Gå til innhold

Kutte ett skoleår?

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/25mxr4/kari-nessa-nordtun-aapner-for-aa-kutte-ett-skoleaar

Hva tenker dere om forslaget?

Jeg skjønner intensjonen, men syns det er feil vei å gå. 14-15 åringer er for unge til å velge veien videre på videregående og fem-seksåringene er for unge til å bli satt på skolebenken med læringsbrett og skolebøker. Mitt forslag er å beholde de 10 skoleårene, men legge mer vekt på læring gjennom lek og frilek de første årene. Vår yngste har en erfaren og dedikert lærer i tredje klasse og han sa på foreldremøtet at skolen er mest for dem som liker å sitte i ro. Det er ikke flesteparten av fem/seks/syvåringene, vil jeg påstå. 

Så må læreryrket løftes, det må utdannes flere og så må de slutte å snakke ned sitt eget yrke. 

Anonymkode: 020c6...899

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450123-kutte-ett-skole%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/25mxr4/kari-nessa-nordtun-aapner-for-aa-kutte-ett-skoleaar

Jeg skjønner intensjonen, men syns det er feil vei å gå. 14-15 åringer er for unge til å velge veien videre på videregående og fem-seksåringene er for unge til å bli satt på skolebenken med læringsbrett og skolebøker. Mitt forslag er å beholde de 10 skoleårene, men legge mer vekt på læring gjennom lek og frilek de første årene. Vår yngste har en erfaren og dedikert lærer i tredje klasse og han sa på foreldremøtet at skolen er mest for dem som liker å sitte i ro. Det er ikke flesteparten av fem/seks/syvåringene, vil jeg påstå. 

Så må læreryrket løftes, det må utdannes flere og så må de slutte å snakke ned sitt eget yrke. 

Hvordan tenker du flere skal få lyst til å utdanne seg til å bli lærer?

Anonymkode: 37be7...333

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan tenker du flere skal få lyst til å utdanne seg til å bli lærer?

Anonymkode: 37be7...333

Det kan være en annen diskusjon, her ønsker jeg å høre andre sine tanker om det å kutte ett skoleår i grunnskolen. 

hi

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

La de begynne på skolen når de er 7. Da har de i andre enden ett år til på seg til å bestemme hva de vil videre. Det første året er ikke nødvendig for det faglige, så de kan like gjerne gå i barnehagen 

Anonymkode: e1a4b...495

Det første året er jo nå full skole. De starter mer norsk, matte og engelsk, og de skal kunne alle bokstavene til jul. Jeg tror aldri seksåringene kommer tilbake til barnehagen, men jeg håper at det snart blir mer fokus på lekebasert læring i stede for tavleundervisning. 

Jeg lurer også på hva ministeren tenker seg når man skal videre på høyskoler, universitet og førstegangstjenesten, skal man sende 17-18 åringer på universitetet? 

hi

Tenker at det som nå er første klasse, heller burde være mer som en førskole. Tror ikke veien å gå er å få seksåringene tilbake til barnehagen, men heller at skolen må være klare for å ta imot 5 og 6 åringer. Fokuset må være på lek, på praktiske oppgaver, på sosial kompetanse. Barnehagelærere inn i 1.klasse. 

Anonymkode: aefb8...4bf

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det første året er jo nå full skole. De starter mer norsk, matte og engelsk, og de skal kunne alle bokstavene til jul. Jeg tror aldri seksåringene kommer tilbake til barnehagen, men jeg håper at det snart blir mer fokus på lekebasert læring i stede for tavleundervisning. 

Jeg lurer også på hva ministeren tenker seg når man skal videre på høyskoler, universitet og førstegangstjenesten, skal man sende 17-18 åringer på universitetet? 

hi

Her tester de ut lek i første året nå. Og det er fint det. Men de kunne like gjerne gått i barnehagen. Jeg begynte på skolen da jeg var 6 år og det var ikke nødvendig og bidro ikke til noe positivt senere. Jeg var alltid yngst og måtte velge vei videre tidligere enn de andre. Og jeg har bare gått 9 år på skolen. Hadde vært bedre om jeg begynte da jeg var 7, sånn som var vanlig den gang 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Her tester de ut lek i første året nå. Og det er fint det. Men de kunne like gjerne gått i barnehagen. Jeg begynte på skolen da jeg var 6 år og det var ikke nødvendig og bidro ikke til noe positivt senere. Jeg var alltid yngst og måtte velge vei videre tidligere enn de andre. Og jeg har bare gått 9 år på skolen. Hadde vært bedre om jeg begynte da jeg var 7, sånn som var vanlig den gang 

Noen vil alltid være yngst uansett når de starter.

Anonymkode: e66a2...283

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Helt enig! På min skole starter 1.klasse hver dag med lek i første time. De andre klassene på småtrinnet har også mer eller mindre lek i løpet av sine skoledager. I tillegg har alle klassene på småtrinnet uteskole en dag i uken. Denne dagen brukes til praktisk- og sosial læring. Skolen ligger i nydelige omgivelser ved sjøen og skolen har både båt og naust som selvsagt brukes. Videre arbeider alle klasser med hjernevennlig skole hvor undervisningen brytes opp av pauser etter 15-20.minutter slik at elevenes hjerner får pause og mulighet til å ta inn nytt stoff. Ser at alt dette har svært positiv effekt på elevene 😊

Anonymkode: 2defb...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...