ha venner på besøk så dere blir kjent med dem, så må dere utvide huset.

Jeg vokste opp med å dele rom med søsteren min, og overnattet hos venner og kjærester hver eneste helg. Hadde uhyre sjelden med noen hjem.

Jeg var veldig klar på at jeg ønsket det motsatte for mine barn. Jeg ville ha en gårdsplass full av mopeder og et hus fullt av venner, så antall barn og størrelse på hus måtte tilpasses det.

Anonymkode: bb60d...ef0

❤️

6 år er kanskje kort tid for en voksen, men ungdommer i sine mest formative år har en helt annen tidsopplevelse enn oss. Det å ha privatliv, føle at de kan ta med seg venner hjem - og være i fred med dem på eget rom, er veldig verdifullt. Her er det like mye snakk om å tilrettelegge for en sosial ungdomstid, som å bygge ut.

Anonymkode: 9919d...861

Absolutt!

Vi bygde på da barna var på barnehage-stadiet. Jeg ville at alle skulle ha hvert sitt rom + tv-rom/gjesterom. Vi har nå tre tenåringer, to fulle bad og ett separat toalett i gangene tillegg. 

du kan fint gjøre om vaskerommet til kombinert bad og vaskerom. Da slipper du å bygge et helt nytt bad siden rørsystem og avløp allerede er på plass.  

Anonymkode: d00d7...e23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...