Gå til innhold

Ungdom som spiser godteri hver dag

Anbefalte innlegg

Datteren min har på ungdomsskolen vært i et miljø hvor jeg tror det har vært fokus på å ikke spise for mye. Hun har slurvet med lunsjen, og jeg ble bekymret for at hun ble for tynn. Hun var ikke undervektig, men jeg så at hun ble tynnere, og jeg likte ikke fokuset på kropp. 

På videregående har hun kommet inn i et mye sunnere miljø - både med hensyn til det å kunne gå kledd som man vil, og det med mat. Og det er så bra!! Samtidig har hun blitt mye mer avslappet til godteri, og hun spiser godteri hver dag. 

Jeg er så usikker på hvordan jeg skal tilnærme meg dette. Det er absolutt ikke bra at det blir så mye usunt i ukene, men samtidig ønsker jeg ikke å trå feil med tanke på det fokuset hun hadde på ungdomsskolen. Jeg vil absolutt ikke drive henne i retning av å få negativt fokus på mat og kropp igjen. Jeg har sagt at det er lurt å prioritere nok og sunn mat og holde godteri til helgene på grunn av helsa og tenner, men jeg vil ikke mase om det.

Vi har aldri hatt godteri i ukedagene her hjemme, og det har aldri vært behov for å lage regler rundt dette. Og nå er hun jo så gammel at hun styrer dette selv.. 

Jeg husker jo at jeg spiste mengder usunn mat og godteri selv på samme alder, men jeg fikk jo også utfordringer deretter. 

Tar gjerne imot innspill 😀 

Anonymkode: 59a07...91e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450223-ungdom-som-spiser-godteri-hver-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner hvordan du tenker. Jeg vil si det kommer an på mengde. Bedre med et avslappet forhold til godteri enn at hun begynner å skjule godterispising. 

Hadde nok ikke lagt fokuset på kropp, men på økonomi og tenner. Hvor mye hun kan spare på å droppe godteri og heller kjøpe seg noe hun ønsker seg. 

Anonymkode: 0cac6...f98

Min erfaring er at tenåringer er hule på søtt og snop, det var vi også på den alderen.

Problemet i dag er overfloden og tilgangen. Da jeg var tenåring måtte vi først tjene pengene, så kjøpe snopet. Så vi satt barnevakt, luftet bikkjer osv og fikk de tierne vi trengte til å kjøpe snop. Dagens unge har tilgang og penger hele tiden 🙈

Jeg har fire ungdommer selv, og har lært de opp om kosthold og ernæring fra de er små, men aldri fokusert på overvekt og kalorier. Her i huset har vi snakket om "kroppens bensin", hva vi trenger for å vokse og bli sunne og sterke.

Mine barn har fra de var ganske så små visst at kroppen ikke trenger snop og søtt, det spiser vi bare for å kose oss og nyte, og det er selvfølgelig lov, bare ikke hele tiden. Når de var små hørte snop og kaker helg og bursdager til, når de ble tenåringer og styrte dette selv spiste de i perioder altfor mye snop, men jeg valgte å ikke fokusere så mye på det.

Mitt fokus var fremdeles drivstoff til kroppen for å holde seg frisk, og at for å fungere optimat på skole og trening må kroppen få god næring.

Jeg har hele tiden sagt at det ikke er bra å kose seg for mye, at det er sunt for kropp, sjel og lommebok å ha litt forskjell på hverdag og fest, og sørget for et godt kosthold her hjemme. Etterhvert har dette gått seg veldig fint til.

Anonymkode: 3ac1c...42c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at tenåringer er hule på søtt og snop, det var vi også på den alderen.

Problemet i dag er overfloden og tilgangen. Da jeg var tenåring måtte vi først tjene pengene, så kjøpe snopet. Så vi satt barnevakt, luftet bikkjer osv og fikk de tierne vi trengte til å kjøpe snop. Dagens unge har tilgang og penger hele tiden 🙈

Jeg har fire ungdommer selv, og har lært de opp om kosthold og ernæring fra de er små, men aldri fokusert på overvekt og kalorier. Her i huset har vi snakket om "kroppens bensin", hva vi trenger for å vokse og bli sunne og sterke.

Mine barn har fra de var ganske så små visst at kroppen ikke trenger snop og søtt, det spiser vi bare for å kose oss og nyte, og det er selvfølgelig lov, bare ikke hele tiden. Når de var små hørte snop og kaker helg og bursdager til, når de ble tenåringer og styrte dette selv spiste de i perioder altfor mye snop, men jeg valgte å ikke fokusere så mye på det.

Mitt fokus var fremdeles drivstoff til kroppen for å holde seg frisk, og at for å fungere optimat på skole og trening må kroppen få god næring.

Jeg har hele tiden sagt at det ikke er bra å kose seg for mye, at det er sunt for kropp, sjel og lommebok å ha litt forskjell på hverdag og fest, og sørget for et godt kosthold her hjemme. Etterhvert har dette gått seg veldig fint til.

Anonymkode: 3ac1c...42c

Alt det du beskriver har vi også lært barna her hjemme, men nå virker det som om at all fornuft er kasta overbord 😱

HI

Anonymkode: 59a07...91e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...