Gå til innhold

Spørsmål rundt feiring av rund bursdag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fyller snart rund bursdag.
Flere har spurt hvordan det skal feires, hvor, når og så videre.
En forventning ligger i luften.
Jeg skal finne lokale, stå for mat, drikke og underholdning.
Gjestene skal stille opp, muligens holde en tale og smile.
Alle utgiftene og stresset skal tydeligvis stå på meg.
Dette verken gidder jeg har jeg råd til, eller orker.
Hvorfor forventer folk dette?
Er det ikke meningen at den som har bursdag faktisk skal feires, ikke bare slites ut på forhånd?

Anonymkode: 71456...7a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste runde dager jeg har vært i arrangeres av jubilanten. Vil du ikke så la vær?

Anonymkode: 9c506...689

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De fleste runde dager jeg har vært i arrangeres av jubilanten. Vil du ikke så la vær?

Problemet er at det vil koste mer 30-40.000.
Alle forventer gratis drikke og mat, at jeg skal organisere alt og være takknemlig for de som kommer og feirer meg uten egn tanke på mine utgifter, eller det arbeidet jeg legger i det.
Sitter og føler på at hva f**** er vitsen, hvorfor skal jeg steller i stand en feiring av meg som koster meg skjorta og som gjør at jeg er totalt utslitt når dagen kommer slik at jeg ikke vil klare å nyte den

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Alle forventer gratis drikke og mat, at jeg skal organisere alt og være takknemlig for de som kommer og feirer meg uten egn tanke på mine utgifter, eller det arbeidet jeg legger i det.
Sitter og føler på at hva f**** er vitsen, hvorfor skal jeg steller i stand en feiring av meg som koster meg skjorta og som gjør at jeg er totalt utslitt når dagen kommer slik at jeg ikke vil klare å nyte den

Da gjør du det ikke da, så enkelt er det.

Anonymkode: 18eeb...c3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Har du ikke lyst lar du være...

Jeg er 50 år, og både da jeg ble 30, 40 og 50 år spurte folk hvordan jeg ville feire, og jeg svarte at jeg ville feire sammen med nærmeste familie 

Alle godtar da det. Ikke alle som ønsker stor fest...

Anonymkode: e7421...8be

Skrevet

Det er jo vanlig folkeskikk å spørre om og ta interesse i folks liv, jeg blir spurt nå hvordan jeg skal feire neste år. Ingen som blir sure over at jeg ikke helt vet eller har planer enda. 

Anonymkode: f0207...f53

Skrevet

Du må ikke, men livet blir litt kjedeligere om ingen gidder invitere til fest.hvorfor det skal måtte koste over 30.000 forstår jeg likevel ikke.

Anonymkode: ef912...f90

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg kjenner at jeg virkelig ikke hadde hatt lyst til å komme til deg. Den holdningen din er ikke akkurat et lysende velkommen-skilt. Det er da virkelig bare å la være hvis det er sånn du opplever det.

Anonymkode: 3d220...96c

Skrevet

Jeg syns det er veldig hyggelig å bli feiret, det er ikke det.
Hadde det vært venner av meg ville jeg mer enn vært villig til å være med på planlegningen og betalt min del av gildet slik at bursdagsbarnet bare hedde det med å møte opp og bli feiret.

Syns bare det blir for galt å hive alt over på den som skal bli feiret.
Hva får liksom den som blir feiret ut av feiringen når personen er utslitt når dagen kommer og bekymret for regningen som kommer?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hadde det vært venner av meg ville jeg mer enn vært villig til å være med på planlegningen og betalt min del av gildet slik at bursdagsbarnet bare hedde det med å møte opp og bli feiret.

Hva får liksom den som blir feiret ut av feiringen når personen er utslitt når dagen kommer og bekymret for regningen som kommer?

HI

Jøss. Du legger da ikke opp til mer enn du har lyst og lommebok til? Hva er problemet?

Skrevet

I alle feiringer av runde dager er det jubilanten (+evt partner) som både organiserer og betaler. Jeg har aldri opplevd at andre har betalt for jubilanten.

Hvis du ikke vil feire så lar du være, men du kan virkelig ikke forvente at andre organiserer og betaler det for deg.

Anonymkode: aacb5...743

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

HI

Har du stått for feiringen av dine venner og familie da?

Jeg har aldri vært i bursdagsfest som ikke jubilanten selv har stått for. Men om du har så mye mot det, så sier du jo det. Det blir ikke noen stor feiring. Så enkelt kan det gjøres, om du ikke er av dem som nyter å lage styr og være matyr. 

Anonymkode: 44265...052

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg fyller snart rund bursdag.
Flere har spurt hvordan det skal feires, hvor, når og så videre.
En forventning ligger i luften.
Jeg skal finne lokale, stå for mat, drikke og underholdning.
Gjestene skal stille opp, muligens holde en tale og smile.
Alle utgiftene og stresset skal tydeligvis stå på meg.
Dette verken gidder jeg har jeg råd til, eller orker.
Hvorfor forventer folk dette?
Er det ikke meningen at den som har bursdag faktisk skal feires, ikke bare slites ut på forhånd?

De forventer ikke fest nei. De lurer. 

Mange feirer runde tall, like mange lar være.  " Alle" spurte meg også. Og " alle" spurte mannen , da vi fyllte 40 år. 

Ingen kommentarer da vi sa at ikke skulle feire.

Når jeg fyller 50, vil jeg ha fest. Da er barna store, da orker jeg å stelle i stand. 

Begge foreldre på begge sider har hatt selskap når de ble 50, 60, 70,80 og 90 år. Vi feirer for å samles. Selvom vi ikke bryr oss så mye om å feire bursdager. Vi sees bare i bursdager... Heldighvis feirer vi runde tall. 

Anonymkode: 6dc6a...ce0

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

HI

Hvor mange selskaper har ordnet for andre, tatt initiativ til å ordne for andre eller vært med på å ordne for andre?

Skrevet

40.000,-?? Hvordan i alle dager får du til det regnestykket? Det er jo ikke bryllup heller. 

Lei et lokale. Inviter til kurvfest. Minimalt stress. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mange selskaper har ordnet for andre, tatt initiativ til å ordne for andre eller vært med på å ordne for andre?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

40.000,-?? Hvordan i alle dager får du til det regnestykket? Det er jo ikke bryllup heller. 

Lei et lokale. Inviter til kurvfest. Minimalt stress. 

Til du første, vi flyttet hit for en 8 år siden da mannen kommer herfra.
Jeg ble sent mor, og de jeg kjenner her kjenner jeg for det meste via barselgruppen, og de er 1-4 år yngre enn meg.
Siden jeg er først ut hat jeg liksom ikke hatt anledning, men ja, hadde det vært en av de andre ville jeg mer enn gjerne stilt opp med både mat og hjelp samt tatt med meg egen drikke til festen.

Til du andre, det de fleste sier er at jeg bar må ha festen på XXXX.
De her også en avtale med XXXX på levering av mat, og jeg kan få drikke og mat på samlet regning etterpå.
Det eneste jeg må gjøre er å pynte lokalet, og rydde og vaske dagen etter. Men en 30 gjester +/- blir det fort en 30-40.000
Det med kurvfest, alle tar med seg noe å spise og drikk er jeg god ide, må bare finne et sted uten skjenkebevilling. 
Har virkelig ikke råd til å betale for alle.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ble sent mor, og de jeg kjenner her kjenner jeg for det meste via barselgruppen, og de er 1-4 år yngre enn meg.
Siden jeg er først ut hat jeg liksom ikke hatt anledning, men ja, hadde det vært en av de andre ville jeg mer enn gjerne stilt opp med både mat og hjelp samt tatt med meg egen drikke til festen.

De her også en avtale med XXXX på levering av mat, og jeg kan få drikke og mat på samlet regning etterpå.
Det eneste jeg må gjøre er å pynte lokalet, og rydde og vaske dagen etter. Men en 30 gjester +/- blir det fort en 30-40.000
Det med kurvfest, alle tar med seg noe å spise og drikk er jeg god ide, må bare finne et sted uten skjenkebevilling. 

HI

Men du lar deg vel ikke presse til å ha en fest du ikke har lyst å stelle i stand? 

Anonymkode: 44265...052

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Du legger jo listen vanvittig høyt da. Du lager vel bare noe enkel mat og ei kake eller to? Så må folk ta led drikke selv. Trenger ikke koste mer enn et par tusenlapper det

Anonymkode: 37846...3b4

Skrevet

Det koster ikke så mye å feire, med mindre du betaler noen for å organisere det for deg! Lei et bygdehus, inviter til kurvfedt og be gjestene ta med egen drikke. Det koster ikke 30-40k., men kan bli en heidundrande fest. 

Anonymkode: a01ec...3d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det koster ikke så mye å feire, med mindre du betaler noen for å organisere det for deg! Lei et bygdehus, inviter til kurvfedt og be gjestene ta med egen drikke. Det koster ikke 30-40k., men kan bli en heidundrande fest. 

Anonymkode: a01ec...3d2

Man har da ikke kurfest på egen bursdag med mindre man er student! Enten serverer man middag (trenger ikke være fancy) eller så lar man bare være å feire. Skjønner ikke problemet til hi i det hele tatt.

Anonymkode: 940a3...4a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

HI

Du kan jo ta innover deg at alle her sier at det ikke er vanlig å arrangere andres bursdagsfest. Nå har jeg vært i noen 30-årslag, mange 40-årslag og noen 50-årslag. Alle stelt i stand av jubilanten selv.

Du får hoppe over denne runde dagen og heller feire den neste når barna et større og du har mer overskudd.

Anonymkode: aacb5...743

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man har da ikke kurfest på egen bursdag med mindre man er student! Enten serverer man middag (trenger ikke være fancy) eller så lar man bare være å feire. Skjønner ikke problemet til hi i det hele tatt.

Anonymkode: 940a3...4a8

Joda. Det er mange som har kurvfest.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

HI

Mange synes det er gøy å arrangere selskap, de blir ikke utslitt av det, de koser seg med det.

Om du ikke koser deg med det, om du synes det er et stress og et kav som sliter deg ut, så lar du jo bare være...

Jeg ferer både 30 og 40 års dagene mine med familien, ingen fest. 50 års dagen feiret jeg ved å ta med kjernefamilien til Italia 

Slett ikke alle har store fester....

Anonymkode: e7421...8be

Skrevet

man gjør jo hva man selv vil når det er bursdag er bare du som bestemmer om du vil ha stort selskap eller ikke

nå har jeg samboer jeg da så når det er bursdag er det han som steller i stand og når han har bursdag er det jeg som gjør det

når jeg ble 30 år så spanderte han tur til thailand :)

Anonymkode: 16b6e...dd5

Skrevet

Jeg er nokså introvert og dermed ikke så glad i store fester.  Så da jeg ble 50 feiret jeg egentlig bare sammen med den aller nærmeste familien.  

Til de som spurte om feiring sa jeg som sant er, at jeg ikke er så glad i store fester, og dermed ville jeg heller ikke ha noen stor fest.  Sånn ble det.  Men dagen min ble feiret mange ganger.  Jeg reiste på en ukes ferie til en god venn som bor langt herfra.  Jeg var på en fjelltur med en venninne.  En annen venninne tok meg med på bytur.  Jeg spiste lunsjer og middager.  Jeg drakk te,  Det var min bursdag og jeg fikk det som jeg ville ha det.  

Fordelen  med å ikke invitere til stor fest er at jeg heller ikke kan forvente å bli invitert på andre sine store fester.  Det er helt greit for meg.  Jeg vil heller drikke kaffe/spise lunsj/gå tur med venner enn å gå på fest.  

Om du derimot ønsker å bli invitert på andre sine fester bør du jo invitere selv også.  Det ER dyrt å stå for mat & drikke til mange.  Det ligger også mye arbeid bak.  Hvis du har pleid å være på tilbudssiden når andre arrangerer fester får du kanskje tilbake noe.  Sånn har vi pleid å gjøre det med konfirmasjoner i min vennekrets.  Man tar med en kake, låner vekk noen stoler eller duker osv.  Da blir det med en gang lettere å gjennomføre.  

Anonymkode: 72382...7db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...