Gå til innhold

Alltid lite penger igjen før lønn... - og jeg skjønner ikke hvordan så mange rundt kan reise rundt, shoppe vilt og vifte med kortet til stadighet..

Anbefalte innlegg

mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden):

Oj, da lurer jeg på hvor mye rent kjøtt og frukt/grønt dere bruker i løpet av uka. 

Vi spiser omtrent etter kostholdsanbefalingene og velger etter sesong og tilbud, men vi spiser mer frukt fra egen hage enn mango og druer og vi spiser (mye) mer kylling enn storfe. Desuten har vi en del vegetarmiddager, ofte med sopp vi plukker selv. Vi kjøper aldri ferdige kaker eller boller. Hvis vi vil ha sånt baker vi selv, men vi spiser god og sunn mat.

Anonymkode: 8954a...067

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi spiser omtrent etter kostholdsanbefalingene og velger etter sesong og tilbud, men vi spiser mer frukt fra egen hage enn mango og druer og vi spiser (mye) mer kylling enn storfe. Desuten har vi en del vegetarmiddager, ofte med sopp vi plukker selv. Vi kjøper aldri ferdige kaker eller boller. Hvis vi vil ha sånt baker vi selv, men vi spiser god og sunn mat.

Ok, har man gratis tilgang på frukt og andre varer så blir et lavere budsjett mer forståelig. Det betyr jo ikke at mat ikke er dyrt. Det betyr bare at man selv ikke trenger å bruke like mye penger på mat i butikken som andre. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Ok, har man gratis tilgang på frukt og andre varer så blir et lavere budsjett mer forståelig. Det betyr jo ikke at mat ikke er dyrt. Det betyr bare at man selv ikke trenger å bruke like mye penger på mat i butikken som andre. 

Å velge å plante noen frukttrær og bærbusker og gidde å høste dem, plukke sopp ol er en del av det å ta økonomisk gode valg. Om du ikke gidder bruke det som er gratis er det jo ikke rart du betaler mer. Hvis du ikke gidder å lage mat i det heletatt men vil ha alt ferdiglaget blir det enda dyrere, ikke fordi råvarene er dyre, men fordi det koster å ha andre til å gjøre en jobb de fleste fint kunne gjort selv.

Vi har lite lån. Valgte å bo mer usentralt og kjøpte litt mindre og eldre bolig enn mange andre. Har pusset opp langsomt over mange år uten å låne mer. Da barna var små delte de rom. Reiste heller ikke på dyre ferier med små barn og har alltid valgt å ikke handle på kreditt. Vi har ikke kjøpt nye møbler hvert skuddår. Har lite behov for dyre vesker eller sko. Tjener begge ca 850 000 så har ikke unormalt stor inntekt. Men når vi samlet betaler ca 12 000 kr/mnd i lån så må vi ikke snu på kronene. De siste årene har vi prioritert dyrere reiser og sparing. Vi sparer 10-15 000/mnd. 

Anonymkode: 08819...a87

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Å velge å plante noen frukttrær og bærbusker og gidde å høste dem, plukke sopp ol er en del av det å ta økonomisk gode valg. Om du ikke gidder bruke det som er gratis er det jo ikke rart du betaler mer. Hvis du ikke gidder å lage mat i det heletatt men vil ha alt ferdiglaget blir det enda dyrere, ikke fordi råvarene er dyre, men fordi det koster å ha andre til å gjøre en jobb de fleste fint kunne gjort selv.

Vi har både epletrær og busker, men de bidrar med frukt kun en kort periode i året. Ikke alle har mulighet for å ha egne trær heller. Mat er dyrt for de aller fleste om dagen. Særlig de som ikke har tilgang på frukt /grønt / bær fra egen avling .

mamma til adhd gutt<3 skrev (45 minutter siden):

Vi har både epletrær og busker, men de bidrar med frukt kun en kort periode i året. Ikke alle har mulighet for å ha egne trær heller. Mat er dyrt for de aller fleste om dagen. Særlig de som ikke har tilgang på frukt /grønt / bær fra egen avling .

Man trenger da vitterlig ikke egne busker for å få tilgang til bær og grønt. Det finnes masse gratis ute i naturen. Det oerbigså lye man kan plante i kasser. Og med en fryser kan man høste og bruke gjennom vinteren. Det kreves bare bittelitt interesse og en liten dose innsats!

Anonymkode: 7944e...528

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Man trenger da vitterlig ikke egne busker for å få tilgang til bær og grønt. Det finnes masse gratis ute i naturen. Det oerbigså lye man kan plante i kasser. Og med en fryser kan man høste og bruke gjennom vinteren. Det kreves bare bittelitt interesse og en liten dose innsats!

Vi har fryseren full av jordbær , blåbær og multer. Vi kjøper likevel frukt hver eneste uke. Bananer, druer, epler , paprika osv. 

Alle vet at mat har blitt dyrere og det er rimelig spesielt å påstå at mat ikke er dyrt. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (34 minutter siden):

Vi har fryseren full av jordbær , blåbær og multer. Vi kjøper likevel frukt hver eneste uke. Bananer, druer, epler , paprika osv. 

Alle vet at mat har blitt dyrere og det er rimelig spesielt å påstå at mat ikke er dyrt. 

Mat har blitt dyrere ja, men er fortsatt ikke dyrt sett i forhold til inntekt. Nordmenn bruker mindre av lønna på mat enn andre, mindre på strøm også forresten. Vi er derimot velsignet med sølvskje i munn, eventyrlige boligpriser og en svært god lønnsutvikling. Når dette stagnerer og renta går opp øker trykket vårt på økonomien, likevel er vi langt bedre stilt enn mange rundt oss. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Samme kilde som deg 😊 du ser jo at dette er husholdninger samlet sett, både aleneboende og barnefamilier, og under punkt Mat er det derfor veldig stor variasjon, så dette gjennomsnittet på 15% gir egentlig ingen mening.  Samtidig er 10-15% per pers egentlig ganske  pålitelig utgangspunkt for å regne ut matutgiftene per pers.  SSB gir tallgrunnlaget, så er der lov å tenke selv og analysere det   

Anonymkode: a8e01...029

Optatium skrev (11 minutter siden):

Mat har blitt dyrere ja, men er fortsatt ikke dyrt sett i forhold til inntekt. Nordmenn bruker mindre av lønna på mat enn andre, mindre på strøm også forresten. Vi er derimot velsignet med sølvskje i munn, eventyrlige boligpriser og en svært god lønnsutvikling. Når dette stagnerer og renta går opp øker trykket vårt på økonomien, likevel er vi langt bedre stilt enn mange rundt oss. 

Jepp, det som er eventyrlig er boligprisene korrigert for inflasjon er på stedet hvil nå i 5 år 👌

Du er ganske alene om å se svært god lønnsutvikling når det var streik fra alle fagorganisasjoner i år - 5% lønnsutvikling vs 30% prisstigning, du mener ikke at befolkninger får økt kjøpekraft med et slikt regnestykke ?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jada, for 3 bøtter med blåbær fra skogen sørger for alle retter og næringsstoffer for en familie fra september til juni liksom 🤦‍♀️

Jepp, det som er eventyrlig er boligprisene korrigert for inflasjon er på stedet hvil nå i 5 år 👌

Du er ganske alene om å se svært god lønnsutvikling når det var streik fra alle fagorganisasjoner i år - 5% lønnsutvikling vs 30% prisstigning, du mener ikke at befolkninger får økt kjøpekraft med et slikt regnestykke ?

Jeg så det nok i et lenger perspektiv. Lønningene i Norge er så gode at sykepleiere fra Sverige og Danmark i årevis har jobbet her fremfor hjemme. Etter koronaen derimot har den trenden snudd. Nordmenn har høye lønninger, men også høye priser. Vi har likevel historisk sett hatt langt bedre kjøpekraft enn andre europeere. 
Og med oppussing- og ferievaner våre tror jeg vi kan konkludere med at vi er godt vant. 

Jada, for 3 bøtter med blåbær fra skogen sørger for alle retter og næringsstoffer for en familie fra september til juni liksom 🤦‍♀️

En neve blåbær om dagen gir deg ganske mye av det du trenger faktisk. Sammen med potet, kålrot og noe protein er du veldig godt dekket. Problemet er jo at nordmenn (meg selv inkludert, slapp helt av) vil ha andre ting. I alle fall deler av tiden, og det gjør det vanskelig å være selvforsynt. 

Annonse

Optatium skrev (1 minutt siden):

En neve blåbær om dagen gir deg ganske mye av det du trenger faktisk. Sammen med potet, kålrot og noe protein er du veldig godt dekket. Problemet er jo at nordmenn (meg selv inkludert, slapp helt av) vil ha andre ting. I alle fall deler av tiden, og det gjør det vanskelig å være selvforsynt. 

Noe protein? Du og jeg klarer oss en periode med noe protein, for ordens skyld - i en periode, for det er ikke bra å ha underskudd av protein på langt sikt. Barna trenger MYE protein blant annet for hjerneutvikling…

Optatium skrev (4 minutter siden):

En neve blåbær om dagen gir deg ganske mye av det du trenger faktisk. 

…av vitaminer og antioksidanter, ja. Men det er en grunn at det er anbefalt et variert kosthold, for kroppen trenger kalsium, proteiner, jern osv.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er det vel ingen som har påstått.  Jeg nevnte først at jeg prioriterte å bruke frukt fra hagen ol i stedenfor å kjøpe så mye "dyr" frukt. Det utgjør ikke noen stor anndel av budsjettet, men litt.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vi bor i leilighet og har ikke mulighet til å gjøre slikt. Ikke hadde vi hatt overskudd eller helse til det heller. Sliter begge med helseproblemer, og etter en full dag på jobb orker vi bare gjøre det vi må (mye jobb med barna), og ikke noe ekstra.

Anonymkode: da065...e7a

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Noe protein? Du og jeg klarer oss en periode med noe protein, for ordens skyld - i en periode, for det er ikke bra å ha underskudd av protein på langt sikt. Barna trenger MYE protein blant annet for hjerneutvikling…

Er ikke uenig i det. Men mange nordmenn spiser langt mer kjøtt enn det som er nødvendig, og protein kommer også fra andre ting enn bare kjøtt. Ikke misforstå da, vi spiser også kjøtt her hjemme. Men vi deler en kjøttdeigpakke til taco eller spaghetti, og noen ganger er proteinet egg eller bønner/linser. Her i huset spiser vi rent og godt, mye frukt og grønt, ca 6400kr i mnd (to mellomstore barn og en voksen). Vi spiser mer råflott nå enn for noen år tilbake, jeg tjener bedre nå. 
5 om dagen heter det, men det betyr ikke frukt. Mange av mine venner sender Kiwi og mango med ungene, det er dyr mat. Mange andre frukter og grønnsaker er like bra, men kanskje kjedeligere. Og så må man kjøpe i sesong da, ikke det man har lyst på. 

I min fryser er det syltetøy av eple, bringebær og blårødt. Det er hel molte, bringebær og blåbær. Tyttebær også. Jeg er heldig og har kjeller, der er det saft, tyttebærsyltetøy, eplemos og hermetiserte plommer. Det er klart det bidrar til å holde kostnadene nede. Men det er også goder vi ellers ikke hadde unnet oss i like stor grad. 
Jeg mener fortsatt st mange nordmenn har det innmari godt. De renner ned Syden ig oppussingsbutikker, og vi har et forbruk som er helt hinsides. I snitt selvsagt. I snitt har de også vanvittig med kredittgjeld. Jeg har ikke det, men har heller ikke vært i syden på mange år, eller spiser kjøtt til alle måltider. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi bor i leilighet og har ikke mulighet til å gjøre slikt. Ikke hadde vi hatt overskudd eller helse til det heller. Sliter begge med helseproblemer, og etter en full dag på jobb orker vi bare gjøre det vi må (mye jobb med barna), og ikke noe ekstra.

Anonymkode: da065...e7a

Det bil bestandig være noen som er for syke til å benytte seg av de mulighetene som finnes, men for de fleste kan man få utgiftene til mat langt ned, uten at det går på bekostning av hva som er sunt. Det dreier seg i stor grad om hva du velger å lage mat av. Som et eksempel har vi spist wook med scampi i dag. Jeg kunne brukt vannkastanjer, vårløk, bok choi og sukkererter. I steden brukte jeg hodekål, løk og gulrot (og en bit paprika jeg hadde igjen i kjøleskapet. Jeg kunne brukt 150g scampi til hver. Jeg brukte bare 50 gram til hver og så hadde jeg i noen egg. Det er godt med nøtter i og jeg kunne valgt cashewnøtter men jeg bruker vanlige peanøtter. Med å gjøre mange slike små valg blir kan maten bli mye billigere enn om man velger uten å tenke pris.

mamma til adhd gutt<3 skrev (9 timer siden):

Supper er enkle og ofte billige. Mat som ikke inneholder dyre ingredienser som fisk og kjøtt. Lagde en billig og enkel middag med ferdig grønnsaksblanding og pølser. Hadde vi spist det hver dag så kunne vi hatt veldig mye lavere matbudsjett .

Du skrev kjøper enkel mat., ikke lager enkel mat.

Men det er klart at man velger hva man proriterer, man må ikke kjøpe den dyreste frukt og grønt, de dyreste brødene, servere mye fisk eller kjøtt til middagene,

Anonymkode: 5e4e0...669

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 timer siden):

Oj, da lurer jeg på hvor mye rent kjøtt og frukt/grønt dere bruker i løpet av uka. 

Hvorfor lurer du på det? Tror du absolutt alle kjøper/spiser mye rent kjøtt og frukt/grønt?

Anonymkode: b2724...5ae

Du skjønner ikke de som shopper og lever i sus og dus? Dette er nok folk som har god inntekt, betaler lite lån og sitter godt i det. Eller så er det kredittkortgjeld. Er mange som lever over evne, og drar på seg gjeld også. Ikke bry deg med hva andre gjør, for du er du og må forholde deg til din økonomiske situasjon. 

Anonymkode: 98368...921

Anonym bruker skrev (På 4.10.2024 den 21.16):

Jeg er en smule lei av å konstant føle på dårlig råd. Alt er dyrt, og jobben i det offentlige gjør ikke kontoen beriket.

Hvordan får dere det til å gå rundt? - Og samtidig nyte livets goder i helger og ferier? Bare en handletur på butikken resulterer i 2 poser med ordinært innhold til 1500 - pluss. Det er virkelig ikke noe spesielt å spare igjen på🙄

Har enebolig, bil, 3 barn og alt på stell. Flotter meg likevel alldeles ikke, og vi har det vi trenger. Jeg begynner likevel å lure på om man må ta en ny utdanning osv. for å henge med på økonomisk vekst.  Det kommende lønnsoppgjøret er sannsynligvis  en vits, og lønnsutviklingen samsvarer ikke med resten av stigningen  samfunnet..

Hvordan er det hos deg?  

Anonymkode: 7c57f...53b

2 poser til 1500  pluss, hva er det du kjøper som koster så mye?

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

2 poser til 1500  pluss, hva er det du kjøper som koster så mye?

Jeg er ikke den du spør, men handla på fredag to store kiwi handlenett til 1200, pålegg, egg, kjøtt, fisk, bønner, frukt og grønt, melkeprodukter++, kom på 1200, så tror ikke 1500 er unormalt mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...