Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Mange utenlandske som har lært seg norsk sliter med (forståelig nok) en, ei eller ett. Ei dame spurte meg, hvorfor heter det ett eple, men ei pære? Ei truse, en bh? eple, eplet, epler, eplene pære, pæra, pærer, pærene Hvorfor ei og et her? Anonymkode: 501ed...795
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 https://www.ntnu.edu/now2/2/grammatikk Anonymkode: 9dea8...269
monty12 Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 Substantiv deles inn i kjønn; han- (en), hun- (ei), og intetkjønn (et).
monty12 Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Mange utenlandske som har lært seg norsk sliter med (forståelig nok) en, ei eller ett. Ei dame spurte meg, hvorfor heter det ett eple, men ei pære? Ei truse, en bh? Ikke ett eple, men et. Ett er tallord, et er artikkel.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 monty12 skrev (1 minutt siden): Substantiv deles inn i kjønn; han- (en), hun- (ei), og intetkjønn (et). Spørsmålet er vel hvorfor eple er intetkjønn mens pære (og de fleste andre frukter) er hankjønn? Anonymkode: 24081...626
monty12 Skrevet 11. oktober 2024 #6 Skrevet 11. oktober 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Spørsmålet er vel hvorfor eple er intetkjønn mens pære (og de fleste andre frukter) er hankjønn? Anonymkode: 24081...626 Jeg oppfattet det som eksempler, ikke et fruktspørsmål. Hun nevner jo også truse og bh. Men godt mulig det var det som var spørsmålet. I så fall finnes det vel ikke noe godt svar på spørsmålet sånn jeg ser det; det bare er sånn og må læres. Skjønner det kan være krevende for utlendinger. Hvorfor er bil hankjønn og hus intetkjønn?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Skrevet 11. oktober 2024 Har vel gjerne noe med opphav å gjøre. https://ordbokene.no/nob/bm/eple https://ordbokene.no/nob/bm/pære Anonymkode: 4177a...ba9
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2024 #8 Skrevet 11. oktober 2024 Tilsvarende system (grammatisk kjønn) finner man jo også i veldig mange andre språk. Det er jo en form for kategorisering av ord. Denne artikkelen svarer kanskje på noe: https://www.forskning.no/cas-centre-for-advanced-study-hjernen-kjonn-og-samfunn/hvorfor-har-ord-kjonn/1661508 Anonymkode: a7a35...d73
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2024 #9 Skrevet 11. oktober 2024 Det er ingen regel på det, det må bare læres. Alle språk har noen ting uten logisk forklaring, det må pugges. Husker vi pugget sterke verb på engelsk da jeg gikk på skolen, for bøyningen bare måtte læres og ikke forklares. Anonymkode: 038ae...26a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2024 #10 Skrevet 11. oktober 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Spørsmålet er vel hvorfor eple er intetkjønn mens pære (og de fleste andre frukter) er hankjønn? Anonymkode: 24081...626 Nettopp. Holder på å lære ei dame norsk. Hun går norskskole, men har en del spm hun lurer på. Bl a dette. hvordan vite han og hun skjønn? Ei dør, et gulv. Jeg har ingen gode svar til henne. Snakket med ei venninne som er norsklærer, hun hadde heller ikke en forklaring på det. Det bare er slik Anonymkode: 501ed...795
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2024 #11 Skrevet 11. oktober 2024 Beklager altså, i en tråd om grammatikk er det artig med grammatiske feil. I overskriften: Dere som er god, det bør stå gode. Refererer jo til et pronomen i flertall. Ubestemt artikkel for hunkjønn skrives et og ikke ett, som en annen nettopp har kommentert. Og det heter hunkjønn og ikke hun skjønn. Anonymkode: 7dff8...d2c
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2024 #12 Skrevet 11. oktober 2024 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Beklager altså, i en tråd om grammatikk er det artig med grammatiske feil. I overskriften: Dere som er god, det bør stå gode. Refererer jo til et pronomen i flertall. Ubestemt artikkel for hunkjønn skrives et og ikke ett, som en annen nettopp har kommentert. Og det heter hunkjønn og ikke hun skjønn. Anonymkode: 7dff8...d2c Ubestemt artikkel for hunkjønn er ei, men jeg regner med du mener intetkjønn. Anonymkode: f8470...caa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå