Gå til innhold

La 17 åringen dra til syden med venninne og familie?

Anbefalte innlegg

Turen koster 10.000 bare for henne,åsså kommer mat og evt shopping i tillegg. Hun prøver å få seg jobb men det er ikke lett det det ut som. Søkt på snart 10 jobber men får ikke napp. Jeg syns ti tusen er mye penger å ut med bare til henne siden alt er blitt så dyrt og vi ikke har altfor mye til overs for tida. Har også 2 andre barn, så hvis de også vil på tur med noen så blir det dyrt 🙈

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 4fdbb...cf1

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde prioritert denne turen for datteren. 

Anonymkode: f0839...cf3

Uten å vite noe mer om situasjonen, hva hun ellers får, alderen på de andre barna?

Anonymkode: 471f1...a19

det var utrolig mye syns jeg, hvorfor i alle dager bruke så vanvittig mye menger på ferie for en er jo helt sykt

10 var det jeg og samboer betalte når vi var på ferie for 3 mnd siden og det var med frokost, lunsj, middag og kveldsmat

Anonymkode: e80be...3c4

Annonse

Har hun mulighet til å betale noe selv? Hun må bare fortsette å søke jobber. Hun kan også lage seg en cv/søknadsbrev som hun går rundt til bedrifter og leverer. Veldig positivt med personlig oppmøte.

Hun må være klar over at om det blir tur blir det minimalt å få til andre ting resten av året.

Anonymkode: ad059...6db

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har hun mulighet til å betale noe selv? Hun må bare fortsette å søke jobber. Hun kan også lage seg en cv/søknadsbrev som hun går rundt til bedrifter og leverer. Veldig positivt med personlig oppmøte.

Hun må være klar over at om det blir tur blir det minimalt å få til andre ting resten av året.

Hun er litt glad i å bruke penger, så det er ikke mye hun har 🙈 Det hun hadde av sparepenger er stort sett blitt brukt på å betale halve førerkortet ( vi har kjøpt pakke) for det var svtalrn med oldemor at penger hun har fått av henne skulle brukes til førerkort og bunad til konfirmasjon. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hun er litt glad i å bruke penger, så det er ikke mye hun har 🙈 Det hun hadde av sparepenger er stort sett blitt brukt på å betale halve førerkortet ( vi har kjøpt pakke) for det var svtalrn med oldemor at penger hun har fått av henne skulle brukes til førerkort og bunad til konfirmasjon. 

Hm. Kanskje denne sydenturen kommer et år for tidlig. Hun bør spare opp penger selv så hun har til turen. Dere blir selvfølgelig upopulær om dere sier nei, men sånn er det. Og om dere betaler for en må dere også gjøre det samme for de andre når den tid kommer. 
Og et lite kurs i personlig økonomi hadde også vært lurt (mange ungdommer som hadde trengt det). Kanskje dette kan bli en wake up call for henne og gi henne lyst til å spare.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hm. Kanskje denne sydenturen kommer et år for tidlig. Hun bør spare opp penger selv så hun har til turen. Dere blir selvfølgelig upopulær om dere sier nei, men sånn er det. Og om dere betaler for en må dere også gjøre det samme for de andre når den tid kommer. 
Og et lite kurs i personlig økonomi hadde også vært lurt (mange ungdommer som hadde trengt det). Kanskje dette kan bli en wake up call for henne og gi henne lyst til å spare.

Det samme tenker jeg 😊 Har prøvd å snakke med henne om det men det går ikke inn 🤪 Og hun har startet å spare før for å kunne dra til syden men så ble det andre ting som ble for fristende 🙈 Men fra neste høst er hun lærling så da kan hun jo spare mer når hun får lønn hver mnd 😊 

Ett kurs i personlig økonomi hadde passet henne midt i blinken 👍🏻

Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og hun har startet å spare før for å kunne dra til syden men så ble det andre ting som ble for fristende 🙈

Siden hun ikke gidder å gjøre en innsats selv, får hun ta konsekvenen av det da.

Anonymkode: 6d7d5...c13

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det samme tenker jeg 😊 Har prøvd å snakke med henne om det men det går ikke inn 🤪 Og hun har startet å spare før for å kunne dra til syden men så ble det andre ting som ble for fristende 🙈 Men fra neste høst er hun lærling så da kan hun jo spare mer når hun får lønn hver mnd 😊 

Ett kurs i personlig økonomi hadde passet henne midt i blinken 👍🏻

Hi

Viss hun skal få reise, hadde jeg sagt hun skal lage en plan hvordan betale penger tilbake! Hun skal kjenne om det er verdt det! 
Og planen skal være en avtale med signatur. 
Ellers må dere bare begynne å legge av penger til de 2 sndre og nå, og si til henne at det skal være likt for alle

Anonymkode: adc85...431

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Viss hun skal få reise, hadde jeg sagt hun skal lage en plan hvordan betale penger tilbake! Hun skal kjenne om det er verdt det! 
Og planen skal være en avtale med signatur. 
Ellers må dere bare begynne å legge av penger til de 2 sndre og nå, og si til henne at det skal være likt for alle

Anonymkode: adc85...431

Virker ikke som hun er moden nok til å betale tilbake. Det blir som å lære opp i å handle på kreditt. Hun bør ha pengene klare før tur. 

Annonse

Nå så hun at de drar 9 august neste år og hun starter som lærling 1 august så da syns jeg iallefall ikke at hun skal dra. Da får hun heller spare og dra ved første ferie når hun har begynt som lærling. Hi

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nå så hun at de drar 9 august neste år og hun starter som lærling 1 august så da syns jeg iallefall ikke at hun skal dra. Da får hun heller spare og dra ved første ferie når hun har begynt som lærling. Hi

Æhh... Hun kan jo ikke reise til syden uka etter hun starter som lærling. Det er i så fall oppskriften på å miste læreplassen. 

Anonymkode: 21bab...734

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Da er jo case closed. Blir ikke tur.

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Hun kan ikke velge selv når hun skal ta ut ferie som førsteårslærling, og før jul har hun jo ikke krav på ferie i det hele tatt...

Jeg har to unger med fagbrev selv, og de fikk ikke ferie før året etter.

Ene begynte som lærling siste uka i juni og andre 1.september. Ingen av dem hadde ferie det året.

Anonymkode: 4b7ec...461

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...