Gå til innhold

"Snakk med tenåringen om alkohol", hva sier dere?

Anbefalte innlegg

Mine barn har blitt store nå, på henholdsvis 22, 20, 17 og 15 år. Med andre ord har jeg fått litt erfaring med tenåringer og alkohol, og ulike holdninger. Det er jo også en del saker i media nå om dette, og jeg er litt nysgjerrig på hva dere har snakket med deres ungdommer om her og hvorfor dere har valgt det dere har valgt.

Vi har sagt, og fulgt opp, følgende: Vært tydelige rundt at vi ikke ønsker at de skal drikke alkohol før de er fylt 18 år, og heller aldri kjøpt alkohol til dem før dette. De har ved noen få anledninger fra de var rundt 16-17 år fått smake en liten slurk av vårt vinglass på f.eks. ferie hvis vi har skrytt av vinen. Samtidig har vi også vært tydelige rundt at dersom de likevel drikker, så skal de ikke være redde for å komme hjem, eller ringe oss, og da skal vi ikke kjefte eller noe, for det aller viktigste for oss er å vite at de er trygge og ikke ligger i en grøft et sted el. Vi har også gått grundig igjennom hva alkohol egentlig er, virkningen den har på kroppen osv., forklart rundt forholdet mellom mat og alkohol, advart mot å shotte flere på rad og hvorfor osv. Generelt vært veldig åpen, men også tydelig på at vi synes grensen på 18 år er der av en grunn, og ønsker at de skal holde den.

Så langt har dette gått fint. Vi har hentet ene på fest én gang, rimelig full, som 16-åring, og ellers fått hjem samme ungdom og ene andre som lett brisen noen ganger som 16-17-åringer, men ellers ikke noe mer. Han som ble full ble så dårlig at han faktisk ikke drakk så mye igjen noen gang siden. Han på 20 år drakk ikke før etter han fylte 18 år, og drikker sjeldent nå også, og da maks en enhet. Men jeg har opplevd at mine ungdommer forteller at venner av dem synes vi er veldig greie og at de aldri hadde turd å komme hjem brisen ("mamma hadde drept meg!", dramatisk som bare tenåringer kan være), men heller latet som de overnattet hos en venn el. Så det er jo åpenbart ulik praksis. Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: bee3d...d54

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...