Gå til innhold

Jobber jeg turnus når jeg jobber en kveld i uka?

Anbefalte innlegg

Dvs fire dager mellom 8-16 og én, men ikke fast, kveld 14-22? Kan man si det er turnus? Det er ikke alltid det er én kveld i uka, noen ganger kan det bare være dagtid, andre ganger kveld flere ganger i uka. Jeg finner ingen fast definisjon på hva som kan kalles turnus… hjelp?

Anonymkode: a336c...549

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke definert i loven, så ikke så rart du ikke finner gode artikler om emnet. Men jeg ville ikke sagt at det er turnus 

Anonymkode: 30df4...6f2

Ok. Hvor ofte må jeg bytte mellom tidlig og sen vakt for at det skal kalles turnus? Og hvem bestemmer hva som er riktig?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Hvor ofte må jeg bytte mellom tidlig og sen vakt for at det skal kalles turnus? Og hvem bestemmer hva som er riktig?

Godt spørsmål! I den linken jeg fant definerte de skiftordning hos de som hadde døgnkontinuerlig drift, samtidig som man jo på ett sykehus jobber turnus. For å f.eks. kvalifisere til 35.5 times arbeidsuke må man jobbe hver 3.helg og ha minst 1 kveldsvakt pr uke. Hvis man har 2 eller mer kveldsvakter pr uke og jobber hver 4.helg så kvalifiserer man også til det. Hvertfall der jeg jobber. Så det er ikke godt å si hva som er riktig. 

De som f.eks. jobber på fabrikk og har en uke med tidlig, en sen, en natt og så en fri defineres jo ofte som skift….

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når du takker ja til en jobb så får du vite betingelsene. I kontrakten din står det kanskje noe om det? 
Du kan fint jobbe en overvekt av dagvakter, med en og annen kveldsvakt, uten at det defineres som turnus. 

Noen yrker tenderer oftere til å definere arbeidet som turnusarbeid enn andre. Det finnes ingen fast regel. Helse, politi og journalister f.eks. er eksempler på yrker som gjerne fremforhandler gode tariffavtaler for sine ansatte, hvor turnus blant annet gir færre arbeidstimer pr uke.

Hvorfor ønsker du å kalle det turnus?

Anonymkode: 38db5...5ec

Man sier ofte at butikkansatte også jobber turnus, selv om åpningstiden bare er fra 7 til 23, så de jobber ikke natt. Men de jobber tidligvakt, mellomvakt eller senvakt og ofte annenhver lørdag. De har heller ikke bare 35,5 times uke sånn som de har i helsevesenet.

Anonymkode: 95f7b...73e

Annonse

Grunnen til at jeg spør, er om jeg kvalifiserer til 35,5 timers uke. Det står ingenting om antall timer i uka i arbeidskontrakten min, kun at jeg har 100% stilling. 
Litt rart at butikkansatte ikke kvalifiserer til turnus mtp at de fleste der også jobber lørdager. Det gjør ikke jeg. Kun varierende mellom 7/8-22.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at jeg spør, er om jeg kvalifiserer til 35,5 timers uke. Det står ingenting om antall timer i uka i arbeidskontrakten min, kun at jeg har 100% stilling. 
Litt rart at butikkansatte ikke kvalifiserer til turnus mtp at de fleste der også jobber lørdager. Det gjør ikke jeg. Kun varierende mellom 7/8-22.

Jobber du i helsevesenet da? Man har vel ikke krav på 35,5 times uke om ikke fagforeningen har jobbet det frem i tariffen?

Mange som jobber turnus som ikke har 35,5 times uke, f.eks ansatte på bensinstasjon, bakere, servitører, kokker osv.

Anonymkode: 95f7b...73e

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

(2) For arbeid som helt eller i det vesentlige er av passiv karakter, kan arbeidstiden forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn to timer i løpet av 24 timer og ti timer i løpet av sju dager. Arbeidstilsynet kan når arbeidet er særlig passivt, gi samtykke til at arbeidstiden forlenges utover det som er fastsatt i første punktum, men slik at arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer. Den alminnelige arbeidstiden må ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager.

(3) For beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet skal som hovedregel minst 1/7 av vakten regnes med i den alminnelige arbeidstid, avhengig av hvor belastende vaktordningen er. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan ved skriftlig avtale fravike bestemmelsen i første punktum. Arbeidstilsynet kan etter krav fra arbeidsgiver eller arbeidstakernes tillitsvalgte fastsette en annen beregningsmåte dersom beregningen av arbeidstiden etter første punktum vil virke urimelig.

(4) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for:

1. døgnkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid,
  2. arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager, og sammenlignbart turnusarbeid som regelmessig drives på søn- og helgedager,
  3. arbeid som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag,
  4. arbeid som hovedsakelig drives om natten.

(5) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 36 timer i løpet av sju dager for:

1. helkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid,
  2. arbeid under jord i gruver, tunneldrift og utsprengning av bergrom under jord.

(6) For tredelt skift- og turnusarbeid som ikke faller inn under fjerde eller femte ledd og som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag, reduseres den alminnelige arbeidstiden etter første ledd ved at hver time arbeidet på søn- og helgedag, jf. § 10-10 første ledd, regnes lik 1 time og 10 minutter, og hver time arbeidet om natten, jf. § 10-11 første ledd, regnes lik 1 time og 15 minutter, ned til 36 timer i løpet av sju dager. Den alminnelige arbeidstid må uansett ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager.

Anonymkode: 564a5...f65

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det gjør du nok ikke så lenge du ikke jobber helg uansett. Alle som ikke jobber helg hos oss (sykehus) har 37.5 times uke selv om de jobber kveld. De som jobber hver 6.helg har også 37.5 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...