GÃ¥ til innhold

Ang.bursdag🎂🎈

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente som blir 10 år. Hun har til nå invitert alle i klassen(selv om hun ikke har hatt lyst de siste par årene). 
Nå ber hun meg igjen om å vær så snill å få bestemme selv hvem hun vil ha i bursdagen.Det er spesielt to stk.i klassen som alltid lager trøbbel når de er her og gjør slik at hun nesten ikke vil feire.

Hun har et par venner utenom klassen også som hun vil invitere. De blir totalt 7 stk.hvis hun får bestemme.

Hva ville dere gjort?Er så i dilemma her

Anonymkode: 1d965...b2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis en skal unngå «hele» klassen, inviter mindre enn halvparten. Halvparten av hele klassen eller halvparten av kjønnet. Da er det flest som blir «ekskludert», og de er i flertall. Da kan de fint invitere noen fra andre klasser/aktiviteter i tillegg. 

Anonymkode: bc234...2c2

Skrevet

Du inviterer selvsagt kun de ungen vil ha. Det gjelder både barn og voksne, man feirer ikke med folk en misliker eller er likegyldig til, å tvinge ungen til det er jo bare slemt.

Skrevet

Hvor mange jenter og gutter er det i klassen og tenker hun å invitere noen av guttene?

Anonymkode: 2973f...f34

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har ei jente som blir 10 år. Hun har til nå invitert alle i klassen(selv om hun ikke har hatt lyst de siste par årene). 
Nå ber hun meg igjen om å vær så snill å få bestemme selv hvem hun vil ha i bursdagen.Det er spesielt to stk.i klassen som alltid lager trøbbel når de er her og gjør slik at hun nesten ikke vil feire.

Hun har et par venner utenom klassen også som hun vil invitere. De blir totalt 7 stk.hvis hun får bestemme.

Hadde kun invitert de 7 hun vil ha

Anonymkode: 9a8e7...877

Skrevet

Inviter dei 7 du ,eg hadde gjort det med god samvittighet . 

Og la 10 åringen kose seg med dei ho vil 🥳🥳🥳

Anonymkode: 6b3ec...4b4

Skrevet
sug lut skrev (3 timer siden):

Du inviterer selvsagt kun de ungen vil ha. Det gjelder både barn og voksne, man feirer ikke med folk en misliker eller er likegyldig til, å tvinge ungen til det er jo bare slemt.

Enig. 

Både ungene og vi voksne her i huset får selvsagt invitere de man ønsker i bursdagen sin 

Anonymkode: 65a43...c4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

La henne få bestemme nå. Det er helt greit.

Vi har alltid bedt alle. For å være grei mot ANDRE. Men nå er det nok. De tre første årene = alle. Men så må de få lov til å bestemme og ha det hyggelig i sin egen bursdag. 

Anonymkode: fc542...532

Skrevet

jeg syns man fint kan droppe dem som ikke oppfører seg, så dem kanskje lærer av det til neste bursdag

Anonymkode: 16740...fdd

Skrevet

Etter tre år med bursdager der bursdagsbarnet har grått, blir det i år invitert tre venner på fest og film. Min datter går også i 5.klasse. 

Skrevet

Jeg synes det er viktig å invitere alle de første 3 årene, enig med deg der. Da er de fortsatt i en bli-kjent fase og relasjoner i klassen skal bygges.

Men fra 10-års dagen kan de fint bare invitere vennene sine, så lenge de inviterte er i mindretall. Da datteren min gikk i 4.klasse inviterte ei av jentene i klassen 9 stykker, for det var plass til 10 stykker rundt spisestuebordet, også ble de to "kjedeligste" jentene i klassen ståene utenfor. Sånt synes jeg er direkte slemt, og ville aldri akseptert at datteren min inviterte 9 av 11 jenter i klassen, fordi de to siste var så kjedelige og lite polulære.

Å invitere de nærmeste vennene og noen utenfor klassen er helt ok.

Anonymkode: 4da82...bff

Skrevet

Jøss. Har fornuften ankommet forumet? Gledelig å lese. Sist, da jeg ymtet frampå om temaet for et par år siden, ble jeg nærmest lynsjet for å tenke tanken. Jeg hørte på «alle» her inne og sto på mitt - at det ble alle guttene eller ingen. Sønnen min bestemte seg da for å ikke feire bursdagen sin. I skjul gjorde vi det likevel, tok med de fire nærmeste og dro på kino og burger king. Men gud å dårlig samvittighet jeg hadde, og ikke minst var redd for å bli oppdaget. Glad vi gjorde det uansett. 
Kjør på hi, gjør det som er best for ditt barn, og hvis det betyr å «utestenge» bråkmakerne, helt greit. På tide at det blir konsekvenser for å ikke oppføre seg. 

Anonymkode: d7f9a...a3b

Skrevet

Om det er et barn som aldri blir bedt på denne måten er det fortvilende for dette barnet. 

Anonymkode: 1c3e8...da7

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Om det er et barn som aldri blir bedt på denne måten er det fortvilende for dette barnet. 

Det er sant, spessielt blant jenter på ungdomsskolen er det slik skjult mobbing skjer. Eller så skjult er ikke mobbingen egentlig men du har foreldre som bare ikke følger med og trur gullungen sin aldri gjør noe galt. Men egentlig så er gullungen den største manipulatoren som hersker, mobber og lager splid....

Her er ungene såpass små at å invitere noen men ikke alle går helt ok.

Nei, man utelukker ikke en eller to, det vitner om lav sosial intelligens! 

Anonymkode: 9e05b...8a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Tror du ikke at de fleste foreldre har øynene oppe for en slik situasjon? Man kjenner jo klassen og dynamikken der.

Min sønn skal nå feire 11 årsdag med alle guttene i sin klasse og fire av åtte gutter fra paralellklassen. De fire som ikke blir invitert er ressurssterke gutter med gode sosiale relasjoner (jeg har forhørt meg med en venninne som har barn i den klassen) som aldri har invitert mitt barn i selskap selv om vi stort sett har invitert begge klassene tidligere og som sønnen min aldri er med, verken på skolen, fotball eller fritid. Da tenker jeg at det er greit å holde dem utenfor denne gang. 

Anonymkode: 91105...87f

Skrevet

Opplevde det samme her, flere av barna inkludert min datter ville ikke ha stor bursdag med hele klassen/alle jentene lenger. Jeg prøvde å overtale jenta mi fordi skolen er veldig nøye på dette at man skal be alle, men jenta ville virkelig ikke. De er en veldig stor gjeng fordi de er ikke delt inn i to klasser, men i grupper (som rullerer) og derfor har barna venner i alle gruppene og man må be alle jentene på trinnet for å få med de som er barnets bestevenner. Jeg har ikke god plass hjemme og vi har pleid å ha fellesbursdag med de andre som har barn født i samme måned. Dette fungerte fint noen år, når vi var flere kunne vi leie lokaler og vi var nok voksne til å håndtere en så stor barnegruppe. Men i år da de fylte 10 så er det altså flere av barna som ikke vil dette lenger, de vil ha sin egen feiring med sine venner. Jenta mi ønsket ikke å feire bursdag hvis hun måtte ha en sånn stor feiring med alle sammen, da ville hun droppe det sa hun, så tilslutt gikk jeg imot skolens anbefaling og lot henne invitere sine 5 bestevenninner og ha bursdag slik hun ønsket det selv med pizza, kake, spill og lek hjemme hos seg selv. Lot være å dele ut invitasjon på skolen. Det kommer til et punkt hvor de må få velge slikt selv tenker jeg. Det er fint med vennegrupper og "bli kjent" og tanken på at alle skal inkluderes, men vi må også ta hensyn til barnas ønsker og behov.

Anonymkode: 8a44f...436

Skrevet
sug lut skrev (18 timer siden):

En slik holdning synes jeg er skremmende. Spesielt siden jeg kjenner en som er offer for denne holdningen. Der er det en hobbygruppe som har en liten, uformell ledelse. Disse arrangerer gjerne en liten fest eller et treff. En jeg kjenner blir aldri invitert. De som bestemmer synes hun er litt sær og kjedelig og de inviterer bare de de har lyst til å henge med. De kan dermed fint invitere 29 av 30 og ikke denne ene. For det å invitere alle sluttet de med på barneskolen.... 

Eller så synes jeg at man fint kan invitere kun de barna/man ønsker. Et barn skal ikke måtte grue seg til bursdagen sin fordi man føler at man må invitere mobberen f.eks. Man kan også invitere en mindre gruppe uten tungtveiende grunner, men det er viktig at man da invitere under halvparten og at man kjenner helheten. Om alle inviterer under halvparten og sier seg fornøyd med det, er det fortsatt mulig at én blir stående utenfor fordi denne personen aldri inviteres av noen. Veldig ofte er ikke dette en person som er voldelig eller ødelegger for andre, men en som er stemplet som kjedelig og fryst ut av de andre.  

Så jeg synes fint at både barn og voksne (spesielt voksne) har et ansvar om å invitere også personer de misliker eller er likegyldig til om dette ikke er personer som vil dem vondt og om dette er personer som ellers holdes utenfor. Vi har alle et ansvar til å hindre utenforskap og ensomhet. 

Anonymkode: 16d2c...6ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tror du ikke at de fleste foreldre har øynene oppe for en slik situasjon? Man kjenner jo klassen og dynamikken der.

Min sønn skal nå feire 11 årsdag med alle guttene i sin klasse og fire av åtte gutter fra paralellklassen. De fire som ikke blir invitert er ressurssterke gutter med gode sosiale relasjoner (jeg har forhørt meg med en venninne som har barn i den klassen) som aldri har invitert mitt barn i selskap selv om vi stort sett har invitert begge klassene tidligere og som sønnen min aldri er med, verken på skolen, fotball eller fritid. Da tenker jeg at det er greit å holde dem utenfor denne gang. 

Anonymkode: 91105...87f

Men her er det snakk om barn som lager dårlig stemning i bursdager.  Då er det heilt greit at barnet må lære på den harde måten.  

Tenker foreldrene til bursdagsjenta hsr kontroll på kvifor dei ikkje vil invitere og forstått om det var utestenging av eit barn 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men her er det snakk om barn som lager dårlig stemning i bursdager.  Då er det heilt greit at barnet må lære på den harde måten.  

Tenker foreldrene til bursdagsjenta hsr kontroll på kvifor dei ikkje vil invitere og forstått om det var utestenging av eit barn 

Eg ser eg svarte på feil kommentar 🙃🙃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...