Gå til innhold

Valp som napper på fremmede på tur ute

Anbefalte innlegg

Han er ett år og usikker. Snill og rampete hjemme som en valp skal være. Liker ikke mørket og er skeptisk til fremmede. Han har ved to tilfeller blitt møtt av fremmede som har hatt brå og skummel fremtoning, og da nappet etter hånd eller fingre. Ingen skader, men vedkommende har da skvettet og svart med rop og enda bråere fremtoning. Hunden holder seg unna mennesker, så det er folk som har gått bort til han. 

Hvordan trener man vekk slik atferd? Når folk kommer på døra, har vi godbiter de gir han. Det fungerer fint. Men vi kan ikke kaste godbiter til alle fremmede vi potensielt møter på tur, så hvordan få han trygg på fremmede?

Anonymkode: 840a3...89c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner til en slik hund, bortsett fra at den oppsøker fremmede og glefser/biter. Selv mener jeg at den skulle ha blitt avlivet.

Prøv et dressur kurs?

Anonymkode: 7c536...98c

Vi har vært på kurs. Der var han ganske flink, men treneren sa han var litt engstelig og at han ikke var en hund som var spesielt interessert i mennesker, og at han da ikke skulle presses til å være i lag med masse folk. Han liker det rett og slett ikke. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han er ett år og usikker. Snill og rampete hjemme som en valp skal være. Liker ikke mørket og er skeptisk til fremmede. Han har ved to tilfeller blitt møtt av fremmede som har hatt brå og skummel fremtoning, og da nappet etter hånd eller fingre. Ingen skader, men vedkommende har da skvettet og svart med rop og enda bråere fremtoning. Hunden holder seg unna mennesker, så det er folk som har gått bort til han. 

Hvordan trener man vekk slik atferd? Når folk kommer på døra, har vi godbiter de gir han. Det fungerer fint. Men vi kan ikke kaste godbiter til alle fremmede vi potensielt møter på tur, så hvordan få han trygg på fremmede?

Hvorfor har du latt fremmede med en brå fremtoning komme så bør hunden at den kan glefse etter hånd og fingre??

Når du møter andre på tur bør du ha hunden i bånd tett i til deg. Du kan jo også stoppe, trene hunden på st den skal stå stille eller sitte mens de fremmede går forbi.

støtter ellers forslaget om dressurkurs 

Anonymkode: 07d08...ee9

Annonse

Ikke la fremmede komme helt bort til hunden på tur (en ettåring er ikke "valp" lenger). Hvis du skal prate med noen putter du hunden mellom beina dine og gir masse godbiter der, og gir beskjed til folk at de ikke skal røre.

Hunden kommer bare til å bli mer usikker av at folk kommer bort og skal klappe, og hver gang han glefser opplever han at dette fungerer veldig bra siden de trekker seg unna. Adferden forsterkes dermed hver gang. 

Så lær han enten å sitte/ligge mellom beina dine eller bak deg og gi godbiter der. Da opplever han at han ikke trenger å glefse for å få fremmede til å la han være ifred. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor har du latt fremmede med en brå fremtoning komme så bør hunden at den kan glefse etter hånd og fingre??

Når du møter andre på tur bør du ha hunden i bånd tett i til deg. Du kan jo også stoppe, trene hunden på st den skal stå stille eller sitte mens de fremmede går forbi.

støtter ellers forslaget om dressurkurs 

Anonymkode: 07d08...ee9

Jeg har ikke latt folk komme bort til han. Noen eier ikke antenner og durer på selv om jeg tydelig sier nei. ‘Åååååå! Kan jeg klappe?’ før de lener seg over en tydelig ukomfortabel unghund som oser frykt. ‘Nei, det er ikke lurt.’ Og vips, hopp og bjeff og auuuu! så har han nappet dem. 
Jeg sto slik dere beskriver, med hunden mellom beina og så på en barnefotball kamp, langt unna alle, for å trene, da det snek seg opp en mann bakfra og klappet hunden på rompa. Shit, vi skvatt begge og hunden nappet han. Han ble lynforbanna og skjelte ut meg og ropte at hunden burde vært kverka. 
Da er det ikke enkelt heller.

Hold han nærme deg på tur ved passering. Om de spør om å klappe så sier du «nei, han synes det er skummelt med ukjente «. Ikke tving på valpen ukjente mennesker , da vil du få ett enda større problme.

Anonymkode: bb8b9...cee

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har ikke latt folk komme bort til han. Noen eier ikke antenner og durer på selv om jeg tydelig sier nei. ‘Åååååå! Kan jeg klappe?’ før de lener seg over en tydelig ukomfortabel unghund som oser frykt. ‘Nei, det er ikke lurt.’ Og vips, hopp og bjeff og auuuu! så har han nappet dem. 
Jeg sto slik dere beskriver, med hunden mellom beina og så på en barnefotball kamp, langt unna alle, for å trene, da det snek seg opp en mann bakfra og klappet hunden på rompa. Shit, vi skvatt begge og hunden nappet han. Han ble lynforbanna og skjelte ut meg og ropte at hunden burde vært kverka. 

Enkelte mennesker er jo bare så evneveike at de fortjener å få bitt av seg både hånda og litt til. Det er ikke vanskelig å oppdra en hund, men det er rett og slett umulig å oppdra mennesker til å oppføre seg rundt hunder!

Anonymkode: 822b0...6e6

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fy faen da hadde jeg eksplodert, man spør om å få hilse på hund, ikke bare durer frem. Er det noen som skulle vært kverka et det den idioten av en mann. 

Anonymkode: b3cf9...38f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Folk som oppfører seg sånn fortjener jo å bli bitt...

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Enkelte mennesker er jo bare så evneveike at de fortjener å få bitt av seg både hånda og litt til. Det er ikke vanskelig å oppdra en hund, men det er rett og slett umulig å oppdra mennesker til å oppføre seg rundt hunder!

Anonymkode: 822b0...6e6

Jeg vet. Jeg er redd denne episoden har brent seg inn i hunden, og at vi fra nå har et evig problem så lenge han lever.

Annonse

Min hund kan av og til gjøre sånt, selv om hun gir inntrykk av at hun vil hilse. Men i det fremmede begynner å ta på henne, kan hun knurre og glefse. Så jeg har begynt å si til de som har veldig lyst til å hilse at de kan sette seg ned på huk og la henne lukte på dem, men IKKE ta på henne. Tror det er lurt at du i de tillfellene du har mulighet/rekker det er kjapp å si at hunden biter, da pleier folk holde seg unna. Dett var et råd jeg fikk fra en hundetrener, for å unngå sånne situasjoner.  For mange hunder oppleves det truende når mennesker kommer og bøyer seg over dem og strekker frem armen.

Anonymkode: 70873...dad

Min hund er 5 år og er redd/skeptisk til ukjente. Jeg har trent masse med han og han går nå helt rolig forbi folk. Hvis det er noen som begynner å prate med meg blir hunden skeptisk umiddelbart. Jeg har han ved siden av meg of kaster godbiter ned på bakken og han roer seg helt. Ingen får lov til å hilse på. Jeg tar han heller ikke med på barnas fotballkamper etc for det er et miljø som er for stressende for han. Er man i utgangspunktet skeptisk, vil mange mennesker samlet slik som det være veldig stessende 

når det er sagt, hadde en mann klappet min hund på rumpa uten å spørre (og komme bakfra) hadde jeg blitt forbanna! I tillegg blir han forbanna? Hadde svart tilbake at det er han som burde vært kverka, som han så fint sa det. 

Anonymkode: 8fe1c...c0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...