Gå til innhold

Foreldre i klassen vil innføre forbud mot smart telefoner gjennom hele barneskolen

Anbefalte innlegg

Er et par foreldre i klassen som vil at alle foreldrene i klassen skal innføre forbud mot smart telefoner gjennom hele barneskolen, altså dvs at barna ikke skal få telefon i det hele tatt. Mye pga sosiale medier og slikt. Men samtidig så har en del av barna nettbrett. Bare jeg som ikke klarer helt å skjønne poenget? Sosiale medier kan de like godt laste ned på nettbrett? 
Det er forbud mot å ha telefon med på skolen fra før av. Ene foreldren sa at hn heller vil at barnet skal begynne å røyke enn å få en telefon..

Anonymkode: 3fbfe...4e8

Fortsetter under...

Det er helt latterlig.

Hva barna har utenfor skolen kan man ikke styre på den måten, det er opp til hver enkelt forelder.

Jeg er enig i at barn ikke skal ha sosiale medier før de er gamle nok, og jeg synes aldersgrensen på 13 år er for lav. Har to jenter på ungdomsskolen og ser at aldergruppa ikke er istand til å håndtere alt dette på en god måte.

Men å nekte de mobiler er ikke veien å gå tror jeg, det er bedre å la de få mobiler mens de enda er så unge at bruken kan gjøres helt gjennomsiktig og man som forelder har kontroll og kan lære de å bruke den fornuftig. Så må man prate mye om sosiale medier, bruken av det osv, lære de opp, når den dagen kommer. 

Vi kan ikke være naive, de må drite seg ut også, gå på noen smeller og lære av det også.

Men uansett hadde jeg sagt ifra at en slik kollektiv bestemmelse utgår, de kan ikke styre hva familier velger å gjøre for og med sine barn utenfor skolen.

Anonymkode: 20fab...e7f

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt latterlig.

Hva barna har utenfor skolen kan man ikke styre på den måten, det er opp til hver enkelt forelder.

Jeg er enig i at barn ikke skal ha sosiale medier før de er gamle nok, og jeg synes aldersgrensen på 13 år er for lav. Har to jenter på ungdomsskolen og ser at aldergruppa ikke er istand til å håndtere alt dette på en god måte.

Men å nekte de mobiler er ikke veien å gå tror jeg, det er bedre å la de få mobiler mens de enda er så unge at bruken kan gjøres helt gjennomsiktig og man som forelder har kontroll og kan lære de å bruke den fornuftig. Så må man prate mye om sosiale medier, bruken av det osv, lære de opp, når den dagen kommer. 

Vi kan ikke være naive, de må drite seg ut også, gå på noen smeller og lære av det også.

Men uansett hadde jeg sagt ifra at en slik kollektiv bestemmelse utgår, de kan ikke styre hva familier velger å gjøre for og med sine barn utenfor skolen.

Takk for svar. Jeg er helt enig med deg, men samtidig har jeg vansker med å formulere meg. Har så lyst til å svare på dette i foreldregruppe chatten vi har, men samtidig sliter jeg med å formulerer meg slik ingen blir sur heller 😅

hi

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. Jeg er helt enig med deg, men samtidig har jeg vansker med å formulere meg. Har så lyst til å svare på dette i foreldregruppe chatten vi har, men samtidig sliter jeg med å formulerer meg slik ingen blir sur heller 😅

hi

Du trenger jo ikke gå i krig med noen, jeg er litt konfliktsky selv så jeg skjønner absolutt den. Men du kan skrive noe som på en måte støtter begge leirer litt da? 

Går an å skrive noe om at du forstår hvor ønsket kommer fra, og at du støtter 100% at dere skal bruke all påvirkningskraften dere som foreldregruppe har for å holde aldergrensen på sosiale medier.

Men at man ikke kan sette et kollektivt forbud, for hva barna gjør utenfor skolen må det være opp til hver enkelt familie å bestemme.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du trenger jo ikke gå i krig med noen, jeg er litt konfliktsky selv så jeg skjønner absolutt den. Men du kan skrive noe som på en måte støtter begge leirer litt da? 

Går an å skrive noe om at du forstår hvor ønsket kommer fra, og at du støtter 100% at dere skal bruke all påvirkningskraften dere som foreldregruppe har for å holde aldergrensen på sosiale medier.

Men at man ikke kan sette et kollektivt forbud, for hva barna gjør utenfor skolen må det være opp til hver enkelt familie å bestemme.

Takk! Er redd for å tråkke noen på tærne, er et fåtall av foreldrene som er ganske så ekstreme og har veldig sterke meninger😅

Det kan de faktisk bare glemme! Hvor får de tanken på at de skal styre andres barn fra? Jeg hadde ikke laget noen sak, men svart helt tydelig at det ikke kommer på tale for mine barn. 

Anonymkode: 46e87...b3b

Annonse

Mitt argument ville vært at vi ikke har hustelefon hjemme. I og med at ungene nå er så store er det lettere for oss at de får hver sin mobiltelefon, slik at de kan få tak i oss etter skoletid, når de sykler til fotballen og blir med venner osv.

8 åringen og 10 åringen her har mobiler, selvsagt uten some. Vi har gitt beskjed til ungene at vi sjekker mobilen jevnlig osv.

Et forbud ville jeg ikke brydd meg om. Hva skal de gjøre? Anmelde oss til politiet?

Anonymkode: cf2d1...0ab

Til syvende og sist er det vi foreldre som bestemmer. Jeg har blitt ganske negativ til slike fellesregler da de bestemmes i fellesskap også går alle å gjør som de vil likevel… Jeg har kommet til at man må ta et valg som foreldre og gjøre det som passer for våre barn og vår familie. Har selv fire barn og de har ulik modenhet i forhold til alder. Vi lærer de heller å benytte telefonen fornuftig og med foreldrekontroll på mange ting. Får ikke lagt til apper uten vår godkjennelse f.eks. 
Her har vi ikke lenger fasttelefon og at barna har hver sin mobil er også en trygghet for oss på at de får tak i oss og vi dem. 

På eldste ( som nå er 18) ble det bestemt at ingen skulle ha Snapchat før de fylte 13 år. Alle foreldre var enige. Vår er født helt i starten på januar og var eldst på trinnet. Da skola startet igjen etter sommerferien mellom 6 og 7 trinn var vår eneste gutten som ikke hadde fått Snapchat. Mange av guttene er født sent  på året og de fleste hadde ikke engang fylt 12 da de fikk.  Vi opplevde da at vår ble utenfor fordi han ikke hadde. Nå i dag synes vi som foreldre at snapkart er veldig kjekt og var en del av avtalen at skulle stå på for oss foreldre for å få ha snap for de yngste barna. 

Så har vi diskutert innetider/ leggetider. Vi bor veldig sentralt, noen få hundre meter fra skolen. Noen foreldre mente det måtte være felles leggetid. Som vi sa: noen i klassen som først går et lite stykke til bussen og deretter kjører buss til skolen må stå opp 1,5 time tidligere enn våre barn som kan stå opp, kle på seg, spise og sette seg på sykkelen eller ta sparken. Står våres opp 40 min før skolen starter har de god tid. De kan naturlig nok legge seg senere enn de som står opp vesentlig tidligere. 

Så skulle det være fellesregler at ingen barn skulle være i sentrum etter kl 19. Igjen for våres barn: er de utenfor eget hjem er de i sentrum. Ingen reagerer på at barna leker i et byggefelt litt lenger unna, men skal altså da våres tvinges inn  før resten fordi vi bor i sentrum🤔

Poenget med ulike eksempler er at vi har forskjellig utgangspunkt og vi må som foreldre ta valg som passer våres barn og våres familieliv. Som alt annet her i verden er det ikke alt som passer for alle. 

Anonymkode: b1d20...82f

Jeg synes det høres fornuftig ut.

Vår datter på 10 år har en Apple Watch med SIM-kort. Det er altså en tlf, som kan ringes med og ringes til, meldinger til og fra og vi kan se hvor hun er. Hun kan også sjekke været på den. Men ellers ikke noen fancy apper.

Men fordi «ALLE ANDRE» har mobiler, har vi bestemt oss for at hun snart skal få det også, for å ikke føle seg så utenfor ,

MEN om alle de andre barna også hadde hatt klokketelefoner kunne vi holdt igjen på mobil til om mange år.

Vanskelig balanse det der.

Men om mange blir enige om det er det jo greiere for da føler ikke barna seg utenfor når det er likt for alle.

Og barna mine har iPader hjemme, og har hatt det i mange år, med skjermtid. Så de har tidspunkter de kan se på Netflix og YouTube kids. (Sistnevnte har de maks tid på  30 min daglig. Ikke noe poeng at de skal sitte i timesvis og bla gjennom shorts).

daglig total skjermtid er ca 2 timer. Fungerer fint for oss

Anonymkode: 9606e...cc1

Skjønner tanken både for og i mot. Men barna har venner på kryss av klasser og det er nok vanskelig å gjøre så mye med. Mine barn har hatt telefoner fordi jeg måtte kunne nå de når de var hjemme fra sfo, også når de var ute med venner hadde jeg og de behov for å nå hverandre.  Vi hadde også en mor i foreldregruppen som foreslo at ingen av barna hadde pc spill. Hun ville ha denne regelen for sine barn, men vanskelig å innføre hvis ikke alle andre gjorde det samme. Det er nesten som at jeg ber alle foreldre ikke gi barna godteri på ukedager fordi det skal bli lettere å oppdra mutt eget barn til å unngå snop på hverdager. 

jeg tenker at veien å gå her er å lære barna hvordan de skal bruke en smart tlf. Lære de nettvett, fremfor å ta fra de tlf. Disse tlf har kommet for å bli, og da må en heller lære de å bruke det riktig. Så er dette min mening, mens andre kan ha andre meninger 

Anonymkode: 02552...142

Min 12 åring har iPhone og det er der de avtaler ‘hele livet’ sitt. Veldig få har fasttelefon og de må jo ha måter å få tak i hverandre på. Han har også YouTube og er ute i hagen i timesvis og øver på fotballtriks han finner der. Vi som foreldre må jo følge med, men det må man da i alle aspekt. Tåpelig og ugjennomførbart forslag fra det man bare kan anta er foreldre som ikke har eldre barn enn småskolen. 

Annonse

Null stress med smartmobil og sosiale medier til barn. Når de mobber og utestenger hverandre, bare be skolen ordne opp (selv om skolene har frarådet å gi barna tilgang til sosiale medier). 

Anonymkode: e762a...c1e

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Null stress med smartmobil og sosiale medier til barn. Når de mobber og utestenger hverandre, bare be skolen ordne opp (selv om skolene har frarådet å gi barna tilgang til sosiale medier). 

Ja, for mobbing og utestengelse fantes ikke før smartmobilens inntog. 

Legg ansvaret der det hører hjemme, det er ikke bruken av mobil som er skyld i at noen blir mobbet. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ingen hadde noe som helst mobil tlf da jeg gikk i barneskolen👀 -25 år nå.

Anonymkode: 61ad7...810

Man kan jo ikke oppdra barna sine som om verden ikke har gått videre på 25 år da....

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, for mobbing og utestengelse fantes ikke før smartmobilens inntog. 

Legg ansvaret der det hører hjemme, det er ikke bruken av mobil som er skyld i at noen blir mobbet. 

Poenget er at det er ingen som tar ansvar. Jeg er så intenst lei av å høre fra barna mine hvor mye tid skolen må bruke på barm og unge som har fucka opp på sosiale medier. I foreldremøte nærmest trygler skolen foreldrene om å ikke la barna ha sosiale medier. Men det hører jo ikke foreldrene på. Så ender visa med at skolen må bruke masse verdifull undervisningstid på å rydde opp etter barn som har mobba eller utestengt noen fra sosiale medier og alt annet mulig relatert drama. Det er jo helt Texas. Og alle vet hvem som får peset når et barn mobbes og/eller utestenges. Hint: det er ikke foreldrene til mobberen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...