Gå til innhold

Kollega som stjeler mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ca 40 ansatte på kontoret. Siden vi ikke har kantine har alle med seg matpakke eller knekkebrød og pålegg. Vi har kjøleskap der alle har hver sin boks med navn og der vi oppbevarer pålegg og annet. I høst har flere av oss opplevd at det forsvinner mat fra boksene våre. I starten var det mest at noen stusset på at det var så lite ost igjen i pakken eller at knekkebrødpakken plutselig var halv og ikke trekvart full. Så godt som alle er rause og byr på mat om noen har reist fra maten sin, så det er jo ikke det at noen ikke vil dele. Nå har det blitt slik at hele pakker med pålegg forsvinner. Jeg satte en uåpnet eggesalat i boksen min en morgen og til lunsj var den borte. Vi aner ikke hvem som gjør dette og det gjør noe med hele arbeidsmiljøet. Vi blir gående og skule litt på hverandre. Kikke litt ekstra på den som kommer ut fra kjøkkenet. Det er løftet til verneombud og ledelse som har gått ut med en påminnelse om å ikke ta andres mat uten at det hadde noen effekt. Hva kan gjøres med dette? Det er ikke så mye tapet av ost og salat, men det at arbeidsmiljøet begynner å lide under dette. Alle innspill tas i mot med takk.  

Anonymkode: fc8d8...f1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kamera på kjøkkenet? 

Skrevet

Jeg hadde tenkt at det er en grunn til at noen risikerer hele sitt gode navn og rykte for å skaffe seg noen matvarer og tatt tapet. Men at det er irriterende å komme til tom boks kan jeg skjønne.

Legg i en lapp hvor du skriver at de kan komme til deg hvis de sliter økonomisk så kan du prøve å hjelpe med å finne andre løsninger enn å stjele fra kollegaer? Det vil bli oppdaget hvem det er og det kan bli en høy pris å betale for en eggesalat. 

Anonymkode: 9d5ab...e90

Skrevet

Skriv utenpå boksen hva du har i. Kanskje d blir avskrekkende.

Anonymkode: efff0...862

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (42 minutter siden):

kamera på kjøkkenet? 

Der er det vel noen regler for hva som kan overvåkes. Vi har kamera et annet sted på kontoret, men det var strenge krav til hvordan og hvorfor og hva som blir filmet. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde tenkt at det er en grunn til at noen risikerer hele sitt gode navn og rykte for å skaffe seg noen matvarer og tatt tapet. Men at det er irriterende å komme til tom boks kan jeg skjønne.

Legg i en lapp hvor du skriver at de kan komme til deg hvis de sliter økonomisk så kan du prøve å hjelpe med å finne andre løsninger enn å stjele fra kollegaer? Det vil bli oppdaget hvem det er og det kan bli en høy pris å betale for en eggesalat. 

Det er ikke pengene som bekymrer meg mest, men hva jeg ser at det gjør med folk. Det er lange blikk når noen kommer ut av kjøkkenet, hvisking, spekulasjoner osv. Lapp i kurven var ikke dumt. Jeg kan prøve det, men har mine tvil om det vil hjelpe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Der er det vel noen regler for hva som kan overvåkes. Vi har kamera et annet sted på kontoret, men det var strenge krav til hvordan og hvorfor og hva som blir filmet. 

Det er ikke pengene som bekymrer meg mest, men hva jeg ser at det gjør med folk. Det er lange blikk når noen kommer ut av kjøkkenet, hvisking, spekulasjoner osv. Lapp i kurven var ikke dumt. Jeg kan prøve det, men har mine tvil om det vil hjelpe. 

Jeg skjønner at det ikke er pengene, det blir en uggen stemning og man føler seg jo også utsatt selv. Tenk om de tror at det er meg, liksom. 

En ubehagelig situasjon, håper det ordner seg på beste måte. 

Skrevet

Tenker om du skriver lapp, så kanskje det sitter litt lengre inne og stjæle. Kan hende den personen tenker at han/hun bare kan gjøre sånn og at ingen merker det. Mange som har den mentaliteten

Anonymkode: efff0...862

Skrevet

Hva med å flytte kjøleskapet inn der flere sitter for en tid? Eventuelt at folk må oppbevare maten et annet sted en periode.

Låsbare bokser? 

Anonymkode: ceb24...c7f

Skrevet

men hvis alle vet at noen stjeler, så må det vel gå an å foreslå å sette opp et kamera? Den som er imot det, har vel strengt tatt avslørt seg selv......

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

men hvis alle vet at noen stjeler, så må det vel gå an å foreslå å sette opp et kamera? Den som er imot det, har vel strengt tatt avslørt seg selv......

Det er svært strenge regler for å overvåke ansatte, så det blir nok aldri aktuelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er svært strenge regler for å overvåke ansatte, så det blir nok aldri aktuelt. 

Jeg ser den. Har dere egne kontorer? I så fall så tror jeg at jeg hadde kjøpt meg et lite mini-kjøleskap

Skrevet

Du får ha litt lakserende middel ol i maten... da finner du fort ut hvem som har stjålet den.

Anonymkode: 6f9c9...86d

Skrevet

Hva med å klistre et A4 ark utenpå kjøleskapet? Alle vet jo at det er noen som stjeler, ikke sikkert det er den med minst penger heller.. 

Jeg hadde hengt opp en lapp. Vennligst ikke stjel maten . 

Anonymkode: 4828a...657

Skrevet

Fellesmail:

"Det at det blir stjålet mat fra folks private matbokser i kjøleskapet påvirker miljøet her veldig negativt, vi både skuler og føler oss skulet på og det blir ugreit. Samtidig forstår jeg at det å gjøre seg til tyv av mat fra kollegaer nok betyr at noen sliter veldig økonomisk og er sulten... Mitt forslag er at vi setter en navnløs boks i kjøleskapet, også kan vi bidra til den når vi har mulighet, knekkebrød, pålegg med lang holdbarhet osv. Så kan den/de som har glemt matpakka, eller ikke har råd til matpakke, forsyne seg derfra og vi slipper den uhyggen vi har nå."

Anonymkode: 99b41...063

Skrevet

……eller ta med matpakke!

Anonymkode: 847d3...fa0

Skrevet

dere bør kanskje prøve og følge litt med hvor kjøleskapet står og prøv og finne ut om det er en som ikke har med egen matpakke

eller kanskje det en en som har misforstått og trodd at det bare var og forsyne seg av det som er i kjøleskapet

Anonymkode: 570a8...2a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis man stjeler fordi man er sulten, tar man nok den billigste maten. Ikke en hel boks eggesalat, men heller noen knekkebrød uten pålegg etc.

Anonymkode: c177f...40c

Skrevet

Går det an å bruke bokser som kan låses? Med hengelås f.eks.??

Jeg hadde IKKE vært blid dersom jeg var sulten, og endelig skulle ha lunsjpause - og så var maten min borte!!

Anonymkode: ad3ab...8be

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vi er ca 40 ansatte på kontoret. Siden vi ikke har kantine har alle med seg matpakke eller knekkebrød og pålegg. Vi har kjøleskap der alle har hver sin boks med navn og der vi oppbevarer pålegg og annet. I høst har flere av oss opplevd at det forsvinner mat fra boksene våre. I starten var det mest at noen stusset på at det var så lite ost igjen i pakken eller at knekkebrødpakken plutselig var halv og ikke trekvart full. Så godt som alle er rause og byr på mat om noen har reist fra maten sin, så det er jo ikke det at noen ikke vil dele. Nå har det blitt slik at hele pakker med pålegg forsvinner. Jeg satte en uåpnet eggesalat i boksen min en morgen og til lunsj var den borte. Vi aner ikke hvem som gjør dette og det gjør noe med hele arbeidsmiljøet. Vi blir gående og skule litt på hverandre. Kikke litt ekstra på den som kommer ut fra kjøkkenet. Det er løftet til verneombud og ledelse som har gått ut med en påminnelse om å ikke ta andres mat uten at det hadde noen effekt. Hva kan gjøres med dette? Det er ikke så mye tapet av ost og salat, men det at arbeidsmiljøet begynner å lide under dette. Alle innspill tas i mot med takk.  

Sett lapp utenpå kjøleskapet.

Anonymkode: 9a5a8...ee2

Skrevet

Enkelte er så frekke og gjerrig. Helt greit å skrive en post it lapp på boksen din der du skriver: Lugg unna maten min, ta med din egen mat! 

Anonymkode: 21a69...5b3

Skrevet

Jeg tror jeg hadde gått motsatt vei av de fleste her og heller kjøpt inn litt ekstra og skrevet på en lapp  at det var greit å ta av min mat om noen var sultne.

Anonymkode: 7f4d1...ade

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg hadde gått motsatt vei av de fleste her og heller kjøpt inn litt ekstra og skrevet på en lapp  at det var greit å ta av min mat om noen var sultne.

Haha, ja - klart du hadde!

Anonymkode: 866e7...61d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Haha, ja - klart du hadde!

Anonymkode: 866e7...61d

Ja, faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...