Gå til innhold

Jeg og mannen tok opp et lån sammen

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Betal eller ikke betal og ta konsekvensene. 

Anonymkode: e20a9...9cb

Det er jo ikke det hi spør om. Hun spør om det er riktig at bare hun skal betale ned et lån hun og mannen sammen har tatt opp.

Anonymkode: 253f0...7fe

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke det hi spør om. Hun spør om det er riktig at bare hun skal betale ned et lån hun og mannen sammen har tatt opp.

Nei selvfølgelig er det ikke det men hva mener HI at vi her skal gjøre med det? At vi mener det er feil vil jo ikke endre det fakta at mannen ikke betaler? Står mannen sitt navn på lånet går det jo utover han også så da er det bare å la vær å betale da. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei selvfølgelig er det ikke det men hva mener HI at vi her skal gjøre med det? At vi mener det er feil vil jo ikke endre det fakta at mannen ikke betaler? Står mannen sitt navn på lånet går det jo utover han også så da er det bare å la vær å betale da. 

Hvis du ikke har et svar på det hi spør om, så kan du jo bare la være å svare?

Men du kommer jo faktisk med et råd i siste setning her, du kunne jo kommet med det med en gang.

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hvis du ikke har et svar på det hi spør om, så kan du jo bare la være å svare?

Men du kommer jo faktisk med et råd i siste setning her, du kunne jo kommet med det med en gang.

Hadde hi gitt skikkelig informasjon, så hadde hun fått nyttige svar og.

Anonymkode: 3ef02...ce5

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har dessverre ikke noe råd til deg, Hi. Vil bare vise min støtte. Synes du får kjipe svar, og jeg forstår godt fortvilelsen din. Selvsagt er han like mye ansvarlig for gjelden, men jeg aner ikke hva du kan gjøre når han rett og slett nekter. Har du prøvd å spørre etter råd i banken?

Anonymkode: e6d61...c88

Tusen takk for et skikkelig svsr

Anonymkode: b5b88...d06

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hadde hi gitt skikkelig informasjon, så hadde hun fått nyttige svar og.

Anonymkode: 3ef02...ce5

Skjønner ikke hvorfor.

Vi tok opp et lån sammen, hva lånet gikk til er ikke relevant.

Er like dritt for meg, men jeg tar konsekvensen av det.

Jeg må bare se fremover. Gjøre det besre ut av det. 

Annonse

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor.

Vi tok opp et lån sammen, hva lånet gikk til er ikke relevant.

Er like dritt for meg, men jeg tar konsekvensen av det.

Jeg må bare se fremover. Gjøre det besre ut av det. 

Det er faktisk litt relevant. Om det var du som var hans eneste informasjonskilde og du ikke var tydelig nok på risiko (enten fordi du ikke forstod den selv eller fordi du tonet den ned til fordel for mulig gevinst) så kan dette oppfattes som at du har forledet din mann (bevist eller ubevist). Han kan da føle seg svindlet av deg. Det samme er om du overtalte han til noe han ikke evner å forstå og du burde visst at det gikk over hodet på han. Kanskje kan han også argumenter for at han trodde lånet gikk til noe annet. Dette kan nok være vanskelig for han å bevise og da er dere begge ansvarlig for lånet. Uheldigvis for deg, bryr ikke banken seg så mye om hvem som betaler. De ser på dere som solidarisk ansvarlige. 

Dere bør uansett få noen utenforstående til å sette seg ned med dere og hjelpe dere å ha en ordnet økonomi sammen. Kanskje er det best om dere har hver deres økonomi og refinansierer alt av lån slik at dere får hver deres lån med eget ansvar om det er mulig?  Kommer jo litt an på om dere begge kan stille med sikkerhet eller om den som bor i huset/leiligheten kan kjøpe den andre ut. Dere bør også vurdere om samlivsformen dere har sammen fungerer.

Anonymkode: 23f72...50f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk litt relevant. Om det var du som var hans eneste informasjonskilde og du ikke var tydelig nok på risiko (enten fordi du ikke forstod den selv eller fordi du tonet den ned til fordel for mulig gevinst) så kan dette oppfattes som at du har forledet din mann (bevist eller ubevist). Han kan da føle seg svindlet av deg. Det samme er om du overtalte han til noe han ikke evner å forstå og du burde visst at det gikk over hodet på han. Kanskje kan han også argumenter for at han trodde lånet gikk til noe annet. Dette kan nok være vanskelig for han å bevise og da er dere begge ansvarlig for lånet. Uheldigvis for deg, bryr ikke banken seg så mye om hvem som betaler. De ser på dere som solidarisk ansvarlige. 

Dere bør uansett få noen utenforstående til å sette seg ned med dere og hjelpe dere å ha en ordnet økonomi sammen. Kanskje er det best om dere har hver deres økonomi og refinansierer alt av lån slik at dere får hver deres lån med eget ansvar om det er mulig?  Kommer jo litt an på om dere begge kan stille med sikkerhet eller om den som bor i huset/leiligheten kan kjøpe den andre ut. Dere bør også vurdere om samlivsformen dere har sammen fungerer.

Anonymkode: 23f72...50f

Jeg har aldri lurt han med vilje. Vi var like dum begge to. Han visste alt på forhånd! Like dritt for meg.

Lånet er sikret i felles bolig. Vi skal selge huset og da får han mindre i egenkapital enn hva han ønsker. 

Han er kjempe sur nå! Han gir meg dårlig samvittighet!  

Jeg betaler for alt og gjør alt alene for å få mest mulig for boligen. Han nekter å bidra på alle plan !! 

Hi

Man tar ikke opp lån for å investere og man invisterer aldri mer enn man har råd til å tape. 

Kan du få banken til å splitte opp lånet slik at dere står ansvarlig for halvparten hver? Hvor mye penger er det snakk om?

Anonymkode: a1b90...faf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...