Gå til innhold

Bygge flere rom til barn, verdt det?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å bygge på huset litt slik at alle barna får hvert sitt rom, og også et ekstra bad. Slik det er nå deler 2 og 2 rom. De begynner å bli for store for å dele, eldste nærmer seg tenårene, så da vil de jo ha privatliv vil jeg tro? Vi har fra før 1 hovedbad og et vaskerom som har toalett og en litt enkel dusj (brukes ikke til dusjing i dag).

Mannen synes det blir dyrt og at disse rommene blir brukt i for kort tid til at det er verdt det, barna kan vel begynne å flytte ut om 6 år +, men minst 10-12 år til yngste flytter ut. Ene mistenker jeg blir en stund pga diagnoser. 

Når ungene har flyttet får vi jo "for mange" rom, men de kan sikkert brukes til noe, evt base til barna når de er hjemom. Og slik jeg ser det er det ikke greit for dem å dele rom de neste årene heller. Jeg vil bo her ut livet så å selge huset og kjøpe noe mindre senere vil jeg helst ikke. 

Det jeg er mest usikker på og som mannen er veldig imot er å bygge dette ekstra nye badet. Vi har jo to toaletter, og kan begynne å bruke den andre dusjen, men den er ikke koselig eller ideel til dusjing egentlig. Barna vil nok ikke bruke den. 

Samtidig ser vi jo allerede nå tendenser til voldsom kødannelse på toaletter og dusj. Og da er det kun eldste som har begynt å dusje å bruke mye tid på badet "frivillig". Når jentene også blir eldre blir det nok rift om bad og dusj... og fryktelig kaos på morgenen feks. Nå er de fortsatt på badet samtidig. Det tar snart slutt. 

Vi har råd til både rom og bad, men er såklart best om vi slapp å låne ekstra, da blir jo økonomien ellers romsligere. Hva tenker du? Jeg tenker rom er must, bad er nice to have, men også at det vil dempe kølogistikk og konflikter mye med "nok" bad. 

Anonymkode: 38491...1f4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450254-bygge-flere-rom-til-barn-verdt-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

jeg syns det hadde vært bedre og kjøpt noe større i steden for og bygge på det tar jo så utorlig lang tid

Anonymkode: 44a5b...bec

Det er ikke et alternativ. Det blir altfor dyrt.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Vi delte rom til jeg som var eldst fylte 14- 15. Det var så deilig å ha egent rom som tenåring. Pappa bygde på to soverom. Veldig verdt, spør du meg. 

Anonymkode: 7b875...c08

Ja, det tenker jeg og. Kunne ikke tenkt meg å dele rom når jeg var tenåring. 

Det er jo primært et økonomisk spørsmål. Kan dere bygge på huset og samtidig ha forsvarlig økonomi/såpass romslig økonomi som dere føler dere komfortable med? Blir dere gjeldfrie før dere pensjonerer dere?

Anonymkode: 9c80d...d1e

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke et alternativ. Det blir altfor dyrt.

hm okei

det smarteste hadde jo vært og kjøpt med disse ekstra rommene med en gang

det gjorde jeg og sammboer når vi kjøpte

Vi bygde på.

Har fire barn fra 15 og oppover, de to eldste har flyttet hjemmefra.

Vi sitter igjen med et stort hus som blir tommere og tommere, men vi har aldri angret på å ha nok plass til tenåringene.

Vi har tre fulle bad, og det er luksus, men en veldig deilig luksus når du har tenåringer i hus 

Når de fikk kjærester var det jo her de var, for de slapp å bruke "foreldrebadet" og det gav oss mulighet til å bli godt kjent med kjærester og venner.

I mine øyne er det en god investering som egentlig blir livslang. Det at de har egne rom i huset også når de har flyttet ut gjør det lettere å komme hjem på besøk også.

Anonymkode: bb60d...ef0

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

hm okei

Haha, for et teit svar! 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

hm okei

Jada, men vi visste jo ikke hvor mange barn vi skulle ende opp med da. Ikke alle kan være perfekte😅 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vi bygde på.

Har fire barn fra 15 og oppover, de to eldste har flyttet hjemmefra.

Vi sitter igjen med et stort hus som blir tommere og tommere, men vi har aldri angret på å ha nok plass til tenåringene.

Vi har tre fulle bad, og det er luksus, men en veldig deilig luksus når du har tenåringer i hus 

Når de fikk kjærester var det jo her de var, for de slapp å bruke "foreldrebadet" og det gav oss mulighet til å bli godt kjent med kjærester og venner.

I mine øyne er det en god investering som egentlig blir livslang. Det at de har egne rom i huset også når de har flyttet ut gjør det lettere å komme hjem på besøk også.

Anonymkode: bb60d...ef0

❤️

Hadde bygd på huset uten tvil. Også et ekstra bad. Ungdommer trenger eget rom. Når de flytter ut har dere hvertfall rom til barnebarn på besøk, lage til et treningsrom, hobbyrom, walk in room osv. hadde ikke vært i tvil

Anonymkode: ae547...ffb

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hadde bygd på huset uten tvil. Også et ekstra bad. Ungdommer trenger eget rom. Når de flytter ut har dere hvertfall rom til barnebarn på besøk, lage til et treningsrom, hobbyrom, walk in room osv. hadde ikke vært i tvil

Enig❤️

Jeg hadde nok valgt å bygge ut hvis dere har økonomi til det. Et alternativ til et ekstra bad kan jo være å oppgradere vaskerommet så dere får en innbydende dusj der også. Det vil jo også løse køproblemene.

Anonymkode: 32b0a...5d7

Det blir ikke mange år dere egentlig får vruk for de nye rommene og det kommer til å koste mye. Det kommer til å ta minst 2 år før dere er ferdige, kanskje mer. Hvis det er mulig tror dere bør lage påbygget på en måte som enkelt kan ombygges til en utleieenhet når barna flytter ut. Den kan da enten brukes av et av barna når de er for gamle til å bo hjemme eller leies ut. På den måten kan dere få igjen en del av investeringene i steden for å sitte med rom dere ikke har bruk for.

Anonymkode: 9d8a0...172

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selv om det var økonomisk uforsvarlig?

Finnes det andre løsninger? Tenåringer har ikke særlig med leker eller andre plasskrevende ting. De trenger strengt tatt bare ei 120/140-seng, skrivepult og klesskap. 

Det er ikke tvil om at barna trenger egne rom. Men kan dere dele opp de eksisterende soverommene på noen måte?  Det er mange kreative forslag på Instagram o.l. Ved å bruke høyden i rommet og lure løsninger er det ikke så mange kvm som skal til. 
Og det blir MYE billigere enn å bygge ut om dere finner lure plasseffektive løsninger for soverom, og gir vaskerommet en oppgradering så dere får to fullverdige bad. 

Anonymkode: 5a354...ce2

Vi har mange barn i hus, og valgte å dele opp rom til mindre rom med en gang. Samt å bygge om hele underetasjen slik at alle har nå sin private arena. Vi mener det er  viktig å få det til, og spesielt viktig om dere er en sammensatt familie. Tenåringer trenger sitt sted. Bad kan komme som et pluss, men vi hadde heller fikset opp i vaskerommet slik at de bruker det i stedet for, gjøre det mer brukervennlig og fint. Ungdommene og barna har små (men lovlige) rom. De har alle plass til seng, liten pult, hylle og enkelt klesskap. De minste har lekereol i stedet for hylle. 

Anonymkode: 7b6e3...7bc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det blir ikke mange år dere egentlig får vruk for de nye rommene og det kommer til å koste mye. Det kommer til å ta minst 2 år før dere er ferdige, kanskje mer. Hvis det er mulig tror dere bør lage påbygget på en måte som enkelt kan ombygges til en utleieenhet når barna flytter ut. Den kan da enten brukes av et av barna når de er for gamle til å bo hjemme eller leies ut. På den måten kan dere få igjen en del av investeringene i steden for å sitte med rom dere ikke har bruk for.

Anonymkode: 9d8a0...172

2 år? Hvor har du det fra? 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi vurderer å bygge på huset litt slik at alle barna får hvert sitt rom, og også et ekstra bad. Slik det er nå deler 2 og 2 rom. De begynner å bli for store for å dele, eldste nærmer seg tenårene, så da vil de jo ha privatliv vil jeg tro? Vi har fra før 1 hovedbad og et vaskerom som har toalett og en litt enkel dusj (brukes ikke til dusjing i dag).

Mannen synes det blir dyrt og at disse rommene blir brukt i for kort tid til at det er verdt det, barna kan vel begynne å flytte ut om 6 år +, men minst 10-12 år til yngste flytter ut. Ene mistenker jeg blir en stund pga diagnoser. 

Når ungene har flyttet får vi jo "for mange" rom, men de kan sikkert brukes til noe, evt base til barna når de er hjemom. Og slik jeg ser det er det ikke greit for dem å dele rom de neste årene heller. Jeg vil bo her ut livet så å selge huset og kjøpe noe mindre senere vil jeg helst ikke. 

Det jeg er mest usikker på og som mannen er veldig imot er å bygge dette ekstra nye badet. Vi har jo to toaletter, og kan begynne å bruke den andre dusjen, men den er ikke koselig eller ideel til dusjing egentlig. Barna vil nok ikke bruke den. 

Samtidig ser vi jo allerede nå tendenser til voldsom kødannelse på toaletter og dusj. Og da er det kun eldste som har begynt å dusje å bruke mye tid på badet "frivillig". Når jentene også blir eldre blir det nok rift om bad og dusj... og fryktelig kaos på morgenen feks. Nå er de fortsatt på badet samtidig. Det tar snart slutt. 

Vi har råd til både rom og bad, men er såklart best om vi slapp å låne ekstra, da blir jo økonomien ellers romsligere. Hva tenker du? Jeg tenker rom er must, bad er nice to have, men også at det vil dempe kølogistikk og konflikter mye med "nok" bad. 

Viktig de får egne rom, og plutselig skal de studere og bo hjemme! Kan sette opp lettvegg og dele inn rom, det gjorde vi. 

Anonymkode: dd59a...eee

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Finnes det andre løsninger? Tenåringer har ikke særlig med leker eller andre plasskrevende ting. De trenger strengt tatt bare ei 120/140-seng, skrivepult og klesskap. 

Det er ikke tvil om at barna trenger egne rom. Men kan dere dele opp de eksisterende soverommene på noen måte?  Det er mange kreative forslag på Instagram o.l. Ved å bruke høyden i rommet og lure løsninger er det ikke så mange kvm som skal til. 
Og det blir MYE billigere enn å bygge ut om dere finner lure plasseffektive løsninger for soverom, og gir vaskerommet en oppgradering så dere får to fullverdige bad. 

Anonymkode: 5a354...ce2

Nei, alle soverommene er med skråtak, så de to minste de deler er umulige å få delt opp. De har ikke plass til pult sånn det er nå engang. Bare skap og seng. Vårt kunne kanskje til nød gått å dele, selv om det blir vanskelig å få lagd egen dør inn til begge, igjen pga skråtak, men selv da har vi ett rom for lite. Og de rommene ville også blitt for små. Soverommene våre er altfor små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...