Gå til innhold

Samvittigheten river meg i stykker... Sliten av sønnen min

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn. En datter på 20 som ikke bor hjemme og en sønn på 16. Sønnen min har en diagnose som krever myye oppfølging. Nå er han hos faren sin og skal etter planen hjem til meg på mandag og ha høstferie med meg. Men jeg er så sliten! Jeg elsker han over alt men det tar så mye krefter og energi, psykisk og fysisk. Han hater og være hos sin far, hvis ikke hadde det ikke vært ett problem, da kunne han vært hos far noen uker mens jeg hentet meg inn. 

Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget men jeg trenger å blåse ut! 

Man skal ikke sli slitne av sine egne barn:( 

Anonymkode: 320a8...890

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor hater han å være hos faren sin da? Kanskje han må være der over en litt lenger periode uansett, men det kommer jo litt an på grunnen til hvorfor han hater det.

Anonymkode: 4dd78...7e0

Der er helt andre vilkår der. Lite "kos" og han trives rett og slett ikke der.

Har du søkt om avlastning? Kan dere få bpa? Man trenger ikke "store" diagnoser for å få innvilget avlastning. Jeg vet om barn og unge med en adhd diagnose der familien får avlastning. For at hjulene skal gå rundt, må omsorgspersonen(e) (i dette tilfellet deg) ha overskudd. Man må heller ikke få en ukjent familie/kommunal eller privat bolig som avlastning. Man kan søke avlastning via familie eller nære venner også. 

Anonymkode: 3d634...5c6

Kan han ikke bo fast hos deg da, hvis han ikke trives hos far? Han er 16 år og begynner å bli voksen. Du må faktisk legge deg selv til side, og prioritere sønnen din inen sårbar alder nå. Så får du slappe av når han er 20 

Anonymkode: acf57...830

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du søkt om avlastning? Kan dere få bpa? Man trenger ikke "store" diagnoser for å få innvilget avlastning. Jeg vet om barn og unge med en adhd diagnose der familien får avlastning. For at hjulene skal gå rundt, må omsorgspersonen(e) (i dette tilfellet deg) ha overskudd. Man må heller ikke få en ukjent familie/kommunal eller privat bolig som avlastning. Man kan søke avlastning via familie eller nære venner også. 

Avlasting til en 16 åring? 16 åringer bestemmer selv over egen helse, så dette skjer ikke hvis gutten ikke vil 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kan han ikke bo fast hos deg da, hvis han ikke trives hos far? Han er 16 år og begynner å bli voksen. Du må faktisk legge deg selv til side, og prioritere sønnen din inen sårbar alder nå. Så får du slappe av når han er 20 

Vet du hva du snakker om? Jeg har hatt en utrolig krevende omsorgssituasjon her hjemme de siste årene. Om jeg alltid satt meg selv til siden hadde jeg gått til grunne for lenge siden. Man må passe på seg selv så man ikke går i bakken for da har barna ingen.

Klem til deg HI❤️

Anonymkode: 5b9ff...be4

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hva du snakker om? Jeg har hatt en utrolig krevende omsorgssituasjon her hjemme de siste årene. Om jeg alltid satt meg selv til siden hadde jeg gått til grunne for lenge siden. Man må passe på seg selv så man ikke går i bakken for da har barna ingen.

Klem til deg HI❤️

Anonymkode: 5b9ff...be4

Jo jeg vet hva jeg snakker om, skal hi sende gutten til far der han ikke trives og okke seg over at hun må ha sønnen i høstferien bør hun skjerpe seg. Få seg en sykmelding etc. vi er mange som står i tunge situasjoner, men vi må bare stå i det 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Avlasting til en 16 åring? 16 åringer bestemmer selv over egen helse, så dette skjer ikke hvis gutten ikke vil 

Ja, en 16 åring kan bestemme selv. Men hun sier ingenting om hva slags diagnoser gutten har. Mulig det lar seg gjøre, om man får innvilget avlastning, at man legger frem en helg i mnd hos f.eks tante og onkel som en positiv ting? 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, en 16 åring kan bestemme selv. Men hun sier ingenting om hva slags diagnoser gutten har. Mulig det lar seg gjøre, om man får innvilget avlastning, at man legger frem en helg i mnd hos f.eks tante og onkel som en positiv ting? 

Det må være opp til gutten om han vil. Avlastning går via barnevernet, da det er de som lønner avlastningshjemmet. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det må være opp til gutten om han vil. Avlastning går via barnevernet, da det er de som lønner avlastningshjemmet. 

Ja, ett vedtak settes av kommunene. Men de kan bruke f.eks venner eller familie som avlastning. Så om man får til en avtale med f.eks en onkel og tante, vil det muligens være lettere å få 16åringen med på en slik avtale. Da kan de gjøre den helgen attraktiv nok, så mor han få hvile ❤️

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Ja, ett vedtak settes av kommunene. Men de kan bruke f.eks venner eller familie som avlastning. Så om man får til en avtale med f.eks en onkel og tante, vil det muligens være lettere å få 16åringen med på en slik avtale. Da kan de gjøre den helgen attraktiv nok, så mor han få hvile ❤️

De fleste kommuner har en vanskelig økonomi. Hva skal til for at kommunen godtar noe slikt når gutten har en far? Om faren ikke virker, er det jo selvsagt noe annet. Men om han er oppgående, men sønnen bare ikke liker seg der (forskjellen på rutiner derfra og hjemme f.eks) vil kommunen da dekket det at sønnen har avlastning hos andre? Er dette noe far må uttale seg om og være delaktig i?   

Anonymkode: 861e4...596

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De fleste kommuner har en vanskelig økonomi. Hva skal til for at kommunen godtar noe slikt når gutten har en far? Om faren ikke virker, er det jo selvsagt noe annet. Men om han er oppgående, men sønnen bare ikke liker seg der (forskjellen på rutiner derfra og hjemme f.eks) vil kommunen da dekket det at sønnen har avlastning hos andre? Er dette noe far må uttale seg om og være delaktig i?   

Anonymkode: 861e4...596

Jeg er selv avlaster for ett barn, der barnet bor annenhver uke hos mor og far. Så joda, det går an. Man må søke, og i verste fall får man nei. Da søker man igjen. 

Om det viser seg å være "umulig" så kan man alikevel høre med familie eller venner. Kanskje en helg i mnd er nok til å få hodet over vannet. Dette blir da en vennetjeneste. Hva denne 16 åringen sliter med, vet ikke vi. Og hvordan moren har det psykisk, vet vi heller ikke. Men om mor er åpen med kommunen/fastlegen/bup/familie/venner, så kan det være hvileputen mor trenger for å gi riktig oppfølging og omsorg.

Og ja, en 16åring kan nekte. Det er nettopp derfor det kanskje er det beste å bruke venner/familie for å gjøre det attraktivt for gutten uavhengig om de får betalt av kommunen som avlastningshjem eller bare gjør det for å hjelpe mor. Det kan fristes med kino, bowling, svømming, turer osv. 

Dette kan være en mulighet, ønsker dere lykke til ❤️

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ikke nødvendigvis, har barnet diagnoser er det kommunen som lønner avlaster

Anonymkode: bd092...644

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg har to barn. En datter på 20 som ikke bor hjemme og en sønn på 16. Sønnen min har en diagnose som krever myye oppfølging. Nå er han hos faren sin og skal etter planen hjem til meg på mandag og ha høstferie med meg. Men jeg er så sliten! Jeg elsker han over alt men det tar så mye krefter og energi, psykisk og fysisk. Han hater og være hos sin far, hvis ikke hadde det ikke vært ett problem, da kunne han vært hos far noen uker mens jeg hentet meg inn. 

Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget men jeg trenger å blåse ut! 

Man skal ikke sli slitne av sine egne barn:( 

Joda, alle blir slitne av sine egne barn, og når ser er barn det er noe ekstra med blir man ekstra sliten. Ikke noe å ha dårlig samvittighet for!

Anonymkode: 80f45...039

Helt normalt og bli sliten. Jeg er alene med 2 barn, med diagnoser. Og til tider, så har jeg vært så sliten, at jeg trodde jeg ikke ville klare mer. Men det er utrolig hva vi klarer. Her så ønsker begge og bo hjemme lenge og. Eldste er 24 år, og bor hjemme.

Anonymkode: 5b059...994

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...