Gå til innhold

Jeg er knust og trenger råd

Anbefalte innlegg

Min sønn på 16 år har hatt skolevegring grunnet mobbing og utenforskap. Vært vanskelig de siste årene. Den siste måneden (som vi vet, som han sier selv) har han holdt på med rus. Han har det tungt og tanker om å ikke ønske leve. 
Vi er en ressurssterk familie med gode omsorgsevner og han er godt ivaretatt. Men etter rusen har vi ikke kontroll, da han heller ikke ønsker å slutte med rusen. Vi har kjempet og fikk han innlagt på psyk avd for ungdom. Vi kan ikke ha han hjemme når han ruser seg da han trenger hjelp. Vi er på 24/7 og vi er begge sykmeldte. Nå er planen videre at det muligens blir barnevernsinstitusjon, rett og slett fordi han må bort fra rus og bli passet på på en helt annen måte enn vi foreldre har kompetanse til. 
Vi ønsker bare at han skal få skikkelig hjelp og komme seg ut av og bort fra rusen. Samtidig er vi knust. Føler vi svikter han, usikker på om det er det rette. Han er en rolig og veloppdratt ungdom, og hatt en god barndom. Det er 2 år siden skolevegringen og mobbingen startet og det har vært vanskelig for han, og nå rusmidler. På slike institusjoner vil han møte ungdommer som har det langt verre og det er også rus der. Vi er rådville og jeg har kjærlighetssorg og takler ikke tanken på å sende han bort. Men det går ikke slik det er nå heller. Samtidig som vi ikke vet om slike plasser vil gjøre det bedre eller verre. Finnes det noen private plasser for ungdom som er godt bemannet og ivaretar de bedre enn det offentlige? Jeg er helt ødelagt nå 

Anonymkode: 49ced...d12

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450147-jeg-er-knust-og-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville for all del gjort alt i min makt for at barnet ikke ble sendt på institusjon gjennom barnevernet, kan love deg at det ikke blir bedre for han der! Ingen rutiner, trygghet eller stabilitet der. Har jobbet som vikar gjennom Stendi hos ulike institusjoner hvor barna var under barnevernet sitt omsorg og kan ikke i min villeste fantasi tro at barnet ditt vil ha det bedre på en institusjon når dere foreldre er oppegående og er til stede for han. Selvom det er tungt det dere står i nå så ville jeg styrt unna institusjon for alt det er verdt!

Anonymkode: 60809...179

Så vidt jeg vet finnes det ingen private tilbud (uten offentlig avtale) i Norge. I utlandet finnes, men da må dere ha godt over gjennomsnittet god råd.

Jeg jobber i barnevernet, og hadde nok ikke ønsket å sende eget barn til noen av institusjonene jeg kjenner til. Ikke at jeg ønsker å sende andres barn dit heller, altså, men i blant er det ingen alternativer. Enkelte institusjoner er mye bedre enn andre, men likevel. 

Er det en mulighet for (en av) dere å flytte med ham for en periode? For miljøskifte og tett oppfølging. Har dere nettverk noe annet sted? 

Anonymkode: 1121a...82a

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Så vidt jeg vet finnes det ingen private tilbud (uten offentlig avtale) i Norge. I utlandet finnes, men da må dere ha godt over gjennomsnittet god råd.

Jeg jobber i barnevernet, og hadde nok ikke ønsket å sende eget barn til noen av institusjonene jeg kjenner til. Ikke at jeg ønsker å sende andres barn dit heller, altså, men i blant er det ingen alternativer. Enkelte institusjoner er mye bedre enn andre, men likevel. 

Er det en mulighet for (en av) dere å flytte med ham for en periode? For miljøskifte og tett oppfølging. Har dere nettverk noe annet sted? 

Vi har hus og alt nettverk her vi bor, begge har jobber her og andre barn. 
men det er rusen som nå er problemet. Og hvor enn vi bor vil han kunne få tak i rusmidler? Så det forskyver jo problemet på et vis? Jeg ønsker heller ikke sende han på institusjon, og tror ikke der regimet passer han. Vi er rådvill. Vil heller at han får et opphold på et senter for ungdom som hjelper ungdom med rus og samtaleterapi. Det er det han trenger, men finnes det? 

Ofte kan en miljøendring hjelpe, men selvsagt ikke alene og ikke om han er fast bestemt på rus.

Institusjoner er som sagt ulike, og noen har få plasser og dyktig personale - men man er likevel til en grad avhengig av flaks med hvem de andre beboerne er.

Dere kan sjekke Brusetkollen, de har lang og god track record og er ideelle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...