Gå til innhold

Manglende annerkjennelse 

Anbefalte innlegg

Hadde en litt sår samtale med en venninne for ikke så lenge siden. Hun har en kronisk syk mann som er ufør. I tillegg er hun pårørende til alvorlig syke slektninger. Det ene barnet har en skade som har gjort at det er en del sykehusinnleggelser etc. Mye faller på henne og hun er sliten. Dagene hennes går i ett med det tredje skifte og etter at ungene er i seng gjør hun husarbeid. Siden mannen er syk legger han seg tidlig og står opp sent. Siden han er syk er det ikke så mye han kan hjelpe med (og det er helt greit). Han er derimot flink til å poengtere/proklamere alt han gjør. Har han ryddet noe fra gulvet en dag sier han "det er alltid jeg som må rydde. Ingen som hjelper meg". Han kan f.eks. plukke opp et klesplagg fra gulvet som hun mistet da hun gikk forbi for å sette i gang klesvasken. Han sier gjerne slikt når jeg eller andre er på besøk. Dette til tross for at det er min venninne som står for 80% av husarbeidet og stort sett all ryddingen. Ungene har hørt dette så mye at de tror at det er faren som gjør alt. Er han ekstra syk, hender det at de må lage middag, mens mor fortsatt tar alt annet. Det er jo synlig når far lager mat, men at mor rydder og vasker mens de er på rommene sine får de ikke med seg. Sist jeg var der hadde mannen vært syk en periode og barna/ungdommene kunne fortelle at de merket godt at far var syk for da måtte de hjelpe til med matlagingen og de matlaging var så slitsomt og de synes far bidro med SÅ mye. Mor gjorde jo ingenting...

Mor føler seg helt usynlig og at ingen merker det hun gjør og at alle i tillegg gir far æren for det hun bidrar med. Noen andre som føler seg usynlig hjemme eller på jobb og som kan gi noen tips?  

Anonymkode: 4cb0d...b0c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450112-manglende-annerkjennelse%C2%A0/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Mor burde ta seg en liten husmorferie. Ei uke på tur. Da tipper jeg det blir mer synlig for familien hva hun bidrar med. 

Anonymkode: a3a6a...71b

Vet ikke om hun har vært på husmorferie, men hun var borte hele dagen en uke da en forelder var alvorlig syk. Hun gjorde ikke noe annet enn å sove hjemme. Da fikk ungene det for seg at det var mamma sin skyld at det var rotete, men de tok ikke inn over seg at det vanligvis ikke var rotete fordi hun ryddet. De tok heller ikke innover seg at hun ikke var hjemme og dermed ikke bidro til rotet. Hun var likesom bare skyld i fordi det var det som var endringen. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Vet ikke om hun har vært på husmorferie, men hun var borte hele dagen en uke da en forelder var alvorlig syk. Hun gjorde ikke noe annet enn å sove hjemme. Da fikk ungene det for seg at det var mamma sin skyld at det var rotete, men de tok ikke inn over seg at det vanligvis ikke var rotete fordi hun ryddet. De tok heller ikke innover seg at hun ikke var hjemme og dermed ikke bidro til rotet. Hun var likesom bare skyld i fordi det var det som var endringen. 

Tragisk 

Anonymkode: b11b1...191

Lære seg at du kan ikke endre andre mennesker. Mitt tips er å sette grenser. I dette tilfellet kan det fort bety at man skilles, hvis ikke det er mulig å komme frem til en god løsning mellom far og mor. 

Det å bo med en kronisk syk har noen utfordringer, men det er ikke et fripass for å trykke den andre ned. Å ha behov for forståelse betyr ikke at man fritt kan kritisere andre. Samarbeid går begge veier, respekt går begge veier. 

Anonymkode: 84810...eca

Annonse

Føler med deg hi. Jeg har vært der selv. Endte med at jeg ba far skjerpe seg, syk eller ikke. Bodde han i huset, måtte han klare å rydde i hvert fall etter seg selv. Han var ikke døden nær. Samme med ungene. Rydd eget rot. Ferdig basta. Jeg truet med å dra, flytte, klar dere sjøl. Først da tok de alvoret. Noen ganger må man rasle med sablene og rope høyt. 

Anonymkode: 21633...9f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...